Rochester Q-jet ja kohot.

Aloittaja Jussi, 01 lokakuu, 2025, 00:17

« edellinen - seuraava »

Jussi

Sattu tossa Bellyn kaasarivaihdossa eteen täysin oudon mallinen koho Q-jetissä, joka on minusta vielä täysin epälooginen muodolleen. Tai sitten tuo kaasari on jostain erikoisesta vehkeestä, jossa ainakin kaasari on takaperin, jos ei koko konekin...


Tossa vasemmalla on se koho, joka oli tossa kaasarissa, ja oikeella olevat on niitä "normaaleja". Noita oikeenpuoleisia on eri kokoisia ja vähän eri muotoisiakin, mutta aina tuo muodon painotus on noin päin. Neulavenahan on siis kulkusuunnassa edessä, eli kuvan kohoissa oikealla.
Ihan logiikalla kun miettii, niin bensahan kiihdyttäessä pyrkii taakse kohokammiossa, jolloin tuollanen "normaali" koho pyrkis vähän putoomaan, eli nostamaan bensapintaa. Mikä on ihan loogista, kun sitä menee enemmän. Ja vastaavasti jarruttaessa bensa pyrkii eteen, jolloin kohossa on siellä enemmän kelluketta ja se pyrkis laskemaan bensapintaa. Mikä taas oikein, kun harva haluaa polkea kaasua hidastuksessa, eli vähempikin bensa kohokammiossa riittää.

Tuo outo koho tekis asian minusta juuri päinvastoin ja lisäksi on muutenkin tilavuudeltaan pienempi, eli samalla mekaanisella asetusmitalla nostaa bensapinnan ylemmäs. Joten vaan mietin, mikä outo tapaus tuo on... Mielestäni kertaalleen jo olen kattonut että kaasari olis kasarin truck mallia, vaan pitääpä katella se numero vielä uusiksi.

Katoin uudestaan numerolla, kyllä se koho kuulus olla ton mallinen ja sopivuus/käyttö ollu 1980-85 Chev / Olds / GMC / Truck Non comp
No, kyllä se pelaa nyt erimallisellakin koholla ihan hyvin. Tai siis paremmin minusta.
En varmasti oo.

sössö

tommonen oikeenpuoleinen pyrkii pitämään bensapinnan kiihdytyksessä vakiona kun kaikki satsi on uimurikammion takareunassa. Toi kummajaiskoho ei järkevästi mielestäni toimi jos tulee kiihdytyksiä. Ilmeisesti niitäkin silti on jossian autonkin moottoreissa eikä vaan paikalliskoneissa. Tarttiskohan se jotenkin sen erilaisen uimurikammiontäyttöpalikan, missä tuo otettu huomioon? Kun quadrajetissä semmonen muistaakseni oli.

E:Jospa 80-85 välillä chev olds jne. ei kovin huimia kiihtyvyyksiä ollu