Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

Janne-Pekka

Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Harri S

Laitetaas tänne vähän kuveja sähköskoottereista.

Ostin kiinasta toisen akun tuohon pienempään 48V skootteriin.
Ajatuksena tupla-akkusysteemi josta kytkimellä voi vaihtaa akulta toiselle. Akut ei siis ole rinnankytkettyjä kuten usein näissä, koska lisäampeereista ei ole juurikaan 800W laitteessa hyötyä, vaan lisäakulla saa mukavasti lisäkilsoja.
Erilliskäytöllä ei myöskään tule tilannetta jossa toinen akku kyykkää tai akut joutuvat keskenään suureen epäbalanssiin mikä on huono juttu.

Tuo 10Ah akku mahtui juuri ja juuri tuon alkuperäisakun rinnalle tuonne koteloon kuten ajattelinkin. Suurempi sinne tuskin olis mahtunutkaan.
Orkkisakku on 12Ah ja tuo uusi siis hieman pienempi. Todellisuudessa molemmissa noita Ampeereja todennäköisesti 6-7Ah kun orkkisakku ei ole uusi ja kuitenkin ne Ampeeritunnit yläkanttiin näissä epämääräisissä kinukeissa ilmoitetaan.



Tänään postissa tuli nippu akkuliitinpareja (XT-60), joten kaikki tarvittava oli tontilla ja pääsin rakentelemaan.

Vaihdoin orkkisakkuun tuollaisen samanlaisen XT-60 naarasliittimen kuten tuossa pienemmässä olikin jo valmiina.  Näin saan akut helpoisti irti ja talveksi suojaan sisätiloihin, eikä skoottereita tarvi roudata tuonne kellarin elektroniikkapajaan kaikkea lattiatilaa viemään. Alkuperäinen liitäntähän tässä oli jaloblokin ruuviliitos joka ei ole tarkoitettu jatkuvaan irti-kiinni renkkaamiseen.

Samoin noihin molempiin akkuihin koplasin erilliset latausliittimet tuota helppoa irroitusta varten. Syy sama kuin virtajohdoissakin.
Pajassa on kiinteät savukaasuimurisysteemit yms, jotta juotoskäryt ei päädy juotellessa kitusiin.



Tein kytkennät siten että miinukset menee akkuliittimiltä suoraan jakoblokille ja plussat 15A vaihtokytkimen sekä pääsulakkeen kautta tuolle samaiselle jakoblokille. Samoin menee lataus, eli miinukset yhteen ja plussa samaiselle vaihtokykimelle, mutta eripuolelle kytkimen kärkiä, eli kytkimellä valitaan akku mitä käytetään, ja samassa asennossa latausvirta myös ohjautuu samassa kytkimen asennossa, kytkimen toisen puolen kärjillä, tuohon samaiseen akkuun.
Kuusinapainen vaihtokytkin kun mahdollistaa tämän.
Akuilta virrat ja akkujen latausjohdot reunimmaisiin nastoihin eri puolilla ja keskimmäisiltä sitten syöttö boksille ja vastaavasti latausvirta sisään jakokytkimelle, josta se jaetaan akuille. Kytkimen liitokset ruuveilla ja kierrelukitteella.




Sitten vaan akkukoteloon kartioporalla reikä vaihtokytkimelle ja akut vaahtomuovilla pehmustettuina paikalleen. Etuasennossa on käytössä lisäakku ja taka-asennossa orkkisakku ja vaihtokytkin on roiskesuojattua mallia.

Päälle sitten lopuksi erinäisistä paukkauksista rapsitut suojamuovit, jotka ohjaa vesitoiskeet pois sähköliitoksista ja elektroniikasta.





Ajossa akulta toiselle vaihto onnistuu vaikka lennossa, varpaalla kytkintä pyyhkäisemllä. Pysähtyä ei tarvi saatikka avaimesta virtoja katkoa, kunhan ei ole kova veto samaan aikaan päällä, joka ylikuormittaa pääsulakkeen.
Päätoiminen harrastaja

DX

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 24 maaliskuu, 2021, 19:47Akut ei siis ole rinnankytkettyjä kuten usein näissä, koska lisäampeereista ei ole juurikaan 800W laitteessa hyötyä, vaan lisäakulla saa mukavasti lisäkilsoja.
Erilliskäytöllä ei myöskään tule tilannetta jossa toinen akku kyykkää tai akut joutuvat keskenään suureen epäbalanssiin mikä on huono juttu.

viimenen lause on sellaisenaan tosi ja epäparisten akkujen kiinteän rinnankytkennän ongelmallisuus yksinäänkin riittävä perustelu erilliskäytölle
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore

Harri S

Tänään nätit kelit ja kuivat tiet niin tuli tuota akustoa ja erityisesti tuota kiinalaista lisäakkua koeponnistettua oikein huolella.

