Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

Janne-Pekka

Mielenkiinnolla odotan milloin tulee se käikäle vastaan mikä ei suostukkaan korjautumaan.  ;D Epäilen että ei hetkeen.  :+1:
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Harri S

Annoin kunnolla hehkua, starttia ja kota täynnä savua.
Tämä lähti pitkän vänkäämisen jälkeen käyntiin väärinpäin. Onneksi ilmaputsari ei ollut paikallaan. Imi ilmaa äänenvaimentimesta. Sammutin sen heti.



Potkii niin tiukasti vastaan että lähtee lopulta väärinpäin käyntiin. Avasin jakopään varmuuden vuoksi ja tarkistin ajoituksen, joka oli ihan kohdallaan.

Siispä laitoin venttiileihin hieman lisää välystä, koska pumppuhan ottaa tahdin suoraan samalta kiinteältä nokka-akselilta kuin venttiilitkin, ei voi olla pielessä, joten siellä pitäis olla kaikki ok.

Unohdin tuon startin, löin hehkun kii ja kammesta vimmatusti vauhtia.
Lähti tulille samointein, oikeastaan ihan helposti ja nyt toimii ihan oikein.
Paskat tää mitään savuuta, oli purettu koska vettiileissä liian pieni välys ja silloin tätä ei näemmä meinaa saada käyntiin mitenkään. Startissa ei vaan jerkku riitä kun potkii lujasti vastaan.
Tossa parit linkit videoon.


https://aijaa.com/TUTuCU

Vatkaa tyhjäkäynnillä niin perkeleesti, kuten tällaisen kamppeen kuuluukin.
Huomenna putsaus ja loppukasaus.
Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Jaa niin mikäs tämä on? Ei maa- mutta pöytämoottori?
Tiukasti aisalinjalla.

HendriXXX

On se kyllä melekonen Macgyveri.  :o  ;D 

1purehell

Lainaus käyttäjältä: Janne-Pekka - 25 joulukuu, 2020, 19:04Mielenkiinnolla odotan milloin tulee se käikäle vastaan mikä ei suostukkaan korjautumaan.  ;D Epäilen että ei hetkeen.  :+1:

Yleensähän ne toisten pilalle korjaamat on niitä vaikeimpia tapauksia.  :-\
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

palontie

Missäs tollasta mottia käytetään?
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Nää mun Hatzit on tärylätkän moottoreita molemmat.
Mukavia värkkejä, sellaisia maamoottorin miniatyyreja, vaikka tärinät ja meteli on kuin suuremmissa.
Melkoinen kokoero noissa 6 ja 10 heppasissa, vaikka rakenne on ihan samanmallinen. Vauhtipyörä painaa lähes saman mitä muu moottori.
Painavat ihan helkkaristi vaikka lohko on alumiinia. Just jaksaa nostaa tuohon työpöydälle. Tuon suuremman pitäis muka painaa 65 kiloa, aika raskaita kiloja jos noin on. Toki apulaitteet lisää painoa.
Päätoiminen harrastaja

pantera

Mulla on tossa kukkalapiossa ( Wacker-Neuson teladumpperi) 15hv kubotan yks sylinterinen ja kyllä siitäkin  ääntä ja tärräämistä lähtee vaikka em ominaisuuksista ei oo tossa käytössä mitään hyötyä. Tärylätkässä ehkä voi olla..?
Mulla on varmaan lataus ongelma ko kamppeessa.. olisko Harrilla aavistusta mistä lähtee vikaa metsästään.
Täällä kaupungissa siitä ei oo ollu ongelmaa kun voi välillä ladata verkkolaturilla mut jos ton kuskaa mökkitontille viidakonraivaushommiin niin olis hyvä kun se latais itte.

