Oliskos sulla hetki aikaa puhua ZF 8HP:sta

Aloittaja samulis, 10 lokakuu, 2023, 23:08

« edellinen - seuraava »

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 12 lokakuu, 2023, 14:16En tiennyt enkä tunne.

No et säkään montaa tunne,, noo onko sillä nyt sit väliä ;)
 

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Anza - 13 lokakuu, 2023, 10:30Ei noista vaihteista haittaa ole, jos vaihdot tapahtuu millisekunneissa. Vois ajatella että välitykset on yhtä pötköä.
ei kyllä se th350 on paras
Sinä vain

Anza


Toyopet

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: samulis - 10 lokakuu, 2023, 23:08Puolalainen

Tuolla taitaa olla itseasiassa runsaasti harrastelijaisuutta saksalaisilla merkeillä.
Tilasin kerran yhden komponentin Audin ohjainpoksiin ja samalla tuli mielenkiinnosta katseltua muutakin.

Mutta..se oli silloin kun kuolasin istuttaakseni biturbon vanhaan Cabrioon.
Moottorikin tuli hankittua ja Mikolta olisi takuuvarmaan saanut apua, jos ei muuten niin rahalla.

Audilla on myös vahvoja vaihteistoja mutta enimmäkseen etu ja nelivetoja. Nelivetoisesta ei muistaakseni voinut tehdä takavetoista. Tämä ominaisuus varsinkin driftaajien parissa on varmaan miksei näittenkin laatikoita käytettäisi.

Sulta varmaan palanut rahaa ihan jonkin verran harrasteeseen mutta miksipä ei...

Anza

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 13 lokakuu, 2023, 23:02TH2004R


740 Volvoon pitänee laittaa TH475, eli kovennettu motorhome / C60 Truck versio kohtalaisen lujasta TH400 vaihteistosta.
Siinä planeettapyörästön hampaat on suorassa normaalin vinoon leikatun sijaan.
Tällä estetään ison momentin välittyminen vaihteiston laakereille/kuoreen.

Tällaista swappia ei suositella tavallisille kuolevaisille. TH475 vaihteisto on jo peruskuntoisena hyvä vaihtoehto stripille. Tällaista kestävää, kevyttä, edullista ja pienellä muunnoksella manuaalitoimista vaihteistoa juuri tarvitaan suitsemaan turbovolvon infernaalinen teho. Toki seuraavana listalla on vähintään 3" alumiininen kardaani ja dana 60 lukollinen perä.

Kolmonen on suora 1:1. 

samulis

Lainaus käyttäjältä: Anza - 13 lokakuu, 2023, 23:26740 Volvoon pitänee laittaa TH475, eli kovennettu motorhome / C60 Truck versio kohtalaisen lujasta TH400 vaihteistosta.
Siinä planeettapyörästön hampaat on suorassa normaalin vinoon leikatun sijaan.
Tällä estetään ison momentin välittyminen vaihteiston laakereille/kuoreen.

Tällaista swappia ei suositella tavallisille kuolevaisille. TH475 vaihteisto on jo peruskuntoisena hyvä vaihtoehto stripille. Tällaista kestävää, kevyttä, edullista ja pienellä muunnoksella manuaalitoimista vaihteistoa juuri tarvitaan suitsemaan turbovolvon infernaalinen teho. Toki seuraavana listalla on vähintään 3" alumiininen kardaani ja dana 60 lukollinen perä.

Kolmonen on suora 1:1. 

Pitääkö suorahampainen automaatti yhtä komeeta ujellusta kuin manuaalissa? Miatan laatikot on vääntörajoitettuja juuri em. laatikon kuorien/laakereiden heittäytyessä selälleen väännön edessä. Ja tunnettu resepti on ollut vaihtaa kallis kuuslovinen edulliseen ZF laatikkoon. Nyt tantereelle tulikin vaihtoehto jota tuntuu olevan vaikea ampua alas, sama kun rikki menneen TV tilalle ostais uuden OLED:in sijaan samanlaisen isompana.

TH475 vs 8HP on old school vs. nykyaika.

Tällaisten esittely on aina vähän hankalaa, muutosvastarinta ja teknologia pelko on ainakin itsellä sen verran voimakas että tapaan pitää kiinni mielummin vanhasta, tutusta ja hyväksi todetusta.

