Jeep ketju

Aloittaja Ranee, 10 tammikuu, 2020, 22:51

« edellinen - seuraava »

6PPC


HendriXXX

Mikäs tuon Jeepin takaperän ristitapin lukitusruuvin avainkoko on? Milliset siihen ei käyny, joten olettaisin että on joku tuumainen 12-kulmainen.. Ehkä 1/4" vois likellä olla.  :thinking:

Edit. Löytyhän se työkalu Jamantin sivuilta..
https://www.jamant.fi/fi/tuote/2464198-kiintolenkki-fint-280-352

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 03 joulukuu, 2020, 14:38Mikäs tuon Jeepin takaperän ristitapin lukitusruuvin avainkoko on? Milliset siihen ei käyny, joten olettaisin että on joku tuumainen 12-kulmainen.. Ehkä 1/4" vois likellä olla.  :thinking:

Edit. Löytyhän se työkalu Jamantin sivuilta..
https://www.jamant.fi/fi/tuote/2464198-kiintolenkki-fint-280-352
Jep, osuit itse oikeaan, 1/4" se on...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

HendriXXX

Eilen kävin Pajulalta kyselee sitä kiintolenkkiä ni tilaukseenha se prkl meni, vasta tiistaina on kuulemma avain kourassa.

Kyllä ne taka-akselin molempien puolien uloimmat laakerit on paskana, ainaki siitä rohinasta/jurinasta päätellen ku niitä pyörittelee ilman jarruhilppeitä. Vänkärinpuoli on pahempi ku siinä on jopa radiaaliheittoa. Se että kumpi siellä on antanu periksi, akseli, laakeri vai molemmat. Pahoin pelkään että se oikea vetarikin menee uusiksi. No sen näkee sitte ku saa ne c-klipsit irti ja nykästyä akselin pois.

Eilen siinä pähkäilin sitä sen oikean vetarin akselin suuntaista ylimääräistä löysää ja siitä ristitapin luota se syy selvisi. Sen c-klipsin uran tapin puolen pää on sen ehkä pari milliä lyhyempi ku vertaa kuskin puolen vetarin päähän. Siinä akselinpäässä ei kyllä tuntunu tyssäytymistä, eikä ristitappikaan näyttäny kuluneelta.

Illalla tutkin jamantin ja rokkiauton tarjontaa takavetareista, ni jäin ihmettelee että miksi esim Richmond tarjoaa levyjarruperään kahden mittaisia vetareita? Niiden pituusero on ~2.1mm, mutta missä se ero on? Sinänsä pieni ero, mutta väärässä paikassa ollessaan voi aiheuttaa hammastenkiristelyä..
Jamantin sivuilta löytyvä on ilmeisesti se lyhempi..  :thinking:

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 04 joulukuu, 2020, 07:57Eilen kävin Pajulalta kyselee sitä kiintolenkkiä ni tilaukseenha se prkl meni, vasta tiistaina on kuulemma avain kourassa.

Kyllä ne taka-akselin molempien puolien uloimmat laakerit on paskana, ainaki siitä rohinasta/jurinasta päätellen ku niitä pyörittelee ilman jarruhilppeitä. Vänkärinpuoli on pahempi ku siinä on jopa radiaaliheittoa. Se että kumpi siellä on antanu periksi, akseli, laakeri vai molemmat. Pahoin pelkään että se oikea vetarikin menee uusiksi. No sen näkee sitte ku saa ne c-klipsit irti ja nykästyä akselin pois.

Eilen siinä pähkäilin sitä sen oikean vetarin akselin suuntaista ylimääräistä löysää ja siitä ristitapin luota se syy selvisi. Sen c-klipsin uran tapin puolen pää on sen ehkä pari milliä lyhyempi ku vertaa kuskin puolen vetarin päähän. Siinä akselinpäässä ei kyllä tuntunu tyssäytymistä, eikä ristitappikaan näyttäny kuluneelta.

Illalla tutkin jamantin ja rokkiauton tarjontaa takavetareista, ni jäin ihmettelee että miksi esim Richmond tarjoaa levyjarruperään kahden mittaisia vetareita? Niiden pituusero on ~2.1mm, mutta missä se ero on? Sinänsä pieni ero, mutta väärässä paikassa ollessaan voi aiheuttaa hammastenkiristelyä..
Jamantin sivuilta löytyvä on ilmeisesti se lyhempi..  :thinking:
Se lyhyempi on D35C vetari ja pidempi on D44C vetari, luettelot ei muita eroja ZJ:hin anna...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

HendriXXX

Ahaa, ok.

Tuossa kuvassa näkyy kuin paljo lyhempi tuo oikean vetarin pää on. Vetarit on vedetty niin ulos kuin ne tulee.

You cannot view this attachment.

Onkos muuten Jamantti ikuna noihin zj:n latureihin vaihellu lakruja? Nekin näkyy sirkuttelevan omia laulujaan.. Hiiliähän tuossa näky vielä olevan. Pitää huomenna purkaa se ja mittailla ne lakrut ja käyä maanantaina pajulalta kysäsemässä jos ne sais niitä.

Ei oikein rahavarat anna uuteen laturiin mahollisuutta, ni jos sais elvytettyä tuosta toimivan edes joksikin aikaa.

HendriXXX

Interwebbi kerto että laakereiden koot ois;
17X52X16mm
15X35X13mm

Laakerikauppiaalta se ois ~30€ tikki posteineen..

Pitää tarkistaa koot vielä ku saa sen purettua.

