Autolle talveks kattoa päälle

Aloittaja Smirkelimies, 18 heinäkuu, 2022, 12:02

« edellinen - seuraava »

Kimi-oz

Lainaus käyttäjältä: Anza - 23 heinäkuu, 2022, 10:12Jos on vähääkään pidempää puutavaraa ne lavat kannattais ehkä purkaa laudoiksi ja rakentaa niistä mieleinen?

Jos vastaus oli mulle tarkoitettu, niin ei mulla mitään lavoja ole, vaan lavahyllystöä eli pitkää ja tukevaa metallirunkoa.  :)

Anza

Juu, ymmärsin siis väärin. Lavahyllystä varmasti sais kyhättyä.

Smirkelimies

Ku ei rakennustyyppi vastannut kunnasta vielä, katoin netistä että luvitus pyörii lupapiste.fi  palvelun kautta. Pätkin sinne piirustukset ja selostusta. Kaipa ottavat yhteyttä jos ei kelpaa. Voi kohtapuoleen hommata pohjaharkkoja ja vähä soraakin vois lisätä mut pohja on hyvä kova sorakenttä.

Smirkelimies

Olipa rakennusukkeli kunnassa reippaana, tuli lomalta ja anto luvan. Siellä lupapiste-palvelussa se näkyy, Toimitin sinne vaan liiterin tekijän pohja/leikkaus-kuvan ja asemapiirrokseen lisäsin itse ladon paikan. Joskus olen hakenut toimenpideluvan tai mikä ilmotus lie ollut, ei rakennuslupa ollu sen vaikeempi homma. Saa alottaa 2.9 kun päätös lainvoimainen.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 18 elokuu, 2022, 08:01Olipa rakennusukkeli kunnassa reippaana, tuli lomalta ja anto luvan. Siellä lupapiste-palvelussa se näkyy, Toimitin sinne vaan liiterin tekijän pohja/leikkaus-kuvan ja asemapiirrokseen lisäsin itse ladon paikan. Joskus olen hakenut toimenpideluvan tai mikä ilmotus lie ollut, ei rakennuslupa ollu sen vaikeempi homma. Saa alottaa 2.9 kun päätös lainvoimainen.
Pikkuhiljaa voi jo aloitella...
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: LPR - 18 elokuu, 2022, 11:06Pikkuhiljaa voi jo aloitella...

Joo, ensin pitäs hommata pohjaharkot ja suodatinkangas ku vesaa vähä pukkaa paikalle. Sitte soraakin vähä laitettava lisää että saa harkot vaateriin.

Latopaketti tilaukseen kohta.

Smirkelimies



Tuohon se pitäs väsätä. Pohja on kivikovaksi painunutta soraa. Tartteekohan tohon laittaa suodatinkangasta vai levittäskö vaan vaikka Rounduppia. Uudenkin soran pintaan varisee taas neulasta ja muuta ja muutaman vuoden päästä tunkee kasvustoa.

Ku yks lato tehtiin, lyötiin harjateräkset kallioon asti ja valettiin harkkoihin sisään (T rauta hitsattuna päähän). Appiukko mietti pitäskö nytkin tuuliankkuriksi tehdä sama mut matalampaan. Toisaalta latoihin tulee painolastirompetta mut synkkä ois nostella siirtynyttä vajaa nostella paikalleen.

Alusharkkoja tulee yhteensä 32. Kyl pitäs olla kantava perustus ku sorakin on painunu yli 10 vuotta.

LPR

Ehkä kannattais vuolla ohuelti  maata pois ja laittaa rytöxit routaeristeeksi ja murske päälle Samalla hoituis mahdollisten kasvien torjunta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Smirkelimies



Joutu kaatamaan muutaman puun. Paita märkänä äkkiä, mut tuleepaha kuntoiltua. Ens viikolla tulee latopaketti. Aluspuut pittäis laitella nipuille. Harkkojakin toin 20:entä.

Pyysin tarjouksen pystytyksestä mut voi että ite turataan kasaan.

