Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 30 lokakuu, 2025, 16:47Ihastelen amerikkalaista suurpiirteisyyttä osien mitoituksessa.

https://youtu.be/aVdQaFHgkVo

Sitten venttiilien säätö ihan omilla välyksillä (suuri salaisuus, hiojan ohjeilla, ihan jotakin muuta kuin slantin 0,25mm ja 0,5mm kuumana) ja koevingutus:

https://youtu.be/3mxizfIvgpI

Öljyvuoto on löytänyt uuden "kanavan". Mulla on joku 10mm pultti jakopäänkopassa "cam button". Näyttää valuttavan kiristetyn pultin/mutterin välistäkin ölppää. Vuotakoon. Koska en enää aja radalla kisaa, niin en myöskään rasvaa rataa. Tää on nyt vaan reviirin merkkausta, ei sen kummempaa.

Oot jättäny noi viideot yksityiseksi...
En varmasti oo.

slant sickness

Kiitos. Mä laitoin lapsille kelvolliseksi ja klik klik. Ei se toimi. Teen niin harvoin liikkuvaa kuvaa (seliseli).

Jälkimmäisen videon sijainti on jossakin 5. ulottuvuudessa, joten latasin uuden samanlaisen.

KEN haluaa nähdä noita, klikkailee mun alkuperäisen postauksen linkit. Nyt pitäisi olla julkisia molemmat.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 30 lokakuu, 2025, 17:50Kiitos. Mä laitoin lapsille kelvolliseksi ja klik klik. Ei se toimi. Teen niin harvoin liikkuvaa kuvaa (seliseli).

Jälkimmäisen videon sijainti on jossakin 5. ulottuvuudessa, joten latasin uuden samanlaisen.

KEN haluaa nähdä noita, klikkailee mun alkuperäisen postauksen linkit. Nyt pitäisi olla julkisia molemmat.

Eipä näy jälkimmäinen.
Vtu tää hymyily sattuu

slant sickness

T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Wilburi

Vtu tää hymyily sattuu

Jussi

En varmasti oo.

slant sickness

Se ekan postauksen toinen video näkyy mulla edelleen, mut ei löytynyt mun tililtä. Siksi uusi.

slant sickness

Tommosen kiinanhyrrän ostin ebaysta. Ei antanut luonto pistää aitoon Holsettiin rahoja, jossei vaikka sit teekkään sitä, mitä pitäisi. Alle kakssataa veroineen. Kiinanhyrrähän se t3/4:kin on ja on hommaansa hoitanut ihan ok.

Chat GBT:n kanssa näitä ollaan mitoitettu. 6cm2 HX30W on AI:n mukaan sopiva mun moottorireseptiin. Eilen illalla kaivatin sillä, minkälainen Holsetti Cumminsin BT4:ssä on. Ei tullut täyttä varmuutta, mutta semmoiseen tämä on tarkoitettu. Aika alhaaltahan semmonen dieseli täytyy ahtaa, kunnei punarajallakaan kierrä sen vertaa kuin Tenu-Dartissa on stallia. Jonkin verran yläkierrosvoimaa saa hukata, jos vaan on stalliin mennessä hereillä

Seuraava askare olisi tältä foorumilta hankitun smog pumpun asentelu sisältäen nykyisten polttoainekamojen siirron konehuoneessa toiseen paikkaan. Smogipumpulla on aie imeä kampikammioon alipainetta. Jos se pumppu tekee sitä vilpittömällä innolla, saatan jopa tehdä sille poistokamalle yhteen pakoputkeen. Sitä kautta se mun ahdistetussa motskarissakin kampikammion huurut hävittää.

Se toteutus sit pöläyttää poleksiessa sinistä, mut ohutta savuahan tämmöisestä saa tulla, kun ei ole pakokaasuvalvottu.

slant sickness

slant sickness

Edellisen postauksen kuvassa oleva Sunbeam on amerikkalaisen tuttavani auto. Mä olen ollut jonossa seuraavaksi ostajaksi siitä asti kun tuon ensikerran näin. Ei "ruosteen pilkkuakaan" koska on ollut aina Kaliforniassa plus ilmeisesti katoksessa ja sen verran on hikoillut öljyä, ettei ruostu altakaan. Sai jossakin vaiheessa täysrempatun moottorin. Joku vastaavan omistaja oli teettänyt kalliin rempan ja sitten ei tullut lunastamaan, joten tuttavani osti sen moottorin. Mut en mä ehkä enää tuota lunasta. Polte alkaa laimentua.

