Vanin maksimi vetopainot

Aloittaja Jsmartti, 03 lokakuu, 2025, 09:16

« edellinen - seuraava »

Jsmartti

Autona Chevy Van 4.3 bensa vm. 1991. Rekisteriotteessa jarrullisen peräkärryn maksimipaino 455 kg,kuten myös jarruttoman. Tuntuu olevan kovasti vähän autoon jonka omamassa on kuitenkin 1880 kg. Traficom kehoitaa ottamaan yhteyttä maahantuojaan, MetroAuto joka kaiketi on ollut -91 ko. auton maahantuoja vastaa näin:

"Valitettavasti meillä ei tosiaan ole enää ketään eikä mitään tietoja aikanaan maahantuoduista tuotteista. Reilu 10 vuotta sitten kaikki GM asiat ovat siirtyneet kaupalla Länsiautolle, mutta onko sielläkään tietoa, niin en valitettavasti osaa sanoa."

Länsiautoon en vielä ole ollut yhteydessä, mutta epäilen...
Asialla muuten niin väliä, mutta nyt olisi tarvetta asentaa vetokoukku vanhaan autoon. Mikähän olisi oikea taho saada jonkinlainen dokumentti muutoskatsastusta varten ?

P.S. Volvo 343 1.4 -86 jarrullisen peräkärryn paino maks 1150kg, kummalla vetäisit mieluummin.

Camino79

Nuo vanhojen vanien/pikappien ym vetopainothan on ihan yks vitsi...

Lienee aikanaan ollut joku verotustekninen juttu, tai näin oon antanu itseni ymmärtää.

Koska esim vanhanokkanen hiace oli sit kuitenkin mukamas vetämään maximit 3500kg ja vastaavanikänen chevyn pikappi tais olla just tuota ~400-500kg luokkaa.

Ei muuta kun koukku kiinni ja vetoja. Lukeekos sulla muuten ihan otteessa vielä painot? Mulla ne esimerkiks käppyrässä hävis jossain kohti ja veikkaan että tien päällä piisaa selitykseksi "vanhanmallin" sääntö että vajaavetosella puolet kokonaismassasta. Ainakaan vielä eivät oo pysäytelleet  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 03 lokakuu, 2025, 09:19Mulla ne esimerkiks käppyrässä hävis jossain kohti ja veikkaan että tien päällä piisaa selitykseksi "vanhanmallin" sääntö että vajaavetosella puolet kokonaismassasta. Ainakaan vielä eivät oo pysäytelleet
Pakulla kokonaismassa verran.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astrod V8

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 03 lokakuu, 2025, 10:14Pakulla kokonaismassa verran.

Mutta eikös se vaatinu ainakin jossain kohti nelivedon tai absit?

Nehän oli ihan himmeät ne säännökset jossain välissä  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Jsmartti - 03 lokakuu, 2025, 09:16Autona Chevy Van 4.3 bensa vm. 1991. Rekisteriotteessa jarrullisen peräkärryn maksimipaino 455 kg,kuten myös jarruttoman. Tuntuu olevan kovasti vähän autoon jonka omamassa on kuitenkin 1880 kg. Traficom kehoitaa ottamaan yhteyttä maahantuojaan, MetroAuto joka kaiketi on ollut -91 ko. auton maahantuoja vastaa näin
Noissahan on hyvin vaihtelevat tiedot, jotka eivät välttämättä pohjaudu mihinkään.
Jos se on yksityisen maahantuoma, niin otteelle tulostuu tieto:"maahantuoja n n ei ole virallisen maahantuojan edustaja." tms.
Jos ei mitään, niin tod.näk. metron tuoma.

Nythän sinulla on maahantuojan vastaus, että heillä ei ole tietoja tallessa, joten kävisikö sitten gm heritagesta lainattu vanin kirjan kopio?
https://www.gm.com/content/dam/company/no_search/heritage-archive-docs/vehicle-information-kits/chevrolet/1991-Chevrolet-G-Van.pdf

Minulla on astrossa näin ulkomuistista 1600kg vetomassa ja siinä aiemmassa oli jotain muuta, vaikka molemmat samanlaisia 1990 malleja alkujaan.
Minulla oli aiemmin alkuperäinen kirjakin, jossa ei suoranaisesti mainittu suurinta vetomassaa mutta oli maininta, että perävaunun massan ylittäessä 1800kg ei saa käyttää OD:ta vaan pitää ajaa D:llä.  (GM heritagesta katsottuna astrolla 1800kg on suurin sallittu)
Ja otteen vetomassa ei siis ollut edes se 1800kg.

MULKS: niin kannattaa muuten sitten sitä kirjaa katsellessa vielä VIN-koodista varmistaa, että tuo on oikeasti vuosimalliltaan 1991, niissä saattaa olla eroja painoissa.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astrod V8

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 03 lokakuu, 2025, 10:19Mutta eikös se vaatinu ainakin jossain kohti nelivedon tai absit?

Nehän oli ihan himmeät ne säännökset jossain välissä  :thinking:
Nelivedolla 1.5 kertaa kokonaismassa tai enintään 3500kg.