Smirkelimies


Smirkelimies



Kokeilin miten sarvirattori puskee pintamaata, ei uppoo puskulevy yhtään. Mut kun painaa levyn maata vasten ja antaa renkaiden ruopia, alkaa ruohopaakut irrota. Driftasin Hondalla ympyröitä ja ainakin pahimmat turpeikot nousee pois. Tiedä häntä, oisko noilla väliä jos jonkun maton ja soraa lisää tohon päälle. Mut ei eloperäinen aines ainakaan hyödyks tuossa ole.

Kuvassa vasemmalla kettumainen kanto. Halkasija 60 cm, tiukkaa pihkasta puuta. Piti oikein keskittyä sahan viilaukseen että jotenkin uppoo. Aikamoinen ero työtehossa jos terä on kunnossa tai ei. Ku harvakseltaan sahaa, ei o terotus ikinä ihan huippua, saattaa terä puoltaa ym kummaa.

Joskus olen kaatanu vahingossa teräketjuöljyt bensapuolelle ja ihmetelly ku ei pyöri. Yhen kerran jälkeen sen sitte muistaa kattoa mihin öljy menee.

Smirkelimies



Kuormurikuski lähetti kuvat, kaksi tuommosta nippua oottaa tontilla. Hain juurimattoa ku sen ekan ladon alla ei ole ollu routaongelmaa. Sille painoks otin nökkösen soraa kärryyn. Huomenna taas Iltiksellä rakennuspaikalle ihmettelemään. Koko viikko ollu räkätautia, vähä väsyny olo. Ei jaksa ihmeitä tehdä. Vettäkin alko ripsiä

Mut homnahan on liikahtanu eteenpäin  suht hyvin ku on lupakin jo

NonSenCe

tallin päädyn jatkeeksi kevyttä "terassi" katosta mietin, että mahtuisi vaikka edes  regal osittain/kokonaan sinne katoksen alle talveksi/vuosiksi.

mikä olis halvin tekotapa..

tallin/ladon pääty on noin 6m ja katos saisi olla 3-3.5m leveä.

mietin että halvin ratkaisu olisi ehkä perusmallinen puutolpilla jne tehty talon aurinkoveranta tai katos tyyppinen pulpetti/vinokatto rakenne.

rungon "perustus", halvin ratkaisu olisi niille pystytolpille sellaset metriset maahan ruuvattavat kierrepaalut? 20e kpl? niitä 3 tai 4 kpl pystytolppia varten. joku 2x3" riittänee pystypuun kooksi..? kuormaa kun ei pitäisi paljoo katolle tulla.

 toinen pääty rakenteesta ruuvattaisiin ladon seinään kiinni poikkipuulla johonkin esim 3.5m tms korkeuteen ja toinen reuna tolpilla esim 2m korkeuteen. (että tarvittaessa voisi kumartuen päästä sisälle kyljeltäkin). näin saisi ehkä tarpeeksi jyrkän laskukulman tehtyä että ei jää lumet makaamaan päälle helposti.
 
olisi kiva siis jos sen auton oven saisi varmasti avattua auki saakka kun haluaisi sinne sisälle mennä, jos sitä joskus tulevaisuudessa ihan aktiivisen auton ajokatoksenakin käyttäisi. eli pitää miettiä niiden pystytolppien etäisyydet sopiviksi.

eli regal on jotain 5m pitkä, puskurista oven saranaan noin 1.5m, ovi n.1.5m myös. eli katoksen etunurkkaan pystytolppa, ja ehkä 1.5-2m päähän toinen tolppa. sitten tulisi se kulku/oviaukko. ja sitten 3s tolppa 2m päähän. ja viiminen metri katoksesta jäisi tavallaan ns tyhjän päälle

se kun on ladon päädyssä niin sinne päätyyn koukkaaminen autolla on ahdas ja jyrkkä käännös pihasta,  aattelin jos sen pihan puoleisen sisään ajonurkan tolpan laittaisikin 1m päähän ladon seinästä keskemmälle. (siksi 3 tolppaa eikä 4 tasajaoin) näin mahtuisi auton keula kääntymään paremmin.

