Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 15 huhtikuu, 2022, 19:15Tuohon on tulossa kaksi jakoboksia katkaisimineen ja sulakkeineen joilla voi valintakytkimellä valita paneelin/kontrollerin sekä akuston mitä milläkin paneelilla ja kontrollerilla voi ladata. Siis täysi muunneltavuus jolla esim. pilvisellä säällä saa ohjattua latausvirran sille akustolle missä matalin varaus, ja siten paras virran vastaanottokyky.
::)  Mullakin on ollu jo jokusen vuoden tulossa mökille. Tarpeetkin on ollu valmiina aika pitkään. Pitäsköhän tilata joku tekeen...

Mulla on sitä panelia jaettu sillai, et talvikäyttöön sopivaa seinällä on 200 ja 800W setit ja katolla sit 600W. Kolmella isohkolla vaihtokytkimellä kahden akuston/säätimen välillä ja tietty off asentokin.
En varmasti oo.

Harri S

Tänään alkoi fätticruiserilla ajelut.
Hiekotussepeliä riittää ja mutkat meinaa mennä sladissa jos ei ole varovainen kaasun kanssa. Akuksi laitoin suurimman eli 24Ah akuston (1,44kWh).
Sitten alkoikin jännitemittarin asennus.
Mittareita tilasin muutaman Kiinasta ja sen syöttäjännite on 6-30V ja mittausskaalaa 100V asti.
Etsiskelin controllerilta sopivaa jännitettä, mutta sellaista ei löytynyt millä mittarin olis saanu heräämään.



Siksi otinkin säätövastuksen jolla sain tiputettua jännitettä alle 30V ja mittauspisteeksi otin yhden vapaan liittimen, johon tuli virrat päällä ollessa akuston jännite. Näin mittari ei pura akkua seisonnan aikana.
Mittarille vedin johdot muovisen suojasukan sisällä, ja mittausjohtimeen laitoin lisäksi 10A sulakkeen, ettei mahdollinen oikkari johdossa polta cruiseria poroksi.
Mittarille löytyi sopiva paikka potkupellistä jossa oli random katkaisimen paikka, ja jonka sain sopivaksi peltisaksilla suurentamalla.



Koska lataan jatkossa myös ajoakut aurinkopaneelilla, piti akustosta tehdä helpommin irroitettava.
Akkutilan kannen muokkasinkin sellaiseksi että sen saa avattua ja akuston poistettua parin siipimutterin irroittamisella.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Sujuvasti palautti myyjä hitsikoneen rahat. Nyt pitäs katella uus vaihtoehto. Samaa pashaa noi kaikki liki on hinnasta riippumatta, joten tollanen hyvä myyjä on aika hyvä vaihtoehto.
En varmasti oo.

Harri S

Laittelin yhden kolmen paneelin setin eteläseinälle roikkumaan ja aurinko menikin pilveen lähes samointein.
No on se tuottanu kuitenkin 5 tunnissa jo ~0,4kWh
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kotelot ja katkaisijat saapuivat joten sopivaa sadepäivän hommaa tiedossa.

Laitoin asennuskoteloon jokaiselle paneelille ja controllerille katkaisijat ja johdotukset ja ruuvasin kotelon seinään. Kotelon sisään latoin lisäksi jokaiselle paneelille diodit, joka sallii myös tarvittaessa paneeleiden rinnakkaiskäytön.
Toinen kotelo on akustojen virransyötön valintakytkin jolla valitaan invertterille virtaa syöttävä akusto. Siellä on myös 30A sulake.





Nyt paneelin ja conrollerin (ladattavan akuston) voi valita vapaasti sen mukaan mikä paneeli tuottaa suurinta tehoa, ja vastaavasti missä akustossa on matalin varaustaso (ottaa myös parhaiten varausta vastaan).

Samalla loppui päivittäinen liitinten irti/kiinni renkkaaminen joka ajamittaan pilaa liittimet.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Ei oo yksinkertaista toi aurinkoenergian vastaanotto :))
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Lainaus käyttäjältä: palontie - 29 huhtikuu, 2022, 05:50Ei oo yksinkertaista toi aurinkoenergian vastaanotto :))

Kyllä muuten näin on. Ja harrastuksena ja omavaraisuuden tukena tämä vielä menee, mutta takaisinmaksuaika näissä lasketaan vuosikymmenissä, joten mielipahalta välttyäkseen sellasta ei kannata edes alkaa laskemaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

