Rambler Roadtrip 2024 -> Ruotsi / Saksa (Kuvia)

Aloittaja 1320, 21 marraskuu, 2024, 16:51

« edellinen - seuraava »

1320

Kesällä tuli heitettyä pikku reissu Ramblerilla, joten pudotellaan vähitellen jotain sekalaisia kuvia vaikka tänne.

Ajatus oli siis sellainen, että elokuun puolivälissä Ruotsissa oli AMC Euromeet ja sieltä pitäisi jatkaa Saksalaisen kaverin kanssa kahden auton voimin hänen kotiinsa Etelä-Saksaan, koska hekin olivat Marlinilla tulossa Euromeetiin. Pitkä tarina, mutta kaveri on siis Rambler harrastaja itsekin ja ammatiltaan verhoilija, joka tekee nimenomaan vanhojen autojen verhoilutöitä. Mulla taas Ramblerissa molempien penkkien verhoukset oli kokolailla tuhoutuneet, niin ajatus oli, että kaveri saa uusia verhoilut Euromeetin jälkeen.

Varasin kolme viikkoa lomaa, tarkoituksena, että verhoiluhomman jälkeen ehtisi kierrellä vähän Saksaa, ettei tarvisi tulittaa putki punaisena takaisin kotiin. Mietin pitkään, mitä ottaisi mukaan reissuun, koska tiedossa oli, että kilsoja tulee. Hyvinhän auto on toiminut, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tulee eteen. No, lopulta päätin lähteä melko ohuella varaosavalikoimalla, osin siksi että takakontin tilakin on rajallinen. Kaikki sytkäosat ja laturin hihna ja vähän jotain sekalaisia yleistarvikkeita nostelin takakonttiin. Työkaluja otin vähän kattavammin, että pystyy remontoimaan mikäli tarvetta ilmenee. No, keskiviikkona pakkasin kamat autoon, ja torstai-iltapäivänä duunin jälkeen auton pesu ja matkaan kohti Turun satamaa Euromeettiä varten.


AMC Euromeet oli tänävuonna Skoklosterissa, eli ei kovinkaan kaukana Tukholmasta. Ohjelma oli sellainen, että perjantaina puolenpäivän maissa alkoi kokoontuminen World Of Classics Museolla Tumbassa. Meillä kun laiva oli satamassa jo aikaisin aamulla, niin päätettiin muiden Suomalaisten kanssa kuluttaa aikaa käymällä Södertäljen Scania Museossa, josta sitten ajeltiin World Of Classiciin. Classicin museokierroksen jälkeen oli järkätty vierailu Hansen Racingille, ja sieltä sitten ajeltiin illanviettoon itse tapahtuma-alueelle Skoklosteriin jossa oli grilli kuumana.

AMC Euromeet 2024, Friday






...To Be Continued...

Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Lauantaina aamupäivällä oli sitten kokoontuminen tapahtuma-alueella ja siitä lähti muutaman kymmenen kilsan mittainen Cruisinglenkki. Autoja oli ihan mukavasti liikkeellä.




Kun palattiin takaisin Skoklosteriin, oli ohjelmassa autonäyttely jossa pääsi tutkimaan paikalle saapunutta kalustoa ajan kanssa ja lähemmin, paljon hienoja autoja oli kyllä paikalla. Autoja oli Ruotsin lisäksi tullut Suomesta ja Norjasta sekä yhdet autokunnat Saksasta ja Ranskasta. Palkintojenjaon jälkeen me ajeltiin autot mökin pihalle ja sitten oli vuorossa illallinen ja yleistä illanviettoa. Bändikin soitteli ja ulkona oli grilli kuumana (tosin oli kyllä illallisesta senverran täynnä ettei pahemmin tarvinnut grillailla)...











Tuossa linkki koko lauantaipäivän kuviin: AMC Euromeet 2024, Saturday
Tradition Never Goes Out of Style!