Juu, just tässä vaiheessa vuotta ei harrastus maistu yhtään. Ei mikään harrastus.

Kävin Sipoossa Dartin tykönä. Nyt mulla on kaikki osat alipainepumpun asennukseen. Mut kun tähtäilin dampperin tienoota, niin totesin ahtautta. Vakio lisähihnapyörä menee tosi huonosti tarvikerallidampperin kanssa yhteen. Ei keskitä mistään ja syylärinkin kanssa tulee ahdasta. Päätös: Siirretään tulevaisuuteen.

Tuolla on semmoset 5 tai 6 senttiä käymävaraa kiitos rallidampperin, joka on vielä shimmattu 3mm ulospäin jotta laturin hihna meni linjaan.

Tää menis kylki kyljessä orkkisdampperiin, mutta tuohon mun, jossa on vielä triggeripyörä ulkosivulla, ei saa keskittymään mitenkään. Toki pelkillä pulteilla, mutta en ehkä laita sillä lailla kuitenkaan.

ENSI TALVEN HOMMIA!

Turbo on jo noin viikon matkan päässä saapumisesta. Ehkä mä saan sen asennetuksi tänä talvena. No tietenkin saan! Ehkä...

slant sickness

Eilinen meni tallilla. Dartin lattiaan, jota ei verhoile muu kuin messuhuovasta kyhätty matto, on nyt liimattu ohutta bitumilevyä "huopa" tasaisille pinnoille jalkatiloihin ja penkkien alle. Samaa materiaalia on myös sisäsivuja verhoilevien vanerien "parketit seinillä" taustalla. Varsinkin jälkimmäisissä vaikutus oli vahva. Ei rämise, vaan kumahtaa.

Ajatus on kaunis. Saada sisämelua pienemmäksi varsinkin jos tällä mennään ensi kesänä joku pieni reissu 60th anniversary mielessä.

Kuskin oveen laittamani tiivistenauha on liian paksua. Oven sulkeminen on vaikeaa. Haen Puuilosta ohuempaa ainakin osalle matkaa. Sama motivaatio ovenkin tilkkeiden kanssa.

Kiinalainen Holsetin jäljitelmä liikkuu jo jossakin päin. Jos se sit on T3 laipalla ja 3" V-pannalla just niinkuin T3/4, niin ei pitäisi olla haasteita asennuksessa.

Alipainepumpun hihnapyörästä taisin jo mainita. Siirtyy tuonnemmaksi haasteellisuuden vuoksi. Mutta teen tälle "Pampersin vaihteiston ja moottorin takapään alle, eli ratavehkeiden tapaam keruualustan öljynimeytysmattoa täynnä. Ei muuten, mut jos kiertää tällä tutut kesällä, niin jokainen muistaa sen käynnin reviirin merkeistä. Pitkään. Ja muistan varmaan itsekin. Sen jälkeen kun 4,1 välitys meni takasiltaan, en ole ajanut Hyvinkäätä etäämmäs. Vähällä tää 80 vauhdissa menee. Tankki plus 60 litraa "range extender" kanistereita ja jo pääsee maakunnissakin E85 asemien välit. Toki voisi laittaa flexfuelanturin, mutten jaksa viitsiä tehdä kaikkia karttoja eri seoksilla. Varsinkin sytkästä saisi paineilla askartelukohteen etanolilla ei o niin väliä.

Bytheway kun olin liimannut 6 kpl 0,5m2 arkkia ohutta bitumihuopaa, niin vaikutti sisäkaikuun siten, että poppikoneiden equalisointia sai muuttaa vähän vähemmän korostavaksi sekä ja että päistä. Sekä inan diskanteista pois, että paljon enemmän bassoista. Mitä siis tapahtui? Keskialueen jälkikumu ilmeisesti vaimeni.

Akustiikka korostaa enää venttiilikoneiston rapinaa, mut se kuuluu tähän malliin.

Ihan kuin Dart olisi painunut itsekseen perspäästä alas kun edellisillä kerroilla hieman muokkasin takajousia hotrodmeiningillä (lehtiä lyhyiksi). Näyttää paremmalta ja nyt ei ole yhtä kova takaa. Pystyy jopa käsin painamaan nurkasta persaukseen liikettä.

