Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

Harri S

Purin koneen päivän päätteeksi ja se oli melko ruosteessa vesitilaltaan.
Sinkki oli paikallaan ja kaksi ja puolet kolmatta sinkkipatukkaa irrallaan vesitilan pohjalla, kun ovat sinne edellisissä huolloissa jääneet. Kannesta putosi joku kovametallitappi, mistä lie vesitilaan joutunut. Männässä oli pientä monttua, varmaan pilottikäynnistyksistä ja merivedestä ja yksi kansipulteista oli niin ohueksi ruostunut, että se katkesi pultteja avatessa.





Kannetiiviste oli hieman vuotanut, mutta en sitä alkanut tässä vaiheessa uusimaan. Jouduin tekemään uuden pinnapultin katkenneen kansipultin tilalle joka hidasti hommia melkoisesti.
Venttiilit avasin ja varsinkin pakoventtiili oli saanut pakoputken kautta merivettä ja seeti oli pahasti ruostunut. Muutenkin poretta oli etukammion ympärillä melkoisesti. Oli maannut muutaman talven pihalla, ei siis ihme ettei jaksanut lähteä käyntiin.



Hinkkasin läppäämällä seetin suht koht pitäväksi, putsasin kaikki tiivisteet ja kasasin koneen koekäyttöä varten. Laitoin kanteen hehkutulpan avuksi ja kun sain riittävästi virtaa startille niin lähtihän se lopulta pitkän hinkkauksen jälkeen tulille.
Näissä dieseleissä ensistartti on aina mahtava kun mustaa nokisavua tulee yhtenä kyrpänä ja piha mustan nokipilven peitossa.
Ihan hyvin käydä poksutti, vaikka viallinen kannentiiviste hieman falskasikin (tai sitten pakosarjassa syöpymä). Pitää tutkia ja hommata uusi tiippari tai tehdä kuparista, kun ei ole järin erikoisen muotoinen muutenkaan. Sorvissa saa samalla laskea sylinterin kansitiivistetasosta joku kymppi pois jotta saa pitäväksi. Laittaa sitten vaikka vastaavan shimmin sylinterin alapäähän tai sorvaa männänlaesta pois, niin mahtuu mäntä liikkumaan yläkuolokohdan yli, ylimääräistä tilaahan siellä männänpäällä ei ole ollenkaan.


Lohko tässä on ihan sama kuin tuossa 780 sarjan Hatzissa. Ilmajäähdytyksen kanavat ja oikeastaan kaikki muukin.
Kampuran ja kk laakerointi on tässä hyvässä kunnossa. Tää on hyvä lisä mun maamoottorikokoelmaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Maamoottoriosastosta välillä...
Mullahan napsu tuosta BMW:stä kaksi kanstudia poikki ja tiiviste vuosi niin ettei kone jaksanut käydä tyhjäkäyntiä ollenkaan.
Löysin Ebaysta Harz kansistudeja ja ostin niitä 2kpl Sloveniasta 10€/kpl, kun myyjä ei tiennyt mihin kaikkiin malleihin ne sopii. Oli juuri oikeat myös tähän Bemariin.

Pultit tuli tänään ja pääsin taas konetta purkamaan.
Sylinteri on pahoin syöpynyt vesitilasta ja ruoste yhdessä epämääräisen käytön kera oli tehnyt tehtävänsä. Kuparinen kansitiiviste vuosi vauhtipyörän puolelta. Otin sylinterin irti, ja jotta se mahtui sorviin pyörimään, piti sinkin ja alavesiletkun yhteistä sipaista hieman tavaraa pois.







Sitten vaan lastua poistamaan tiivistepinnasta. Kuparisen kannentiivisteen kohta on uritettu pitävyyden varmistamiseksi. Ajelin pinnoista pari kymmmenystä pois jotta sain tehtyä ehjää pintaa.
Ekan lastun jälkeen näkyi tuo vuotokohtakin selkeämmin.
Sorvasin pintaan lopuksi samaiset kuusi uraa kuin alunperinkin.





