64 oldsmobile ilmastointi temppuilee

Aloittaja isalmela, 28 heinäkuu, 2023, 13:21

« edellinen - seuraava »

Jussi

Toi teippi kertoo, et vikaahan siinä on ollu. Ja tollai vanhentuneena toi teippi on pelkkää siivottavaa roskaa, ei se enää tee edes sitä mitä just laitettuna. Vihoviimenen konsti alkaa tollai korjailemaan.
Sen kellon ei tartte paljon vuotaa, niin läppä jää aukeematta/liikkumatta.
En varmasti oo.

isalmela

Käytin moottoritilassa olevat alipainesäiliöt irti ja teippasin ilmastointiteipillä. Tämä aiemmin kuvaamani alipainekello epäilyttää edelleen.

Tuon alipainekellon ylemmän letkun kun irrottaa, tuntuu selkeästi alipaine. Kun alemman letkun irrottaa, ei tapahdu mitään. Mitä mieltä, voimmeko olla varmoja että tuon alipainekellon vuoto on syyllinen?

Tästä kellosta siis kyse

Diesel on puhtaampi

Jussi

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 29 heinäkuu, 2023, 16:52Mitä mieltä, voimmeko olla varmoja että tuon alipainekellon vuoto on syyllinen?
Valitettavasti emme voi olla varmoja. Onhan arvailukin toki yksi mahdollinen tapa edetä vianetsinnässä.
En varmasti oo.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 29 heinäkuu, 2023, 16:52Käytin moottoritilassa olevat alipainesäiliöt irti ja teippasin ilmastointiteipillä. Tämä aiemmin kuvaamani alipainekello epäilyttää edelleen.

Tuon alipainekellon ylemmän letkun kun irrottaa, tuntuu selkeästi alipaine. Kun alemman letkun irrottaa, ei tapahdu mitään. Mitä mieltä, voimmeko olla varmoja että tuon alipainekellon vuoto on syyllinen?

Tästä kellosta siis kyse


Missä se alipaine tuntuu / ei tunnu? Noissa letkuissahan se pitäis tuntua silloin kun ohjaus niihin alipaineen komentaa. Ja se alipaine pitäis saada toimilaitteessa (siinä kellossa, tarkemmin sen akselissa) liikettä aikaan.
Tiukasti aisalinjalla.

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 29 heinäkuu, 2023, 21:09Missä se alipaine tuntuu / ei tunnu? Noissa letkuissahan se pitäis tuntua silloin kun ohjaus niihin alipaineen komentaa. Ja se alipaine pitäis saada toimilaitteessa (siinä kellossa, tarkemmin sen akselissa) liikettä aikaan.
Kun auton käydessä ottaa alipainekellon ylemmän letkun irti, letkun suulla tuntuu sormeen imua. Kun alemman letkun irrottaa, ei tunnu sormeen mitään
Diesel on puhtaampi

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 30 heinäkuu, 2023, 06:01Kun auton käydessä ottaa alipainekellon ylemmän letkun irti, letkun suulla tuntuu sormeen imua. Kun alemman letkun irrottaa, ei tunnu sormeen mitään
Missään säätöjen asennossa?
Eihän siinä toisessa varmaan ole kuin yhdessä asennossa jos se säätimen venttiili toimii..

Muoks.
Olikos sulla kirjassa mitään kuvaa just tuosta alipainekalvosta?
Noissa kahdessa edellisessä sitä ei ollut mainittu.

Tuon kalvon käyttämä venttiili/läppä lienee mekaanisesti jumissa?
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 30 heinäkuu, 2023, 06:09Missään säätöjen asennossa?
Eihän siinä toisessa varmaan ole kuin yhdessä asennossa jos se säätimen venttiili toimii..

Muoks.
Olikos sulla kirjassa mitään kuvaa just tuosta alipainekalvosta?
Noissa kahdessa edellisessä sitä ei ollut mainittu.

