Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Laitan ne poikkeusolosuhteisiin sovitetulla tavalla. Eteläpinnoille seinän suuntaisesti pystyyn. Noin niillä ei seiso lumi, kuten ei seiso seinilläkään. Saan laitella ihan alas asti. Silloin kun paistaa, aurinko osuu seinille ihan alas asti.

Mutta lyhyet on päivät juu.

Akkuun kerätystä sähköstä en perusta. Liittymä maksaa 30 euroa kuussa plus ei ihan halvat siirrot. Pari kertaa käydään samassa ajassa ja käytetään 100-200 kWh kun lämmitetään tilaa alkaen pakkasen puolelta. Jos mökkiin saa jotakin edes pientä lisää, ettei olisi ihan yhtä kylmä kuin ulkona, niin hyvä.

Hiekkaan ajan sen tehon. Ja kesällä vaikka vesipumppuihin ja/tai käyttöveteen.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 05 marraskuu, 2023, 04:16Laitan ne poikkeusolosuhteisiin sovitetulla tavalla. Eteläpinnoille seinän suuntaisesti pystyyn. Noin niillä ei seiso lumi, kuten ei seiso seinilläkään. Saan laitella ihan alas asti. Silloin kun paistaa, aurinko osuu seinille ihan alas asti.

Mutta lyhyet on päivät juu.

Akkuun kerätystä sähköstä en perusta. Liittymä maksaa 30 euroa kuussa plus ei ihan halvat siirrot. Pari kertaa käydään samassa ajassa ja käytetään 100-200 kWh kun lämmitetään tilaa alkaen pakkasen puolelta. Jos mökkiin saa jotakin edes pientä lisää, ettei olisi ihan yhtä kylmä kuin ulkona, niin hyvä.

Hiekkaan ajan sen tehon. Ja kesällä vaikka vesipumppuihin ja/tai käyttöveteen.
Tosta omasta systeemistä sain talteen harjottelukesänä 1000kWh. Ja on siis off-grid, eli vaan omakäyttö tulee laskuun. Vaatii muutoksia, ainakin vähän lisää panelia tai ton täysin paskan Easun invertterin vaihtamisen johkain fiksumpaan. No, halpahan se olikin.
En varmasti oo.

Harri S

Tuossa Boss Hossin rakentelun lomassa otin alkuviikolla toisen niistä pyörään ostamistani 12V kiertovesipumpuista tarkempaan syyniin koska se piti käydessään kopinaa.
Liimattu rakenne vaati hieman väkivaltaa mutta sain muovikuoren auki ja syy kopinalle selvisi kun ankkurin raudat oli irti muovirungosta joka lisäksi oli juotettu vinoon piirilevyyn. Ankkuri pysyi paikallaan tuossa asennossaan vain noiden neljän käämilangan avulla jotka olis aika nopeasti kuluneet poikki. Koska kyseessä on harjaton moottori niin niin tuossa piirilevyssä on ohjauselektroniikka hall-antureineen. Tämä elektroniikkaosa on kiinteästi paikallaan tuossa avaamassani kuivassa tilassa. Pumpun erillisessä vesitilassa puolestaan pyörii rosteriakselilla kuppimagneetti jossa on myös pumpun juoksupyörän siivet.





Otin juotokset auki, liimasin raudat 2k puskurimuoviliimalla kiinni muovirunkoon ja juottelin osat takas paikalleen ja tällä kertaa myös suoraan. Kotelon pohjalle laitoin lisätueksi vielä palat vaahtomuovia.
Sitten korjasin avaamani muovikannen ja laitoin sen paikalleen, toistaiseksi vain sähköteipillä, jotta korjauksen kestävyys selviää.





