MIelenkiintoiset artikkelit yms. autoharrastuksen saralta

Aloittaja Pertti K, 11 lokakuu, 2020, 18:12

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 20 lokakuu, 2020, 17:41Silti se kabiini ei ole montaa pelastanut. On se kyllä tosi ahtaalla siellä.
kun nyt luet jotain tilastotiedettäkin varmaan YO kokeeseen, laske harjoitukseksi vaikka 70- luvun luvuilla vaikka usasta (koska ajellaan jenkkiautoilla ja koska aineistoa on saatavilla) kuinka paljon pitää ajella kilsoja että kumulatiivinen todennäkösyys liikenteessäkuolemiselle olisi ollut jotai 50%, entä 95% vaaran vuosina? Tehdään siis toistokoe mailin tai kilometrin tai minkä muun mitan ajomatkalle.

Toki voit laskea myös suomen hirmusilla 70- luvun alun luvuilla jos tilastokaaoksen sivuilta ne löydät.

sössö

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 21 lokakuu, 2020, 06:24^Tuo auto on nykyään Uudenkaupungin automuseossa. ;D Saa nähdä että kuinka kauan sekin on auki ja milloin lopetetaan. Olen vaan miettinyt että mihin ne Saabit sieltä sitten työnnetään. Siellä on paljon saabeja jotka valuttaa öljyä. Ovat seisseet varmaan vuosikymmeniä. Toki muitakin autoja on, mutta öljyläikät on saabit omineet. Joskus kun kävin niin olihan siellä Cadillac 1948, Chrysler (1961?), Maxwell, jaguar, kupla volkkari, Ford A-model, 30-luvun Hudson, Lontoon taksi jne.
mulle voi tuoda saabit.

sössö

karpoville ja muillekkin öljyn tummenemisesta tehty yksinkertainen koe:
http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf

ekomobiili on häkäpönttöilijä insinöörin sivu. Ei tuu mitään gorea, meatspinniä tai shotgunsuicidea linkistä.


stonesour-094

https://m.youtube.com/watch?v=fPF4fBGNK0U tuossa jotain osviittaa siitä miten se viiskytluvun fullsize koppa käyttäytyy kolarissa..
kävellen olen monesti perillä.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 21 lokakuu, 2020, 07:59Meneekö nyt ihan offtopikkiin, mutta tämäkin on mielenkiintoinen video. Caddyyn ei tule juuri mitään kun pikkuauton takakontti on aivan kasassa.
Onhan tuo caddy aikanaan ollut kova pieniä vastaan.  Nykyään ei paljon painoeroakaan enää ole perus jenkkifullsizien hyväksi kuten 20v sitten. Nykyään kun keskikokoiset autotkin painaa 1600kg kieppeillä vs ennen 1000-1200kg. Katumaasturit ja isommat sitten äkkiä 2000kg.




Turha silti tästäkään sun kanssa vängätä kun kokemuksesi tässäkin asiassa ohut vaikka tiedän, että täältä vanhaa kaartiakin löytyy vanhojen jenkkien kolariturvallisuutta puolustamaan.


Voit jo miettiä jos vähänkin keskimittaista pidempi olet, että miten koi niskatuet vanhan liiton jenkissä tukee päätä jos napsahtaa perään joku. Ja joo ei se ehkä mikään 1000kg kippo jonkun 2000kg fullsizen peräänajossa vielä niskoja heilauta vaan kun tuleekin joku vähän isompi. Voi liikennevaloissa retkottaa vammautunut tai kuollut kuljettaja muuten hyvin tällistä säilyneessä fullsizessä.
Sinä vain

Pande

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 21 lokakuu, 2020, 06:24^Tuo auto on nykyään Uudenkaupungin automuseossa. ;D Saa nähdä että kuinka kauan sekin on auki ja milloin lopetetaan. Olen vaan miettinyt että mihin ne Saabit sieltä sitten työnnetään. Siellä on paljon saabeja jotka valuttaa öljyä. Ovat seisseet varmaan vuosikymmeniä. Toki muitakin autoja on, mutta öljyläikät on saabit omineet. Joskus kun kävin niin olihan siellä Cadillac 1948, Chrysler (1961?), Maxwell, jaguar, kupla volkkari, Ford A-model, 30-luvun Hudson, Lontoon taksi jne.
Osa Saabeista on ilmeisesti edelleen yksityisten omistajien. Niistä osan olen nähnyt noin 40 vuotta sitten Mäntsälässä Saaren kartanossa hetken olleessa automuseossa, silloin Rafu Huhta oli aloittanut Saabien kokoamisen näytteille. Huhtahan oli innokas puuhaaja mutta paperihommat eivät olleet hänen ydinosaamistaan. Osa omistajista oli mielestään vain lainannut autonsa näytteille ja hämmästyivät kun ne olivatkin sitten siirtyneet ensin Espoon automuseoon ja sitten Uuteenkaupunkiin. Osahan on Valmet Automotiven autoja.

