Dart 1966 taitaa tarvita uuden jarrutehostimen

Aloittaja slant sickness, 13 helmikuu, 2021, 15:21

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Dartin jarrupedaali muuttui kertalaakista "kovaksi". Ei painu just lainkaan. Ei sen vertaa, että jarruvalot syttyisivät normaalissa jarrutuksessa. Jarrut kuitenkin toimivat normaalisti. Tehostusta ei koskaan ole mainittavasti ollutkaan, mutta olen tuolla parjännyt jo 23 vuotta.

Auto on 1966 mallia. On erillispiirit, takana 10" rummut ja edessä vanhemman malliset levyjarrut. Olen joskus lisännyt propon takapiiriin tasoittamaan äkkijarrutuksia. On aika hyvä noin.

Tehostin on semmoinen, etten ole toista nähnyt. Pienikokoinen. Ei ole korottavassa telineessä, vaan just samalla paikalla, missä on tehostamattomaan pääsylinteri. Tehostin on suoraan tulipellissä kiinni. Muttereilla (4) kiinnitetty kabiinin puolelta ilmeisesti alkuperäisiin reikiin. Pääsylinterinä on 4-pultti kiinnitteinen levyjarrujen versio jostakin 70-luvun alusta.

Olen valmis ostamaan tehostin/pääsylinterisarjan pakettina. Mikähän valmiste olisi hyvä?
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Toyopet

Olisiko vanha silti korjattavissa? Joku syyhän sille on, että kovenee. Tietysti tehostimen kalvo voisi ehkä olla tai sitten jarrukengästä pinta irti ja päällekkäin, liikerata pienenee aika radikaalisti.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astrod V8

slant sickness

Voi olla osat kiven alla. Esimerkiksi rockautossa ei ole listattu mitään tehostimien osia näille vuosille. Ja toisekseen tuo on ihan erilainen kuin ne mitä nettivaraosaputkista löytää.

Maailmalla on siis jos jonkin näköistä uutta moparin tehostinsarjaa, joista vissiin jossakin vaiheessa oli pulaakin. Kiinalainen väsää mallin mukaan. Aattelin, että jos jokus on jonkun mielestä ollut toimivin, niin ostaisin semmoisen-.

Jarrut toimii ihan normaalisti. Ei puolla, kaikki menee yhtä aikaa lukkoon ja tuntuu muuten normaalilta, mutta pedaali tosiaan pomppasi yläasentoon ilman liikevaroja. Eikä laahaa. Heti kun jarrupedaalin vapauttaa, alkaa ryömimään jne.

Loppukevennys. Kun tankkasin viime viikolla -88 mallin avolavani, tasan heti tankilta lähdettyä toinen etujarru "jäi päälle". Satula oli vissiin ruosteen jumittamana liukupinnoillaan. Jumi katosi. Äsken kävin laittamassa Dartin tankin täyteen. Ja kun läksin mittarilta, niin...

Näinkö se maailma alkaa vihertymään? Polttisautot hajoavat mittarikentille!
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

isalmela

Lainaan vaikka tätä topikkia



Tämmöinen on näköjään Dodge Seneca etujarru. Voiko tämmöinen manuaali säätö kääntyä itsestään löysälle? Todella omituinen on tuo jarrukäytös. Se sama puoli taas temppuili, joka avattiin mökin pihassa mutta paljon entistä pahemmin. Saattoi pikku vauhdissa lyödä etujarrun täysin jumiin, vaikkei edes koske jarrupolkimeen. Siinä ratti pyörii melko vihaisesti. Nyt molemmat puolet käytetty auki, tarkistettu ja säädetty. Toimii nyt ihan normaalisti
Diesel on puhtaampi

Springer

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 13 helmikuu, 2021, 15:21Olen valmis ostamaan tehostin/pääsylinterisarjan pakettina. Mikähän valmiste olisi hyvä?
Aikoinaan US-patsista löytyi hyllystä Valianttiin sopiva kombinaatio suoraan hyllystä, hyvin on toiminut. Saattaa löytyä eri merkkeihin vieläkin, kannattaa kysäistä sieltä.

Springer

Jaa, tämähän oli vanha viestiketju. Anteeksi kaistanleveyden tuhlaus.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Springer - 03 syyskuu, 2025, 18:54Jaa, tämähän oli vanha viestiketju. Anteeksi kaistanleveyden tuhlaus.