Kestotesteissä pumppu on nyt hiljainen ja korjaus siis kannatti ja ilmeisesti jopa onnistui.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään otin tekemisen puutteessa kk sitten kyykänneen Oilon ölypolttimen tarkasteluun jotta saan sen varapolttimeksi tällä hetkellä paikallaanolevalle.
Oireet viittasi vahvasti magneettiventtiiliin (ei naksahtanut sytytäessä) joten laitoin siihen virtajohdon ja tökkäsin toisen pään karvat pistorasiaan. Lasipurkkiin öljyletkut ja tilkka löpöä.
Ei heränny henkiin joten kuorta auki ja tutkimaan.



Mangneettibenttiili on pumpun päällimmäisenä joten otin sen käteen ja kuorethan siitä oli haljenneet ja kelassa oli ääretön vastus (OL) kun yleismittarilla mittasin.



Varmistukseksi laitoin polttimen testiin mankkuvenan kela irroitettuna mahdollisten muiden vikojen poissulkemiseksi ja tökkäsin mankkuvenan kylkeen tavan magneetin niin alkoi lieska mukavasti taas lepattamaan.





Kokeilin toki vielä pyykkikoneen vanhalla vesivenan kelalla mutta siinä oli eri ominaisuudet eikä voima riittänyt venan avaamiseen joten patenttikoekorjaus jäi sillensä.



Lopuksi vaihdoin nyt käytössä olevaan öljypolttimeen uuden löpösuodattimen ja tilasin Kiinasta uuden magneettikelan jolla saan tämän varapolttimen taas kuntoon sekä varalle myös yhden liekkivahdin kun nekin tuppaa olemaan kulutustavaraa. Reilu 33€ yhteensä postikuluineen ja veikkaan että talvisydännä sama ammatilaiselta tilattuna hintaan tulis yksi nolla perään ja hälytyskeikkana paljon enemmän.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 maaliskuu, 2024, 16:18myös yhden liekkivahdin kun nekin tuppaa olemaan kulutustavaraa.
Ei pitäs varmaan sanoa ääneen, mutta mulla on -89 ostetussa polttimessa kaikki osat alkuperäsiä ja toimii.
En varmasti oo.

Harri S

Varmin tapa on kehasta vähän niin eiköhän siitä joku kohta heti hajoa. :))
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Vanha luotettu Charge Amps type2 6-16A sähköautonlaturi alkoi herjaamaan vikatilaa ja ilmoitti näytössä että rele hitsautunut. Googlen haku antoi osumia joten lienee tuttu vika näissä entuudestaan eikä nuo releet mekaaniset ikupäiväisiä ole.
Otin sen sitten käsittelyyn ja pakkanen oli rikkonut releboxin muovikuorta enkä tiedä liekö sitten kosteutta päässy releen sisälle vahinkoa tekemään.



Kopistelemalla releitä ruuvarilla sain sen toimimaan pariin otteeseen mutta eihän tuohon tuollaisenaan enää voi luottaa.
Laitoin aluksi reilusti tinaa juotoksiin niin sain sulateltua pois paksun suojalakkauksen ja tinasin sen jälkeen toisen releistä irti.
Pienen salapoliisityön jälkeen löysin Aliexpressistä juuri samanlaisia ja saman valmistajan 30A releitä ja laitoin tarvittavat kaksi kpl tilaukseen reilulla 6€:lla postikuluineen niin saan tuon mainion latauslaitteen sitten aikanaan takas elävien kirjoihin.





Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sekä öljypolttimen että sähköauton laturin osat saapui tänään.
Boss Hossin laittelun jälkeen noudin paketit postista ja otin laturin korjaukseen.

Tuommoiset 30A releet on aika napakasti kiinni levyssä sekä lisäksi se epoksipinnoite siellä piirilevyssä vaikeutti irtijuottamista ja niinpä toisen releen toinen ohjauspiiri oli irronnut relettä irti juottaessa. Noi oli siis ihan hyvä tarkistaa ennen kuin alkoi juottamaan uutta relettä paikalleen, katkos kun jää releen alle piiloon,
Kojasin piirin katkoksen ja suojasin korjauksen tilkalla liimaa jotta juotos pysyy paikallaan siellä releen ja levyn välissä myös relettä kiinnijuottaessa.