Kun itse kävin Uudenkaupungin museossa 28 vuotta sitten niin silloin siellä oli Suomi-Ferrari 250 GTE, Tatra ja olisiko ollut silloin Amberlan suvun Maybach Zeppelin jonka olen kyllä nähnyt ainakin viidessä eri museossa tai näyttelyssä vuosien varrella. Pitäisi varmaan taas käydä Ukin museossa. Kesällä kyllä kerran ajoin ohi mutta sellaiseen aikaan ettei se ollut auki.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Pande

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 21 lokakuu, 2020, 08:04Onhan tuo caddy aikanaan ollut kova pieniä vastaan.  Nykyään ei paljon painoeroakaan enää ole perus jenkkifullsizien hyväksi kuten 20v sitten. Nykyään kun keskikokoiset autotkin painaa 1600kg kieppeillä vs ennen 1000-1200kg. Katumaasturit ja isommat sitten äkkiä 2000kg.
Näin juuri. Jos jossakin kehitys on kehittynyt niin autojen kolariturvallisuudessa eikä se ole mikään mielipidekysymys vaan fakta. Jos pakko olisi kolariin joutua niin mielummin istuisin omassa Minissäni tai vaikka uudessa Toyota Yariksessa kuin fullsize-jenkissä tai missään muussakaan puoli vuosisataa vanhassa autossa. Tai sitten jos olisi pakko kolariin joutua 50 vuotta vanhalla autolla niin se saisi mielellään olla Mersu, joka oli edelläkävijä rakenteellisen turvallisuuden kehittämisessä.

If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 21 lokakuu, 2020, 08:07^Sen takia amerikkalaisetkin ajaa nykyään isoilla autoilla niin paljon. Lava-autoilla ja katumaastureilla.
Mutta vertaapa niitä nykysiä isoja noihin vanhempiin...
Sinä vain

Poju

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 21 lokakuu, 2020, 12:35Mutta vertaapa niitä nykysiä isoja noihin vanhempiin...

En tiiä, onko muotoilu vai mikä, mutta mikä vaan uusi härveli näyttää korkealta harrasteikäisen auton vieressä. Esim. isommat Mersut vaikuttaa myös aika leveiltä, vaikka pituutta ei kauheasti olekaan.

Lähtipä taas sivuraiteelle...

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: ImpJay - 21 lokakuu, 2020, 14:25En tiiä, onko muotoilu vai mikä, mutta mikä vaan uusi härveli näyttää korkealta harrasteikäisen auton vieressä. Esim. isommat Mersut vaikuttaa myös aika leveiltä, vaikka pituutta ei kauheasti olekaan.

Lähtipä taas sivuraiteelle...

johan jossain topicissa aiemmin uudehkon v70 ja passatinkin leveyksiä laitoin, 2m ei ole enäää 2010 luvulla mikään outo leveys.
Sinä vain


Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 21 lokakuu, 2020, 06:36mulle voi tuoda saabit.
Mulle OG 900:t ja kaikki 9-5:t, sää et niitä kumminkaan halua.
Tiukasti aisalinjalla.

timant

Tän muistaakseni jonnekin aikaisemminkin linkittänyt, jamppa rakenteli itselleen mahdollisimman luotettavan ajopelin euroopan roadtripille (vaatii VPN huijaamaan sijaintia jos euroopassa..)

https://www.hotrod.com/articles/travelling-europe-1973-roadrunner/

Pande

Hesarin tämänpäiväinen artikkeli Egyptin parlamenttivaaleista ei muuten herättänyt kiinnostusta, mutta kuvan auto on täältä katsoen eksoottista sorttia. Ei ole Fiat vaikka siltä vähän näyttää. Merkki ja malli on Tofaş Şahin.

If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 21 lokakuu, 2020, 20:08Mulle OG 900:t ja kaikki 9-5:t, sää et niitä kumminkaan halua.
finlandian voin ottaa mutta muuten ei oikeen kiinnosta, sellasta mulla ei ole vielä ollu.