Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Fiksujen saksalaisten hammashoitokoneissa oli suodatinosan alla kaadollinen alusta, joka johti nuo lirahdukset ulkopuolelle. Ehkä jotain muovimattoa sinne kaappiin niin että nousee seinillekin tekisi saman? Kaatoa ei varmaan viitti tehdä kunnei sit siellä kaapissa pysy tavarat.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Jussi

Tuo uudempi vilppiprojekti nyt edelleen tahmas käytössä ja sekoili perin omituisestikin, niin pari päivää nyt "huoltanu" sitä. Kun vaikutti että sinne oli edelleen jäänyt vettä sisään, vaikka muka ihan varmasti olin saanu kaiken pois. Valitsin oman ei-niin-virallisesti-hyväksyttävän metodin ja poistin sieltä aineet pulloon kuivaajan kautta kaasuna ja jätin vähän painettakin, että mahdollinen irtovesi ainakin jää tulematta pulloon. Sit vaihdoin uuden ison kuivaimen koneeseen ja aloin tyhjäileen.
Tänään jatkoin tyhjiöintiä...
Kylläpähän sieltä vieläkin kosteutta löyty ainakin tyhjiöpumpun öljyn värin perusteella. Vaan on tuo paska vehje saada tyhjäksi, vaikka sammuttaa lennosta eev auki-asentoon. Se kun pitää vielä nelitien jäähytys/sulatusasennossa virrattomana, niin osien välillä tosi huonosti reitit auki. Nyt vielä testailin tyhjäystä kaikista neljästä huoltoliittimestä, joista yks lauharin linjassa on mun lisäämä. Tyhjiöpumppu oli imulinjan liittimessä viimesenä, kun siitä kuiten täyttökin. Kokeilin ihan piruuttaan ja vähän huuhtelumielessä päästää vähän kylmäainetta lauharin liittimestä sisään, kyllä kesti perhanan kauan ennenku se näky imulinjassa tyhjiöpumpulle...
Pistin sit suunnitelman mukaan samat aineet sisään taas kuivaajan kautta, vähän siinä oli nyt siis enemmän 410 mukana. Täytön aikana kuivaajan paino kasvoi 3,5g. Se on joko öljyä tai vettä. Kesti täyttö talteenottolaitteella kaasuna varsin pitkään, meni pullo niin kylmäksi.
Testikeli on vähän turhan lämmin, 8 astetta ulkona vieläkin. Tosin mukava puuhata kun minäkään en tarvinnu hanskoja koko aikaa. Nyt muutaman sata grammaa isommalla 410 osuudella antoteho hyppäs 15kW tuntumaan, eikä ainakaan tässä lämmössä edes yritä kuurata yhtäkään höyrystimen haaraa. Oli tosin alkuun ottotehoakin enemmän, mutta pudoteltuaan siihen 62Hz taajuudelle kompuran, oltiin jo ihan annetun testiarvon tehossa.
Toistaiseksi näyttää hyvältä. Kylmempi ulkoilma sitten taas kertoo totuuden.
En varmasti oo.

Jussi

Nyt on rojektivilppi pelannu viimesen säädön jälkeen temppuilematta, mutta on tosiaan ollu aika lämmintä yötkin. Lähtötehokin on nyt ollu kyllä entistä parempi.
En varmasti oo.

Jussi

Nyt toi tekee lämmintä niin nopeesti etten ehi edes kattoon höyrystimen tilannetta. Äsken kun olin menossa saunaan, niin lähti käyntiin varaajalämmön perusteella ja aattelin ehtiä peseen ja löylytteleen ennenku meen kattoon kennoa. Ja paskat, sehän kerkes jo sillä aikaa tiputella ittensä melkeen pikkuteholle, höyrystimessä näkyny enää ku kaks ohutta kosteeta raitaa.
 Ehkä tää vielä tästä... Tyhjiöpumppuun piti taas vaihtaa öljyt, oli se melkosta kermaa nyt viimesen tyhjäyksen jäljiltä, eli kyllä sitä kosteutta oli jossain ollu jemmassa ihan reilustikin. No, nyt tuli tyhjättyä taas yks 10 tuntia lisää ja lisäksi lämmiteltyä paikkoja siinä samalla, jospa alkas oleen kuiva.
En varmasti oo.

