1979 Camaron mittariston sähköhäröt

Aloittaja Pertti K, 26 heinäkuu, 2020, 12:14

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Metsästelin tuossa kojelaudan nitinöitä (löytyi!). Koeajolla huomasin että jännitemittari ei toimi, muut ajossa todettavat oli ok. Aloin selvittelemään tuota sitten. Jännitemittarille tulee suoraan piuha, muu mittaristo on moninapaliittimen perässä. Totesin että siihen jännitemittarin piuhaan ei tule mitään jännitettä, laturilta lähtee kyllä se n. 14 V auton ollessa käynnissä. Eli hukkuu johonkin matkalle? Piuhan värikin muuttuu jossain matkan varrella ruskeasta pinkiksi, mutta näyttävät kyllä alkuperäisille. Kytkentäkaavio on versiolle missä on vain merkkivalo, niin se ei ihan päde, siinä tulee ruskea johto valolle asti.

No mutta, sitten se hauska vasta alkaa. Kokeillessani autoa käyntiin ties monennenko kerran, huomasin että enää ei toimi käyntinopeusmittarikaan, eikä öljynpaineen tai seisontajarrun merkkivalot. Mittarivalot ja esim. pitkien merkkivalo toimii kyllä, ne lienee samassa maassa (mittariston printtikalvolta tulevassa) kuin nuo muutkin, että ei tuntuis maavialle. Lämpömittari pelaa ja ehkä polttoainemittarikin, se nyt on elänyt omaa elämäänsä "aina".

Mitään noista en irrottanut, ainoastaan mittarinkehyksen ja siinä olevat, takalasin lämppärin, tupakin sytyttimen, ja pyyhkijöiden katkaisijan. Voihan toki olla että jos joku oli "hilikulla", niin tuli siinä tönäistyä sen verran että lakkasi virta kulkemsta, mutta että ominaisuudet vaan lisääntyy...

Piti lähteä tuulettumaan niin jäi vielä sulakkeetkin katsomatta, katon ne seuraavaksi, mutta hyviä ehdotuksia vianetsintään otetaan vastaan. Se jännitemittari minusta ei kuitenkaan tule sulakkeen kautta.

Tiukasti aisalinjalla.

Kyrpov

Ihan perus mittariston juotokset uudelleen kuumiksi ainakin helppo homma
Sinä vain

DX

ja karhunkieli on aika hyvä värkki filmin kontaktien putsaamiseen, kernaasti vähä kontaktinhoitosprayta  hapettumiselta suojaamaan, tai ase-/lukkoöljyä,
 ruosteenirrottimet ei oo hyviä vaikka niitä kontaktien hoitoon markkinoidaankin,
 ne kuivuu ajan kans kokonaan pois jättäen hapot jälkeensä.
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore

Jussi

Lainaus käyttäjältä: DX - 26 heinäkuu, 2020, 13:53ja karhunkieli on aika hyvä värkki filmin kontaktien putsaamiseen, kernaasti vähä kontaktinhoitosprayta  hapettumiselta suojaamaan, tai ase-/lukkoöljyä,
 ruosteenirrottimet ei oo hyviä vaikka niitä kontaktien hoitoon markkinoidaankin,
 ne kuivuu ajan kans kokonaan pois jättäen hapot jälkeensä.
Mä laittasin putsauksen jälkeen ihan puhdasta rasvaa ohuesti niihin kontakteihin ja muutama heilutus asentaessa.

Ja tosiaan juotokset uusiksi pikkasella määrällä uutta tinaa.
En varmasti oo.

Pertti K

Sulakkeet on ehjät. Kontaktit fiksailin ja putsailin kun kiillotin mittarin"lasit", mutta tarkistin ja putsailin taas ja laitoin


En mää tuosta mitään tinattavaa oikein löytänyt. Volttimittari erillään oikeassa alakulmassa, sille tulee vaan yksi johto suoraan ja muut menee tuon moninapaliittimen kautta keskellä


Rattiputken kupeessa oli kanssa yksi moninapaliitin jonka kautta ainakin mittariston piuhoja menee. Putsasin ja voitelin senkin. Ei toimi mitkään mittarit (taitaa lämpö- ja polttoainemittarikin vaan jäädä siihen mihin sattuu jäämään). Mittarivalot toimii ja muutenkin mitä oon keksinyt kokeilla.

