Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

Jussi

Se muka 15A 1S bms... Testailin sitä nyt edelleen, kun ei anna käyttää ruuvaria, eikä oikeen ladatakaan jos ei rajoita virtaa pariin sataan milliampeeriin.
You cannot view this attachment.
Laitoin siihen sit vielä hyväkuntosen rinnan olevan kennoparin, toimi ihan yhtä huonosti. Katkasee heti, jos yleensä antaa edes yrittää lataamatta ensin vähän. Vaihdoin sit kuorman suoraan kennolle ja jätin mittarin bms:n lähtöihin, eipä katkase, vaikka kennojännite tippuu sen mitä ruuvari sitä kuormittaa. Eli virtaanhan se siis kyykkää... Pitäs 15A speksattu selvitä jostain 3A kuormasta. Reklamaatio lähti jo eilen, vastaus normi, don't worry laita valokuvaa... Haha joo.
En varmasti oo.

Jussi

Ai nii, se mistä vähän jo aiemmin puhuttiinkin. Tollasen 1S kennon lataus. Ei sovi suoraan esm. 5V kännylaturi siihen bms:n kanssakaan, nousee virta turhan isoksi. Ilman rajoitusta näyttää menevän jopa yli 1,7A, eli jotain sellanenkin vaatii lisukkeeksi rajoittamaan virtaa alle ampeeriin.
Voishan noita tollai isollakin virralla ladata nopeesti, mutta siinä pitäs olla jo laturissa sit lämpötilavalvontaa ja muuta älyä vähän enemmän.
En varmasti oo.

Harri S

Noissa BMS:ssä on isoja eroja.
Mä en laittanu räikkävääntimeen koko BMS:ää ja jos kennot siitä hajoaa, ei vahinko ole suuren suuri.
Laturina on vääntimen oma joka ei ylilataa kennoja, mutta valvottava sitä latausta on.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 29 maaliskuu, 2022, 08:35Noissa BMS:ssä on isoja eroja.
Mä en laittanu räikkävääntimeen koko BMS:ää ja jos kennot siitä hajoaa, ei vahinko ole suuren suuri.
Laturina on vääntimen oma joka ei ylilataa kennoja, mutta valvottava sitä latausta on.
Jätin kans nyt sen bms:n pois ja virittelin yhteen tarvikeakkurunkoon sellasen virityksen, et saan sen Liitokalan kennolaturiin purkamatta kiinni. Vähän vähemmän tarvii valvoa latausta. Kun ei taida siihenkään kannattaa satasella luottaa.
En varmasti oo.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Springer - 27 tammikuu, 2022, 16:20Se on vähän samanlainen homma kuin pyörällä ajaminen, kun sen kerran on oppinut niin kyllä se tatsi löytyy myöhemminkin. Aikoinaan opettelin ylätasoilla joissa riitävästi v-kulmaa niin lensivät melkein itsestään. Alatasoista lennokkia joutuu lentämään lähes kokoajan eli on hieman vaikeampi mutta muuten mukavampi temppuiluun.
Tää kun sattu uudestaan esille, niin jossain vaiheessa oli sellanen "pylon racer" vaihe, joissa kone oli aika pieni alataso hevatan ohuella siipipfrofiililla ja isoilla lapuilla. Kone sen verran suhteessa iso, että lensi missä asennossa tahansa. Ei v-kulmaa ollenkaan. Nyt tuskin edes kerran opittuna sellasta pystys ajamaan, ne kun oli helvatan nopeita ja kaikki tapahtu sekunnissa. Ne oli päällystäessäkin pakko värjätä eri värillä alta ja päältä, et oli edes joku käsitys asennosta. Niillä kierrettiin kilpaa kahta voimalinjan tolppaa matalalla...
En varmasti oo.

Harri S

Hiilivetyhommeleiden jälkeen kävin noutamassa muutaman läppäriakun.



Poistin akuista kuoret ja kennot oli Samsung 2200mAh, 2600mAh, 2800mAh sekä Sanyo 2650mAh kennoja.



Nikkelinauhojen poiston jälkeen lajittelin kennot jäljellä olevan jännitteen mukaan.
Oikealla olevat on ihan täysiä ja vasemmalla on lappeellaan 6 kpl, jotka oli rikki/tyhjiä/oikarissa.



Sitten vaan kennojen tutkimus, lataus ja kapasiteetin mittaushommiin.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

@Harri S Minkälainen se sun hitsivehje oli? Mä en saa tota halpaa kinuskia oikeen hitsaan kunnon täppiä mitkä ei irtois helposti sormin repimällä. Isommallakin akulla sama tulos.
Se mun on tollanen:You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Harri S

Mulla on ihan samanlainen ja siinä akkuna optima. Jysäyttää niin että paksut syöttökaapelit nytkähtäää. Akku on myös latauksessa koko hitsauksen ajan.
Kaapelit alkaa kuumeta 20 hitsin jälkeen niin että pitää ottaa tauko.
Syöttökaapelit ovat veneen startin akkukaapelia (halkaisija 8mm luokkaa) koska nuo hitsaskortin alkuperäiset syö kaiken tehon.
Vaihda siihen kunnon syöttökaapelit niin alkaa toimimaan. Mulla syöttökaapelin pituus on noilla paksuilla kaapeleilla lähes 1,5 metriä ja silti toimii ja on helpompi käyttää.
Hitsauspuolen kaapeleita ei kannata jatkaa /pidentää. Nekin vaihdoin hieman paksummiksi toisesta hitsisarjasta.