Sitten releet olikin nopea juotella takaisin paikalleen ja käytin tinaa aika reilusti kun virrat on kuitenkin kohtuu suuria. Enimpien palaneiden lakkauksien putsauksen jälkeen olikin aika kasata kotelo tiivisteineen paikalleen.
Töpseli seinää ja niin tuli tämäkin korjattua. Jälki ei ole mitään kaunista mutta riittää että lopputulos on toimiva. Uudet releet maksoi vajaa 7€ posteineen.





Laitoin auton lataukseen ja toistaiseksi latauslaite toimiii kuten kuuluukin. Tuota korjausta voi sitten vielä suojalakkailla testauksien jälkeen.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

No niin. @Peto pisti pari sähköpotkulautaa myyntiin ja hetken pohdinnan jälkeen päätin ostaa ne pois kuleksimasta.
Näissä hinnat alkaen laudoissa olevat 36V akut ei ole häävit uutenakaan vaan maksimikapasiteetti on 4Ah ja 10km range.
Kotona piti heti ottaa laudat auki ja akut tutkintaan.




 
Toisessa akussa oli epäbalanssia 0,3V ja laitoin siitä yhden kennoparin latautumaan ja latasin sen samalle tasalle kuin muutkin 9 paria. Toinen akku oli balanssin osalta kunnossa mutta hetken 100 kilollani sitä rääkättyäni sain siitä ulos vikakoodin (sen saman josta Petokin kirjoitti) joka ainakin kädellä kokeillen oli selkeästi akun ylikuumeneminen. Vetoja laudassa olinitse asiassa ihan mukavasti ja se kulki lailliset 25kmh. Toista akkua en edes testannut koska sain vision.



Nyt kun noita lautoja on kaksi niin päätin rakentaa tähän "tymäkän" 10Ah akun noista vuosi sitten saamistani LG 21700 5000mAh ja 10A kennoista joihin mulla on 30A BMS valmiina. Molemmat laudat on identtisiä ja niissä on identtiset 12A kontrollerit.
Eli teen parempikuntoisesta laudasta "dual motor" version jolla saan tehot tuplattua ja kantamankin 2,5 kertaiseksi tuolla 10Ah akulla.
Otin kennot, nikkelinauhaa, pahvia ja pistehitsin ja hitsasin kasaan 36V 10Ah akun johon laitoin kinni sen 30A BMS:n. Hakkasin meistillä pahvista eristelaput kennojen + päätyihin kun en valmiina joskus ostamiani lappuja edelleenkään löytänyt.
Kennot limittäin pakkaamalla sain siitä niin matalan että se mahtuu alkuperäisen akun tilalle.











Pyöritin kennojen suojaksi hieman roudarinteippiä ja survoin sen laudan akkutilaan ja johtoja huomenna hieman toisella tavalla reitittämällä saan myös akkukotelon kannen mahtumaan kiinni. Kadun koeajoissa en vikakoodeja enää ulos saanut, eikä akku lämmennyt käytännössä ollenkaan.



Tuon akun etupuolelle mahtuu helposti toinen kontroleri johon liitetään toisesta laudasta ottamani moottorin "etumoottoriksi" ja kaasun signaalijohdon jakamalla saan toivon mukaan ohjattua molempia yhdestä kaasuvivusta ja sähköisen jarrun kytken vain takamoottoriin koska se on riittävän tehokas sellaisenaan, kun huippunopeus ei kasva alkuperäisestä.

Uskon että tähän tulee mukavasti vetoja kun tehoa tulee pieneen lautaan tuplat verrattuna tuohon viime viikonloppuna korjaamani 365 Xiaomin Essentialiin.
Päätoiminen harrastaja

Peto

Ei hitto, on se huima seppä ;D

Hyvä et meni käyttöön.