Harri S

Kubota ei ole tuttu.
Jos normi remmimallin laturi niin hiilet/säädin ja johdot.
Ekana kuitenkin sen latauksen merkkivalon toiminta, että polttimo on varmasti ehjä.
Päätoiminen harrastaja

pantera

Valo palaa että joo. Ei siinä oo mitään hihnoja, varmaan siinä joku magneetto on ..latauksen säädin pitäis varmaankin jossain olla

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: pantera - 25 joulukuu, 2020, 23:02Valo palaa että joo. Ei siinä oo mitään hihnoja, varmaan siinä joku magneetto on ..latauksen säädin pitäis varmaankin jossain olla
Kuulostaa joltain kiinan-monkkeyn sähköiltä. ::)
Lataus-säätimet/tasasuuntaimet on ainakin kulutustavaraa.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Putsasin lohkon ja kasasin siihen loput osat.
Tankissa oli tilkka vanhaa dieseliä ja kaikenlaista moskaa. Suodatin oli jo melko tukkeessa. Onneksi mulla oli yksi uusi varalla.





Ilmasuodattimeen tuli tuollainen hattu kun se alkuperäinen puuttui kokonaan.



Käyttelin konetta muutamaan kertaan kunnolla lämpöiseksi. Ensi viikolla ehkä vielä uuden öljyt sisään, joulunpyhät ohi ja tuo täytti hienosti tehtävänsä.
Päätoiminen harrastaja

sämpy

Onkohan tuollainen harvempi puksutus vähemmän turmiollista käsien hermostolle kuin runkoon pultatun neloskoneen jatkuva tärinä.

Vai käykö niin että kädet ei puudu mutta munuaiset pettää?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Harri S

Kyllä se puksutus on itsellä vaikuttanu lähinnä tuonne korvien välin hermostoon...
Tämä tuli nyt valmiiksi.
Tein eilen toisen käynnistinveivin jota sitten testailin, ja samalla tuli vaihdeltua molempiin koneisiin öljyt.
Laitoin molempiin puiset jalakset, niin eivät käydessään juokse pitkin poikin pihaa.
Hieman noi molemmat savuttaa kun kaasuttaa, vanhoja kun ovat (~40v). Huohotusta noissa ei juurikaan ole, mutta polttislaitteet on tehdaskuosissa ja siten hieman savuavat, mutta suurimmat savut tänään sain tuosta suuremmasta, kun imaisi ilmanputsarista hieman öljyä imukanavaan ja ryntäsi. Joutu laittaan hetkeksi kättä ilmaputsariin jotta rauhottui.
No saipahan naapuri pikku kuittia takaspäin niille märille takkapuille.





Kokoero noilla moottoreilla on melkoinen ja molemmat pitää mukavan kalkatuksen tyhjäkäynnillä käydessä, kuten kunnon dieselin kuuluukin.
Nyt nostellessa tuo pienempi ei painanut enää juuri mitään kun on viime päivät paininut tuon suuremman kanssa.

Tuolla huvimajassa alkaa oleen taas melko ahdasta, mutta kyllä näillä romppeilla jo omat veteraanikonepäivät järjestää.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tuosta suuremmasta puuttui puolipuristimen automatiikka. Eli puolipuristin kiertää itsensä automaattisesti pois päältä, kun on hetken aikaa veivannut konetta vauhtiin.
Johtuu varmaan tuosta sähköstartista, jolloin laturin remmit koteloineen peittää  veivinreiän kokonaan, eikä sähköllä startatessa tarvita puolipuristinta muutenkaan ollenkaan.

Starttaaminen oli siksi hankalaa, kun toisella kädellä piti läpsästä puolipuristin pois päältä kesken veivauksen. Ruuvasin silloin alussa pultin tuohon akselin päähän, puristinen oikeaa asentoa osoittamaan.

Joutilas päivä joten otinpa sitten vielä kerran venakopan auki ja niinhän sieltä puuttui työntötangosta automatiikan osa kokonaan. Jonkinlainen prikkasysteemi tarvitaan toiseen työntötankoon, puolipuristinta kääntämään.

Mutterista ja holkista sorvasin tarvittavat osat ja vanhasta jousesta venyttämällä sopivan halkaisijan jousi mikä pitää prikan, työntötangon räikätessä, oikeassa asennossa.







Juotin holkin työntötankoon kiinni ja päälle kuppimainen prikka sekä paininjousi.





Osat mahtuivat mukavasti keinuvivun alle ja pienen viilauksen jälkeen prikka oli oikean mallinen, jotta automatiikka alkoi pelittämään.


Hyvin naksuttaa.
Päätoiminen harrastaja