0,15mm paksumpaa nikkelinauaa tuolla ei kannata yrittää hitsata.
Käytän itse 0,12 millistä ja siksi niitä useampia nauhakerroksia mm. akuston liitospäissä. Tulee kyllä lujat hitsaukset.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Ei noi omatkaan lyhät kaapelit ihan ohuita ole, mut täytyy kokeilla paksummilla.
En varmasti oo.

Jussi

Nyt laitoin paksummat, mutta myös pitkät akkupiuhat. Hyvin alko, yritti jo oikeen hitsatakin jopa liuskassa, mutta komeemmin siellä feteissä.
Taitaakin olla aika nuuka siitä, millaset ne piuhat ja akku saa olla. Aika hankalaa, jos pitää piuhojen vastuksella pelata toiminnan ja kestämisen kynnyksen välissä...
En varmasti oo.

Harri S

Sääli, mutta itselläni tuo on kyllä ylittänyt odotusarvot, lähtökohtana kun oli, että markalla saa markan tavaran.

Ei tuollaiselta kympin hitsiltä kummoisia voi odottaa, mutta mulla toi on kestäny leikin kun vaan jäähdyttelee välillä.
Laitoin hiljattain tuon oman hitsini piirilevyn vielä muovisen rasian sisään, niin ei ole oikosulkuvaaraa, kun ne hitsipään puoleiset piuhat on aika lyhyet ja kaikki juotokset muutenkin paljaana siinä piirilevyssä.
Oikkarin riski on ilmeinen kun noita isoja akkuja hitsaa ja kaikki nikkelinauhat on paljaana esillä.
Hitsaan tuolla aina täydellä ("viiden piippauksen") teholla kuten siinä videossa esitin.

Toki tiedostan, että se voi mosahtaa jo seuraavalla käyttökerralla. Kop kop.
Päätoiminen harrastaja

Springer

Tämä on huomattavasti kalliimpi, mutta jos ei toimi niin palautusosoite on Suomessa.
https://www.partco.fi/fi/tyoekalut/loput-tyoekalut/22068-dmkityv0025sw.html

Harri S

Näkyy tuo sama hitsi maksavan Aliexpressisä ~30€ postikuluineen ja veroineen ja Suomessa varastosaldo on nolla. Montakohan täppää tuolla pienellä Li-po akulla pystyy tekemään ennen kuin se pitää ladata...
Tuotearvio tuolla Aliexpressissä ei ainakaan vakuuta.

€ 28,32  50% Off | 3.7-4.2V 5000MA Mini Spot Welding Machine Adjustable Spot Welder with Nickel Sheet Soldering Pen for 18650 Lithium Battery
https://www.aliexpress.com/item/1005003574432631.html?&srcSns=sns_More&businessType=ProductDetail&spreadType=socialShare
Päätoiminen harrastaja

Springer

Juu, itse olen paljonkin tilannut Kiinasta ja pääasiassa olleet toimivaa tavaraa. Eikä noista nykyään enää veroja mene koska lähettävät tavarat jostain euroopasta EU-alueelta. Halvalla harvemmin saa priimaa!

Harri S

Euroopan varasto ei tuo verottomuutta koska myyjän/yrityksen sijainti ratkaisee, ja ne on lähes kaikki Kiinassa, ja siksi lähes aina myös EU varastosta lähetettävistä menee alvi (toki sisällytettynä ostohontaan). Se näkyy myös ostoksen chekout vaiheessa siinä kauppalaskelmassa.

Tänään olen touhunnu aurinkojärjestelmien parissa. Kolmas kontrolleri saapui postiin ja noudin sen sieltä. Vähän oli taas kiinnikkeet solmussa, kun oli tähän mennessä kaikista huonoiten pussukkaan pakattu. Leikkasin tästäkin sivuleikkureilla pois ritiläosan jäähdytinpuhaltimen edestä, koska purkki pitää tosi voimakasta ulinaa tuuletinsiipien olessa lähes kiinni alumiiniritilässä.

Laitoin sen paikalleen ja nyt on jo kolme kontrolleria ja akustoa invertterin ympärillä.
Tässä protossa liittimet on sellaiset että kaikkia osia voi käytellä tässä vaiheessa ristiin. Tuohon on tulossa kaksi jakoboksia katkaisimineen ja sulakkeineen joilla voi valintakytkimellä valita paneelin/kontrollerin sekä akuston mitä milläkin paneelilla ja kontrollerilla voi ladata. Siis täysi muunneltavuus jolla esim. pilvisellä säällä saa ohjattua latausvirran sille akustolle missä matalin varaus, ja siten paras virran vastaanottokyky.



Kolmas paneelisarja on edelleen vasta tulossa ja nyt laitoin väliaikaisksi kolmanneksi paneeliksi tuon 10V/4W osista 6s2p kasaamani 8W pikkupaneelin talon länsiseinustalle, kaasugrillin päälle nojalleen ja siitäkin irtoaa auringossa 60V ja 0,2-0,3A latausvirtaa kolmanteen akustoon.
Suuremmat paneelit tuottaa huhtikuun alussa lataukseen riittävää virtaa 10-11 tuntia vuorokaudessa.



Kirjanpitoni mukaan 11.4. aurinkoisena päivänä tähän mennessä paras saldo akustoihin oli kahdella paneelilla jo 1,75kWh ja kohta pitää katsella lisää kulutuskohteita ladatulle sähkölle, ja juuri sopivasti sääennusteen mukaan sähköcruiserikelit alkaiskin jo ensi viikolla.
Päätoiminen harrastaja