Rengas keskustelu. eli Miten sulla pyörii?

Aloittaja NonSenCe, 23 maaliskuu, 2020, 22:26

« edellinen - seuraava »

sössö

Sinä lähetit jo tämän viestin! Olet mahdollisesti vahingossa tuplaklikannut tai yrittänyt päivittää sivun. Sinä lähetit jo tämän viestin! Olet mahdollisesti vahingossa tuplaklikannut tai yrittänyt päivittää sivun. Sinä lähetit jo tämän viestin! Olet mahdollisesti vahingossa tuplaklikannut tai yrittänyt päivittää sivun.

vittu viesti katosi ja ALADININ HOUSUT PALO

sössö

kerroin siinä että ostin saabbiin 2012 tms. vredestein sprint classic 155R15 ja vredestein snow classic 155R15 (liikkeessä ammutuilla nastoilla). Olen ajanut niillä nyt kuupalla n. 60 000+ muilla autoilla 10 000-20 000. :coolsmoke:

Olen ollut tyytyväinen vredestein laatuun sekä pitoon. Renkaiden kanssa ei ole ollut ongelmia, ehkä yhteensä 2 nastaa lähtenyt. Osasyy saattaa olla se että vaihdoin kaikki nevelet raidetangon sisäpäätä lukuunottamatta ja sääsin aurauskulmat itse. Tähän piti alunperin tulle se smoke. Laitan tän oikeen smoken tähän:

Tuen jatkossakin made in netherlands vredestein tuotteita vaikka tällä pienellä rengasvalmistajalla ei olekkaan yhtä suuria voitelurahoja maksettavaksi valtamedialle mitä muilla.

Myös toinen mieleinen rengasvalmistaja on ollut Avon (made in uk). Tykkäsin niiden ajo-ominaisuuksista.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 19 huhtikuu, 2020, 02:35Kyl sä oot aika nuuka. Liian tarkka. Kukaan pysy renkaissa mukana, kun ens vuonna voi olla ihan eri kumi, vaikka näytti samalta. Pitää vaan koetella tuuria, jos halpaa ettii.
nuukuudelle ei voi mitään. se on samanlainen luonteenpiirre kun kaiken turhan mietiskely/murehtiminen, ei pysty taistelemaan vastaan. Näiden kombo on vielä ihan vammanen koska mistään ei tule mitään kun miettii teenkö nyt päätökseni vajailla tiedoilla ja maksanko liikaa, meniskö vielä vuoden, saisko käytettynä yms.

Ton turhan asioiden mietiskelyn kanssa pystyy vielä elämään mutta kun nämä yhdistyy lamaannun täydellisesti esim. ostettava tavara on sellanen mihin rahan käyttö ahdistaa älyttömästi...

olen yrittänyt perustella itseäni pois vankiloistani (esim. ajan voisi käyttää hyödyllisemmän tiedon hommaamiseen kuin sellasen mikä vanhenee vuoden kuluessa) mutta en ole vielä onnistunut. Joku rajotin vaan vetää päälle.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 19 huhtikuu, 2020, 02:35Kyl sä oot aika nuuka. Liian tarkka. Kukaan pysy renkaissa mukana, kun ens vuonna voi olla ihan eri kumi, vaikka näytti samalta. Pitää vaan koetella tuuria, jos halpaa ettii.
Nyt en ihan kärryillä pysynyt. Nuuka olen mutta ei tästä rengasasiasta nyt ole umpikujaa tehty. Tässä topicissa haukuin insa turbot jotka oli oikeesti paskat ja kysyin matadorien ajomäärää. Moni muu kysellyt tässä topicissa samaa asiaa ilman leimaamista. Aika perseestä.



Kesärenkailla kun en koe niin isoha eroja olevan halpojen ja kalliiden välillä normiajossa mutta nastarenkailla on isoja eroja.


Kyllä mulle tunnetuista merkeistä kelpaa rengas kun rengas kunhan hinta on sopiva, mutta kun mennään kiinalaisille tai itäeuroopan rengasmerkeille niin kyseenalaistan ja tutkin mieluummin kuin hutkin.



