Millä haette kaluston?

Aloittaja 0rs0n, 18 tammikuu, 2020, 21:09

« edellinen - seuraava »

Rusty

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 13 heinäkuu, 2023, 15:48Ei ihan noin.. ::)

Jostain syystä ne tilaisuudet missä me ollaan molemmat @Stige kanssa, tuppaa aiheuttamaan hinaustarpeen. :thinking:

En lähde mukaan Haaparantaan.. :suspect:

Vaikka mieli teki. :drool:

Olikos täältä kalustoa Haaparanassa viime viikolla? Olin torstaina illalla siellä ja paljon oli jenkkiautoa tullut molemminpuolin rajaa.  :hiphopcar:
Ah, ahtaita aikoja.

LPR

Noissa siirroissa ilman liikennelupaa on jotkut riittävän hyvät ystävät käyttäneet luovaria. Siirrettävästä koneesta kirjoitetaan vanhanaikainen paperiluovari kuorma-auton omistajalle kuljetuksen ajaksi. Omaa konettaanhan hän silloin kuskaa, eikä tarvii liikennelupaa. Perillä sitten luovari revitään.

Itse olen suunnitellut tekeväni hinausauton tyylisen grillin traktorin nostolaitteisiin. Olis lyhyet siirrot kätevä tehdä yksinkin ilman ulkopuolista apua. Joku 60 km/h liikennetraktori jos olis, niin jo vähän pitemmänkin matkan ajais sillä. Tietysti lavettikärrylle voi ottaa, mutta tuohon grilliin olis kätevä ottaa kyytiin ihan lyhyihinkin siirtoihin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 07 elokuu, 2023, 02:30Noissa siirroissa ilman liikennelupaa on jotkut riittävän hyvät ystävät käyttäneet luovaria. Siirrettävästä koneesta kirjoitetaan vanhanaikainen paperiluovari kuorma-auton omistajalle kuljetuksen ajaksi. Omaa konettaanhan hän silloin kuskaa, eikä tarvii liikennelupaa. Perillä sitten luovari revitään.

Itse olen suunnitellut tekeväni hinausauton tyylisen grillin traktorin nostolaitteisiin. Olis lyhyet siirrot kätevä tehdä yksinkin ilman ulkopuolista apua. Joku 60 km/h liikennetraktori jos olis, niin jo vähän pitemmänkin matkan ajais sillä. Tietysti lavettikärrylle voi ottaa, mutta tuohon grilliin olis kätevä ottaa kyytiin ihan lyhyihinkin siirtoihin.
Kaveri kun käsitteli vakuutusytiön romuja, niin sillä oli pyöräkuormaajassa pitkät trukkipiikit. Jos tekis tohon Vammakseenkin nelimetriset, niin kyllähän silläkin kuskais... Mitenköhän sellanen kuorma tuolla tiellä käsiteltäs?
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 07 elokuu, 2023, 03:33Kaveri kun käsitteli vakuutusytiön romuja, niin sillä oli pyöräkuormaajassa pitkät trukkipiikit. Jos tekis tohon Vammakseenkin nelimetriset, niin kyllähän silläkin kuskais... Mitenköhän sellanen kuorma tuolla tiellä käsiteltäs?

Verolliset ainakin pitäis olla tankissa ja kuorma sidottu. Kuorman etuylityshän ei saa olla kuin metrin. Nykyään vaihtolavakin lasketaan takaylitykseksi, liekö sama tulkinta kauhoissa/trukkipiikeissä. Eli ei käytännössä sais olla paikallaan tien päällä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: LPR - 07 elokuu, 2023, 03:46Verolliset ainakin pitäis olla tankissa ja kuorma sidottu. Kuorman etuylityshän ei saa olla kuin metrin. Nykyään vaihtolavakin lasketaan takaylitykseksi, liekö sama tulkinta kauhoissa/trukkipiikeissä. Eli ei käytännössä sais olla paikallaan tien päällä.

Jollain oli piikeissä sidottuna moottori fin-lavalla, muistaakseni se kirjoitteli koppalakkien olleen sitä mieltä, et seuraavalla kerralla he kirjoittaa sakot, trukkipiikit kun ei ole kuormatila

Periaatteessa kauhassakaan ei saisi kuljettaa ees soraa. Muistaakseni sit onnistuu lipsauttamaan lain pykälään, jos kauha on lukittavissa siten ettei se voi kipata vahingossa

Niitähän on välillä kuvia näistä traktoreista jotka on vetäny kuperkeikan tiellä, kärryä ei näy missään mut traktorin ympärillä on kuutiollinen soraa peltojen keskellä kulkevalla asfalttitiellä