Näitä hetkiä on omassa elämässä ollut harvoin. Jotain joka kolahtaa kuin ensimmäinen älypuhelin, se hetki kun tajuaa seisovansa harjanteella ja muutos on tässä ja nyt. Hetki jolloin katsoin kaveripiiriäni jonka mielestä oli hullua ostaa moderni älypuhelin kun ei sitä tarvitse mihinkään ja Nokialainen toimii niin hyvin.

8HP tekee autosta kuin krossipyörän, käytän nyt vertauksena kaverin autoa jossa on tehoa neljänsadan paremmalla puolella ja autoa on tullu ajettua manuaalinan ja 8HP:lla.
Manuaali on hauskempi ja nautinnollisempi (tää tietenkin sillä varauksella etten ole ajanut vielä kytkinpolkimen kanssa). Joka vaihdon jälkeen voin nauttia ahtopaineen kasvusta makeimman kuuloisen suoran kutosen kierrosten noustessa. Vaihtaminen tekee ajamisesta nautinnollista, siinä on osana koko tapahtumaa ja vauhti pitää ansaita. Mutta hidastahan se on, jokainen vaihto ottaa aikaa ja ahtoja saa välityksestä riippuen vaihdon jälkeen odotella pienen hetken.
8HP hakkaa kaikessa muussa, halutessa uskomattoman leppoisa ja mahdollistaa harrasteauton mukavan päivittäisen käytön. Mieli jos muuttuu niin laatikko muuttuu mukana. Uudenmaan Openeissa joku kesä sitten kattelin kun Audi S5 DSG:llä pisti kampoihin tehokkaammille sillä vaihdon nopeudella ja vetoalueella pysymisellä, en pitäny siitä kun se tuntui "huijaamiselta". Tekniikka kehittyy ja nyt on hetki kun pääsi mukaan.
Vannoutuneena manuaali miehenä en olis uskonut haluavani automaattia mihinkään muuhun kuin perus tylsään käyttikseen.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 13 lokakuu, 2023, 22:36ei kyllä se th350 on paras
Sen vaan olen huomannu että aina tulee joku uusi aakkosyhdistelmä- moottori+toosa mikä mullistaa kaiken, ja silti varmaan joskus 30v päästäkin ajellaan niillä th350 toosilla ja peegeillä ja kierrossa on joku uus fd32525-7k vaihteisto ja ak47- moottori mikä on huippua. tässä ei sinänsä ole mitää väärää.

Joku hyvä "350"- kaasari+hei kone hyvillä kansillä ja jollain 3 tai 4v perustoosalla on edellee kova harrastepeli ja on sitä 20 vuodenki päästä, mutta ei taida ne kaikki 305tpi, lt1+4l60e kombot kelvata enää mihinkää, saati ne autot mihin tollanen on joskus swapattu vaikka kauhee pöhinä oli joskus 10-15 vuotta sitte porukalla noista :D

Anza

Lainaus käyttäjältä: samulis - 15 lokakuu, 2023, 13:50Pitääkö suorahampainen automaatti yhtä komeeta ujellusta kuin manuaalissa? Miatan laatikot on vääntörajoitettuja juuri em. laatikon kuorien/laakereiden heittäytyessä selälleen väännön edessä. Ja tunnettu resepti on ollut vaihtaa kallis kuuslovinen edulliseen ZF laatikkoon. Nyt tantereelle tulikin vaihtoehto jota tuntuu olevan vaikea ampua alas, sama kun rikki menneen TV tilalle ostais uuden OLED:in sijaan samanlaisen isompana.

TH475 vs 8HP on old school vs. nykyaika.

Tällaisten esittely on aina vähän hankalaa, muutosvastarinta ja teknologia pelko on ainakin itsellä sen verran voimakas että tapaan pitää kiinni mielummin vanhasta, tutusta ja hyväksi todetusta.

Näitä hetkiä on omassa elämässä ollut harvoin. Jotain joka kolahtaa kuin ensimmäinen älypuhelin, se hetki kun tajuaa seisovansa harjanteella ja muutos on tässä ja nyt. Hetki jolloin katsoin kaveripiiriäni jonka mielestä oli hullua ostaa moderni älypuhelin kun ei sitä tarvitse mihinkään ja Nokialainen toimii niin hyvin.

