Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

HendriXXX

Waude, ei voi tähän muuta sanoa..  :o  :+1:

Harri S

Tattista vaan!
Myyjä toi eilen cowlin Hyvinkäälle josta kävin hakemassa sen kotiin.
Cowli on siis 1925 Studebaker rodsterista ja käy yksiin rungon ja koko auton aikakauteen. Autossa on nyt myös VIN, mistä saattaa olla hyötyä jatkossa...





Poistan tuosta nuo valuteräksiset tuulilasikarmit tukirautoineen ja vien sen kohtapuoliin hiekkapuhallukseen ja hitsaan nuo alareunan osat kuntoon ehjällä pellillä.
Leveys ja korkeus on kuin tähän mun autoon tehty ja tuonne sisälle kuuluu myös puinen runkorakenne, kuten koko koriin on muutenkin tulossa.
Kojelauta tuli cowlin mukana ja se on hienon mallinen.
Tuota kojelaudan keskireikää suurennan hieman ja siihen tulee smithsin mittarit ja niille pyöröhiottu soikea alumiinipaneeli.

Hain tänään 30€:lla Askolasta alumiinisen 100L venetankin, joka on kuin tehty tähän autoon. Se sopi sentilleen takarunkoaisojen väliin.
Siinä on polttoaineanturi, täyttö ja huohotusliitännät sekä imusumppu valmiina. Otin siitä äsken luukun auki ja sisällä on myös loiskelevyt.









Kevväämmällä hain Hollolasta rosterisen 40L tankin josta tulee moottorin öljysäiliö (kuivasumppu). Se sijoittuu todennäköisesti hieman etuosasta muokattuna vaihdelaatikon kupeeseen, runkoaisan sisäpuolelle, jolloin töyttöaukko tulee apparin jalkatilaan istuimen etupuolelle.
Tai asennan sen taakse poikittain bensatankin päälle jolloin täyttökorkki kurkkaa korin yläpinnasta.





Nää tuumittelut ja suunnittelut vois pikku hiljaa taas palata itse tekemiseen, toivottavasti sateet loppuu tai ainakin vähenee.
Kardaanin joukkikin löytyi joten kardaania voi ruveta tekemään.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Aika hienosti tankki sopii paikoilleen!kai täytit myös lottokupongin? ;D
Eniten vituttaa kaikki.

Mopo-Ukko

Toi öljytankki on kyllä liian hieno piilotettavaksi.
STS-05/FXSTI-06

Anza

Hyvää vauhtia etenee hommat!

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 02 elokuu, 2020, 15:34Sanoin waimolle että lähetäänkö Espooseen kattoo Bluebirdiä.. tuli äkänen vastaus että "jaa että jotain Nissaniako sinne asti kattoo"  :))

Näytin kuvia sitte "nissanista", ni oli ilme  :o
"Ai että tommonen, ku ois vähä lähempänä ni oltais jo menossa". Kysy moottoria ni sanoin että jostain pommikoneesta se kai on.. kuulemma kelpais  :iwantit:
Jono!

P.S. Jos foorumille joskus tulee se maksullinen premium-jäsenyys, niin Harrille ehdotan premium-iki-kunniajäsenyyttä. Jos tämmöinen ei tuo foorumille positiivista julkisuutta niin ei mikään!
Tiukasti aisalinjalla.

Harri S

No ei kai nyt sentään. Erityisen hyvää tässä osiossa on että lukemaan pääsee ilman tunnareitakin.

Sateet taukosi sen verran että purin cowlista kaikki valuteräksiset ja alumiiniset osat pois, paino putos samalla varmaan puoleen. Rapsin myös mädät ja solmussa olevat runkokiinnikkeet pois cowlin etuosasta. Etuosaan tulee paksu vanerinen tukikaari (kuten siinä on alunperin ollutkin), joka taas liitetään noihin runkopuihin joko metallisilla tai puisilla kiinnikkeillä. Alaosaan pitää uusia peltiä pitsin tilalle n.200mm korkeuteen.





Nakkasin roippeet käyttiksen takakonttiin, mikä ei tehnyt tiukkaakaan, vaikka kontin pohjalla on 100L vetoinen säilytyslokerikko. Kyydillä ja kyydittävilla on ikäeroa vain 93 vuotta. Autot on hieman kasvaneet kokoa sadassa vuodessa.



Sitten vaan cowli rungon päälle ja hyvin tuntuu istuvan.







Moottorin päälle jää tilaa ilmaputsaria varten reilu 100mm ja nokkapellin pituus tulee olemaan ~1,5 metriä ennen jäähdytinkehikkoa, joka alkuperäisessä bluebirdissä on tuollainen imuaukko ja niin myös tässä.
Katsotaan pitääkö tuota omaa cowlia hieman jatkaa Studebakeria matalamman ajoasennon takia.
Kori tässä on kautta linjan suurempi, johtuen moottoreiden kokoerosta. Etuaisat tarjoaa hyvän kiinnityspisteen ja muodon etupään virtaviivapelleille jos sellaisiin päädyn.



