Crc:t ym. Kemikaalit

Aloittaja Camino79, 27 joulukuu, 2020, 18:24

« edellinen - seuraava »

Camino79

No juu, oikeastaan tuon jussin serssikommentin tuolla jarrusatulahommasta pohjalta ajattelin että en sotke sinne enempää. Mutta tänne vois vähän keräillä omakohtasten kokemusten perusteella juttua eri kemppareista on ne sitten autopuolen tai vaikka raksapuolen juttuja.

Esimerkiksi ruosteenirrottimista tullu itsellä sekä harrastamisen että ammatinpuoleen aika laaja skaala kokeiluja erinäisiin kohteisiin.

Tähän mennessä parhaat ruosteenirrottimet esim. Jumiutuneiden holkkien ja alustan pulttien ym. Suhteen olleet ehdottomasti grafiittipohjaisia. Kentin rusty penetrant ehdottomasti mowonin grafiittisen kanssa ykköset. Wd40 ja crc perinteinen 56nen enempi liukasteeksi siinä kohtaa kun ensin on saanu edes vähän liikahtamaan, irroittamisessa en ole kokenut niitä likimainkaan yhtä tehokkaiksi kuin em. Grafiittipohjaiset.

"Serssi" ja wd40 toiminu säilytyspintana hyvin esim. Koneistettuja osia säilöessä että siihen oikeinkin hyviä.

Yleisvoiteluaineena mulla on esim. Kumiosia  asentaessa ja jos tarvii saranoita voidella jne. Ni itellä ollu jo pitkään crc:n multilube (se sininen kohtuu tahmainen spray) ja töissä taas wurthin hhs5000 ptfe lisäaineistettu kama. Nosturin tallojen ym. Voiteluun mulla on himassakin aina jonkun valmistajan ohuempaa ptfe lisäaineistettua koska se on ainakin omien kokemusten perusteella ollut vähiten sotkevaa ja pisimpään voitelevaa.

Puslien asennuksessa esim. Rengasrasva on ihan hyvää kampetta, kun on ihan kumipintaisesta puslasta kyse tai sitten kun on metallirunkoinen niin keraamipastaa. Tällä hetkellä itsellä tallilla at:n painepakattua sudilla varustettua kamaa ja töissä wurthin ht metallisuojaa vastaavassa pakkauksessa. Ennen olin innokas käyttämään kuparirasvaa joka välissä mutta jotenkin nää nykyset tuntunu kuivuvan liian nopeasti niin esimerkiksi liukutapeissa yms. Se jankkiintuu eikä enää voitele (kyllä, olen käyttänyt kuparirasvaa jarrujen liukutapeissa eikä ikinä ole ollut mitään kumien turpoamisongelmia jne mistä aina keuhkotaan), siksi tuo keraamipasta on nykysellään käytössä kun en ole vastaavia ongelmia havainnut.

Jarrujen kasaamiseen sen verran että sitten kun puhutaan ihan korjaussarjojen tms. Asentamisesta ni niihin käytän ihan jarrurasvaa. Mutta liukutapit vetelen edelleen sillä keraamipastalla koska niissä se jarrurasva on tehny ihan samaa kuin kuparitahnakin että kuivuu ja alkaa tahmaantumaan eikä sen jälkeen enää luista eikä suojaa.

Mitähän keskustelua aiheuttavia aiheita vielä ois mielenpäällä...

No vaseliineista sen verran että nosturin ruuvien rasvaamiseen grafiittirasvaa ehdottomasti, koska normivassu on liian jäykkää. Huomas hyvin vanhassa tallissa kun yritti pikkusen pakkasen puolella olevassa tallissa nostaa niin jyris ja jytkytti ihan vitukseen.

Muuten oon kyllä käyttäny normaaleja vaseliineja pyöränlaakereissa jne. Eikä oo ollu roplemia.

Kuulien ja neulojen kanssa pelatessa on ollu pirun kätevää kun ukko on tuonu töistä kuivaamojen moottoreihin menevää kuumankestovassua ni se on passelin jäykkää kuulien kasaamiseen yms. Ni eivät pääse tipahtelemaan.