8HP tekee autosta kuin krossipyörän, käytän nyt vertauksena kaverin autoa jossa on tehoa neljänsadan paremmalla puolella ja autoa on tullu ajettua manuaalinan ja 8HP:lla.
Manuaali on hauskempi ja nautinnollisempi (tää tietenkin sillä varauksella etten ole ajanut vielä kytkinpolkimen kanssa). Joka vaihdon jälkeen voin nauttia ahtopaineen kasvusta makeimman kuuloisen suoran kutosen kierrosten noustessa. Vaihtaminen tekee ajamisesta nautinnollista, siinä on osana koko tapahtumaa ja vauhti pitää ansaita. Mutta hidastahan se on, jokainen vaihto ottaa aikaa ja ahtoja saa välityksestä riippuen vaihdon jälkeen odotella pienen hetken.
8HP hakkaa kaikessa muussa, halutessa uskomattoman leppoisa ja mahdollistaa harrasteauton mukavan päivittäisen käytön. Mieli jos muuttuu niin laatikko muuttuu mukana. Uudenmaan Openeissa joku kesä sitten kattelin kun Audi S5 DSG:llä pisti kampoihin tehokkaammille sillä vaihdon nopeudella ja vetoalueella pysymisellä, en pitäny siitä kun se tuntui "huijaamiselta". Tekniikka kehittyy ja nyt on hetki kun pääsi mukaan.
Vannoutuneena manuaali miehenä en olis uskonut haluavani automaattia mihinkään muuhun kuin perus tylsään käyttikseen.

Lukemani perusteella TH475 pitää ujellusta ykkösellä. Yhdellä diesel motorhomella parikymmentä metriä ajaneena ei korviin kuulunut muuta kuin rouskutusta. Ehkä kaikkiin ei ole sellaista vaihteistoa asennettu.

Mielestäni hyvä keskustelu. Vaikka nykymaailmassa tietoa riittää, hyviä ajatuksia ja ideoita on vähemmän. Joten kiitos kun otit aiheen esille ja jaat kokemuksia ja ajatuksia.

Mitä sössö tuossa sanoi pitää paikkansa. Hyvä alkuperäistekniikka palvelee vuosikymmeniä ja vaikka ei mobilistin vikaa oliskaan, sellainen toimii melko loogisesti. Ja miks ei toimisi. Sellaisen kehitykseen on upotettu satoja miljoonia rahaa ja vuosikymmeniä aikaa. Esimerkiksi joku gm tai mopar pickuppi ja th350, th400, 4L80 tai 727 vaihteisto. Joka löytyy ihan vain tavallisen 350 tai 360 moottorin perästä. Tavallaan ihan perus tylsää shittiä. Mutta taustalta löytyy valtava määrä kehitystyötä ja parannuksia. Sellaisesta on vaan vaikea osata nautia.

Mulle harrastelussa on tärkeä se oman kädenjäljen jättäminen tai toisinpäin ajateltuna jonkin uuden asian oppiminen. Ruostekorjauksia oon harjotellut jo viidentoista vanhasta. Pellin sepittäminen on kiehtovaa. Samoin mulla on ompelukone, jonka kanssa en vielä oo kovin paljoa askarrellut, mutta mielessä. Moottori ja vaihteisto on vielä enemmän opiskeluvaiheessa. Parissa katsastetussa harrastelu autossa on ollut toimiva alkuperäistekniikka ja perus huoltohommilla on pärjätty.

Sit on pari ikuisuusprojektia, romua joista puuttuu tekniikka kokonaan. Hyvä vaihtoehto olis löytää alkuperäinen tekniikka jostain. Mutta haaveileminen on myös mukavaa. Oon jonkin verran lukenut foorumikeskusteluja virittelyistä ja sieltä ammentanut näkemystä ja muiden kokemuksia.

Mulla oli jo sbc 350 hankittuna ja sit innostuin ls moottorista. Arvelin että joka tapauksessa remppaaninen maksaa, joten myin 350 kerätyn osaläjän ja hankin samanlaisen osaläjän 5.3l moottoria. Th400 bop jaolla löytyi edullisesti. "Pitäis olla toimiva" ja 4L80 4x4 vaihteisto jossa vikaa. Molemmat olis hyvä huoltaa ennen asennusta. Sen haluaisin itse tehdä, tai epäonnistua yrittäessäni.

Vaikka opiskelu on mielenkiintoista, siinä on paremmat mahdollisuudet onnistua kun pysyttelee yhden merkin ja mallin sisällä. 8HP vaikuttaa kokonaisuutena ja ohjainlaitteineen turhan haastavalle itse tehdä oikein mitään muuta kuin kytkeä johtoja valmiiseen töpseliin. Voihan se toki olla että th400 joutuu lopulta viemään ammattimiehelle korjattavaksi.