Fusible link? Rintapellin läpivienti? Virtalukon pohja? Joku muu, mikä?

Ote manuskasta:
Tiukasti aisalinjalla.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 26 heinäkuu, 2020, 16:33En mää tuosta mitään tinattavaa oikein löytänyt. Volttimittari erillään oikeassa alakulmassa, sille tulee vaan yksi johto suoraan ja muut menee tuon moninapaliittimen kautta keskellä
Vaatii se volttimittari maajohdonkin, ja on siinä liitinkin sille... Ei se yhdellä voi toimia.

Muita vois jahdata gages/gauges sulakkeen sähkön mittaamalla aluksi.
En varmasti oo.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 26 heinäkuu, 2020, 16:41Vaatii se volttimittari maajohdonkin, ja on siinä liitinkin sille... Ei se yhdellä voi toimia.

Muita vois jahdata gages/gauges sulakkeen sähkön mittaamalla aluksi.
On se toiminut noilla johdotuksilla, eikä tuu jännitettä siihen ainokaiseen piuhaan - ei tullut silloinkaan kun kaikki muut mittarit vielä toimi. Taitaa se maa tulla tuon printtikalvon kautta?

Joo pitääpäs katsoa tuleeko siihen sulakkeelle virtaskaa.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Virtaa tulee ainakin sulakkeille asti.

Nyt huomaan että juurikin samoja johtoja on korostettu auton mukana tulleeseen kaavioon ja samalta suöakkeelta virta menee myös turvavöiden ja valojen summerille sekä turvavöiden merkkivalolle, joista mikään ei ole minun aikana toiminut (ehkä disabloitu?). Hmmm  :thinking:
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Mutta mittariston pistokkeelle asti ei äkkiseltään näytä virtaa riittävän... mistäs sieltä nyt katkoksen löydät? Noh, pikku hiljaa rajautuu. Eipähän muuten kitise!
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Sulakerasian pohja? En ainakaan mitn liittimiä siltä väliltä löydä.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

No nyt mää sain tulemaan virrat perille asti, olikohqn vaan sulake jäänyt huonosti niitä värkätessä. Mutta ei pelitä vieläkään.

Pitäisköhän nukkua yön yli.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

En mää kyllä tajua mikä siinä vielä vois olla. Pitääköhän varuilta vaihtaa tommonen: https://www.ebay.com/p/656648546 Ehjältä se näyttää, mutta kun mittarilasin kiillotusta varten sen irrottelin niin siinähän oli ne liittimen kontaktit ihan miten sattuu hujan hajan, minä niitä liimailin paikoilleen ja mielestäni hyvä tuli - on toiminutkin tähän päivään no proplemos.

Tiukasti aisalinjalla.

HendriXXX

Hmm, ompas erikoinen ropleema. Oliko sulla sähkökaaviota siihen, jos tutkisin sitä huomenna..?

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 26 heinäkuu, 2020, 20:41Hmm, ompas erikoinen ropleema. Oliko sulla sähkökaaviota siihen, jos tutkisin sitä huomenna..?
On, mutta paperisena vaan. Voin koittaa ottaa kuvan tai pari jos niistä sais selvää.

Jotenkin kävis järkeen jos olis vaan pimenneet kaikki mittarit kerralla, mutta kun ensin sippas se jännitemittari ja sitä ihmetellessä sitten loput. Kaksi erillistä vikaa ja sattumaa vai yksi ja sama vika?

Tuollakaan ei mittaristoa käsitelty: https://kellari.vip/index.php?msg=78901
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Tuolla olis nyt kaavio: https://kellari.vip/index.php?msg=117915

Ja tuolla (ehkä) parempilaatuisena: https://photos.app.goo.gl/MemVSWZboCmB8bgF6

Mulla siis on latauksen ja lämmön merkkivalon sijasta mittarit niille että (ainakin) sikäli erilainen.

Nyt sippas akkukin - tai niin luulin, mutta taitaa olla akkulaturi(kin) särki kun näyttää että uusikaan akku ei ota virtaa vastaan  :smashhead: "Joku" taisi laittaa kaapelit väärinpäin, vaihtoi kyllä sulakkeen sen jälkeen, mutta ei näytä olevan muuta eloa kuin merkkivalo syttyy...

Oiskohan jo viisainta antaa olla tältä päivältä. Ei ollut pyhäpäivän työllä nyt siunausta.
Tiukasti aisalinjalla.