Kansistudit vaihdoin ja ihan hyvin kesti tuo itse kahdesta pultista yhteenliittämäni tilapäispulttikin. Lopuksi löijäsin vielä kosanilla ja vesiämpärissä kuparitiivisteen jälleen pehmeäksi.







Pieni kannen lasku kompensoi noita männän röpöjä ja vaikka ahdasta on, niin mäntä mahtui kuitenkin vielä pyörimään.
Sitten vaan konetta nippuun ja koekäyttämään.


Kone on taas käyntikunnossa, lähtee ilman tappelua käyntiin ja nyt se jaksaa käydä tyhjäkäyntiäkin.
Katselen ajan kanssa tähän uuden sylinterin ja kannen ja teen tästä ilmajäähdytteisen jos löydän osat.
Ilmajoella olis osia, mutta kuljetus on ongelma.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Hommasin ensi talveksi näprättävää.
3,5L alumiinikasi jossa mm. viritysnokka, rollerijakopää ja Offenhauser + Holley 4bbl mukana.
Ohan helkkarin hyvä lähtökohta tulevalle projektille. Kaasarista pakosarjoihin ja tuuletinsiivistä kardaaniin.
Tuo on tiivistesarjaa, valleypania ja kasaamista vaille valmis voimapaketti johonkin pieneen koriin tai vaikka rodiin.



Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Pienuus on näemmä suhteellista.
Tiukasti aisalinjalla.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 13 toukokuu, 2021, 15:53Pienuus on näemmä suhteellista.
Onhan tuo ihan kääpiö!? ::)
..mutta kätevä just noissa tehorajoitetuissa vempeleissä.. 8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

rb

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 13 toukokuu, 2021, 15:53Pienuus on näemmä suhteellista.
No mut nyt on kato raja vedetty,  eli kaikki 3,5 litraa pienemmät käsitellään pienkoneosastossa....  8)

palontie

Lainaus käyttäjältä: rb - 13 toukokuu, 2021, 18:35No mut nyt on kato raja vedetty,  eli kaikki 3,5 litraa pienemmät käsitellään pienkoneosastossa....  8)

 ;D  ;D
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Ei hotsita autojen laitot joten aloitin iltapäivän sähköpotkulaudan huollolla. Vaimon lauta on koko ajan enemmän kolissut kuopissa ja ohjauslaakerihan se siellä löystyy.
T-kappale on kiinni 10mm kuusiokolopultilla joka tulee kii akselin tasaiseen sivuun.

T-kappale pois ja sisältä löytyi säätömutteri jossa ei ole lukitusta ollenkaan. Eihän tuo tuu koskaan pysymään tuollaisenaan paikallaan joten otin ison prikan ja laitoin sen sinne T-kappaleen ja mutterin väliin, kun ei mulla tuollaisia muttereita ole.
Sain kun sainkin kuusiokolopultin vielä reikäänsä ja nyt ei taatusti enää liesty auki ennekuin 10mm kirityspultti katkeaa.



Kas kummaa, mullahan on 11hp B&S tuossa pihanurmikolla. Yllätys ettei nähny syksyä tämäkään projekti ja päätin ihan vaan hieman vilkaista sitä.
En ole ikinä noin törkyistä leikkurin konetta käsitellyt. Ihan kuin vanhan dieselikoneen rasvat pinnassa. Myyjän mukaan se savutti.





Laskin ikivanhat tönkkö-öljyt pois (onneksi sitä ylipäätään oli) ja nostin koneen paljuun. Bensalla, hammasharjalla ja paineilmalla sieltä tuli ihan kurantti lohko esille.
Kuten yleensä homma vie toiseen ja kun poistin kopan näkyi vakiokierrossäätimen katkennut jousi joka oli surrattu yhden huohottimen kiinnityspultin nokan taa.
Otin siis jousen, oikaisin ylimääräiset mutkat pois ja tein siihen lenkin jonka pujotin yhdessä loppujousen kanssa kaasutangon ympärille. Jousen hienosäätö sitten kierreosaa venyttämällä kun lyheni samalla hieman.







