MIelenkiintoiset artikkelit yms. autoharrastuksen saralta

Aloittaja Pertti K, 11 lokakuu, 2020, 18:12

« edellinen - seuraava »


Marklin


leivonharri

Lainaus käyttäjältä: Marklin - 28 kesäkuu, 2022, 09:06Ford jatkaa seksuaalivähemmistöjen tukemista "Hyvin Homolla" Raptorilla:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/649f793b-5ff9-4c45-9aba-6a677ab3f121


Mun mielestä noita olis pitänyt tehdä koko sarja, esim...
Very Gay Escort
Very Gay Explorer
Very Gay Probe
Very Gay Focus
Very Gay Fiesta
Very Gay Taurus
...toi Very Gay Taurus olis kyllä härkä peli.
Vielä on eilinen jossain.

Antti


FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Marklin - 28 kesäkuu, 2022, 09:06Ford jatkaa seksuaalivähemmistöjen tukemista "Hyvin Homolla" Raptorilla:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/649f793b-5ff9-4c45-9aba-6a677ab3f121



Karpovin ja mikkiksen tulevaisuuden harrasteauto.  O0

En tosin tulevaisuudessakaan halua tietää, mitä kaikkea siinä harrastetaan...
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Pertti K

https://www.foxnews.com/auto/gmc-typhoon-suv-hottest-collector-cars-today

This odd GMC SUV is one of the hottest collector cars today
The GMC Typhoon is a high performance SUV
Tiukasti aisalinjalla.

Pande

Kauppalehdessä artikkeli Patrian 6x6 -panssariajoneuvosta.



https://www.kauppalehti.fi/uutiset/patrian-uusi-6x6-panssarijarkale-uuden-sukupolven-pasi-kestaa-jopa-pelatyn-telamiinan-rajahdyksen/b3a4c3f7-ff08-466c-ba75-9e1e87b8534f

Se mikä tuossa kiinnitti huomiota että moottori on Scanian viisisylinterinen diesel. En tiennyt että tuon kokoluokan moottoreita on viisisylinterisinä, mutta googlettelun perusteella ei ole ainakaan Scanialla edes uusi juttu.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Pertti K

Onkohan 7-pyttyinen miten yleinen? AGCOn tehtaalla semmoisenkin näin. Sille oli joku järkiperustekin, olikohan että rivi-8 olis ollut liian pitkä, 6:n liian pieni ja haluttiin käyttää jo tuotannossa olevaa sylinterinhalkaisijaa tms.

Itse itselleni vastaten: ei vissiin kovin ja joo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Straight-seven_engine
Tiukasti aisalinjalla.

redneck1

En löytänyt oliko videoille omaa osiota, mutta menkööt tämä sitten "yms." osioon. Aina puhutaan vaikuttavista miljoonan kilometrin autoista, mutta kyllä tämä miljoonan mailin Crown Victoria on vieläkin vaikuttavampi. Noin 20 vuotta vanha, ajettu jokaisessa osavaltiossa ja myös Canadassa, moottori ja vaihdelaatikko alkuperäisiä ja mittarissa 1 023 000 mailia eli noin 1 650 000km. :o

En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

redneck1

Juttua pienestä jenkki kokoelmasta.

+Näissä iltasanomien kommenteissa on aina jotain mielensä pahoittajia. Tyypilliset "bensarosvot" ja "20-30l/100km". Moni vanha auto syö tuon, mutta sitten on myös kyllä todella iso määrä poikkeuksia. Mikä mahtaa olla huiput... -59 Cadillacissä muistaakseni 28l/100km, parhaimmillaan jotkut muut autot alle 10l.
https://www.is.fi/autot/art-2000008958389.html
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

Marklin

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 06 elokuu, 2022, 20:21Juttua pienestä jenkki kokoelmasta.