Jussi

No eipähän vilppi taaskaan pelaa. Kun ulkolämpö tippu lähemmäs neljää astetta, niin hetipä alko sekoileen taas.
En varmasti oo.

Jussi

Niinpä sitten taas kerran aineet ulos vilpistä kuivaajan kautta pulloon. Kylläpähän sitä kosteutta edelleen oli siellä, kun jääty nipan neulavenakin tukkoon... 9 grammaa pyydysti kuivain jotain poistossa, eiköhän se ollu vettä, kun kaasuna otin.
Kokeillaas nyt vielä kerran tyhjiöintiä oikeen pitkän kaavan mukaan ja vähän erityistempuilla. Jos ei auta, niin taitaa olla pakko uskoa ettei sitä saa kuivaksi. Ainakaan järkevällä työllä tai hinnalla. Taino, järkihän tästä on ollu muualla ihan alusta asti...
Ongelman jatkumisesta johtuen nyt seuraava tyhjiöinti ei olekaan ihan päivän homma. Nyt tarvitaan tunteja ja kuumaakin sopiviin paikkoihin annosteltuna. Osahan hommasta kyllä sitten hoituu vaan odottamalla, eli työosuus jää lämmittelyjen toteutukseen, kun liikaakaan ei saa kuumentaa.
En varmasti oo.

Vaniukko

auttaskohan tuossa jos typellä huuhtelis?ainakin maitotankissa toimii kun lämmönvaihin puhkiaa niin typpeä puhaltaa järjestelmän läpi,toki isommat putkitukset ja 134 kylmäaineena🤔

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 30 lokakuu, 2025, 15:35auttaskohan tuossa jos typellä huuhtelis?ainakin maitotankissa toimii kun lämmönvaihin puhkiaa niin typpeä puhaltaa järjestelmän läpi,toki isommat putkitukset ja 134 kylmäaineena🤔
Tossa on ilmeisesti koko ajan ollu se ongelma että sinne jää virrattomana "sulkeutuneita" alueita, jotka ei tyhjiöidy kunnolla tai ollenkaan. Nyt pakotin nelitievenan sellaseen asentoon mihin se ei itekseen koskaa jää ja kattelin jo irtokelan millä saan auki kaks megneettivenaakin. Pitää tehä vaikka kylmäaineella vähän paine-eroa ja käytellä ne magneettivenat auki osana tätä prosessia tällä kerralla.
En varmasti oo.

Jussi

Tossa päivemmällä yksi tyhjiöinti jo veden irtoamiseen asti, ja nyt onkin sit taas tyhjiöpumpun öljyt kermaa. Eli kyllä sitä perhanan vettä vaan vieläkin löyty, vaikka tuossa on tyhjiön pysyminen jo kolmesti varmistettu. Kerran odottelin 2 viikkoo ja pysy, minkä pitäs tarkottaa että vettä ei enää ole. Vaan kyllä sitä johonkin oli jemmattu sinne ja tulee taas esille kun on ollut käynnissä.
Sitten tein varmistuksen varmistuksen ja ajoin molemmat askelmoottori-eev-venat täysin auki tekemällä boottinollauksen niille kelat väärinpäin laitettuna. Toinen noistahan on toisen magneettivenan kanssa vielä sarjassa, joten siinäkin yksi putkiväli, jolla ei ole normaalisti mitään yhteyttä mihinkään. Tuo toinen eev on vielä sille harvoin käytössä olevalle EVI-ruiskutukselle, vaan voihan se kosteus olla päässy sinnekin. No, nyt oli pakko olla auki, kun pakotin vielä ne magneettivenatkin auki irtokeloilla.
Sit laskin lauharin nipasta 8bar kylmäainetta huuhtelumielessä sisään ja odottelin kun puhaltas reippaasti imulinjan nipasta. No ei puhaltanu reippaasti, nyt ei sentään tarvinnu odotella paria minuuttia kuten edellisessä vastaavassa testissä, mutta kovin laiskasti se paine noiden osien välillä edelleen liikkuu.
Seuraavana "huuhtelun" jälkeen taas uus tyhjäys imulinjan nipasta. Nyt menikin aika ripeesti jo tyhjiöön, mikä lupaavaa. Nyt on vielä lämmitys päällänsä moneen paikkaan, erityiseen kompuran pohjaan, jos sais sieltä öljystäkin vettä pois. Yritän saada sen yli sadan asteen, mutta pysyä kuiten alle 130C. Katotaas mitä saan aikaan.
En varmasti oo.