LPR

Katselin nuo tapahtumakuvat, niin missä oli kaikki Jeepit? Pari SJ:tä näkyi, siinäkö oli kaikki?
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

1320

Jeeppejä oli tosiaan harmillisen vähän paikalla, noi kaksi oli nimittäin ainoat. Niistäkin toisessa oli niin karseat vanteet kuminauharenkailla ettei siitä voinut ottaa kuvaa. :))


Sunnuntaina ohjelmassa oli vierailu Almkrona AMC Partsilla Ola-Knutbyssä. Tosin aika moni taisi lähteä kotiinpäin jo suoraan Skoklosterista, koska Almkronalla taisi suurin osa kävijöistä olla Suomalaisia.  ;D  Me kokoonnuttiin kuitenkin pikaisesti aamulla Skoklosterin nurmialueelle, koska Marlinien omistajat halusi yhteiskuvan autoista.

Almkronalla oli hyllyssä paljon käytettyjä sekä myös NOS osia AMC tuotteisiin. Itse onnistuin löytämään pari hankalasti löydettävää tuotetta, eli orkkis bensapumpun korjaussarjan ja Ramblerin 196:n vesipumpun. Hinnatkin olivat siedettävät niin tavarat lähti mukaan. ;)

Almkronalta oli ajatus starttailla kotimatkalle omaan tahtiin ja näin suurin osa tekikin. Meillä kun oli roadtrip vasta aluillaan, niin ajeltiin Saksalaisten kanssa käymään Uppsalassa matkalla takaisin Skoklosteriin, jossa meillä oli vielä mökki varattuna.

AMC Euromeet 2024, Sunday




Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Maanantaiaamuna, kun varsinainen Euromeet oli ohi, ajeltiin poimimaan tapahtuman pääjärjestäjä kyytiin ja sitten nokka kohti Tukholmaa. Johan järjesti mulle sekä Saksalaisille Tukholmakierroksen, ja ei voi kuin kiittää vielä tätäkin kautta mukavasta päivästä. 8)

Illalla sattumalta paikallisella jäätelökiskalla bongattiin pari autoakin:







Tiistaiaamuna lähdettiin sitten ajelemaan kohti etelää. Matkaa Trelleborgin satamaan josta laiva kohti Rostockia lähtee, oli reilut 700 km ja sen ajamiseen oli varattu pari päivää, koska laivapaikat oli keskiviikon iltalaivaan. Tiistaina ajettiin noin 400 km Sandsjö nimiseen kylään, josta leirintäalueelta vuokrattiin mökki yhdeksi yöksi.

Leirintäalueen lähistöllä ihmeteltiin, kun vanhaa autoa tulee vastaan jatkuvalla syötöllä. Pienen Googlettelun jälkeen löysin, että naapurikylässä Eksjössä on joka tiistai-iltana harrasteautokokoontuminen. Päätettiin sitten lähteä katsomaan paikanpäälle, ajatuksella että jos siellä on vaikka parikymmentä autoa, niin hyvä. No, olihan siellä, ja vähän enemmänkin. :o

Enthusiastfordonsträff i Eksjö 20.8.2024








Täältä ajeltiin sitten leirintä-alueen mökille ottamaan muutamat virvokkeet ja nukkumaan... :))
Tradition Never Goes Out of Style!

leivonharri

Vielä on eilinen jossain.

Pande

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 04 joulukuu, 2024, 18:49Onks toi Testarossa?!

Jaa niin tämä vai?

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 03 joulukuu, 2024, 21:30


En tiedä josko @1320 tuli tietämään tapauksesta tarkemmin, mutta ovatko nuo 2CV:n vanteet.  :o Vai onko ne jonkun muun ranskalaisen. Nätin näköinen kyllä, oli tekniikka mikä hyvänsä.

Jos nyt muuten taas tosi tarkkoja ollaan, niin se 50-luvun vehje oli Testa Rossa. Kasari-ikoni sitten Testarossa.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

JiiTee


Pande

No himputti, en vielä katsonut kuvia läpi.  :) Vai Pösö - mutta edelleen sitä mieltä että nätti laite ja kiva massasta poikkeava värikin.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Kyrpov

Mikä toi pikku countach on? Kupla? Vai hämääkö kuva noin paljon mittasuhteita
Sinä vain

1320

JiiTee löysi oikean vastauksen, eli Peugeotin alustalle tehty '57 Ockelbo on kyseessä.  ;)  Tuollaiseksi pienen valmistajan piensarjatuotteeksi mun mielestä ihan yllättävänkin onnistunut luomus mittasuhteiltaan.