Mutta tässä nyt muutamia ajatuksia ja tosiaan ajattelin että tässä topikissa keskustelu pysyis fiksulla tasolla ilman turhaa pätemistä ja väliinhuutelua ni täältä ois sit helpompi keräillä ideoita ja ajatuksia halutessaan  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Pertti K

CRC Bräkleeniä on aina pumppukannussa, monipuolinen tökötti. Eniten käytän työkalujen putsaamiseen, sellaisten missä on enemmän kuin yksi liikkuva osa eikä viitsi UÄ-pesurissa pestä kun tuppaavat ruostumaan. Sitten imuvuotojen etsinnäissä ja starttipilottina menee myös. Ja tietysti kaikenlaiseen pienehköjen kohteiden ptútsihommiin.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Saranoita ja lukkoja olen viime aikoina rasvaillut aseöljyllä. Taisin siirtyä siihen kun Volkkarin lukkoihin tutustuin. Putsailin reilulla kädellä Bräkleenillä, kuivasin paineilmalla ja voitelin lukkoöljyllä niin hyvin pelasivat Volkkarin lukoiksi sen jälkeen. Mutta pitääpä ainakin saranoihin kokeilla noita Caminon mainitsemia.
Tiukasti aisalinjalla.

Kyrpov

Crc;,n bräkleen pullossa riittosampaa ja tehokkaamman oloista kuin motoxin.


Bolt-offin monitoimiöljy huokeeta ja auttanut ruosteisiin pultteihin/muttereihin. Kiinteä taittuva nokka mikä itelle plussaa, ei hajoa vaikka lattialle tippuu/pilli ei huku kuten perinteisissä. Tuntuu myös, että ton saa viimeistä pisaraa myöden käytettyä.
Sinä vain

Camino79

Bräkkistä on itellä sekä pumppu-pullossa (litrahinta vitusti halvempi) että spraynä koska toisinaan sitä spraytä tulee tosiaan käytettyä vianetsinnässä ja pilottina plus sillä pääsee paineen takia putsaamaan myös niitä paskoja paikkoja jonne ei muuten välttämättä pääse.

90% ajasta käytän kuitenkin ihan pumppupullosta ja tehostan paineilmalla tarvittaessa. Niiden hinnat on aikalailla "tappiin"asti kilpailutettu että niissä ri suuria eroja tunnu olevan. Viimemmäks taisin ottaa kärkkäiseltä sikapäiviltä peltikannussa ja välistä oon ottanu duunin kautta wurthia ja millon mitenkin.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

NonSenCe

crc bräkleeni on siitä hyvää ettei se oo ihan niin kauheesti silmiäkään ärsyttävää jos sinne sitä vähän osuu.. monien muiden valmistajien versiot karvastelee pahemmin.

oisko linkkiä tohon keraamipastaan. onko se tahmaavampaa vai siistimpää käyttää kuin kupariset? ne kun on ihan kaikkialla heti. tipalla tahrii kaiken maailmasta.


-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Camino79

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 27 joulukuu, 2020, 22:19crc bräkleeni on siitä hyvää ettei se oo ihan niin kauheesti silmiäkään ärsyttävää jos sinne sitä vähän osuu.. monien muiden valmistajien versiot karvastelee pahemmin.

oisko linkkiä tohon keraamipastaan. onko se tahmaavampaa vai siistimpää käyttää kuin kupariset? ne kun on ihan kaikkialla heti. tipalla tahrii kaiken maailmasta.





Tässä se mitä mulla on nyt himassa ja muistaakseni ostin ihan mätänetistä tai kärkkäiseltä.

https://www.ahlsell.fi/34/kayttotavarat/kemiallistekniset-tuotteet/ruosteenirrotus--ja--suoja-aineet/muut-ruosteenirrotus--ja--suoja-aineet/t06002835/


Mutta kyllähän tuokin sotkee mutta on notkeampaa kuin suurin osa kuparitahnoista ja pysyykin sellaisena ainakin omien kokemusten perusteella.

Wurthilla se on tosiaan metallisuoja ht nimikkeellä ja painepakattu sutipullo niinkuin tuo at:kin
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 joulukuu, 2020, 18:24"Serssi" ja wd40 toiminu säilytyspintana hyvin esim. Koneistettuja osia säilöessä että siihen oikeinkin hyviä.
Serssiä voi enää nykyään käyttää oikeen siihenkään. Haihtuu parissa viikossa itekseen, ei jää ku vähän hajua. On sillä "merkillä" kyllä ihan oikeekin varastointiaine, mutta se ei oo se yleismalli...
En varmasti oo.

sössö

Wdtä laitoin lootan uuteen jokeen ja parin viikon hikoomisen jälkeen oli wdt lattialla ja joke ruosteessa. Bräkleen on ihan jees, citrus cleaner (ei crc, oliko 3m) lähtee se mihin ei bräkleeni pysty.

Camino79

 :o  ^ & ^^

Myönnettäköön että en oo kyllä varmaan pariin vuoteen joutunu sen ihmeemmin mitään arkaa ulkotiloissa enää säilömään mutta sen mitä ite wd40stä ja crc56sta käyttäny ni ei oo ollu roplemia.