Ite en siirtymälle lähde kauhakuormattuna, joskus heinäpaalia siirtäny pihdeissä/kourassa ja pari kertaa pellolta ajanu paali pihdeissä/kourassa, mutta silloin se on sidottuna ettei pihdit/koura pääse löystymään.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: LPR - 07 elokuu, 2023, 02:30Itse olen suunnitellut tekeväni hinausauton tyylisen grillin traktorin nostolaitteisiin. Olis lyhyet siirrot kätevä tehdä yksinkin ilman ulkopuolista apua. Joku 60 km/h liikennetraktori jos olis, niin jo vähän pitemmänkin matkan ajais sillä. Tietysti lavettikärrylle voi ottaa, mutta tuohon grilliin olis kätevä ottaa kyytiin ihan lyhyihinkin siirtoihin.


Miten ajattelit nostolaitteisiin kiinnityksen?
Meillois fordson ja olettaisin sen painon riittävän ainakin perästä nostelemiseen, ois näppärä talliin ja nosturille puljata halvaantuneita

Kauempaa hakemiseen sit nakkaa grillin belkun perään




Itellä ois potunmultain johon varmaan sais puomin kiinni, mutta kumpaan päähän taitos, nostovarsien vai sinne auton alle.
Peruutteleminen ois helpompi ku taittuis siitä traktorilta, silloin sais isomman nivelen huonommasta raudasta kokoa suhteettomasti nostamatta.

Ja meinasin ettei tekisi rengastelinettä ollenkaan, liikkuvat kourat millä ottaa tukivarsista kiinni ja ketjut ympärille kuten raskaitten hinureissa, niin sais talliin peruuteltua sisälle ilman et tarttee vahdata ottaako grilli karmeihin

Tollaseen jos sen nivelen laittais siihen traktorin päähän puomia sidontakin ois helpompi kourille, ketju kiinni grilliin ja nakkaa sen tukivarsista yli ja vetää alakautta puomin kylkeen vanteille joilla kirii.
Oikeen hienon jos haluis, pistää vankat jouset ja hydesylinterin kiristämään ketjut

LPR

Mulla on 390 Fergu, niin kyllä uskoisin voiman riittävän ihan nostolaitekiinnitteisenä. Muistaakseni 3060 kg ilmoittavat nostovoimaksi. Jos keventää keulaa liikaa, niin ottaa kauhaan painoksi jotain...
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: LPR - 07 elokuu, 2023, 08:33Mulla on 390 Fergu, niin kyllä uskoisin voiman riittävän ihan nostolaitekiinnitteisenä. Muistaakseni 3060 kg ilmoittavat nostovoimaksi. Jos keventää keulaa liikaa, niin ottaa kauhaan painoksi jotain...

Eiku siis miten se auton alle menevä puomi?
Sen kiinnitys oletettavasti palaan varret alas ja työntövarsi ylös, mutta onko siihen suunnitelmaa vielä?

Ja sit kun työkonehhan nousee pienessä kaaressa, tosin ylösasti ei tartte nostella

LPR

Hydraulisella työntövarrellahan saa säädettyä ihan missä asennossa nousee. Sellainen teleskooppi puomi olis hyvä, mitä hinureissakin on, olis helppo ottaa auto kyytiin ja sais kuljetuksen ajaksi mahdollisimman lyhyelle, niin ei kuopissa heiluisi niin paljon ylös-alas. Puomiin mahdollisesti tapeilla lukittava tyvitaitto, niin vois olla mukavampi vetää, kun kääntöpiste on lähellä traktoria, eikä auton pyörien kohdalla. Kaikki on vielä auki. Riippuu paljon siitä minkälaisia värkkejä tulee vastaan. Uudesta raudasta tuota tuskin teen. Jos vaikka jostain romutetusta hinurista löytyis valmis aihio, mitä jalostais.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: LPR - 07 elokuu, 2023, 08:33Mulla on 390 Fergu, niin kyllä uskoisin voiman riittävän ihan nostolaitekiinnitteisenä. Muistaakseni 3060 kg ilmoittavat nostovoimaksi. Jos keventää keulaa liikaa, niin ottaa kauhaan painoksi jotain...
Pitää myös muistaa, että se nostovoima on ilmoitettu siinä vetovarsien kuulien kohdalla ja siitä taakse menevä etäisyys vähentää momenttilausekkeen mukaisesti nostovoimaa. Eli jos vetovarret on esim. 1,5m pitkät ja nostopiste on 1,5m vetovarsien takana, 3000kg:n ilmoitetulla nostoteholla paukut riittääkin vain 1500kg:n nostamiseen...