Ihan ok toiminta, eikä johdot saatikka liitokset lämmenneet ollenkaan.
Akku jtn. +40 asteinen ajon jäljiltä eli samaa luokkaa kuin ladattaessakin.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Aloin illansuussa joutessani tutkimaan noita talvella ostamani akkuporakoneen li-po akkuja. Akussa on neljä kennoa ja balanssointipiiri.
Nehän oli olleet tyhjinä ties kuinka kauan ennen kuin ostin porakoneen ja vaikka ottivatkin virtaa sisään, latautuivat täyteen ja toimivatkin ihan kohtuullisesti on purku taatusti jättänyt niihin jälkensä.
Hain joku viikko takaperin serristä parit tietokoneen akut, joista toivoin löytäväni oikeanlaisia ja parempia kennoja mahdollsesti väsähtäneiden tilalle.
Toisessa akussa oli samanlaiset kennot joista yksikään ei ollut päässyt ihan tyhjäksi asti. Niissä oli melko tasaisesti vielä 2,4V jännitteet.





Latasin porakoneen kennot tasaisesti täyteen ja purin ne tyhjäksi niin alas että porakone pysähtyi. Mittasin aina välillä jännitteitä ja ne laskivat melko tasaisesti reiluun 3 volttiin asti kunnes kennoeroja alkoi tulemaan.

Merkkasin tussilla loppujännitteet jokaiseen kennoon ja toisessa oli yksi ja toisessa kaksi selkeästi heikompaa kennoa, jotka ajattelin vaihtaa parempikuntoisiin. Nehän kuitenkin määrittävät akun lopullisen kunnon ja käytettävyyden.



Nyt latailen nuo punaiset Sanyo 18650 irtokennot yksitellen täyteen ja puran niitä sekä mittailen vastukset, jotta saan selville että löydänkö noista varaosat.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Vähän toisenlaista puuhaa välillä.
Eli ajattelin tehdä englanninpyörän, jolla vois sitten hieman kopristella niitä BBM pintapeltejä.

Teräsrakenne ei tänään halunnut myydä mulle pienrautaa ja 6m salkoja en ala huvipajaan hilloamaan.
Levyliikkeitä varmaan on, mutta tällainen persaukinen pienrauta-asiakas tuo niihin tullessaan ilmeisesti vaan hiekkaa sisään.

Netti käteen ja kas kummaa, Puuilo on alkanut myymään ainesputkiholkkeja sekä erilaista yli 8 mm paksuuksien lattarautaa, aina 150mm leveyteen asti sekä erilaisia paksuja levynpaloja.

Sinne siis ja BBM pakosarjan laippa-aihiot, eli 3kpl 8x150x600mm lattukapalat ja kasa laakereita ja 60mm holkkeja, 40x60mm RHS putkea yms. englanninpyörän tarpeiksi.



Into pinkeenä rullien tekoon, jotka sorvasin ensiksi suoriksi, sitten kuperiksi, lammellilaikalla muotoon, ja lopuksi mirkelinauhalla pinta sileäksi.
Laakerit sopi sisälle ja 17mm akselit sorvasin kangesta ja rullapari odottaa seuraavaksi rungonosien leikkausta ja runkoa.











Laakerit on prässitiukkuudessa noissa akseleissa ja rullat lukitsin kooleihin Loctitella.
Liiman kuivuttua poraan noihin akseleihin varmistukseksi sokanreiät vaikka sovitteet on tiukat.



Noilla on kiva hinkata peltejä lontolle sitten kesemmällä.
Päätoiminen harrastaja

cdi

 Tee vain yksi suora lisää +puolta kapeampi pienellä säteellä.

Harri S

Kiitti. Mulla on vielä noi pari kapeaa 30mm aihiota jäljellä, jotka teen jos nää ei tuo toivottua tulosta.
Päätoiminen harrastaja

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 06 huhtikuu, 2021, 18:57Vähän toisenlaista puuhaa välillä.
Eli ajattelin tehdä englanninpyörän, jolla vois sitten hieman kopristella niitä BBM pintapeltejä.