Ootteko vetäny vaan suoraan suihkuttamalla vai pyyhkiny rätillä vai miten? Ite yleensä suihkinu ja sit paljaalla kädellä "hieronu" sen siihen pintaan ni liekö sillä vaikutusta  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sämpy

Itellä ei pää kestä yhtään bräkleeniä, meinaa laatta lentää jo pienestäkin hajusta. Käyttänyt ihan vaan liuotinpesua peltikannusta pumppupulloon ja rättiä, lopuksi ehkä jotain ärtsympää jos pitää ihan rasvattomaksi saada.

Tuota samaa keraamista tahnaa itekkin käytän vähän joka paikkaan. Aiemmin käytin paljon CRC sitkastettua vaseliinia ja onhan se ihan hyvää vaikka alustan pultteihin, aukee myöhemminkin. Jarrupaloihinkin sitä joskus laittelin ja toimii se niissäkin vuosia kun harvemmin käyttiksen jarrut tosi kuumana käy. Mielestäni hiukan liioiteltua tuo iso kuumankestovaatimus kaikkiin jarrujuttuihin ainakaan omalla ennakoivalla ajotavalla.

Tosin ehkä se on jo tarpeeksi vaseliinia ettei ole liukutappien kumeille enää hyväksi, yhden kerran on kumit turvonneet. Neki palautui kun putsasi vaseliinit pois.

Pitäisiköhän uuden auton lukkoihin nyt kokeilla grafiittipölyä, kun ei ole vielä kertaakaan voideltu öljyllä. Muussa kalustossa joka syksy aseöljyt/lukkoöljyt joka paikkaan ja oven tiivisteisiin AutoGlymin bumper & trim gel, tuntuu olevan samaa kuin jarrusylinterirasva eli haisee viinirypäleelle eikä ole öljypohjaista.

Multilubea on kanssa, ei tosin tunkeudu kuten HeikkiHeikkiSeppo. Ei kai niitattuihin saranoihin mene oikein mikään voiteluaine. Paitsi joku WD-40 jolla sitten huuhtelee viimeisetkin vaseliinit pois esimerkiksi pyyhkijän vivustoista.

Ei kai niihin ole muuta lääkettä kuin purkaminen, jollei sitten upota kuumennettuun vaseliiniin päiväksi.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Camino79

Bräkkisten hajuissa on muuten huimia eroja. Toiset on ihan ku vetäis kossuryypyn nenään ja toiset on liki hajuttomia ja wurthin pro clean on sitten taas sitruunanhajuinen, kannattaa @sämpy  kokeilla, koska kyllä sillekin paikkansa on.

Jarruissa omalla ajotyylillä taas se kuumankesto on vaadittu ominaisuus, kun tykkään kurmuuttaa ihan sen minkä vehkeistä irtoaa. Ni siihen tuo keraamipasta on ollu passeli, sipassu sitä palakannattimiin ja joka paikkaan eikä oo jarrut jumitellu  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sämpy

Onhan noi tupsupäiset painepakkaukset käteviä. Korkin saaminen takaisin hankalaa jos meinaa kuljetella.

Lähinnä alustan osissa tuli joskus enemmän tehtyä testiä ja tuo CRC vedenkestävä ja joku Valvolinen punainen kesti parhaiten talviajoa. Ei silti oikein mikään kestänyt paljaissa kierteissä montaa vuotta ettei olisi ruostetta ottanut. Yleisvaseliinit tai molyt ei toimineet vaikka olisi ollut paksuakin kamaa.

Pitäis kattoa mitä se kontaktilitku oli mitä ostin Turkulaisesta osakaupasta. Siinäkin on suti mukana. Varmaan jotain happoakin, koska se oikeasti puhdistaa hapettuneet kontaktit eikä ole mikään yleisöljy mitä kontaktiaineena myydään.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Camino79

Juu ei ne oikein kuljeteltavaks oo tarkotettu...

Alustan osissa ite käyttäny avonaisissa kierteissä ihan alustamassaa... Juu on sotkua ja lääryä mutta ei happane kierteetkään  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 27 joulukuu, 2020, 19:52Bolt-offin monitoimiöljy huokeeta ja auttanut ruosteisiin pultteihin/muttereihin. Kiinteä taittuva nokka mikä itelle plussaa, ei hajoa vaikka lattialle tippuu/pilli ei huku kuten perinteisissä. Tuntuu myös, että ton saa viimeistä pisaraa myöden käytettyä.
Samaa mielipuolta
All work and no play makes Jack a dull boy.