MIelenkiintoiset artikkelit yms. autoharrastuksen saralta

Aloittaja Pertti K, 11 lokakuu, 2020, 18:12

« edellinen - seuraava »

redneck1

Ei ole artikkeli ei, mutta jonkun sudeettisalolaisen blogi. Löysin ihan vahingossa kun etsin jotain muuta. En ole itse vielä lukenut mitään kun näytti niin pitkältä muistelma pätkältä.

"Raggareista roddareihin.Vanhan roddarin muistelmat.1. "

http://sudeettisalolainen.blogspot.com/2017/01/raggareista-roddareihinvanhan-roddarin.html
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

Gary Grand

Rengasvalmistajia

Mielenkiintoinen listaus eri rengasvalmistajien omistuskytköksistä.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

sössö

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 30 marraskuu, 2020, 10:11Rengasvalmistajia

Mielenkiintoinen listaus eri rengasvalmistajien omistuskytköksistä.
joskus aikasemmin olen itsekkin katsonut noita että aika keskittynyttä on.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 30 marraskuu, 2020, 10:11Rengasvalmistajia

Mielenkiintoinen listaus eri rengasvalmistajien omistuskytköksistä.
vielä kun noi kaikki opettelee ulkoa
Sinä vain

redneck1

Nyt on kyllä otsikko. :rotfl: Pitääkö jenkeistä puhuttaessa aina tehdä tällaisia otsikoita vuosikymmenestä toiseen? Aloituksen jälkeen muuten ihan asiallinen teksti, jonka luin paperisesta versiosta. Eipä tässä lehdessä ole vuosiin ollut mitään asiallista, eikä edes aina faktaa vaan fiktiota. Mutta tämä ei olekaan mikään varsinainen uutislehti vaan eräänlainen puskaradio. ;D

"Jenkkiautoilun ja Harrikoiden harrastajia haukutaan roduksi, jotka on varustettu katseen sivulle estävillä laukkahevosten silmälapuilla."
https://www.uudenkaupunginsanomat.fi/2020/12/jenkkiautomies-ilman-laukkahevosen-nakoa/
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

sössö

Etkö sää edusta tolasta kun ei mikään muu kelpaa kuin jenkki

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 12 joulukuu, 2020, 08:54Etkö sää edusta tolasta kun ei mikään muu kelpaa kuin jenkki
mikä se vanha sananlasku oli koirasta, kalikasta ja älähdyksestä?  ;D



Toki muidenkin merkkien/maiden autojen harrastajilla on jyrkkiä näkökulmia vaan kyllä se taitaa yleisintä olla niillä jotka usa-autoilla ajaa? Toki sitten ne erikseen jotka on jyrkkiä eikä omista tai aja millään  ::)
Sinä vain

redneck1

Lainaus käyttäjältä: sössö - 12 joulukuu, 2020, 08:54Etkö sää edusta tolasta kun ei mikään muu kelpaa kuin jenkki
Ai tarkoittaako se sitä? Kyllähän jenkki kelpaa ajoautoksi, kun ne on kestäviä. Mitä sitä turhaan paskaa ostamaan vaivoiksi kun jenkilläkin pääsee.

Artikkelin hepulla ei ole noiden kaksipyöräisten lisäksi muita kuin amerikkalaisia. Joku talvi tuli vastaan lumisäässä Ford farmarilla 1965 ja nyt syksyllä 1964 Fordilla kurvaillut. Joskus ajelee Valiantilla ja kerran vilahti 50-luvun alkupuoliskon Chevyllä.
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

redneck1

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 12 joulukuu, 2020, 10:03Toki muidenkin merkkien/maiden autojen harrastajilla on jyrkkiä näkökulmia
Jyrkimmät on niillä jotka ei ole ikinä jenkkiä nähneetkään saatika ollut kyydissä. Tai niillä joille joku euro tai japsi kipponi isä on opettanut että "kyllä ne jenkit on paskoja autoja, syövät 50l/100km ja aina rikki kun siellä konepellin alla ovat". ;D
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 12 joulukuu, 2020, 11:28Jyrkimmät on niillä jotka ei ole ikinä jenkkiä nähneetkään saatika ollut kyydissä. Tai niillä joille joku euro tai japsi kipponi isä on opettanut että "kyllä ne jenkit on paskoja autoja, syövät 50l/100km ja aina rikki kun siellä konepellin alla ovat". ;D
On kuitenkin huomattavasti enemmän valikoimaa merkeissä ja malleissa jos euro/japsiautolla ajava ei huoli jenkkiä vs jenkillä ajava ei huoli kuin jenkkiä. Vielä kun silloin yleensä jenkki on vanhempi takaveto.




Eikä sitä bensaa tarvi mennä kuin se 15-20 litraa niin kulutus on jo puolet enemmän mitä suurimmassa osassa muunmaalaisista.
Sinä vain

redneck1

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 12 joulukuu, 2020, 11:58Eikä sitä bensaa tarvi mennä kuin se 15-20 litraa niin kulutus on jo puolet enemmän mitä suurimmassa osassa muunmaalaisista.
Aika vähän näkee yhtä taloudellisia euroja japseja kuin amerikkalaiset isot maasturit ja lava-autot nykyään on. Sitten kun vertaisi vielä koneen kokoa kun amerikkalaisissa on iso v8 ja euroissa yleensä joku pieni kutonen.

Sitten on ne amerikkalaiset v6 moottorit pienemmissä autoissa, jotka ei ole yhtään taloudellisempia kuin euroopassakaan.
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 12 joulukuu, 2020, 12:02Aika vähän näkee yhtä taloudellisia euroja japseja kuin amerikkalaiset isot maasturit ja lava-autot nykyään on. Sitten kun vertaisi vielä koneen kokoa kun amerikkalaisissa on iso v8 ja euroissa yleensä joku pieni kutonen.

Sitten on ne amerikkalaiset v6 moottorit pienemmissä autoissa, jotka ei ole yhtään taloudellisempia kuin euroopassakaan.
Onhan se totta, että isot pickupit esimerkiksi ovat taloudellisia varsinkin kokoisekseen. Niillä on vaan Suomessa rajalliset markkinat.



Suurimpaa osaa ei lämmitä sekään, että suhteessa vaikka 5.7 litranen bensakasi vie vaan 13litraa maantiellä jos 2 litranen eurokone vie 8 litraa. 


Esimerkiksi euroopan mittapuulla iso pickup vw amarok taitaa mennä maantiellä kasiin. Jos puolet kookkaampi jättimyllyllinen usa pickup vie 10-12 niin eihän se paljon ole mutta eroa amarokkiin on reilusti.



Pakettiautopuolella varmasti saman tapaisia tuloksia? En tosin ihan nykyhimmeleistä tiedä.
Sinä vain

deeäxä

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 12 joulukuu, 2020, 11:25Ai tarkoittaako se sitä? Kyllähän jenkki kelpaa ajoautoksi, kun ne on kestäviä. Mitä sitä turhaan paskaa ostamaan vaivoiksi kun jenkilläkin pääsee.

Koita nyt vaan sinäkin viimein uskoa, ettei ne jenkit ole mitään hyviä tai laadukkaita autoja muihin verrattuina.
Jo vuosikymmen sitten, kun vein kasin kansia aikuiskoulutus keskukselle laitettavaksi, koska tiesin et siellä oli opettajana vanhempi herrasmies, erittäin pätevä moottoriasioissa ja harrasti myöskin rallia.
Se vaan tokaisi silloin mulle, et "jaa, nää on jostain jenkistä. Tiesitkö muuten että jenkit tekee maailman huonoimmat autot, mutta vastaavasti maailman parhaat työkalut?"
Siinä meinasi iteltäkin mennä murot väärään kurkkuun, mutta maltoin mieleni ja kieleni.

Koska hän oli oikeassa, tietysti. Sillä elämänkokemuksella hän tiesi mistä puhui.

Minä suht tuoreena harrastajana mitään tiennyt, oli vain utopia ja kova tahto harrastaa ja perustella sitä vaikka millä. koska järkeväähän se ei ole. rahallisesti, tai muutenkaan. se on tunnelaji.

Jenkit on hienoja, erilaisia, isoja, jotain mihin täällä ei ole päässyt tottumaan. ei niitä niin paljon ole pyörimässä. Mutta hyviä? tai laadukkaita? eipä oikein...

Kyllähän sillä harmaalla corollalla pääsee perille varmemmin, halvemmalla, riittävän mukavasti. (katto pään päällä, lämmintä tulee.) Se olisi järkevä, rahallisesti, ja muutenkin.

sillä ei vaan erotu liikenteessä, edukseen tai muutenkaan. se häviää niin hyvin kaupungin harmaaseen massaan, että sillä voi jäädä rekan alle ihan vaan sen takia.

siksi jenkki.

ei siksi, että ne olisi jotain muuta, kun ne oikeasti ovat.

siksi pellin alla pitää varautua viettämään aikaa, siksi jenkkiharrastajat osaavat myös ropata, koska pakko. sen se harrastaminen maksaa, auton, varaosien ja bensan lisäksi.
ja se on normaalia.
Chevrolet rodi -31
Lexus GS300 -06
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

redneck1

Miksi jenkit on sitten niin kestäviä?


Ja mitä euroihin ja japseihin tulee. Mitä paskalla tekee kun ei ole peltoakaan? (tai onhan sellainen :))  ;D )
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 12 joulukuu, 2020, 17:59Miksi jenkit on sitten niin kestäviä?


Ja mitä euroihin ja japseihin tulee. Mitä paskalla tekee kun ei ole peltoakaan? (tai onhan sellainen :))  ;D )
Niin, mihin perustat väitteen, että jenkit on kestäviä? Vanhojen V8 magazinien propagandaan?

On siinä totuus, ne vanhat jenkit olivat kestäviä verrattuna samanikäisiin ja pienikoneisiin eurovehkeisiin verrattuna.
Ja siihen perusteena se, että iso, matalakierroksinen ja matalaviritteinen kone ei joudu niin koville kuin joku litrainen higwaytä paahtaessa.
Mutta kun metallurgiaan ei hirveästi panostettu jäi usa tuotanto jalkoihin tekniikan kestävyydessä viimeistään 70-luvulla.
Japsit lähtivät autoteollisuuteen tosissaan vasta 60-luvun puolivälissä ja tekivät sen kopioimalla mutta ei suoraan, vaan paransivat lopputulosta alkuperäisestä.

Onhan ne landcruiserin kuutosetkin sukua chevyn kuutoselle.

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39