Tuon kalvon käyttämä venttiili/läppä lienee mekaanisesti jumissa?
Okei, eli kojelaudassa olevan lämmityslaitteen säätöpaneelin valinnat tietysti vaikuttaa siihen miten tuo imu tuntuu. Perhana, pitänee alkaa investoimaan se 55-70€ alipainepumppuun. Onneksi huomenna alkaa työt ja saa keskittyä muihin(kin) asioihin ;) Kuvaa ei ole, tuntuu että shop manualissa aika vähän kuvia ja suuri osa sellaisesta jossa ei ole ilmastointia. En ole vielä löytänyt edes englannin kielistä nimeä varmuudella tuolle kellolle, että voisi tutkia löytyykö tuollaista uutta jostain.
Diesel on puhtaampi

isalmela



Alipainekellon kansi oli liimalla ja ilmastointiteipillä pohjassa kiinni, vuoti kuin seula. Kalvo oli ehyt. Kellon vipu painettiin pohjaan ja riittävästi nippusiteitä akseliin, että luukku pysyy auki. Matkustamoon tulee ehkä pikkuisen enemmän ilmavirtausta, mutta kyllä siinä joku muukin vika vielä on. Lämmintä ilmaa ei tule vaikka kääntää vivun lämpimälle. Alipainevuodot ilmeisesti pikkuisen väheni kun tulppasin alipainekellolle tulevat letkut, koska takaluukun aukaisin alkoi toimimaan. Jatkan tutkimuksia joskus
Diesel on puhtaampi

Jussi

Ilmeisesti pitäs ihan systemaattisesti käydä läpi koko lämppärin vipuset ja kellot. Vikaa ei selvästikään ole vaan jossain yhdessä paikassa.
En varmasti oo.

Pertti K

Onkos se lämmön säätö vaijerilla vai alipaineella? Vai kenties sähköllä?
Tiukasti aisalinjalla.

Camino79

Jos mä oikein katon niin eikös tossa alip.kuvassa oo letkut "thermostat":lle, että alipainekello varmaan löytyy sieltäkin  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 29 heinäkuu, 2023, 09:30Tässä pari lisäkuvaa oppaasta, jos joku älyää näistä. Inlet valven voisi kiilata auki, mutta eiköhän se ole tuolla kotelon sisällä?




Noista kyllä päättelisin kaapelilla olevan. Joku control cable siinä ainakin näkyy olevan ja temperature door lever näyttää myös ennemmin kaapeli- kuin alipainekäyttöiseltä. Tekstiäkin vois äkkiseltään niin tulkita, ei ainakaan alipaineesta puhuta mitn.

Mutta että liikkuuko se temperature door vipu kun lämmönsäätöä liikuttaa? Entä jos käsin sitä kääntää, alkaako tulla lämmintä? Onko sekä kennolle menevä että tuleva letku lämmin? Onko niissä jotain sulkuventtiiliä ja toimiiko se?
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 02 elokuu, 2023, 08:18Jos mä oikein katon niin eikös tossa alip.kuvassa oo letkut "thermostat":lle, että alipainekello varmaan löytyy sieltäkin  :thinking:
Kattelit varmaan tuota minun laittamaa kuvaa? Se ei taida päteä tähän, uudemmasta ja ehkä äveriäämmästäkin mallista. Nuo Isalmelan kuvat lie oikeampia.

Edit. Eiku just toisinpäin, minun laittama kuva oli vuotta vanhemmasta, ehkä äveriäämmästä
Tiukasti aisalinjalla.

Hullu-Jussi

Hieman kokemusta toisesta GM-merkistä tolta vuodelta. Olettaisin, että ovat kuitenkin melko samanlaisia konsernin sisällä. Siinä lämpimän ilman säätö tapahtui yksinomaan temperature door -läpän avulla. Mitään venttiiliä ei ollut letkuissa. Silti kannattaisi kokeilla, että tulevatko lämppärin letkut yhtä kuumiksi kuin muut vesiletkut. Voi se kenno olla tukkeessakin.

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 02 elokuu, 2023, 08:24Noista kyllä päättelisin kaapelilla olevan. Joku control cable siinä ainakin näkyy olevan ja temperature door lever näyttää myös ennemmin kaapeli- kuin alipainekäyttöiseltä. Tekstiäkin vois äkkiseltään niin tulkita, ei ainakaan alipaineesta puhuta mitn.

Mutta että liikkuuko se temperature door vipu kun lämmönsäätöä liikuttaa? Entä jos käsin sitä kääntää, alkaako tulla lämmintä? Onko sekä kennolle menevä että tuleva letku lämmin? Onko niissä jotain sulkuventtiiliä ja toimiiko se?



No eihän sinne mitään näe, mutta ainakin se lämmönsäätövipu näyttäis liikuttavan vaijeria. Kuvassa näkyvä letku taitaa olla se konehuoneesta tuleva alipaineletku. Käsikopelolla sanoisin että on kiinni jonkinlaisen alipainekellon kyljessä, ei ole siis irti
Diesel on puhtaampi