Teräsrakenne ei tänään halunnut myydä mulle pienrautaa ja 6m salkoja en ala huvipajaan hilloamaan.
Levyliikkeitä varmaan on, mutta tällainen persaukinen pienrauta-asiakas tuo niihin tullessaan ilmeisesti vaan hiekkaa sisään.

Netti käteen ja kas kummaa, Puuilo on alkanut myymään ainesputkiholkkeja sekä erilaista yli 8 mm paksuuksien lattarautaa, aina 150mm leveyteen asti sekä erilaisia paksuja levynpaloja.

Sinne siis ja BBM pakosarjan laippa-aihiot, eli 3kpl 8x150x5x600mm lattukapalat ja kasa laakereita ja 60mm holkkeja, 40x60mm RHS putkea yms. englanninpyörän tarpeiksi.



Into pinkeenä rullien tekoon, jotka sorvasin ensiksi suoriksi, sitten kuperiksi, lammellilaikalla muotoon, ja lopuksi mirkelinauhalla pinta sileäksi.
Laakerit sopi sisälle ja 17mm akselit sorvasin kangesta ja rullapari odottaa seuraavaksi rungonosien leikkausta ja runkoa.











Laakerit on prässitiukkuudessa noissa akseleissa ja rullat lukitsin kooleihin Loctitella.
Liiman kuivuttua poraan noihin akseleihin varmistukseksi sokanreiät vaikka sovitteet on tiukat.



Noilla on kiva hinkata peltejä lontolle sitten kesemmällä.
puuilossa nettikaupassa oli koko värkki alle 500 kun katsoin.

cdi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 06 huhtikuu, 2021, 19:48Kiitti. Mulla on vielä noi pari kapeaa 30mm aihiota jäljellä, jotka teen jos nää ei tuo toivottua tulosta.

   Mitä suurempi säde sitä vahvempi runko.Sitä suoraa tarvii hiekkapussin jälkeen,oikaisuun.

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 06 huhtikuu, 2021, 20:59puuilossa nettikaupassa oli koko värkki alle 500 kun katsoin.

Joo. Niin on, mutta tämä syntyy uusista osista noin 150€:lla.
Säästyneellä rahalla ostan koko kesän bensat ja dieselit noihin mun harrastevehkeisiin.
Päätoiminen harrastaja

juhapih

Ite ostin Hesasta toisen omatekemän, jossa alarissat ihan karkasematonta. Kestää hyvin tämmösessä viraapeli työssä. Noi peruskaarevat oli mukana. Mutta tein sitten itte semmoisen "toisessa laidassa olevan" tiukan kaaren omaavan rissan. Eli runko-osa laakeroinnin takia normilevyinen, mutta 30mm rissan saa sitten oikealle tai vasemmalle... auttoi tiukan paikan tullen mankeloinnissa. Tuonkin päästelin vaan romuraudasta sorvilla ilman karkaisuja. Hyvin tuli Jeepsterin peltejä sillä...

Noi helmapeltien kaaret tein sillä ainakin...


Harri S

Taas yksi uusi tulokas maamottorikokoelmaan.
Tää on BMW d12 eli käytännössä sama kuin tuo suurempi Hatzeistani, mutta vesijäähdytteinen ja Hurth merikytkimellä. Mukaan tuli myös startti ja ilmanputsari. Kannen ajattelin käyttää pois ja tarkistaa jahka saan tuon koekäytettyä.
Jos kansi on ihan romu enkä saa tätä käyväksi, niin ainakin saan paljon varaosia.

Päätoiminen harrastaja

palontie

Missä sä säilytät kaikkia laitteita,kun oon saanut käsityksen että työtilana on se puutarhavaja ja se talli joos datsuni(bluebird)on?
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Tuossa ne on kaikki 9 neliön huvimajassa, maamoottorit rivissä hyllyssä (joka on itse asiassa pyöreän majan reunoja kiertävä penkki).
Lattialla K750 ja toinen sähköskoottereista, hitsauskoneet, kompurat, plasmat, prässi, pylväspora, paljon muuta ja sorvi omassa hyllyssään.
Nyt on kaikki tehtävä pihalla kunnes saan vietyä tuon K pyörän muualle.



Moottori ei jaksanut lähteä käyntiin. Savua tuli mutta Imuvena ainakin vuotaa, vaikka siltä otin paljon välystä pois kun oli millin luokkaa ja kannentiiviste tarvii katsoa samalla kun käyttää venat irti. Ruiskutuspuoli näyttäis toimivan kuten kuuluukin ja sylinteri on vaihdettu jossakin välissä uuteen.
Päätoiminen harrastaja