Ja tuo kaava on kai edelleen voimassa, ellei autolle löydy otteelta tai tyyppikilvestä mitään muuta tietoa.
Hiluxillakin 2400kg kärryyn, omamassa 1200kg.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astrod V8

Jsmartti

Suuret kiitokset näistä tiedoista, tutkailen asiaa tyyppikilvestä. En nyt muista lukeeko rekisteriotteessa mitään vetopainosta, koukun puute vaikuttanee. Takajarruissahan tuossa taitaa olla ABS:t, jollen nyt ihan väärin muista.
Kokonaismassan mukaan jos mennään, niin sitten pärjää hienosti,vaunu kun painaa 1600kg. Olihan nuo ihan hatusta vedettyjä painoja, kuten muutkin asiat aikoinaan. Capricen rekisteriotteessakin luki että valojen suuntausohje pidettävä mukana ajossa  ;D

Jarona

Minun C-10 kanttikoppasen lava-auton rekisteriotteessa lukee että 1500kg jarruttomana max mutta Trafin tiedoissa että 2000 Max.
Yritin vuos sitten tolkuttaa tätä asiaa katsastusmiehelle mutta ei uskaltanut tehdä mitään.
Eli jos pollarit pysäyttää kun vedän autotraileriani niin rekisteriote on jäänyt kotio.
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato ja Chrysler 300 C Touring HEMI

spike

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 03 lokakuu, 2025, 18:32Minun C-10 kanttikoppasen lava-auton rekisteriotteessa lukee että 1500kg jarruttomana max mutta Trafin tiedoissa että 2000 Max.
Yritin vuos sitten tolkuttaa tätä asiaa katsastusmiehelle mutta ei uskaltanut tehdä mitään.
Eli jos pollarit pysäyttää kun vedän autotraileriani niin rekisteriote on jäänyt kotio.

Ei paperista otetta tarvii olla mukana enää. Muuttui joku vuosi sitten. Katsastuksessakaan ei välttämättä saa paperista otetta enää. Osa konttoreista kuitenkin tulostaa sen viellä vaikka ei ole pakko.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 03 lokakuu, 2025, 18:32Minun C-10 kanttikoppasen lava-auton rekisteriotteessa lukee että 1500kg jarruttomana max mutta Trafin tiedoissa että 2000 Max.
Haiskahtaa kirotusvireeltä, kun ei jarruton oikeen voi noilla painoilla olla. Tai siis täällä ei kai ole yhtäkään ton painoista jarrutonta kärryä.
En varmasti oo.

Jarona

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 08 lokakuu, 2025, 04:35Haiskahtaa kirotusvireeltä, kun ei jarruton oikeen voi noilla painoilla olla. Tai siis täällä ei kai ole yhtäkään ton painoista jarrutonta kärryä.

Olen nyt selvinpäin ja korjaan:
Jarrullisena. :)
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato ja Chrysler 300 C Touring HEMI

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 08 lokakuu, 2025, 14:07Olen nyt selvinpäin ja korjaan:
Jarrullisena. :)

Mä jo luulin et sa-kita perään ja velsa saa napojen keston verran vauhtia  :hiphopcar:
Oikeiston ja vassarin ero on:
Oikeisto ei tykkää siitä mitä sanot, vassari ta***a sut sen vuoksi mitä se kuvittelee sinun sanovan

viri-viri

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 03 lokakuu, 2025, 10:20Noissahan on hyvin vaihtelevat tiedot, jotka eivät välttämättä pohjaudu mihinkään.
Jos se on yksityisen maahantuoma, niin otteelle tulostuu tieto:"maahantuoja n n ei ole virallisen maahantuojan edustaja." tms.
Jos ei mitään, niin tod.näk. metron tuoma.

Nythän sinulla on maahantuojan vastaus, että heillä ei ole tietoja tallessa, joten kävisikö sitten gm heritagesta lainattu vanin kirjan kopio?
https://www.gm.com/content/dam/company/no_search/heritage-archive-docs/vehicle-information-kits/chevrolet/1991-Chevrolet-G-Van.pdf

Minulla on astrossa näin ulkomuistista 1600kg vetomassa ja siinä aiemmassa oli jotain muuta, vaikka molemmat samanlaisia 1990 malleja alkujaan.
Minulla oli aiemmin alkuperäinen kirjakin, jossa ei suoranaisesti mainittu suurinta vetomassaa mutta oli maininta, että perävaunun massan ylittäessä 1800kg ei saa käyttää OD:ta vaan pitää ajaa D:llä.  (GM heritagesta katsottuna astrolla 1800kg on suurin sallittu)
Ja otteen vetomassa ei siis ollut edes se 1800kg.

MULKS: niin kannattaa muuten sitten sitä kirjaa katsellessa vielä VIN-koodista varmistaa, että tuo on oikeasti vuosimalliltaan 1991, niissä saattaa olla eroja painoissa.
Just näin, kilpailluttaa konttoreita niin kauan kunnes se järkevä inssi suostuu tuolta lukemaan vetomassat. Mulla suburbania rekisteröitäessä luettiin netistä löytynyttä aikansa mainosta kun ei muualta siihen hätään tietoa löytynyt. Lisäksi muistettava että jos vetokoukuun on merkitty max vetomassa niin sen yli ei voida rekisteriotteeseen merkitä...