En omasta mielestä oo kovin luddiitti uuden teknologian suhteen, mutta vanhemmassa tekniikassa on jotain mahdollisuuksia purkaa ja kasata itse, tai kysyä joltain neuvoa. On myös olemassa monia vaihteistoja joita ei voi oikein kotikonstein korjata. Eli ei se oo pelkästään old schoolin ihailua. Ihan käytännöllisyyttä.

Toisaalta oon lukenut myös bemarin ZF manuaalivaihteistoista, esim. gs6-37dz tyylisistä "pomminvarmoista" jotka kestävät vähintään 700-1000 newtonia että alkavat rallattaa jälkiasennettuna ja kilsat saattaa jäädä sinne 10tkm. Alkuperäisenä nämä ZF manuaalit on asennettu kaksoismassan perään ja poikien virittelyssä yleensä käytössä normaali vauhtipyörä. Kaksoismassa vähentää moottorin värähtelyjä vaihteistoon tms, joka saattaa aiheuttaa helinää.

Ihan ongelmattomia ZF vaihteistot ei ole. Eikä varmasti mikään virittely ole ongelmatonta.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 lokakuu, 2023, 20:29Sen vaan olen huomannu että aina tulee joku uusi aakkosyhdistelmä- moottori+toosa mikä mullistaa kaiken, ja silti varmaan joskus 30v päästäkin ajellaan niillä th350 toosilla ja peegeillä ja kierrossa on joku uus fd32525-7k vaihteisto ja ak47- moottori mikä on huippua. tässä ei sinänsä ole mitää väärää.

Joku hyvä "350"- kaasari+hei kone hyvillä kansillä ja jollain 3 tai 4v perustoosalla on edellee kova harrastepeli ja on sitä 20 vuodenki päästä, mutta ei taida ne kaikki 305tpi, lt1+4l60e kombot kelvata enää mihinkää, saati ne autot mihin tollanen on joskus swapattu vaikka kauhee pöhinä oli joskus 10-15 vuotta sitte porukalla noista :D
Saattaa olla, että näillä erilaisilla laatikoilla on erilainen käyttökohde ja -tarve ja molemmilla on paikkansa.

onhan tuossa eroa vähän noissa, kun pihassa on TH350, TH2004R ja A650E. 350:n vaihtoja ei normaalitilanteissa huomaa ollenkaan, se vaan menee ja harvalla perällä ei juuri kierrokset nouse ennenkuin mennään yli 80km/h. TH2004R vähän potkii, vaihdot huomaa. Sille on joko tehty jotain tai sitten se on rikki mutta siinä tosiaan vaihdot huomaa. No leksan loota on vähän kaksijakoinen, murinasta kuulee kyllä rauhallisessa cruisailussa, että vaihde vaihtuu mutta hyvin nätti vaihto. Pienemmälle vaihtaessa kohtuullisella kaasulla se itseasiassa on hidas, vähän semmoinen mennäkö vaiko eikö mennä ja kevyesti kiihdyttäessä kuminauhamaisen oloinen, kierrokset pysyy samassa ja vauhti nousee.
Mutta kun nappaa määrätietoisesti kaasun pohjaan niin vaihdot tapahtuu nopeasti ja selkeästi, ei rykäise mutta ei myöskään veny.

Vastaa vähän tuota @samulis kuvausta 8hp:sta, että normaaliajossa ei kierrokset nouse juuri yli 2500rpm mutta mukavasti menee, kun käydään siellä punarajan paikkeilla. Tuossahan on viisi vaihdetta.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: samulis - 15 lokakuu, 2023, 13:50Vannoutuneena manuaali miehenä

Toi on hyvä vaihto-ehto.
Tulipa mieleen Audista kun kerran oli myynnissä tämä Rs2 vaihteisto. Se taisi olla suorahampainen,leveä rattainen ja kestävin Audin laatikko. Kauppoja ei kuitenkaan tullut kun vaikutti liian salamyhkäiseltä.
Hyllystä löytyy kuitenkin näille 01E sarjan laatikoille suomenkielinen tehdas manuaali. Myös eri S mallien moottoreille :) harvinaisia.

Kerran innostuin uuden karheaan Camaro cab 6 gear ja vieressä oli Prowler. Oliskohan pitänyt ottaa se kuitenkin?



samulis

Tarkoitus olikin tuoda yks laatikko vaihtoehto lisää kaikkien muiden sekaan ja avata hommaa sen verran ettei se moderni pakettikaan sen kummallisempi ole kuin vanhat. 8HP, laippa ja CANformance riittää että käytössä on moderni laatikko.
Ei hyvää ja toimivaa TH-350 jne. kannata vaihtaa ellei mieli tee tai tule tarvetta. 8HP70 on edullinen vaihtoehto jos on tarve 1400Nm kestävälle laatikolle.