Ei tarvi jees-miesten kerhossa napottaa vaan en tahallani vastaankaan vänkää. Siksi varaosatopicissakin oli km määrät esillä kun 5v 5tkm on varaosallekin eri asia kuin 5v 100tkm. Kaikille näköjään silti ei ole.
Sinä vain

NonSenCe

vaihdoin kesäkiekurat käyttiksen alle ja nyt muistan mikä niissä oli vikana..

siinä on kahta kokoa olevat renkaat, 205/55/ ja 205/60 sarjalaiset 16" renkaat, ne 55 sarjalaiset ovat hieman kuluneet ulkosyrjiltään liikaa minun silmissä. kuviota on kyllä vielä reippaasti yli minimin kaikkialla.

ostin muistaakseni alle 200eurolla ne 16" vanteet joilla oli ihan hyvät 205/60 sarjalaiset renkaat paikallaan. mutta ne eivät sovinneetkaan autoon kuin takarenkaiksi.. eturenkaina raapivat sisälokariin. siksi kai päätin ostaa ne 55 sarjalaiset käytetyt renkaat rengasfirmasta. että säästää hieman rahaa.. voi ajaa ainakin hetken tuollakin sekarengastuksella.

olin kuitenkin tuhlannut rahaa jo niihin vääränkokosiin (joiden "piti" sopia autoon kyllä). on halvempaaa kai käyttää ainakin vähän aikaa niitä vaikka ei saakkaan renkaita kierrätettyä edestä taakse jne. kahden uuden ostaminen olisi vähän tyhmä ratkaisu ja neljän uuden ostaminen olisi ollut liian kallista tai tuhlailevampaa kuin haluaisin.

nyt jos työtilanne olisi normaali, ei tarvisi edes miettiä.. oisin vain ostanut uudet. mutta kun YT:t teki nollatunti sopimuksen toistaiseksi.. ja nollissa oli koko tää viikko. niin ei oikeen nää järkee uusiin renkaisiin sijottamisessa nytkään. kilometrejä autoon ei tule kuin muutamia tonneja vuodessa, urasyvyyttä on vielä, ilmaakin näyttäisi pitävän jonkin aikaa ainakin sisällään. taitaa mennä pihistelyksi ja vanhan käyttämiseksi siis tääkin kesä.

-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

cdi

   Mä ajan kaikki talvirenkaiden loput kesällä sadetakin hialle ennenkun hylkään 3kpl misukkaa on pettänyt rungosta syy suolavesi ruostuttaa nastareijän kohdalta kudoksen poikki---->patti.
   Viimeksi tilasin kesärenkaita saksasta infinyty tjsp  mutta tilasin vain 2 kpl kun epäilys oli suuri että hinta ja laatu ei kohtaa. mutta oli kulutustakestävät renkaat ja sen oli huomannut muutkin kun hinta oli pompsahtanu 70---->120  suuruusluokkaan talvenaikana.
   No viimetalvi meni sillankiven aavikko taistelu renkailla vetopyörissä vaikka on kesäsen kuvio niin m&s on renkaankyljessa.   Ja hyvin pärjäs, ajettiinhan misukoillakin ennenvanhaa ympäri vuoden painetta vain laskettiin talveksi.

Kyrpov

Vaihdoin nokialaiset kesärenkaisiin. Dotin mukaan 2013 se missä kudos nyt mennyt. Edessä oli dot 10 ja dot 11 renkaat vielä ok ja takana toinen 13 ok.

Sinä vain

Chevytb02

Tossa reilun viikon ajellu altenzo kiinan kumeilla ei oo pahaa sanottavaa. Eivät vipata eivätkä pompota, yhteen renkaaseen olivat yhden puntin laittaneet. 140€/sarja  renkaiks ovatten loistavat.
Musiikin anti-sankari

jariha

hondassa 3-kesä lähti tänävuonna 10v vanhoilla nankanggeilla... ihan hirveet ollu kokoajan, tosin ne on jokainen ajettu paskaksi huonoilla pyöränkulmilla? en oo raskinu vielä ostaa uusia kun ei nuo tunnu kuluvan :o

volvossa on uudet hankookit 17" mutta ohajusvaihe on väljä niin ajonautinto on kaukainenhaave? perus 185/65/15 kumeilla tosin meni kuin juna kiskoilla???
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

Pertti K

On kyllä hassut nuo Camaron tassut. 80 menee aina tasaseen mutta 100:ssa alkaa täristys. Yleensä se on aikamoista kun eka kertaa sillä lenkillä kiihdyttää 100:aan, mutta vaimenee siiitä kun jonkun verran on ajanut. Liittyykö renkaan lämpenemiseen, venymiseen vai mihin? Ei oikeastaan väliä miten paljon on ajanut ennen sitä ekaa 100 nopeuteen nostoa.