katto:
ehkä sitä samaa 2x3" katto kehikko rakenteeksi.

mutta millä pitää sen sateen ja lumen auton päältä pois.

kattopelti n.70e kpl 1m*3.5m, eli 6x70 420e (tarvii kai ruodepuut, ja puunkin hinta on hirviää nykyään.)

pvc valokate yllättävän lähellä samaa hintaa 50-60e eli n.350e (tarvii vähemmän ruoteita?)
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

LPR

Muuten kuulostaa hyvältä, mutta pidän tuota 2x3" vähän rimpulana. Kustannuksissa ei merkittävää eroa ole vaikka tekisi järeämmästäkin. Tuolla 2x3lla mennään jo riskirajoilla. Kyllä itse tekisin vähitään 2x4sta, mielummin 2x5sta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 03 syyskuu, 2022, 03:43tallin päädyn jatkeeksi kevyttä "terassi" katosta mietin, että mahtuisi vaikka edes  regal osittain/kokonaan sinne katoksen alle talveksi/vuosiksi.

mikä olis halvin tekotapa..

tallin/ladon pääty on noin 6m ja katos saisi olla 3-3.5m leveä.

mietin että halvin ratkaisu olisi ehkä perusmallinen puutolpilla jne tehty talon aurinkoveranta tai katos tyyppinen pulpetti/vinokatto rakenne.

rungon "perustus", halvin ratkaisu olisi niille pystytolpille sellaset metriset maahan ruuvattavat kierrepaalut? 20e kpl? niitä 3 tai 4 kpl pystytolppia varten. joku 2x3" riittänee pystypuun kooksi..? kuormaa kun ei pitäisi paljoo katolle tulla.

 toinen pääty rakenteesta ruuvattaisiin ladon seinään kiinni poikkipuulla johonkin esim 3.5m tms korkeuteen ja toinen reuna tolpilla esim 2m korkeuteen. (että tarvittaessa voisi kumartuen päästä sisälle kyljeltäkin). näin saisi ehkä tarpeeksi jyrkän laskukulman tehtyä että ei jää lumet makaamaan päälle helposti.
 
olisi kiva siis jos sen auton oven saisi varmasti avattua auki saakka kun haluaisi sinne sisälle mennä, jos sitä joskus tulevaisuudessa ihan aktiivisen auton ajokatoksenakin käyttäisi. eli pitää miettiä niiden pystytolppien etäisyydet sopiviksi.

eli regal on jotain 5m pitkä, puskurista oven saranaan noin 1.5m, ovi n.1.5m myös. eli katoksen etunurkkaan pystytolppa, ja ehkä 1.5-2m päähän toinen tolppa. sitten tulisi se kulku/oviaukko. ja sitten 3s tolppa 2m päähän. ja viiminen metri katoksesta jäisi tavallaan ns tyhjän päälle

se kun on ladon päädyssä niin sinne päätyyn koukkaaminen autolla on ahdas ja jyrkkä käännös pihasta,  aattelin jos sen pihan puoleisen sisään ajonurkan tolpan laittaisikin 1m päähän ladon seinästä keskemmälle. (siksi 3 tolppaa eikä 4 tasajaoin) näin mahtuisi auton keula kääntymään paremmin.

katto:
ehkä sitä samaa 2x3" katto kehikko rakenteeksi.

mutta millä pitää sen sateen ja lumen auton päältä pois.

kattopelti n.70e kpl 1m*3.5m, eli 6x70 420e (tarvii kai ruodepuut, ja puunkin hinta on hirviää nykyään.)

pvc valokate yllättävän lähellä samaa hintaa 50-60e eli n.350e (tarvii vähemmän ruoteita?)

Akiro oy:llä Somerolla polykarbonaatti-kennolevy, 4mm paksu, 2,1m x 6m kokoinen eli 12 neliötä. 90€/levy. 40cm ruodevälin vaatii.
Meinasin kasvihuonetta tehdä mutta saa nyt nähdä, kun muutakin hommaa tahtoo olla.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39