Sen verran se bitumihuovan kanssa askartelu sai kolotuksia aikaiseksi, että tänään on saa olla kotipäivä. Ja mullahan sitä on;

Mittailen vaikka The Cruel putkivahvaristani THD:n. Mulla on siihen mittatilaus päätemuuntajista diili Toroidy -firman kanssa. Olisin teettänyt noita Muuntosähkössä mielummin, koska sieltä on Köykkäkin Voimaradion muuntajat saanut. Muttei kotimainen firma innostu protoilusta nykyisin. Ei ainakaan pienestä erästä ilman jatkumoa. Kai niillä on tarpeeksi hommaa. Ja kolmannekseen; Kun nämä tulevat Puolasta, niin ovat varmasti euroopasta. Kotimaisilla on taipumus viedä tuotantoaan Kiinaan siitä erikseen ilmoittamatta. Ei sillä muuten olisi väliä, mutta siirrossa tuppaa menemään mutkat suoriksi. Duuniajan kokemuksia. Venäläiset olisivat hyviä näissä myös, mutta se kauppa on nyt hiljennyt. Huomasitteko? Emeritus elektroniikkahenkilö on jo todennut kotimaiset menneen talven lumiksi. Mikskö siitä työstä onkaan pulaa?

Mainio keskustelu puolalaisen muuntajasuunnittelijan kanssa. Lähetin edeltä pelkän Ltspice modelin muuntajasta ja kerroin paljonko tehoa 20Hz taajuudella. Koska tuo muuntaja on ihan eri kuin SE tai PP, ei oikein edetty. Sit näytin kytkennän. "Onks tämä patentoitu McIntosh? Sehän tarvitsee bifilaarisen kääminnän". "Ei kun on suomalaisen Köykän patentin kytkentä. Huomaa konkat käämien päiden välillä. Ei ole yhtä vaativa. Protossa on neljä ensiötä päällekkäin".

Vähän myöhemmin mulle selvisi että ne tekee mulle bifilaarisesti 4. kerrokseen tehdyt ensiöt ja useita rinnan kytkettyjä toisiota niiden väleihin. Harrastajat kohtasivat toisensa! Ihanaa.

Ja illalla teatteriin. Isännöitsijä pitää eläkkeellelaskeutumisjuhlat taloyhtiöiden hallituksille.

Aika täyteistä tämä eläkeläisen elämä.

slant sickness

THD 0,03% 1 watin teholla ILMAN TAKAISINKYTKENTÄÄ! Nyt on tämän vuoden ties kuinka mones joulu!

slant sickness

HX30 kiinakopio menee T3/4 tilalle niksnaks. Ainoastaan ahtoputki ja hukkaportin ohjaus edellämainittuun pitää kätilöidä.

Toivon tämän Cumminssiin tarkoitetun ahtavan alempaa. Hukkaportin kellon vaihdoin edellisestä. On säädettävä ja myös "eculla ohjattu".

Semmosta täältä tallilta.

Edit. Kokaisin HX30 hukkaportin kellon. 2 bar pikkuisen liikahtaa ja 4 bar on täysin auki. Oli syytäkin vaihtaa tuo herkempi tilalle.

slant sickness

Holsetin kopio Turbone HX30W ahtaa alempaa kuin Maxspeedingrods T3/4. Viritysosasto taitaa jättää virittelyn tähän. Pitää makustella. Jos se nyt jaksaa työntää vaihteiston normaalilla toiminta-alueella (vaihdot noin 4600) niin en rupea vielä pilaamaan kaikkea governoria muokkaamalla.

Ahtoputki versio 1 kolisi konepeltiin mut nyt se on korjattu. Ei tullut reikää peltiin!

Onks lukijoista joku tehnyt turbosta suihkumoottorin? Saaks sillä voimaa lainkaan? Vai pelkkää meteliä? Meinaan vaan että jos tuhoaisin T3/4 moisella tempulla, niin jaksaako se työntää esim venettä järvellä?

slant sickness

On halu laittaa konepellin sisäpintaan jotakin ääntä eristävää. Ei kuitenkaan bitumia tai vaahtomuovia ihan vaan paloarkuuden ja sulamisen takia. Kovaa kivi- tai palovillaa 10-20mm levynä noin 1m2, siitä sopivia kappaleita, harsona mieleistä maalisävyä ja sitten sikaliimalla kiinni kannen sisäpintaan - se on suunnitelma.

Ainesta en halua ostaa kokonaista paalia. Loput jäisi käsiin. Mistähän löytäisi "vähän"?