Kone käyntiin ja kaasu heijjasi vieläkin, paukahteli välillä ja syynä ilmavuoto eli läpeensä väljä kaasuläpän akseli.
Akselin irroitus vaatii koko kaasuttimen purkamisen jotta venturit suuttimet yms saa pois tieltä.
Ja väljähän se olikin.
Sopivan ohutta kutistesukkaa pätkät lämmittämällä akselin kuluneisiin kohtiin, kevyt pyyhkäisy vesihiomapaperilla ja akselista tuli hyvä. Ei välyksiä muttei liian tiukkakaan, jotta liikkuu herkästi säätimen mukana.





Sitten vaan kaasutin ja kone nippuun ja hyvin pelittää, ei heijaa sekä reagoi kaasuun herkästi ja rykimättä.
Lisäsin myös puuttuvan tyhkäkäyntiruuvin lukitusjousineen.




Ei tuo kyllä savuta yhtään, eikä edes huohota.
Kun sain käytettyä kuunaksi vaihdoin öljyt vielä toiseen kertaan niin sain kaiken öljytervan pois koneen sisältä.
Tuolle tarvii nyt hommata jostakin koneeton tai risa puutarhatraktori.
Päätoiminen harrastaja

P. Aholainen

Jaa. Mulla oli piha ihan sininen kun tuolla työnti menemään. Mutta niin arvelinkin ettei kummonen homma ole lopuiltaan. Vaati vaan taas sen tekijämiehen.
Paalissa.

Harri S

Eipä siinä tarvi olla kuin hieman moskaa huohottimessa takaiskuläpän välissä, niin kerää öljyn sinne ja puhaltaa ne sitten lämmettyään läpi suoraan kaasuttimeen.

Toissakesänä työn alla olleessa punaisessa 12/38 Murrayssa oli ostaessa savutus- ja käynnistysvika ja siinä oli laitettu öljyä koneeseen niin paljon, että kun pamautin sen käyntiin, niin puoli keulaa oli vieressä olleesta El Caminosta paksun öljykerroksen peitossa.
Myyjä kun oli startannut siitä äänenvaimentimenkin täyteen sitä öljyä ja savua tulikin sitten ihan helkkaristi ennen kuin öljy paloi pois.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

En kyllä enää keksi, mistä Harri noita tunteja taikoo vuorokauteen.
En varmasti oo.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 heinäkuu, 2021, 03:43En kyllä enää keksi, mistä Harri noita tunteja taikoo vuorokauteen.
Mä olen huomannut, että vuorokaudessa on tunteja paljon enemmän silloin kun tekee, eikä suunnittele. :o
Viime aikoina on itsellä menny tuohon suunnittelupuoleen huomattavasti enemmän tunteja kuin toteutukseen. :-[
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

palontie

Eikö teillä himorassaajilla oo perheelämää?
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Lainaus käyttäjältä: palontie - 01 elokuu, 2021, 06:37Eikö teillä himorassaajilla oo perheelämää?

Heh. Tottakai. Himorassuu on toki meikäläisellä vielä valovuoden päässä.
Lapset on jo maailmalla.
Eikä näihin kuluteta kuin max puolet valveillaoloajasta. Työpäivinä puolet vapaa-ajasta.
Toi ylläoleva B&S homma vei päivästä reilu pari tuntia joka on reilu puolet sillä korjatulla fättiskoballa sen jälkeen tehdystä reissusta picknikkeinneen Munkkiniemeen.
Mm. eilen rakensin BB Meteoria reilu 3 tuntia ja vaimon kanssa loppupäivä mm. ajeltiin sähköskobilla, touhuttiin ja oleiltiin yli 6 tuntia.
Tänään puolestaan siivotaan koko talo vieraita varten.
Toki tuo oma ajankäyttö on tehty selväksi ennen suurempia sitoutumisia enkä sitä pienemmäksi suostu tinkimään.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Se olikin huono kevennys..
Eniten vituttaa kaikki.