Viime kesänä Smålands Bil, Musik Och Leksaksmuseumissa tuli nähtyä toinen, Austin Healeyn pohjalle tehty Ockelbo, sekin mielestäni varsin onnistunut.





Lamborghinin osalta olin ainakin siinä uskossa, että se olisi aito. Mutta totuuden nimissä vieressä ollut Peugeot kiinnosti paljon enemmän...
Voi olla että kuva myös hieman vääristää mittasuhteita, mutta tuo kyseinen Peugeotti on myös kohtuu iso auto.
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Keskiviikkona aamupäivällä jatkettiin Sandsjöstä matkaa etelään. Laiva lähtisi illalla Trelleborgista, matkaa oli hieman reilut 300 km, ja sen ajelemiseen tosiaan oli aikalailla koko päivä aikaa.

Keli oli hieman sateinen, mutta kirkastui onneksi päivänmittaan.



Trelleborgissa vielä tankki täyteen ja sitten satama-alueelle odottelemaan että pääsee laivaan.





Laiva lähti Trelleborgista myöhään illalla ja oli Rostockissa kuuden maissa aamulla. Kaveri asustelee Tegernseessä (Münchenistä vähän etelään, lähellä Itävallan rajaa) ja sinne oli matkaa noin 850 km. Tämä oli tarkoitus ajella yhdessä päivässä, koska seuraavana aamuna piti lähteä Hockenheimin NitrOlympX kisoihin.

Joten ei muuta kuin 90 km/h matkavauhti mittariin ja Autobahnille.


Parin-kolmensadan kilsan välein pidettiin taukoja, että autot ja kuskit sai levätä välillä, samalla sai myös tankattua mikäli tarvii. Kelihän oli jossain 25 ja 30 asteen välillä, eli kylmä ei ainakaan päässyt tulemaan...


Tässä alkaa olla jo voitonpuolella, pari kilsaa enää jäljellä... Hienoa seutua.


Ja näin, alkuillasta päästiin perille ilman minkäänlaisia ongelmia. Kyllä reilu 800 kilsan jälkeen tunsi ajaneensa, mutta loppujen lopuksi matka meni yllättävän joutuisasti. Kylmä olut maistui muuten aika hyvältä reilu 800 km autossa hikoilun jälkeen. :))
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Seuraavana aamuna, eli perjantaina, lähdettiin sitten ajelemaan kohti Hockenheimia ja NitrOlympX kisoja (eli siis Drag Race EM-Sarjan osakilpailu). Ajokkina tälle reissulle otettiin taloudesta löytyvä uudempi Opel farkku ihan puhtaasti ajansäästön vuoksi, kun pisti motarilla mittariin reilu 200, niin muutaman sadan kilsan matka taittui aika nopeasti.

NitrOlympX:ssä ajellaan tietty samat Pro-ryhmät kuin muissakin EM-skaboissa (Pro Stock, Pro Modified, Top Methanol, Top Fuel, Pro Stock Bike, Super Twin Top Fuel Bike ja Top Fuel Bike), tämän lisäksi mukana oli Saksalaisia kansallisia ryhmiä, joista pääosa oli samoja tuttuja ryhmiä kuin muuallakin. "Pro Comp Doorslammer" taisi olla ainoa ryhmä, jonka säännöt ei mulle oikein avautuneet, mutta näyttäviä laitteita siinäkin ryhmässä oli radalla.

Me oltiin Saksalaisen Top Methanol tiimin vippilipuilla matkassa, kun kaverit tunsi kyseisen tiimin entuudestaan. Perjantaipäivä tuli vietettyä suurimmalta osin katsomossa. Rata oli hyvä ja järjestelyt pelasi hienosti. Kelissäkään ei ollut valittamista, lämpötila huiteli selkeästi yli parinkympin.