JAMANT

Vetarin se tatti on 6 mm paksu uutena, saa kulua kunnes on 3mm jälellä, sitte vaihtoon. Tuossa sitä infoa: https://www.jamant.fi/fi/tietosivut/tietosivut-vinkkej-perongelmiin

En oo koskaan kokeillu avata laturia sillä mielellä (avannut kyllä, mutta en oo sitten kasannut), uudet ei niin paljoa maksa, että viitsis nähdä vaivaa, kun ei niitä välttämättä saa ehjänä enää takaisin nippuun, on ne niin rakennettu...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Kyrpov

Laturin kuori voi haleta jos varomattomasti laakeria irrottaa
Sinä vain

HendriXXX

Eilen sain sen 1/4" avaimen ja ristitapin lukitusruuviki lähti jopa katkeamatta irti.  :o

Vänkärin puolen akseli on kyllä paskana. Ihan selvällä uralla laakerin kohdalta..  :smashhead:
You cannot view this attachment.

Kuskinpuolelta ei niin paha että kynnellä edes tuntuis, mutta jälkeä sitä on siinäkin ja jurina kuulu siitäkin..  :shitfan:

You cannot view this attachment.

Kuskinpuolen akselin pään tatissa edelleen 6mm tavaraa ja vänkärinpuolen päälle on taas jossain vaiheessa tehty jotain ku ihan selviä hiontajälkiä näkyvillä.

You cannot view this attachment.

Taitaa mennä tilaukseen molemmat akselit.
Laakerien pinnoissa ei kyllä näkyny mitään, mutta taitaa olla järkevää laittaa nekin uusine stefoineen samalla kun nekin on hieman tihkunu läpi..

Vittu ku ois pelkillä laakereilla selvinny ni ois voinu sen lukon hommata tuohon takaperään vihdoin, nyt se kyllä jää hommaamatta..

Gary Grand

 
Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 09 joulukuu, 2020, 11:27Eilen sain sen 1/4" avaimen ja ristitapin lukitusruuviki lähti jopa katkeamatta irti.  :o

Vänkärin puolen akseli on kyllä paskana. Ihan selvällä uralla laakerin kohdalta..  :smashhead:
You cannot view this attachment.

Kuskinpuolelta ei niin paha että kynnellä edes tuntuis, mutta jälkeä sitä on siinäkin ja jurina kuulu siitäkin..  :shitfan:

You cannot view this attachment.

Kuskinpuolen akselin pään tatissa edelleen 6mm tavaraa ja vänkärinpuolen päälle on taas jossain vaiheessa tehty jotain ku ihan selviä hiontajälkiä näkyvillä.

You cannot view this attachment.

Taitaa mennä tilaukseen molemmat akselit.
Laakerien pinnoissa ei kyllä näkyny mitään, mutta taitaa olla järkevää laittaa nekin uusine stefoineen samalla kun nekin on hieman tihkunu läpi..

Vittu ku ois pelkillä laakereilla selvinny ni ois voinu sen lukon hommata tuohon takaperään vihdoin, nyt se kyllä jää hommaamatta..

Siis lukoton perä? :o Aika yllättävää.. Sen lukottomuuden takia tota päätä varmaan on hiottu. Leikkaa kiinni ristitappiin kun sutii vaan yhdellä.

Mulla olis yhdet vetarit. Kumpikin niistä on laakeripinnaltaan parempia kuin nuo, mutta kumpikaan ei tainnu olla priima. :(
Voin niitä vilkasta jos kiinnostaa. ::)
Ja saat postikuluilla jos ne näyttää käyttökelpoisilta..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

HendriXXX

Juu, lukoton se on. Se on reilun millin lyhempi tuo vänkärinpuolen akselin tatti.

Muistelen että Texasin auto tuo alunperin oli.
Onhan tuolla pärjänny. Vetäny nelikon päälle jos on näyttäny ettei muuten etene.. sitte kyllä menee melko pitkälle ku ei päästä ristiriipuntaan.

Kyllä kiinnostaa ehottomasti jos sulta vaan parempia löytyy.
Ehkä tuo kuskinpuoli vois mennä vielä jonku aikaa. Siinä ei tunnu radiaaliheittoa yhtään, mutta se jurina. Vänkärinpuoli taas on niinkin päin melko horo jo..

HendriXXX

Fuuk, 488€ kaks vetaria + laakerit + stefat..  :shitfan:

Edittiä. Richmondin vetarit lakruineen ja stefoineen + irto abs kehät ~300€. Kai nuo absi kehät menee ihan prässillä kohtuudella paikalleen.. sopineeko sitte prässiin tuo akseli onkin eri juttu. Vanhoja ei taida saada irti ehjänä..

Kyrpov

Eikö irtoakselia ois ollu?
Sinä vain

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 09 joulukuu, 2020, 12:13Fuuk, 488€ kaks vetaria + laakerit + stefat..  :shitfan:

Edittiä. Richmondin vetarit lakruineen ja stefoineen + irto abs kehät ~300€. Kai nuo absi kehät menee ihan prässillä kohtuudella paikalleen.. sopineeko sitte prässiin tuo akseli onkin eri juttu. Vanhoja ei taida saada irti ehjänä..
Mistä sä katoit nuo hinnat?!? :o
Just koppasin Rockautosta omaan kärryyn vetarit laakereineen/stefoineen, niin mun satasen ostosten kanssa, rahteineen olis ollu 397€ :o

Siis XJ:n takavetarit Richmondilta oli 65€ ja 71€/kpl stefoineen ja laakereineen!
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement