Bensakoneesta Flexifueliin?

Aloittaja Coronet-66, 13 tammikuu, 2020, 15:45

« edellinen - seuraava »

Coronet-66

Onko miten haastava homma muuttaa bensakasi kaasari kone käyttämään tota halvempaa E85:ttä?
MoPar on ParSa

Kyrpov

Ei ole. Kaasarin kanssa sitten ajellaan joko tai, tai sitten aina suuttimet ym uusiksi kun vaihtaa laatua.


Kannattaa toki laskea hyötysuhde säästölle myös.
Sinä vain

Coronet-66

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 13 tammikuu, 2020, 15:48Ei ole. Kaasarin kanssa sitten ajellaan joko tai, tai sitten aina suuttimet ym uusiksi kun vaihtaa laatua.


Kannattaa toki laskea hyötysuhde säästölle myös.

Mitä siihen käytännössä pitäisi muuttaa? 383 ja kaasarina Holley 600cfm.
MoPar on ParSa

Pertti K

Nimim. @Stige tuntee asiaa, mutta käy kyllä aika harvakseen täällä.
Tiukasti aisalinjalla.

Stige

Lainaus käyttäjältä: Coronet-66 - 13 tammikuu, 2020, 15:45Onko miten haastava homma muuttaa bensakasi kaasari kone käyttämään tota halvempaa E85:ttä?

Ping nick mainittu.

Helppo homma jos suht vakio moottori/mieto nokka.
Kirjottelen kunha koneelle pääsen.

HendriXXX

Tämä kyllä kiinnostaa itelläki. Tosin eipä kyllä qsamon korvessa oo edes E85:sta missään saatavilla, mut silti..

Pertti K

Sitähän ei kysytty, mutta omaan käyttismersuun (W211 E500) laitatin systeemit pajalla, 450 maksoi asennettuna ja 200 sai valtiolta avustusta. On tuo jo hintansa haukkunut, meillä on aika edullista E85:sta (viime viikolla 1,04 e/l miinus S-poonukset), mutta muualla saa olla kyllä tarkkana ettei aja kalliimmin kuin 95E:llä. Nyrkkisääntö että jos hintaero vähemmän kuin 35 snt/l niin kannattaa tankata bensaa.

Sanoivat että suuttimien kapasiteetti on ihan rajoilla WOT:lla, mutta eipä tuo ole mitään vikavaloja sytytellyt ja pelaa ihan siinä kuin bensallakin paitsi kylmäkäynnistyksessä kyllä huomaa jostain +10 alkanen ja pakkasilla on kyllä viisainta olla vähän bensaa seassa jos ei ole esilämmitysmadollisuutta.
Tiukasti aisalinjalla.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 16 maaliskuu, 2020, 15:47Sitähän ei kysytty, mutta omaan käyttismersuun (W211 E500) laitatin systeemit pajalla, 450 maksoi asennettuna ja 200 sai valtiolta avustusta. On tuo jo hintansa haukkunut, meillä on aika edullista E85:sta (viime viikolla 1,04 e/l miinus S-poonukset), mutta muualla saa olla kyllä tarkkana ettei aja kalliimmin kuin 95E:llä. Nyrkkisääntö että jos hintaero vähemmän kuin 35 snt/l niin kannattaa tankata bensaa.

Sanoivat että suuttimien kapasiteetti on ihan rajoilla WOT:lla, mutta eipä tuo ole mitään vikavaloja sytytellyt ja pelaa ihan siinä kuin bensallakin paitsi kylmäkäynnistyksessä kyllä huomaa jostain +10 alkanen ja pakkasilla on kyllä viisainta olla vähän bensaa seassa jos ei ole esilämmitysmadollisuutta.
mäkin boksin laitoin ja tuen otin (nykyäänhän sen saa kerran vuoteen eli voi moneen autoon hankkia) just halvan hinnan takia jos joutuu pitkille retkille. Säästää äkkiä parikypää per puol suomea. Kun vaan tosiaan polttoaineiden hintaero sopiva.



Edes vanhemmat ruiskukoneet ei ole ahnehtineet tuota kuin n 20-25% enemmän kuin normibensaa.
Sinä vain

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 16 maaliskuu, 2020, 17:45mäkin boksin laitoin ja tuen otin (nykyäänhän sen saa kerran vuoteen eli voi moneen autoon hankkia) just halvan hinnan takia jos joutuu pitkille retkille. Säästää äkkiä parikypää per puol suomea. Kun vaan tosiaan polttoaineiden hintaero sopiva.