Jussi

En varmasti oo.

Jussi

Vaihdoin taas tyhjiöpumppuun uudet öljyt ja jatkoin vielä tyhjäystä, vaikka tyhjää se näytti koko ajan. Öljyt ei enää maitoontunu vaikka vielä lämmittelin paikkoja uudestaan, niin siirryin aineiden palautukseen. Sekin kyllä edelleen näillä omilla kerettiläistempuilla.
Nyt on eka testiajo menossa ja hyvin tuntuu toistaiseksi toimivan. Ulkona vain kolme astetta ja silti pelaa, tähän se ei ole vielä pystynyt. Nyt lokia katellessa selvis vissiin yks ongelma siitä höyrystimen osittaiskäytöstä, se kun näköjään sotki imulinjan lämpötilamittauksen tehokkaasti. Riippuen siitä, mikä haara höyrystimessä yritti tukkoilla. Nyt se saa pidettyä senkin varsin stabiilina ja höyrystin näyttää olevan käytössä kaikilla haaroillaan. Eipä se säätö toimi, jos sitä lämpötilaa käytetään säätöarvona ja anturi näyttää mitä sattuu milloinkin. Ei siellä tosin ole tarkoitus sitä kosteuttakaan olla.
En varmasti oo.

Jussi

Hitto, se on vieläkin elossa. Ja vaikuttaa varsin tehokkaalta. Nyt vaan odotellaan kuolemaa...
En varmasti oo.

Jussi

Kun tyhjäsin viimeset öljyt tyhjiöpumpusta, niin reippaana mietin mittailla sen tilavuusmuutosta kuivattuna, mutta eihän siitä sit mitään tullu. Puolet öljyistä on lattialla ja vaikka missä lähistöllä...
En varmasti oo.

Jussi

En varmasti oo.

Jussi

Nyt näyttää viimein siltä, et pääsen ton vilpin kanssa siihen hienosäätövaiheeseen, jossa piti olla jo kuukaus sitten lämmityskauden starttaillessa. Se jäännöskosteus vaan siellä sotki koko jutun, kun sitä ei varmasti enää pitäny olla. No, onpahan nyt tieto, että ainakaan tuota vehjettä ei tyhjiöidäkään ihan tosta vaan ilman temppuja.
Kun ottotehoa on minusta ollu antoon nähen vähän reilusti, niin otin pois tasan 200g ainetta testiksi. Sillä ei ollu oikeen mitään vaikutusta mihinkään, eli ainetta ei ollu liikaa, tai sit sitä on vieläkin liikaa... Arvo tuosta nyt. Tosin kun keli taas eilisestä vähän lämpes, niin tulipa pyyntilämpöä nostaessa uus enkka antotehossa, 15kW näky jo energiamittarissakin. Vesikierrot siis toimii glykolivälipiiristä huolimatta.

Sit vielä huolsin kunnolla ton toisen tyhjiöpumpunkin ja tein vähän isomman analogisen näytön tyhjiölle. Nyt on parempaa resoa kun taulu on yli 10cm...
You cannot view this attachment.
Vähän toi mittari näköjään heittää absoluuttisesta, vaikka joku on sen huoltanu ja kalibroinukin tarran mukaan. Ihan vielä melkeen äskettäin, ei kai noi heti menetä sitä kalibrointiaan... Jostain syystä tarrassa lukee mun nimi ja päiväys 12/1979.
En varmasti oo.