Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Anza

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 29 marraskuu, 2025, 14:09Ei tuo vielä mitään, olen kuullut ihmisistä jotka syö jonkun muun laittamaa ruokaa, pahimmillaan vielä liinalta ravintolassa vaikka halvemmalla tekis ite.

Uusien autojen ostaminen jos loppuu niin ei oo vanhatkaan kauan halpoja.

Meillä syödään äitin laittamaa ruokaa. Autojen valmistus loppu 2000-luvun alkuun. Nykyset on kulkuvälineitä.

Siihen tää nykyinen kehitys just mielestäni on menossa ettei sillä autolla oo minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa. Kaikki on samalla viivalla ostamassa uutta. Vanhaa ei kannata ostaa, niitä ei itse saa korjailla, eikä kannata. Nykyisten käyttöikä jää lyhyemmäksi.

Ymmärrän hyvin jos joku tykkää uudesta autosta. En itsekkään osta sänkyä, jonka käyttöiäksi lupaillaan 20v. Mielummin vaihdan kokonaan uuden ja puhtaan sängyn kaupasta 5v. välein, kun yritän väkisin säästää siinä vanhassa pierunhajuisessa. Uuden sängyn saa jollain 500€, eikä siitä oo muita kuluja.

Hyvä auto taas maksaa sen 60000€ reilun 10v käyttöiällä se tekee noin 5000€ vuoteen. Jos tulot on kotitaloudessa jonku 50-60000 yhteensä vuodessa, niin ei se nyt mikään mahdoton hankinta ole.

Ite tykkään laadukkaista tuotteista, eikä noi uudet mun mielestä oo sitä. Eikä mitään ikuisia autoja oo ees tarkoituksenmukaista tehdä. Valtaosa menee romuiksi vieden sen laadun sulattoon.

Laadukkaat tuotteet on ekologisia ja ympäristöystävällisiä. Se on ihan eri ajatusmaailma kun massatuotettu temukrääsä ja ihan eri kun mitä mainoksissa rummutetaan nykyautoista.

Mun kiinnostus vanhoja kohtaan vois ajatella ennemmin vedonlyöntinä pysyykö se vanha läjässä 10-15v jos sitä huoltaa hyvin. Mikään ei tietenkään oo ilmasta, myös se korjailuun käytetty aika on pois jostain. Mutta itse koen toistaiseksi homman mielenkiintoisena.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 29 marraskuu, 2025, 15:24Kolmen pikalatauskerran perusteella tuo 80% kestää reilu 30-40 minuuttia. Tosin tuo 1,5 tuntia on kohta 7 vuoden aikana käyttöauton tankkamiseen käytetty aika eikä oo tarvinnu viikoittain kumiletku kädessa sateessa tai pakkasessa jäpittää. Ajansäästö lasketaan tunneissa per vuosi ja rahallisesti kiloeuroissa. Alle 150 kilsan rangelle en ole pääsy vielä kertaakaan vaikka ajan rajoitus +10% mukaisesti motarilla -30 pakkasissakin kaikki mukavuusvarusteet ja vakkarit päällä.
150 km range ja sen lataaminen 30-40 min karsii aika ison osan ostajista pois - ja tuo siis vielä niitä mitä on tuotu Suomeen, toki vanhaa tekniikkaa jo, mutta mitä on olleet sitten ne mitä ei ole edes viitsitty tuoda tyrkylle.

Harri S

Kaupunkiautolle ihan riittävä lukema Suomen pakkasissa. Kesällä 100km enemmän. Olen käyny autollani Espoosta Lahdessa ja takaisin nollakelillä yhdellä latingilla rajoitusten mukaan ajaen joten 150km rangekelit on ehkä kerran vuodessa. Täälläpäin viime talvena ei kertaakaan.
Isommalla 64kWh akulla sitten lähes tuplat.
Ääriarvoja puolin ja toisin vertailuissa käyttämällä ei petä muita kuin itseään. Mä ostin omani kun sähkiksiä oli koko maassa alle 3000, nyt niitä on vissiin jo 170 000 joten maailma muuttuu ja sähköautoilun halvimmat vuodet alkaa olemaan takanapäin. Ajoitus osui epäilijöistä huolimatta nappiin.

Tuota rangea painotetaan puheissa ihan turhaa koska isossa kapasiteetissa ja satojen kilowattien lataustehossa ei ole mitään taloudellista järkeä jos tarve on muutaman kerran vuodessa. Pelkkien pikalatureiden varaan ei kannata sähköautoa taloudellisessa mielessä ostaa. Kotilataus on ainoa järkevä ja siinä saat tarvittaessa sidottua "polttoaine"kustannukset kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Toi Kirkkonummen reissu maksoi tänään ja maksaa seuraavat 1,5 vuotta15kWh eli 2,1€.
Lefan akut sopii käytännössä ristiin vuosimallista toiseen kapasiteetista riippumatta ja parituksen voi tehdä itse aplikaatiolla.
Mutta näissä kestää akku sen mitä autokin eli 300tkm mikä on ihan hyvä pikkuautolle.
Se, että olet vainoharhainen ei suinkaan tarkoita sitä, etteivät ne kuitenkin olisi perässäsi.

