Lukkoperäöljyjen erot

Aloittaja LPR, 12 huhtikuu, 2024, 01:53

« edellinen - seuraava »

LPR

Mitäs kokemuksia on lukkoperäöljyjen eroista eri merkkien välillä?  Ennen ainakin toiset oli liukkaampia kuin toiset.

Samoin lisäaineissa on eroja, jos itse sekoittaa tavan öljyyn. Onko niistä kokemusta ja kuinka monta prosenttia seos milläkin merkillä on hyvä?

Mineraaliöljyillä meinasin mennä, ainakin etuperään, kun sitä on vielä vissiin 20 litraa. Quaker State 80W-90 GL-5. Vanhaa on, mutta se tuskin miksikään kannussa on mennyt. Aikanaan ostin swapista melkein täyden pikkutynnyrin 50 eurolla. Talvella ei Jeepillä ole pakko kovimmilla pakkasilla ajaa, niin ei välttämättä tarvii synteettistä. Varmaan takaperäänkin laitan sitä ja lisäaineen erikseen.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Joskus sillon ennen ku se lisäaine piti ostaa erikseen, niin eipä se ollu ku varmaan desin pullo. Ja riittävyys 2-3 litraan ööliä.
Sen puuttumista ei taida huomata ku kitkalevylukon kanssa. Sellanen jumii aika tönköksi.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 12 huhtikuu, 2024, 04:26Joskus sillon ennen ku se lisäaine piti ostaa erikseen, niin eipä se ollu ku varmaan desin pullo. Ja riittävyys 2-3 litraan ööliä.
Sen puuttumista ei taida huomata ku kitkalevylukon kanssa. Sellanen jumii aika tönköksi.
Sitä lisäainetta on vieläkin. Sen määrällä saa säädettyä lukon pitoa. Vaikka Red Line suosittelee 4 % seosta, mutta niiden omassa lukkoperäöljyssäon 5 %. Eri merkeillä saattaa tuo lisäaineen tarve olla erilainen. Aikanaan käytin Moparin lisäainetta, sitä kun laittoi puolet suosituksesta, niin tuli aika tiukka lukko, mutta ei vielä paukkunut mutkissa.

Valmiista lukkoperäöljyista Shell oli ainakin ennen tiukin ja Teboil löysin tai päinvastoin. Muistelisin että Shell oli tiukin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Mudracer

En liukkaudesta tiedä mutta jos pelkässä kesäkäytössä niin mineraali taitaa olla ohan ok. Talvella nelikossa kyllä kannattais käyttää syntistä.
X

LPR

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 12 huhtikuu, 2024, 09:46En liukkaudesta tiedä mutta jos pelkässä kesäkäytössä niin mineraali taitaa olla ohan ok. Talvella nelikossa kyllä kannattais käyttää syntistä.
Kyllähän se aika jäykkää kieltämättä pakkasessa on. Houkuttais vaan, kun tuota mineraalista on omasta takaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Turre11

Lainaus käyttäjältä: LPR - 12 huhtikuu, 2024, 05:10Sitä lisäainetta on vieläkin. Sen määrällä saa säädettyä lukon pitoa. Vaikka Red Line suosittelee 4 % seosta, mutta niiden omassa lukkoperäöljyssäon 5 %. Eri merkeillä saattaa tuo lisäaineen tarve olla erilainen. Aikanaan käytin Moparin lisäainetta, sitä kun laittoi puolet suosituksesta, niin tuli aika tiukka lukko, mutta ei vielä paukkunut mutkissa.

Valmiista lukkoperäöljyista Shell oli ainakin ennen tiukin ja Teboil löysin tai päinvastoin. Muistelisin että Shell oli tiukin.

Toi redline tuntuis olevan väähän turhankin lipsakkaa, ainakin paripyöräperässä

LPR

Lainaus käyttäjältä: Turre11 - 12 huhtikuu, 2024, 22:26Toi redline tuntuis olevan väähän turhankin lipsakkaa, ainakin paripyöräperässä
Eli jos sitä käyttää, niin puolet ohjearvosta, 2 %. Hyvä tietää, kiitos.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Turre11

Lainaus käyttäjältä: LPR - 12 huhtikuu, 2024, 22:32Eli jos sitä käyttää, niin puolet ohjearvosta, 2 %. Hyvä tietää, kiitos.

Siis sitä niitten valmista sotkua nyt perässä

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Turre11 - 12 huhtikuu, 2024, 22:41Siis sitä niitten valmista sotkua nyt perässä
Mä oon tehnyt tän saman virheen kahdesti. Molemmat korjaantui parin muulla tuotteella tehdyn öljynvaihdon jälkeen.

Turre11

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 12 huhtikuu, 2024, 23:40Mä oon tehnyt tän saman virheen kahdesti. Molemmat korjaantui parin muulla tuotteella tehdyn öljynvaihdon jälkeen.

Mikäs olis parempaa?

LPR

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 12 huhtikuu, 2024, 23:40Mä oon tehnyt tän saman virheen kahdesti. Molemmat korjaantui parin muulla tuotteella tehdyn öljynvaihdon jälkeen.
Mitä merkkiä oli nämä muut tuotteet?
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: LPR - 12 huhtikuu, 2024, 23:44Mitä merkkiä oli nämä muut tuotteet?
välihuuhtelut tein putten aineilla siirtyen myöhemmin oem- öljyyn sekä lisäaineeseen (General Motors)

Jussi

Mulla on ollu nyt ls-öölit tossa käkikelloperässä, mitä ei siihen kuulu, eikä sais käyttää. Ihan hyvin toimii.
En varmasti oo.

Camino79

Ite omegan perän paskoin mobilin LS-shc peräöljyllä...

Nyt letukan perässä pyörii mobilin HD 80w-90 mineraalilla ja yukonin lukkoperälisäaineella ja toimii kuin vanhan junan vessa. Lisäainetta 1prk ja lukkona ebay-kitkalukko eli varman joku eaton-kopio tms.

Eikä ollu yli 30 pakkasillakaan mitään ongelmaa. Ja lukon asennusohjeissakin oli erikseen maininta että ei missään nimessä syntistä öljyä.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Sleepercooler

Onko kellään kokemusta Motulin 90PA öljystä?
Kaikki on maksettu, niillä mennään....