En edes muista millä ongelma ratkesi. Ehkä säädin tehostajasta pääsylkkään tulevaa tappia lyhyemmäksi. Eli säätö.

Ahtimen asennuksen jälkeen tein kahdesta takaiskuventtiilistä piirin, joka estää paineen menon tehostajaan ja sieltä pääsylinteriin. Tuli näes jarrunesteitä säiliön kannen alta aina kun kävi paineilla.

Ja jarruihin tuli lisää tehoa kun vaihdoin 224 asteisen 110 LSA nokan 118 asteiseen 114 LSA:lla. Moottorijarrutuksissa alipaineet menee todella syvälle 10-20 kPa, josta tehostin suorastaan innostuu!
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

isalmela

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 03 syyskuu, 2025, 15:57Lainaan vaikka tätä topikkia



Tämmöinen on näköjään Dodge Seneca etujarru. Voiko tämmöinen manuaali säätö kääntyä itsestään löysälle? Todella omituinen on tuo jarrukäytös. Se sama puoli taas temppuili, joka avattiin mökin pihassa mutta paljon entistä pahemmin. Saattoi pikku vauhdissa lyödä etujarrun täysin jumiin, vaikkei edes koske jarrupolkimeen. Siinä ratti pyörii melko vihaisesti. Nyt molemmat puolet käytetty auki, tarkistettu ja säädetty. Toimii nyt ihan normaalisti

Mistä hiivatista tämmöiseen 1961 Dodge Seneca 225 cid etujarruihin löytyisi jousisarjat? Ei löydy us parts, Southwest trade, Jari Mäki, Marjakangas. Käytetyt käyvät myös
Diesel on puhtaampi

Harri S

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 16 syyskuu, 2025, 19:37Mistä hiivatista tämmöiseen 1961 Dodge Seneca 225 cid etujarruihin löytyisi jousisarjat? Ei löydy us parts, Southwest trade, Jari Mäki, Marjakangas. Käytetyt käyvät myös

Ebayssa useampi myyjä. Tuossa (eka joka haussa vastaan tuli) esim. täydellinen remppasarja, varmaan osasarjojakin löytyy:

https://www.ebay.com/itm/134311533316

961 Dodge Dart Phoenix, Pioneer, Seneca Standard Brake Rebuild Kit

Ja tuossa jousia kahteen rumpuun:

https://www.ebay.com/itm/204171489810

1959-62 Chrysler 59-61 Desoto 60-61 Dodge Brake Return Springs (11" drums)

-With 11 x 2 1/2" drums
-These springs work for both the front and rear. If you need for both, order a quantity to two.
Päätoiminen harrastaja.
Kun keinot loppuu niin konstit jää.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 16 syyskuu, 2025, 19:37Mistä hiivatista tämmöiseen 1961 Dodge Seneca 225 cid etujarruihin löytyisi jousisarjat? Ei löydy us parts, Southwest trade, Jari Mäki, Marjakangas. Käytetyt käyvät myös
On näköjään toi mainio Brittienkin käyttämä toteutus, joka ei takaperin jarruta sitten juuri yhtään...
En varmasti oo.

sössö

on vielä viistetty varmuudeksi jarruhihnat takapäästä ettei peruuttaessa nappaa liikaa kiinni :D

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 16 syyskuu, 2025, 20:41Ebayssa useampi myyjä. Tuossa (eka joka haussa vastaan tuli) esim. täydellinen remppasarja, varmaan osasarjojakin löytyy:

https://www.ebay.com/itm/134311533316

961 Dodge Dart Phoenix, Pioneer, Seneca Standard Brake Rebuild Kit

Ja tuossa jousia kahteen rumpuun:

https://www.ebay.com/itm/204171489810

1959-62 Chrysler 59-61 Desoto 60-61 Dodge Brake Return Springs (11" drums)

-With 11 x 2 1/2" drums
-These springs work for both the front and rear. If you need for both, order a quantity to two.

Kiitos Harri! Jos ei yhtäkkiä löydy lähempää, niin pitää laittaa tilaukseen. Jos löytyis Suomesta, niin ehtisin vielä tälle syksylle ajelemaan!
Diesel on puhtaampi