sössö

toi rellu on pitkään aikaan edes vähän kiinnostava ns. perusauto, hinta vaan on mun mielestäni kertakaikkisen liikaa. 20 tonnia tommosesta voisi olla edes vähän sielläpäin mutta tämä on toki vain mun mielipide. Ymmärrän kyllä sen että pohjolan autoissa on kaikkea talvihärpäkettä mitä ei ehkä lämpymässä tarvita, mutta kuitenkin täällä täytyy myös olla kaikkea sellasta etelän härpäkettäkin mm. ilmastoinnit sun muut mitä etelässäkin tarvitaan.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 29 marraskuu, 2025, 16:58Kaupunkiautolle ihan riittävä lukema Suomen pakkasissa. Kesällä 100km enemmän.
Isommalla 64kWh akulla sitten lähes tuplat.
Tuota rangea painotetaan puheissa ihan turhaa koska isossa kapasiteetissa ja satojen kilowattien lataustehossa ei ole mitään taloudellista järkeä jos tarve on muutaman kerran vuodessa. Pelkkien pikalatureiden varaan ei kannata sähköautoa taloudellisessa mielessä ostaa. Kotilataus on ainoa järkevä ja siinä saat tarvittaessa sidottua "polttoaine"kustannukset kahdeksi vuodeksi eteenpäin.
Akut sopii köytännössä ristiin vuosimallista toiseen kapasiteetista riippumatta ja parituksen voi tehdä itse aplikaatiolla.
Mutta näissä kestää akku sen mitä autokin eli 300tkm.
paljonko se auton lämmitys haukkaa tehoa? aattelin että voisko niinkin älytön homma olla järkevää että lämmittäs sillon kun toimintasädettä tarvitsee jollain ilma webastolla hyttiä. Sellasessa kun nyt ei hirveitä polttoaineen kulutus ole.

Harri S

Talvipakkasella vartin esilämmitys haukkaa kolmisen prosettia Leafin latauksesta ja jos töpselissä, kuten oli töissäkäydessä aamuisin, niin se energia tulee verkosta eikä akusta.
Ei siis käytännön merkitystä.
Tuohon mun autoon on laitettu uutena myös defan sisätilanlämmitin ja johtosarja jota tosin en ole tarvinnut kertaakaan.
Se, että olet vainoharhainen ei suinkaan tarkoita sitä, etteivät ne kuitenkin olisi perässäsi.

Pertti K

Tarvii kai sitä ajon aikankin lämmittää? Muistanko oikein että siinä Bemmin pikkukipossa olisi ollut lisävarusteena juuri polttoainekäyttöinen lämppäri? Tai sitte sotken siihen range extendriin eli aggregaattiin.

Harri S

Vanhassa Bemarissa oli se agrekaatti.
Ajon aikana Leafin ilppi ottaa noin 1,5kW tehoa näillä keleillä. Siksi ilpillä on suuri merkitys pikkuakkuisissa malleissa kun sähkövastus on yleensä 5kW.

Valde

Sähkärillä se ajatusmaailma pitää kääntää nurin.

Kun auto seisoo - se on tankilla. Allekirjoittaneelle se ei tällä hetkellä onnistu, eli sähkärit on pois laskuista joka tapauksessa.

Tuo esilämmitys on isosti merkitsevä asia autossa kuin autossa. Toi oma volvo puhaltaa +80 ilmaa suulakkeista, mutta jos lähtee lämmittämättömällä liikkeelle, niin kylmä onpi pitkään.
Sisälämppäriä 2h, niin kuuma tulee nopeasti kun lähtee ajamaan.

Sama se on sähkiksessä, jos joutuu kylmiltään lähtemään, niin jotkut sähkärit voi olla kylmiä kun lämmitysteho on heikohko (tutun Zoe on tämmönen). Toisaalta, lämpöä tulee 5 sekunnin jälkeen, kun volvon pata ottaa minuutteja lämmetä.
Takavetopihtaaja

Caprice305

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a3028f46-5870-4829-a077-7c5f985dc3e8

Kohta pärisee – Iso autojätti on tehnyt patenttihakemuksen kaksitahtimoottorista
All lives matters.
Let's go Brandon
Sydämmeltäni vihervassari
Saarnaajan kirja 10:2

sämpy

hmm.. tuosta samasta aiheesta saanut lukea 5 vuoden välein, mutta ei ole vielä näkynyt tuotetta. Koskahan piisirut korvautuu niillä nanokokoisilla putkitransistoreilla mitkä piti tulla jo 20 vuotta sitten?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Caprice305

Itselle ei ihan auennu, siis säksättääkö se siinä männän tahdissa? Sehän kestää 12.00 puoleen päivään.
All lives matters.
Let's go Brandon
Sydämmeltäni vihervassari
Saarnaajan kirja 10:2