Kaikki kuvat ei ole parhaita mahdollisia, tiimikatsomon istumapaikat oli alariveillä, joten verkkoaita oli vähän edessä. No, ei voi mitään. ;D

NitrOlympX 2024 - Friday

'66 Dartissa oli pirteä Mopsin vaparipikkulohko Tunnel Ramilla. Harmittavasti jotain meni rikki ja ajot jäi tältä viikonlopulta perjantain kahteen kierrokseen.


Hieno EtumoottoriDragster ajeli Pro ET ryhmässä.


Urs Embacher (ei kuitenkaan sukua entiselle TF-kuskille Urs Erbacherille) ajeli vanhalla Top Methanol Funny Carilla Super Pro ET ryhmässä.


Myöskin Super Pro ET:ssä kisasi tyylikäs A-Ford. Kulkupuolikin oli kohdallaan, 7.642 & 280 km/h.


Pro Stockissa Ruotsalaiset mittelivät keskenään paremmuudesta, kun yhtään Suomalaista ei ollut viivalle eksynyt. Tässä Simon Ekengrenin Dodge Dart.


Varikolta bongattu tyylikäs '33-'34 Ford Roadster.


Illalla kun päivän ajot oli ajeltu, käytiin syömässä ja ajeltiin kaupan kautta hotellille joka oli naapurikylässä. Kaupassa muuten sixpack paikallista lasipullo-olutta maksoi 5€. Ei paha, ihmettelinkin kassalla, että veloitettiinko multa vain yksi pullo vai koko satsi. :))

Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Lauantaiaamuna ajeltiin takaisin Hockenheimin radalle. Lauantaipäivä oli melko lämmin, mittari taisi näyttää pahimmillaan 34 astetta. Onneksi tiimikatsomopaikat oli suurimmalta osin varjossa, niin se auttoi aika paljon. Päivän aikana tuli kierreltyä varikollakin, kun perjantai meni lähinnä katsellessa kisoja eikä varikolle pahemmin ehtinyt.

NitrOlympX Hockenheim, Saturday

Harrasteparkissa tuli myös käytyä kävelemässä, hieno '53 Plymouth.


Tällainen Studebaker kelpaisi itsellekin erittäin hyvin.


Erittäin hienosti viimeistelty '55 Chevy ajeli Pro Comp Doorslammer ryhmässä.


Pro Modified ryhmän kalustoa oli paikalla mukavasti. Tämä Camaro oli Pat Musin isolla ilokaasumotilla.


Top Methanol ryhmässä ei hirveästi autoja ollut ja harmittavasti Sandro Bellion Funny Carista rikkoutui motti heti perjantaina, joten automäärä tippui neljään. Tässä Silvio Strauch lämmittää renkaita metanoliputkella.


Varikolta bongattu Ford Anglia.


Lajittelun päätteeksi pimenevässä illassa ajettiin Night Show, joka oli erittäin suosittu, taisi aikalailla kaikki katsomot olla tupaten täynnä porukkaa. Radalla nähtiin kaikenlaista Pro Modeista, Top Fueliin ja suihkumoottorihärveleihin....

TF autoja oli useampi pari Night Showssa.



Alunperin Tim Arfonsin rakentama Green Monster Dragster on nykyisin Eurooppalaisomistuksessa ja se oli ajamassa. Harmi että lähtö ei mennyt aivan putkeen ja aika ei ollut kummoinen, enkat on kuitenkin kunnioitettavat 7.15 ja 323 km/h.


Gerd Habermannin koulubussi valaisi rata-alueen melko tehokkaasti pimeässä...




Tuossa joitakin Night Shown lähtöjä videolla. Tuo viimeinen suihkumoottorivehje oli muuten mielenkiintoinen katsoa takaapäin... Meinasi olla vähän lämmin. :))

Päivän hikoilun jälkeen hotellissa oli mukava astua suihkun alle ja pistää lämmöt niin kylmälle kuin mahdolista. Tuli nimittäin hikoiltua kohtuu reilusti päivän aikana, onneksi kuitenkin virkistäviä oluttuoppeja oli helposti ostettavissa varikon puolelta. ;)
Tradition Never Goes Out of Style!