7 vkoa sitten purkamani läppäriakkujen kennot on ollu tekeytymässä ja 16 kpl seurannanssa olleista päätyi DIY 16s8p akun lisäkennoriveiksi.
Eli kuorin kutistemuovit pois ja lisäsin pari riviä lisää alareunaan ja hitsasin kiinni.
Käärin tämänkin lopuksi lasikuitumattoon jotta jokaisen kennon voi sitten  talviakikaan visuaalisesti tarkastaa ja tarvittaessa balansoida ryhmät jos syytä siihen on.
Tarvetta kapasiteetille on jotta saan kaiken päivässä taivaalta tulevan energian mahtumaan akustoihin eikä niitä tarvi ladata piripintaan saatikka purkaa tyhjäksi asti.
Powerwall kapasiteetti on vajaa 4kWh ja paras päiväsaldo on ollut reilu 2,6kWh, jonka kuluttaminen illan/yön aikana alkaa olemaan jo haasteellista jos tuotto pysyy korkealla päiväkausia.
Siksi kapasiteettiin tarvitaan holkkumaa yhden kWh verran.









Muovikalvollahan ei ole näissä aurinkoakuissa käyttöä kun ovat tuolla peltikaapissa keramiikan sisässä suojassa kosteudelta.
Neljä koteloitua tehdasakkua (ja pieni hätäakku) riittää kesän cruisailuihin.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Austinin ropauksen jälkeen hain Malmilta fättiskootterin osakasan jossa oli pari runkoa, pari moottoria, lokasuojat, penkki, jarrut ja stonga.
Mullahan oli varaosina virtalukko, controlleri, kaasukahvasysteemi, muutama iso 60V akku ja sekalaisia tarvikkeita.

Tuohon oli ympätty 1kW moottori molempiin pyöriin ja jäänyt kesken.



Ohjauslaakerista puuttui kuulat ja sisäkooli joten ne tein siihen ekaksi, sitten etupäähän moottorin tilalle tavan rengas ja johtosarjan tekoa. Astilaudasta joutu veistämään pohjaosan pois jotta iso akku mahtui koteloon, kera vuosi sitten ostamani controllerin.
Toisesta moottorista oli ilmeisesti hall-anturi rikki kun se ei osannut lähteä pyörimään kumpaankaan suuntaan. Nytkähteli ja kolisi vaan.
No laitoin tuon huonommalla päällykumilla olevan moottorin tilalle ja se alkoikin heti pelittämään. Melkoista ulinaa sähköosat pitää mutta hiljenee 40kmh vauhdissa.
Kolme vaihdettakin toimii.

Ajelin sillä sinne tänne koeajeluita ja puolijousitettuna (teleskooppikeula) tuossa on huomattavasti tasasempi kyyti kuin noissa kahdessa jäykkärunkoisessa.



Valot tuosta vielä puuttuu ja akkuindikaattori.
Tarvii tilata yleismallin ajovalo kiinasta. Siinä on virtalukko ja akkuvalot samassa kuoressa.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Vaihdoin tähän paremman takarenkaan ja samalla modaamani 1kWh akun.
Aika täyteen tuli akkulaatikko.



Osakasan mukana tuli yksi controlleri josta oli pihoja katkottu. Sisällä ei haissu savu joten juottelin siihen uudet johdot ja liittimet katkottujen tilalle.
Pitää testata toimivuus jossakin välissä.



Ylimääräisestä ajomoottorista oli sahattu akseli poikki kun sitä oli soviteltu etuhaarukkaan. Purin moottorin putsausta ja korjausta varten ja se olikin sen verran jo ruosteessa sisältä että huolto oli paikallaan. Käämit oli ehjät ja magneetit ei olleet ruostuneet irti joten tuo kannattaa kunnostaa.





Akseli sorviin kiinni ja pään sorvaus suoraksi. Akselissa oli vielä reilu 20mm kierteitä joten 12mm pultilla sopiva mutteri hollille ja hitsaamalla kiinni.
Sorvilla puhtaaksi ja virsikirjalaikalla roottorista ruosteet pois.









Huomenna vanteen putsailut ja moottorin kasaus.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Putsasin moottorin loppuun, laitoin hieman öljyä sisäosiin uudelleen ruostumista ehkäisemään ja kasasin valmiiksi.
Huolto auttoi ja aikaisemmin vain nytkähdellyt sekä kolissut moottori alko pelittämään.
Laitoin hyllyyn varakoneeksi kun rahtikustannusten noustua noita ei saa enää Kiinastakaan alta 300 euron.

Controlleria puolestaan en saanut toimimaan kun jäi selvittämättä, mihin karvaan siinä kytketään virtalukko.