Harri S

Kaasun signaalin jakaminen ei onnistu joten tähän tulee kaksi kaasuliipasinta.
Toinen conrolleri käynnistyi ilman vikakkoodeja vaikka jarrukahvaa ei ole siihen kytketty. Se on myös rajoitettu 20km/h joten asensin sen etumoottorin ohjaukseen.



Otin varaosalaudasta pois takamoottorin ja varsinaisen laudan etukaarukkaa hieman modaamalla entinen takamoottori istui nyt etumoottoriksi. Haarukkaan piti väännellä levitys, rälläköidä moottorinakselille hahalot ja porata teiät lukituslevyille jotka varmistaa moottorin paikallaan pysymisen ja estävät akselia kiertymästä.
Porasin akkukotelon etureunaan reiän kaapeleille ja kytkin rajoitetun controllerin etumoottoriin.



Akun sain kaapeleiden paikat modaamalla sellaisiin mittoihin että se mahtui napakasti rungon sisään. Akulle juotin haaroittimen jolla se virroittaa molemmat controllerit ja lisäksi akkukaapelissa on nyt 30A sulake. Laudan akkukotelo tuli todella täyteen kaikista kaapeleista ja kahdesta controllerista mutta kansi mahtuu juuri ja juuri kiinni.



Vedin toisen ohjauspaneelin kaapelin tässä vaiheessa ulkokautta ohjaustangolle, poistin siitä yhden turhan väliliitoksen liittimineen ja otin vanhan E-wayn kaasukapulab, vuolin siitä ylimääräiset muovisisukset pois ja muokkasin hall-anturin sellaiseen asentoon että se antaa tarvittavan signaalin etumoottorilla ajamista varten. Kaasuliipasimet on nyt rinnakkain ohjaustangossa ja niitä voi painella oikean käden peukalolla erikseen tai yhdessä, tarpeen mukaan. Teippasin molemmat ohjauspaneelit tankoon ja näin pääsin koeajolle.





Muutaman kosketushäiriön korjauksen jälkeen lauta alkoi toimimaan ja se jaksoi helposti kiskoa satakiloisen kyytiläisen 30 asteisen ylämäen huipulle.
Tasaisella mennään pelkällä takamoottorilla 25km/h ja mäessä voi painaa etumoottorin kahvasta lisätehoa. Sähköjarru toimii edelleen takamoottorissa ja kahdella moottorilla kiihdytettäessä saa oikeasti pitää kiinni ohjaustangosta kun voimaa on tarjolla riittävästi.
30A BMS ja kunnon akkukennot antavat pätkimättä voimaa sen mitä controllerit pystyvät pyytämään.

Seuraavaksi pitää sahailla ja sovitella molempien ohjauspaneelien kuoret kapeammiksi ja asentaa ne ohjauksen poikkitankoon.
Päätoiminen harrastaja

FuryIII 71

Oliko noihinkin tulossa liikennevakuutuspakko, vai oliko noi sen ulkopuolella? Siis max. 25km/h ja alle 25kg laitteet? Ku en oo perehtyny ku ei oo vielä ollu ajankohtaista...

Tuollaista sähköpotkulautaa Siipimutteri kinunnut jostain viime kesästä asti.  :oushit: En vaan tiedä uskallanko ostaa, ku sillä jäi osa purukalustosta jo silloin pari kesää sitte tohon paikalliseen skeittipuistoon, tavallisella skuutilla kikkaillessa.  :panic:

Tosin jos noihinkin tarttee ottaa jotain vakuutuksia, ni jäänee kyllä hankkimatta...
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Peto

Piti oikein muksuilta kysyä et kulkiko toinen vaan 20km/t? Toinen oli tosiaan kulkenut 5km/t hiljempaa.

Ne ostettiin samaan aikaan Prismasta, niin olisi olettanut et samanlaisia, mutta eivätpä olleet O0