Renkaat on tasapainotettu syksyllä, ei ne juuri tuon paremmaksi tulleet silloinkaan. Auttaiskohan jos koittais kääntää eri asentoon pulttijaossa? Takaa se minusta tulee kun ei tunnu ohjauksessa ja vaihdekeppi heiluu hulluna.

Vai oisko jortaani?
Tiukasti aisalinjalla.

Gary Grand

Onko varmasti rengastaajuus? :o

Vetelä laatikon kannakekumi?
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Pertti K

No ei varmasti. Mutta sinnepäin. Voishan se tommonenkin olla  :thinking:  Sen verran kokeilin että vapaalle heittäminen ei oleellisesti vaikuta.
Tiukasti aisalinjalla.

cdi

  Mikäs siellä laatikossa olisi pois tasapainosta? Kardaani on mahdillinen mutta frekvenssi on kiivaampi Kun pyöristä tuleva ja tulee ennemmin.
  Pieni heitto alle 5gr tekee juuri tuon kyllä se 80 pitäis tuntua mutta satasessa voimistuu johtuu pyörimisnopeuden kasvusta silloin myös keskipakovoimat kasvaa.
   Rengas irti ja eri liikkeeseen eikä anna ottaa painoja irti niin näkee onko koneissa eroa  en ole nähnyt että alle viiden gramman painoja olisi käytetty, Onko sillä sitte merkitystä sen voi jokainen tutkia kun laskee miten keskipakovoima kasvaa nopeuden kasvaessa.
   Siksi mulla on manuaalinen kone se ei hujaa.......mutta saa silläkin huolimattomasti tehden huonon lopputuloksen.
   Ps Voihan se vannekin vipattaa sihen on sitten omat temppunsa.

   

Pertti K

Joo ei se kardaanin pyörimisnopeuteen kyllä natsaa. Typhoonissa oli tärräys joka tuntui aika samalle kuin jos ajaa täryraitojen päälle ja se korjaantui etukardaanin tasapainotuksella.
Tiukasti aisalinjalla.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 06 toukokuu, 2020, 15:30On kyllä hassut nuo Camaron tassut. 80 menee aina tasaseen mutta 100:ssa alkaa täristys. Yleensä se on aikamoista kun eka kertaa sillä lenkillä kiihdyttää 100:aan, mutta vaimenee siiitä kun jonkun verran on ajanut. Liittyykö renkaan lämpenemiseen, venymiseen vai mihin? Ei oikeastaan väliä miten paljon on ajanut ennen sitä ekaa 100 nopeuteen nostoa.

Renkaat on tasapainotettu syksyllä, ei ne juuri tuon paremmaksi tulleet silloinkaan. Auttaiskohan jos koittais kääntää eri asentoon pulttijaossa? Takaa se minusta tulee kun ei tunnu ohjauksessa ja vaihdekeppi heiluu hulluna.

Vai oisko jortaani?

Outoa että muuttuu paremmaksi. Ihan kuin pesukoneen linkouksessa tapahtuu, ensin on aivan helvetin epätasainen, mutta kun kamat hakee paikkaansa tärinä vaimenee. Jotainhan siinä pääsee muuttumaan pyörimisen aikana.

Onko sulla jotain puuroa renkaissa? Tai kardaaniputkessa? Jakautuu kovempaa pyöriessä tasaisesti, mutta seisoessa kerääntyy limppiin. Putkihan pyrkii käsittääkseni tasapainottamaan itsensä pyörintänopeuden kasvaessa. Kuulostaa varmaan kaukaa haetulta, mutta oudolta kuulostaa vaivakin.