Edes vanhemmat ruiskukoneet ei ole ahnehtineet tuota kuin n 20-25% enemmän kuin normibensaa.
Yhden kerran mittasin hyvin epätieteellisesti (eli yhdellä tankillisella ja arvoin mitä olisi bensaa vienyt samalla ajolla) ja kyllä se aika lähellä sitä valmistajan ilmoittamaa 28% oli se kulutuslisä. Sama näppituntuma myös sen kautta miten pitkästi tankillisella pääsee.

Siis vähän vajaa 2 v ja n. 40 000 km ollut.
Tiukasti aisalinjalla.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 16 maaliskuu, 2020, 17:49Yhden kerran mittasin hyvin epätieteellisesti (eli yhdellä tankillisella ja arvoin mitä olisi bensaa vienyt samalla ajolla) ja kyllä se aika lähellä sitä valmistajan ilmoittamaa 28% oli se kulutuslisä. Sama näppituntuma myös sen kautta miten pitkästi tankillisella pääsee.

Siis vähän vajaa 2 v ja n. 40 000 km ollut.
juu en epäile insinööriä, mulla vaan mennyt jopa ali. 30 jälkeenhän se hyöty alkaa murenemaan jos normi "hyvä" e85-bensa hinnoittelu.
Sinä vain

Stige

Lainaus käyttäjältä: Coronet-66 - 13 tammikuu, 2020, 16:01Mitä siihen käytännössä pitäisi muuttaa? 383 ja kaasarina Holley 600cfm.

Suuttimet, kiihytyspumppu ja idle feed restriction on mihin tarvii koskea.

Suuttimet on karkeesti ollu jotain 7-10 numeroo isommat itellä yleensä mitä paikallaa olleet mut kannattaa alottaa pienemmällä tietty ettei mee kerralla liian isoks.
Kiihytyspumpun suutin siitä vakio 25 johonkin 30 hujakoille ja se sininen nokka kiihytyspumpulle ni on riittäny mainiosti 30cc pumppu perusmoottorissa.
Idle feed restriction kaipaa rikastusta sit vähän yleensä, jos ei halua suutinrunkoja ruveta porailee ni idle air bleedeihin toimii rautalangat kans ja helppo muuttaa/säätää. Sit jos o vähä rallimpaa nokkaa yms ni ei yleensä onnistu enää pelkällä rautalangalla vaan pakko porata IFR isommaks suutinlevystä jos hyvän haluaa.



Eli noihin ulompiin joku 0.7mm rautalanka molempiin ni rikastuu tyhjäkäynti ja siirtymävaihe, se siirtymävaihe näissä on se isoin ongelma lähinnä just. Ite ostin 0.7-1.2mm lankaa just tota säätöö varten.

Lopuks sit joku 9.5 tai 10.5 Power Valve ni saat suuttimia ehkä numeron tai pari pienentää vielä ja vastaa kaasuun paljon paremmin kun vakio 6.5.

NonSenCe

pitikö niihin kaahareihin vaihtaa tiivisteistäkin joitakin muihin materiaaleihin ettei viina syö pois?

ja bensaletkujen osalta aiempaa tarkempaa tutkintaa etteivät haperru puhki.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Stige

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 16 maaliskuu, 2020, 23:56pitikö niihin kaahareihin vaihtaa tiivisteistäkin joitakin muihin materiaaleihin ettei viina syö pois?

ja bensaletkujen osalta aiempaa tarkempaa tutkintaa etteivät haperru puhki.

Periaatteessa pitäis olla kiihotuspumpulla se vihree kalvo mustan kumisen sijaan, se on ainut asia minkä oon saanu "rikki" viinan kanssa, syystä x, veikkaan että pohjas vaan se kiihytyspumppu eikä viinalla ollu sillon asiaa.
Muuten ihan peruskamaa ollu kaikki tiivisteet ja polttoainelinjat.

NonSenCe

 kun pitäs toi katuperkele (street demon) purkaa ja kasata ennen kesää muutenkin (kiihdytyspumppu ei toimi, se pitäs saada korjattua jotenkin)

niin tuli hetken mielenhäiriö ja alkoi miettimään että mitäköhän siihen pitäs vaihtaa e85 varten.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kuksa

Lainaus käyttäjältä: Stige - 16 maaliskuu, 2020, 20:32pelkällä rautalangalla vaan. Ite ostin 0.7-1.2mm lankaa just tota säätöö varten.

Hai sie! Mustalaispoika  O0  pieksämäeltä tuuttaa rautalankavinkkiä viinamäen miehille!
Onko nuo ohjeet varastettuun vai lainakaasariin?

Terveisin serkkupuolesi Kyösti