Pakkohan tuo oli "koeistua" ja ~1200mm korkuisessa autossa vain hartiat ja pää jää kopan yläpuolelle kuten ajatus alunperin olikin.



Korin alapuolelle tulee toki esikuvan mukaiset (tässä kaarevat) n. 200mm korkeat peltihelmat joiden sisään runko jää, niiden alareunaan tulee vahvikkeeksi kanttaus sisäänpäin.
Koppa määrittää lopullisen korkeuden ettei korista tule liian möhkön näköinen.
Päätoiminen harrastaja

1purehell

Siinä saattaa olla pulssi suht korkealla, kun ekaa kertaa aukeaa suora tie valmiin auton edessä ja laittaa ykköstä silmään.  :))
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Rusty

Joko on alumiinipelti hankittuna?  :thinking:
Ah, ahtaita aikoja.

Harri S

Mustasta pellistä teen...
Päätoiminen harrastaja

Rusty

Ah, ahtaita aikoja.

Harri S

Eilettäin cowli ja kojetaulu menettivät ruosteensa. Jahka monsuunikausi on ohi pääsee noita hitsaamaan (pihassa).



Tänään saapui spacerit. Ne on kaksiosaiset ja osat vedetään yhteen 6:lla  "kovalla" kuusiokolopultilla.
Vaihdan noihin tuumaiset 7/16"-20 pultit noiden 14 millisten maasturipulttien tilalle. Valkkasin pulteiksi samanlaisella ryppykauluksella olevat, jotka meni samoihin reikiin kuin nuo 14 millisetkin. Laitoin pari kpl jo paikalleen jotta sain kokeiltua vannetta akselille.







Koesovituksessa 16" pinnavanne sattuu kutakuinkin samalle kohdalle kuin alkuperäinen peltivanne, kiitos C4 Corveten 55mm normaalista poikkeavan offsetin, joka siis sallii 50mm spacerin, ilman että offsetti juurikaan muuttuu tavan akselistossa.

Mittasin että vanteen sisäreuna tulee n. 5 mm sisemmälle kuin peltivanteella ja koska etuakselissa vanteen sisäreunan pelivara raidetangon päähän oli 20mm, jää sinnekin 15mm reservi tuohon kohtaan.





Vanteella on 255/50-16 rengas jonka halkaisija on uutena n.65cm
Tilalle olis tarkoitus vääntää 235/85-16 renkaat jotka ovat halkaisijaltaan n. 80cm. Katsotaan riittääkö tuo loppupeleissä maaliin asti. 80 senttinen lätty on melko suuri kuitenkin ja 235 leveys luo jämäkkyyttä yleisilmeeseen.
Spacerin 5x4.75 jako antaa vanteisiin lähes rajattomasti vaihtoehtoja, jos nuo mun suunnitelmat sakkaa.



Spacerit vaatii vielä soviteholkit molempiin päihin jotta vanteiden keskitys on tarpeeksi tukeva, mutta ne sorvaa melko helposti.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Lopultakin sateeton iltapäivä ja ilta, nyt pääsi hitsaamaan.

Cowlin hantin puolelle reilut palat peltiä ja konepellin kaulus uusiksi ylös asti. Kuskin puoli ei vaatinut kuin kämmenen kokoisen palan etukulmaan.
Muokkasin peltejä samalla niin että oikaisin kylkipellin alareunan sisään taitetut 50mm reunukset suoraan alaspäin. Ne tulee sitten aikanaan kiinni niiden runkopuiden kylkiin ja "ylimääräiset" leikataan pois.







Lopuksi rälläköin tulipellistä kymmenkunta niittiä pois. Ne olivat etummaisen puisen kaaren kiinnitysniitit.
Uusi kaari syntyy vanerista ja niitataan/pultataan samaan kohtaan kuin alkuperäinenkin.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Koska tänään toistaiseksi vkl viimeinen sateeton päivä lähdin töistä ajoissa ja tinalilin cowlista eiliset hitsaukset ja päällä olevat lisävalojen reiät umpeen.







Hionnan jälkeen epoksit ruiskuun ja kojetaulu sekä cowli on nyt suojassa ruostumista vastaan.





Huomenna ei sateet puuhia hidasta kun osat voi siirtää rakenteluluolaan.
Päätoiminen harrastaja

Peku

Hyvin projekti etenee! Täytynee kohta pitää  se meidän viikkomöötte siellä sun tallin suunnalla ;D