Lopuksi rakentelin tuohon uusimpaan cruiseriin piilokatkaisijan ratsioita varten, jolla otetaan suurin vaihde pois käytöstä.
Eilen en saanu huippuja kelattua muutenkaan 35kmh enempää kun GPS avulla testailin.
Samat huiput tuossa on mitä noissa kahdessa muussakin.
Mutta kyllä silläkin vauhdilla jo vaaratilanteita aikaiseksi saa, eikä ajo-ominaisuudet kovempaan kyytiin riitäkään.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Välillä touhunnu näiden skooterien kanssa.
Virittäny tuota viimeisintä vihreää sen verran että vedot riittää ylämäessäkin.
Tänään klo 16 aikoihin noudin yhden uuden raadon tontille.



Siitä oli kontrolleri täynnä vettä ja akku uupui kokonaan. Kaasukahva piti korjata kun Hall-anturi oli irti ja johtoja poikki. Sammaleesta ja ruosteesta päätellen ollu pihalla säiden armolla kesät talvet, useamman vuoden. Avain puuttui.

Otin siitä takapenkin ja selkänojan pois ja laitoin siihen viimeisen korjaamani 1kWh akuston ja uuden kontrollerin. Samaan syssyyn laittelin akkumittarin, valot ja töötin toimintakuntoon. Laittelin muutenkin sähköt fiksummiksi ja poistelin vanhat viritykset. Sarjoitin virtalukon toiselle avaimelle ja pesin sammaleet ja paskat pois.
Kävin sillä ajelemassa muutaman kilsan lenkin ja hyvin pelitää.



Huomenna laitan lokasuojien murtumiin pellistä metallivahvaikkeet ja takarenkaan vois vaihtaa parempikuntoiseen kun on reunoista sileäksi ajettu.
Jarrunesteetkin vois myös vaihtaa.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Eilen ostamani sähköskootterin fiksailua.
Korjasin murtuneet lokarit, vaihoin jarrunesteet jotka oli pahasti vettyneet, huolsin napamoottorin ja vaihdoin myös parempikuntoisen takarenkaan koska vanhasta oli reunat sileenä ja sisällä oli syystä tai toisesta 2kg rengasrasvaa, joka aina ajon alussa "hieman jumpsutti" ennen kuin keskipakovoima levitti sen renkaan sisäpintaan. Ollu varmaan pakkasella mielenkiintoinen ajettava.

Takalokasuojaa laskin tästäkin 50mm alemmas ja käänsin toisinpäin, kuten olen tehnyt muissakin, niin saa lokasuojan sovitettua tiukasti renkaanmyötäiseksi ja kliiniksi.

Reilun 10km koeajolenkillä laite toimi mainiosti.
Vanhan kontrollerin kuivasin ja pesin spriillä hapettumat.
Se toimi jotenkuten kyllä, mutta Hall-anturin signaalit on sekaisin ja moottori jurisee melkoisesti ja on tehoton. Sääli jos ei toimi kunnolla, sillä tuo on tehokas 45A boksi.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Aurinkopaneelien controllerien toiminta kärsii huomattavasti pilvisellä säällä.
Lataus tipahtelee pois päältä ja kestää aina toista minuuttia ennenkuin säädin pääsee hitaasti takasin latausmoodiin ja saa nostettua lataustehot ylös.
Youtubessa oli modausohjeita näille ja tänään sain hyppysiini pussillisen 103J100 konkkia jotka juottelin samointein paikalleen noihin kaikkiin kolmeen säätimeen.
Säätimessä konkat on pintaliitoskonkkia mutta ei koko haittaa kun tilaa tuossa kohtaa on ihan tavan konkillekin.
Siispä hottweezereillä pienet konkat pois ja tilalle nuo keltaiset tavalliset, jaloista kii juottaen.



Jos aikaisemmin pilvipoudalla säädin on ottanu reilua 150W noista 300W ryhmistä, muuttui lukemaa pelkästään tuolla modauksella 200Wattiin ja lataustehokin huitelee ~1 Ampeeria korkeamalla.
Nyt säädin ei myöskään enää tipahtele niin helposti, kun pilvi tulee auringon eteen.
Päätoiminen harrastaja

slant sickness

Tuommoinen sähköpyörätuolin kehikko voisi toimia esittelyalustana jollekin niistä sun pienistä dieselmoottoreista. Ei välttämättä kestäisi tärinää kovin kauaa, mut tuskinpa sillä yhdistelmällä pitkälle haluaisi ajaakaan.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.