Omassa Miatassa oli vaihto tuntumaltaan paras 5 vaihteinen laatikko, tosin kestoltaan hiukan rajoittunut. Nyt on 6 lovinen uudemmasta ja tässä ei ole sitä samaa pulttilukkoisen kiväärin naksuttelua, vaan kiireessä kakkoselta kolmoselle vaihtaessa löytääkin vaihteiden välistä seinän johon tulee tökättyä. Lisäksi laatikon 4 vaihteen apu-akseli pääsee 400Nm:llä liikkumaan sivusuunnassa ja tekee laatikosta kerralla romua. ZF 5/6 lovisen vaihtaminen vaatii laipan tai kytkinkopan hitsauksen, takakannakkeen ja kardaanin. Omalla kohdalla 8HP ei vaadi lisää kuin TCU:n eli ohjainlaatikon.

Lainaus käyttäjältä: Anza - 16 lokakuu, 2023, 07:56Toisaalta oon lukenut myös bemarin ZF manuaalivaihteistoista, esim. gs6-37dz tyylisistä "pomminvarmoista" jotka kestävät vähintään 700-1000 newtonia että alkavat rallattaa jälkiasennettuna ja kilsat saattaa jäädä sinne 10tkm. Alkuperäisenä nämä ZF manuaalit on asennettu kaksoismassan perään ja poikien virittelyssä yleensä käytössä normaali vauhtipyörä. Kaksoismassa vähentää moottorin värähtelyjä vaihteistoon tms, joka saattaa aiheuttaa helinää.

Käyttäjästähän noi monesti on kiinni, tutulla kaverilla on 35tkm ajettu BMW:n M50B28 turbo moottori jolla on ajettu ZF laatikon kanssa 9 sekunnin aikoja vartilla, asiaa seuranneet osaa yhdistää faktat 190 Mersuun. Koneella ja laatikolla on ajettu yli 1000hp/Nm se 35tkm. Hyvät säädöt on kullan kalliit ja käyttäjältä ymmärrystä miten laitteet pysyy läjässä.

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 16 lokakuu, 2023, 13:00
Lainaus käyttäjältä: samulisVannoutuneena manuaali miehenä.
Toi on hyvä vaihto-ehto.
Aina. Sen takia olenkin ällikällä lyöty että automaatti askien maailmasta löytyy muitakin kuin kisakireitä paukuttimia tai laiskoja luistelijoita.


Mudracer

Tää 475 suorahampaisella planeettahässäkällä on ultraharvinainen ja niitä ei ole taatusti montaa tehty. Ikuna sellaista nähny vaikka jokunen motorhomen ja myös ~30 tonnia painavan mobiilinosturin 400 loota tullu avattua. Se TH475 ei siis automaattisesti tarkoita että olis heteroleikatut rattaat.

Ison moottorin persiissä kevyessä autossa ei tarvita 8 pykälää yhtään mihinkään ja noi tiheät vaihteet alle 3:1 on täysin turhia.
Just valmistu 700 toosa 427 LS tuplaurbokoneen persiiseen. Siitä on dynotty 1490 HP.  200R4 plootan saa myös kestämään tollasen patin katukäytössä.
X

Anza

6.2 Hellcat Hemin perässä ZF 8HP90 vaihteisto. Sen välitystä en pikaisella haulla löytänyt. Mulle kelpais sellainen tekniikkapaketti Dodgen pikkariin. Pikkarissa on 4.56 välitykset perissä, joten korkeasta ylivaihteesta olis siinä iloa, samoin matala ryömintävaihde samassa paketissa olis luxusta.

Hemi jää unelmiin, budjetti täysin tavoittamaton. Sen sijaan 5.3 LS ja 4L80 olis ihan realistinen paketti. Ylivaihteessa jää vähän alle ja ryömintävaihde puuttuu, mutta niiden kanssa voi elää.




Mudracer

Pikkasen kokemusta ömeriikan ulkopuolisen maailman nopeimmasta "vakio" hellkatista. Vain 3 vaihdetta ja ykkösen välitys  2.1:1 . Varttimaili kestää 8.3 sekkaa, jos olisi 8 vaihdetta niin ehkä menis jopa 10s.
X