LPR

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 07 elokuu, 2023, 23:12Pitää myös muistaa, että se nostovoima on ilmoitettu siinä vetovarsien kuulien kohdalla ja siitä taakse menevä etäisyys vähentää momenttilausekkeen mukaisesti nostovoimaa. Eli jos vetovarret on esim. 1,5m pitkät ja nostopiste on 1,5m vetovarsien takana, 3000kg:n ilmoitetulla nostoteholla paukut riittääkin vain 1500kg:n nostamiseen...
Juu, mutta silti riittänee tuollaiseen kalustoon mitä mun tarviis kuskata. Ja sitten on lavettikärry raskaammalle. Olisko kantavuutta viitisen tonnia. Toisen akselin lisäämällä tuplaantuis, kun pyörinä on vain 235/75R17,5 sinkkupyörät, runko kyllä kestäis lisäkuormaa. Peräosan vois muuttaa hydrauliseks ajosillaksi, niin olis helpompi kuormata.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 07 elokuu, 2023, 07:20Periaatteessa kauhassakaan ei saisi kuljettaa ees soraa.

Ei sitä ole kielletty mutta siinä tulee vastaan se, että onko se työkone vai siirretäänkö sillä maa-aineksia ja mitä ainetta pitää olla tankissa.
Työkoneella saa ajaa polttoöljyllä mutta kuorman kuskaus vaatii dieselin tankkiin.
Jotain tulkintaa on siitä, että yhdistelmäkoneella (lusikka-haarukka) saa viedä sen kauhallisen soraa, jos sitä siinä kaivuutyömaalla tarvitaan ja tankissa voi olla silloin pö. Mutta tavan traktorilla etukuormaajassa oleva sorakuorma vaatii dieselin tankkiin.

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 07 elokuu, 2023, 23:12Pitää myös muistaa, että se nostovoima on ilmoitettu siinä vetovarsien kuulien kohdalla ja siitä taakse menevä etäisyys vähentää momenttilausekkeen mukaisesti nostovoimaa. Eli jos vetovarret on esim. 1,5m pitkät ja nostopiste on 1,5m vetovarsien takana, 3000kg:n ilmoitetulla nostoteholla paukut riittääkin vain 1500kg:n nostamiseen...
Tuolle 455 valmetille luvataan kanssa 2500kg nostovoimaa ja varmasti se nostolaitteen puolesta nouseekin mutta kun edessä ei ole mitään painoja, niin jo 700kg siellä nostolaitteen päässä saa etupyörät aika kevyeksi.
Klapikone justiin menee, kun se painaa vaan 600kg.
Takalootalla välillä hiekkaa siirrellyt, niin jos työntää liian pitkälle kasaan, etupyörät vaan nousee.
Ei kovin kummoista nökköstä hiekkaa kerralla siirretä. Nostolaite riittäisi mutta keulan vastapaino ei.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 09 elokuu, 2023, 10:59Ei sitä ole kielletty mutta siinä tulee vastaan se, että onko se työkone vai siirretäänkö sillä maa-aineksia ja mitä ainetta pitää olla tankissa.
Työkoneella saa ajaa polttoöljyllä mutta kuorman kuskaus vaatii dieselin tankkiin.
Jotain tulkintaa on siitä, että yhdistelmäkoneella (lusikka-haarukka) saa viedä sen kauhallisen soraa, jos sitä siinä kaivuutyömaalla tarvitaan ja tankissa voi olla silloin pö. Mutta tavan traktorilla etukuormaajassa oleva sorakuorma vaatii dieselin tankkiin.
Tuolle 455 valmetille luvataan kanssa 2500kg nostovoimaa ja varmasti se nostolaitteen puolesta nouseekin mutta kun edessä ei ole mitään painoja, niin jo 700kg siellä nostolaitteen päässä saa etupyörät aika kevyeksi.
Klapikone justiin menee, kun se painaa vaan 600kg.
Takalootalla välillä hiekkaa siirrellyt, niin jos työntää liian pitkälle kasaan, etupyörät vaan nousee.
Ei kovin kummoista nökköstä hiekkaa kerralla siirretä. Nostolaite riittäisi mutta keulan vastapaino ei.
Jaa, tuosta en ole kuullut, että traktorikaivurilla saisi kuljettaa maata verottomalla polttoaineella. Tähän asti, ainakin oman käsitykseni mukaan, kauhassa on saanut kantaa vain välittömästi työn suorittamiseen liittyviä tarpeita, ei materiaaleja. Eli toisen kauhan, työkalupakin, tärylätkän, ym. vastaavaa, mutta ei maa-ainesta, kaivon renkaita, ym. Ja kaikki kauhassa pitää olla sidottu. Ja sillä ei ole merkitystä liikutaanko yleisessä liikenteessä vai suljetulla alueella. On sitten hieman häilyvä raja, mikä on työmaalla maa-ainaksen kuljettamista ja mikä kaivuu-urakointia. Lumitöissä on selkeä tulkinta. Jos piha-alueella kauhalla auraat tai siirrät lunta, on se urakointia, mutta jos lastaat kärryyn ja kippaat toiselle puolelle pihaa, on se kuljettamista ja vaatii verollisen tankkiin. Jostain syystä dumppereille voi anoa luvan maansiirtokuljetukseen verottomalla. Lupa on anottava kone- ja työmaakohtaisesti, eikä ole voimassa muualla kuin ko. työmaalla.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 09 elokuu, 2023, 10:59Ei sitä ole kielletty mutta siinä tulee vastaan se, että onko se työkone vai siirretäänkö sillä maa-aineksia ja mitä ainetta pitää olla tankissa.
Työkoneella saa ajaa polttoöljyllä mutta kuorman kuskaus vaatii dieselin tankkiin.
Jotain tulkintaa on siitä, että yhdistelmäkoneella (lusikka-haarukka) saa viedä sen kauhallisen soraa, jos sitä siinä kaivuutyömaalla tarvitaan ja tankissa voi olla silloin pö. Mutta tavan traktorilla etukuormaajassa oleva sorakuorma vaatii dieselin tankkiin.
Tuolle 455 valmetille luvataan kanssa 2500kg nostovoimaa ja varmasti se nostolaitteen puolesta nouseekin mutta kun edessä ei ole mitään painoja, niin jo 700kg siellä nostolaitteen päässä saa etupyörät aika kevyeksi.
Klapikone justiin menee, kun se painaa vaan 600kg.
Takalootalla välillä hiekkaa siirrellyt, niin jos työntää liian pitkälle kasaan, etupyörät vaan nousee.
Ei kovin kummoista nökköstä hiekkaa kerralla siirretä. Nostolaite riittäisi mutta keulan vastapaino ei.
Huhkin kuormain on pirun pitkällä ulottuvuudella ja kauhaan jos ottaa painoa, niin kyllä keula kestää maassa. Yhtä trukkia siirsin aikanaan. Ei ollut ajokunnossa, eikä ohjaus toiminut, eli painavampi peräpää ylhäällä oli hinattava. Laitoin palkin vetovarsiin ja ketjulla kiinni trukin peräpunttiin. Kait siinä jotain 2-3 tonnia oli massaa, kun Ikh:n reikärauta eka yrityksellä vääntyi kuin spagetti, eikä aiemmalla yrityksellä 1900 kg etukuormain jaksanut nostaa. Nousi nostolaitteella, mutta melko hitaan oloisesti, veikkaan että melko limiitillä oltiin. Ei noussut Fergun keula ilmaan, mutta kevyt oli, en tieliikenteeseen lähtisi ilman lisäpainoa. Sitä en muista oliko kauha kiinni vai pelkät aisat, oletettavasti aisat, koska ensin yritin nostaa trukkia etukuormaimella.