+Näissä iltasanomien kommenteissa on aina jotain mielensä pahoittajia. Tyypilliset "bensarosvot" ja "20-30l/100km". Moni vanha auto syö tuon, mutta sitten on myös kyllä todella iso määrä poikkeuksia. Mikä mahtaa olla huiput... -59 Cadillacissä muistaakseni 28l/100km, parhaimmillaan jotkut muut autot alle 10l.
https://www.is.fi/autot/art-2000008958389.html

Vaan näkyyhän siellä myös @rane58 kommentoineen...

Pande

Paperi-Hesarissa tänään tietoa museoajoneuvoista. Googlettamalla samat jutut löytyvät tästä Itä-Hämeen artikkelista.

Tässä mielestäni mielenkiintoisimmat pätkät, loput voi lukea linkistä.

LainaaMuseoautot ovat keskimäärin 52-vuotiaita

Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan 2,8 miljoonaa henkilöautoa, joista yli 30-vuotiaita on 128 000. Näistä 30 228 on rekisteröity museoajoneuvoksi, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Saara Yousfi.

...

Yousfin mukaan museoautot ovat keskimäärin 52-vuotiaita eli vuodelta 1970. Monet ovat myös paljon tätä vanhempia. Vanhin Suomessa liikennekäytössä oleva museoauto on 122-vuotias.

Museoautojen omistajista vain hieman alle kymmenesosa on alle 50-vuotiaita. Omistajien keski-ikä on 64 vuotta.

...

Yousfin mukaan liikennekäyttöön rekisteröityjen museoautojen omistajista moni vaikuttaa keräilevän autoja: 248 keräilijällä on 5–9 museoautoa, 39 keräilijällä on 10–19 museoautoa ja 10 keräilijällä peräti yli 20 museoautoa.

Kun tarkastellaan kaikkia museoajoneuvoja, joihin lasketaan henkilöautojen lisäksi mukaan myös esimerkiksi kaksipyöräiset ja kuorma-autot, keräilijöitä on vielä paljon enemmän: 976 keräilijällä on 5–9 museoajoneuvoa, ja 200 keräilijällä niitä on vähintään 10. Luvut koskevat yksityishenkilöiden omistamia museoajoneuvoja.


https://www.itahame.fi/uutissuomalainen/4784630

Museoautojen omistajien keski-ikä 64 vuotta. Aika korkea mutta toisaalta ihan uskottava.

Sitten tuo että kymmenellä keräilijällä on peräti yli 20 museoautoa. Olisin kuvitellut että noin monen museoauton omistajia olisi enemmänkin kuin kymmenen, kun osaan tältä istumalta nimetä useitakin joilla kuvittelen olevan tuon verran. Mutta toki isompien kokoelmien omistajista jotkut ovat voineet tiputtaa autojaan kokonaan pois rekisteristä, elleivät ole säännöllisessä ajossa.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Pertti K

Tuohon keski-ikään vaikuttaa varmaan aika paljon se että onko useamman auton omistajat laskettu vain kerran vai yhtä monesti kuin on autoja. Tuppaa kait lisääntymään iän myötä mr-autojen määrä...
Tiukasti aisalinjalla.

redneck1

Tuo sama artikkeli on ollut vähän joka puolella. Mielenkiintoisia lukuja ja tietoja siinä on.

Yli 30-vuotiaita autoja on seisonnassa noin 300 000kpl. Yllätti tuo isohko määrä.


Ei muuten mitään ihmeellistä mutta melko paha tuo yleistys että (ensimmäinen) harrasteauto ostetaan yleensä omalta synnyinvuosikymmeneltä. Tiedän paljon ihmisiä jotka on ostanut auton edeltäviltä tai jälkeisiltä vuosikymmeniltä missä on itse syntynyt enkä kyllä erota mitään erityisen suurta joukkoa joka olisi ostanut omalta vuosikymmeneltä vaikka niitäkin on. Itse varmaan pitää sitten ostaa harrasteauto 2000-luvulta. ;D
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.