Chevy van 305 sähköt katoavat

Aloittaja Markos, 19 kesäkuu, 2022, 16:53

« edellinen - seuraava »

Markos

Mistä alkaisin tutkimaan -88 vanin sähköjä..
Virrat menee normaalisti päälle ja kaikki toimii kunnes starttaa. Hetken pyörittää jonka jälkeen kaikki pimenee täysin. Muutaman minuutin odotuksen jälkeen sama juttu, virrat saa päälle mutta katoavat startatessa taas. Akku on kunnossa ja latasinkin starttiyritysten välissä.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Markos - 19 kesäkuu, 2022, 16:53Mistä alkaisin tutkimaan -88 vanin sähköjä..
Virrat menee normaalisti päälle ja kaikki toimii kunnes starttaa. Hetken pyörittää jonka jälkeen kaikki pimenee täysin. Muutaman minuutin odotuksen jälkeen sama juttu, virrat saa päälle mutta katoavat startatessa taas. Akku on kunnossa ja latasinkin starttiyritysten välissä.
akunkengät kunnossa ja tiukassa?
Sinä vain

Dohc

Uusilta Akun kengät näyttävät! ;D
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 19 kesäkuu, 2022, 16:58akunkengät kunnossa ja tiukassa?
Tähän suuntaan toi oirekuvaus viittaa.
En varmasti oo.

Kalu

Juu, ja vaikka itse liitin tai akunkenkä päälisinpuolin hyvältä näyttääkin, niin se hapettuma on siellä kaapelin ja liittimen välissä.

A.Naali

Jos kenkien putsin jälkeen tekee samaa, niin apuvirtakaapeleita voi kokeilla orkkispiuhojen rinnalle. Eli miinus-moottori ja plus- startti.

Toki mulla oli tossa just akku mikä teki noin. Jos ei heti lähtenyt käyntiin, niin kaikki virta pois. Hetken päästä taas heräs.

Tämän saa tietysti apuvirtaa antamalla testattua.

Vaniukko

Tuliseinässä akun takana on semmonen virranjakopiste mikä voi olla hapettunu,kannattaa tsekata se kanssa.
Valurauta basso ja pystymoottori??

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 21 kesäkuu, 2022, 17:55Tuliseinässä akun takana on semmonen virranjakopiste mikä voi olla hapettunu,kannattaa tsekata se kanssa.
Siinä on myös fusible linkkejä vähän töröllään, joita kannattaa varoa akkua irrotellessa. Ne kun ei kestä taivuttelua yhtä hyvin ku tavallinen johto.

Yleisvihje, ei saata liittyä tähän ongelmaan.
En varmasti oo.

Markos

Kenkien hapettumaahan se oli. Päällepäin näyttivät tosiaan ihan normaalilta.
Kiitos vastauksista.

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Markos - 05 heinäkuu, 2022, 14:05Kenkien hapettumaahan se oli. Päällepäin näyttivät tosiaan ihan normaalilta.
Kiitos vastauksista.

Hyvä kun selvisi.
Aikoinaan hapettuminen oli yleinen ilmiö.
Nykyään mielestäni harvinainen.
Miksiköhän näin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 05 heinäkuu, 2022, 15:33Hyvä kun selvisi.
Aikoinaan hapettuminen oli yleinen ilmiö.
Nykyään mielestäni harvinainen.
Miksiköhän näin.
Ainakin lyijykenkiä oli kaapeleissa ennen ja akut ei ollu huoltovapaita.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Hupeli

Sähköpääkaappiin tuleville alumiini johdoillehan on omat liittimensä kun kaapin muut osat useinkin kuparia.
Ton vois nyt ymmärtääkin kun eriarvoisia metalleja.
Eikös vielä tarvita jotain kuin järvessä esim. propellille vettä?

Hupeli

Kehittäen ajatusta niin akkukengän hapettuminen on ymmärrettävää varsinkim vanhoilla akuilla mihin lisättiin vettä.
Nämä eivät tainneet olla laadultaan aivan saman tadousia kuin nykyakkujen tiiveys.
Laturien lataustekniikkan luulisin olevan myös osaltaan myötävaikuttamassa ilmiön vähenemiseen.
En ymmärtä itse johtimien hapettumista ja kuinka niissä olevaa mahdollista korroosiota tulisi hoitaa.
Aihe ajankohtainen koska olen ajatellut käyttää c10 projektissa vanhaa johtosarjaa joka jäykkä mutta toimiva(ko)  ::)

sössö

tollanen akku tuntuu irti ollessaankin mädättävän kaiken lähellä olevan, oli sitte huoltovapaa tai ei. Viimisin uhri oli suitsan pakoputki mikä on täynnä syöpymiä. Oli jääny jonkun akun viereen kun olin kai tönässy syrjään. Viimeks nuffin akku nostolaiterempassa mädätti akun päällä olleen pultin.

Uudemmissa kengissä tuntuu olevan sellanen liukas suojapinta kuparissakin, en tiedä olisiko se sellasta ettei hapot ota kiinni?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 08 heinäkuu, 2022, 02:00tollanen akku tuntuu irti ollessaankin mädättävän kaiken lähellä olevan, oli sitte huoltovapaa tai ei. Viimisin uhri oli suitsan pakoputki mikä on täynnä syöpymiä. Oli jääny jonkun akun viereen kun olin kai tönässy syrjään. Viimeks nuffin akku nostolaiterempassa mädätti akun päällä olleen pultin.

Uudemmissa kengissä tuntuu olevan sellanen liukas suojapinta kuparissakin, en tiedä olisiko se sellasta ettei hapot ota kiinni?
Niin kauan ku akku on suunnilleen ehjä ja autossa sopivat latausjännitteet, niin akku ku akku käyttäytyy aika siivosti ympäristön kannalta. Paskiintuva akku alkaa sotkemaan happohöyryillä ympäristöään ja samaten, jos laturi ei pysy säädöissään.
En varmasti oo.