Auton kuljetus on jokatapauksessa kuljetusta, eli verolliset on oltava tankissa. Eli mursketta voi ottaa kauhaan painoksi. Mulle ei ole ongelma, koska ajan aina verollisella. Hintaero on niin pieni, ettei mun ajoilla ole käytännön merkitystä. Verotonta pitäisi hakea Mikkelistä tai hankkia tilatankki, mihin tilaisi. Teboililta en löpöä osta, niin halpaa se ei ikinä tule olemaan. Nyt on 5 km Shell/St1 dieselmittarille matkaa, niin siellä käyn tankilla.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 09 elokuu, 2023, 10:59Tuolle 455 valmetille luvataan kanssa 2500kg
Meillä oli ennen 405. Se oli kyllä outo kone. Keulan sai helposti nostolaitteilla ilmaan, vaikka oli etukuormain. Jos kauha oli, niin sitten ei kyllä noussut, mutta pelkillä aisoilla helpostikin. Ja etukuormaimella sai helposti perän ilmaan, ellei ollut jotain painoa. Pari kertaa meinas kaatua, kun nostin jotain raskaampaa maata etukuormaimella. Painopistehän on kauimmillaan, kun aisat on vaakasuoraan nivelpisteen korkeudella eteenpäin, eli kauha on lopunviimein aika korkealla. Silloin kun nousee perä ja samalla traktori lähtee kallistumaan etuakselin nivelestä sivulle, niin on kaato lähellä. Nopea kauhan pudotus maahan pelasti kaatumiselta, mutta melkoisen kallellaan oli. Kerran ainakin mentiin jo yhden etupyörän varassa, mutta vielä putosi pyörilleen, kun kauha tavotti maahan.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton