Bobcatit yms pienkuormaajat

Aloittaja Therealsamppa, 06 helmikuu, 2021, 16:58

« edellinen - seuraava »

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Fargo - 06 helmikuu, 2021, 21:33Joo, jousitusta, ohjauslaitteita yms joutavaa roinaa kun ei koneessa ole niin laittaa niin suuret pyörät kuin vaan mahtuu. Ainoa merkitys on se etteivät ota toisiinsa kiinni.
Painopiste - kaatumisherkkyys?
All work and no play makes Jack a dull boy.

pantera

Noita telabobbareita kans kattellu  aina välillä ja tuli mieleen että miten tollaset ylileveet kumitelat mahtaa toimia?
Rautatela-alustaisissa  on ne tukisukset  mutta noissa ei oo mitään tukea. Meneeks toi kumi "mutkalle" jos pöpelikössä päästelee?




Hullu-Jussi

Tela-alustainen tuntu ajaessa ehkä hitusen miellyttävämmältä. Ei keiku niin paljoa kuin saman kokoinen pyöräkone. Lumitöissä tykkäsin telavehkeestä silloin, kun sellasella pääsi tekemään. Siinä tuntui pitoa piisaavan paremmin.

pantera

Lainaus käyttäjältä: Hullu-Jussi - 08 helmikuu, 2021, 10:24Siinä tuntui pitoa piisaavan paremmin.
Jännä homma, luulis että pito on liukkaalla huonompi kun pintapaine  on pienempi. Mulla toi Wacker Neusonin kumiteladumpperi ei mene kyllä lumella mihinkään. Laitoin siihen mönkkärin auran ja ei pito riitä sitä lykäämään yhtään

sössö

aattelisin että tota voisi selittää se että pitävää pinta-alaa on enemmän, pintapaine kai on oleellisempi sillon jos olisi jotain piikkejä mitä yritetään upottaa jäähän.

minun 2 senttiä

Hullu-Jussi

Huonosta pidosta oli pelko mullakin silloin, kun telavehkeellä ekaa kertaa lähdin siivoamaan työmaan lumia. Mutta yllättävän hyvin se pärjäs. Tosin alla oli lähes uudet telat, että silläkin toisaalta jokin merkitys oli asiaan. Mutta uudet renkaat olen aina halunnut pyöräalustaisiinkin talveksi. Ja mieluusti nastojen kanssa.

Tela-alustainen suti yhtä holtittomasti kuin pyöräkone aina, kun sai pihan kunnolla kiillotettua edestakaisin kääntyillessä. Että ainakin siinä mielessä tasavahvat.

Poweri


Lainaus käyttäjältä: pantera - 07 helmikuu, 2021, 17:31Perehdyppä myös Ditch Witch XT 1600 koneeseen, aikamoinen ristisiitos minikaivuria ja skidsteeriä.
Joskus poltteli ostaa tollanen mutta onneks kuume meni ohi

Jos olis paljon ääriahtaita kohteita niin varmaan hyvä. Hieman huono mainosvideona kun noissa kohteissa mahtuis tekeen vaikka millä, niin korostuu se voimattomuus. Lisäksi tuo ketjusahamallinen trencheri ei toimi täällä kun on pirun kivinen maaperä, ellei sitten kokoa kasvata 10x.

 Toki olis kätevää jos olis pihalla kaikki mahdolliset koneet ja vimpaimet joka lähtöön, ei siinä.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri

Telakoneisiin on vaikka mitä talviteloja saatavilla, ei varmasti ole siitä kiinni jos muuten telakonesopii paremmin.


https://www.google.com/search?q=winter+rubber+track+skid+steer&client=tablet-android-samsung-rev2&prmd=sivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjX3eel4NruAhWuHDQIHXZtBMEQ_AUoAnoECAYQAg&biw=800&bih=1280&dpr=1.5


Ja toisaalta pyöräkoneeseenkin saa telat jos haluaa, tiedä sit onko ihan sama asia kuitenkaan.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Hullu-Jussi

Myös kumitelaan saa ruuvattua nastat jos haluaa. Törmäsin pari vuotta sitten talvella yhteen urakoitsijaan, joka oli nastoittanut 6-tonnin minikaivinkoneen kumitelat. Se joutui kaapelityömaillaan keikkumaan peilijäisillä pikkuteillä ja oli päättänyt kokeilla niitä ruuvinastoja. Oli kyllä ihme pito siinä koneessa.

Makuasiahan se on, että kummalla mieluummin ajaa, telakoneella vaiko pyöräkoneella. Mun kohdalla täytyy ottaa huomioon, että olen aika monet vuodet ajanut telakoneilla, puskukoneella ja telakuormaajilla. Niihin on tottunut ja vähäsen ehkä kiintynytkin, jos niin voi sanoa.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Hullu-Jussi - 08 helmikuu, 2021, 19:26Myös kumitelaan saa ruuvattua nastat jos haluaa. Törmäsin pari vuotta sitten talvella yhteen urakoitsijaan, joka oli nastoittanut 6-tonnin minikaivinkoneen kumitelat. Se joutui kaapelityömaillaan keikkumaan peilijäisillä pikkuteillä ja oli päättänyt kokeilla niitä ruuvinastoja. Oli kyllä ihme pito siinä koneessa.

Makuasiahan se on, että kummalla mieluummin ajaa, telakoneella vaiko pyöräkoneella. Mun kohdalla täytyy ottaa huomioon, että olen aika monet vuodet ajanut telakoneilla, puskukoneella ja telakuormaajilla. Niihin on tottunut ja vähäsen ehkä kiintynytkin, jos niin voi sanoa.
juu tuossa linkissä näkyi olevan kumitelaruuvinastoja kaupan.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Hullu-Jussi

Kun oli puhetta liukuohjattujen pikkukuormaajien ohjaussysteemeistä, niin tarkemmin ajateltuna niitä tuntuisi olevan ainakin kolme.

1. "Tavallinen" Bobcat-ohjaus, jossa käsivivuilla ajetaan ja jaloilla liikutetaan kauhaa.



Tässä perinteisessä poppari-ohjauksessa käsivivut on yhdistetty tangoilla pumppuihin ja vivun liikuttaminen kääntää pumpun roottorin kulmaa. Keskikohdassa on nollakulma, jolloin ei synny virtausta. Mitä suurempi poikkeutuskulma, sitä enemmän nestevirtausta syntyy. Toisella puolella keskikohtaa virtaus pyörittää ajomoottoria eteenpäin ja toisella puolella taaksepäin. Pumppuja ohjaavat kaksi tankoa näkyy konehuoneen keskellä, pumput on koneiston takaosassa.

2. Joystick-ohjaus on ainakin Caterpillarin ja muuataman muun valmistajan liukuohjatuissa. Siinä oikealla kädellä hoidetaan kauhaa aivan samalla tapaa kuin muissakin kuormaajissa. Vasemman käden nelisuuntaisella joystickilla ajosuunta ohjautuu loogisesti vivun liikuttamisen mukaan. Tässä systeemissä joystickit ohjaa varsinaisia suuntaventtiileitä esiohjauksen välityksellä.

3. Joidenkin pienten liukuohjattujen kuormaajien kaksivipuinen ohjaus on omanlaisensa. Siinä kumpikin vipu toimii ajon osalta täysin samalla logiikalla kuin Poppareissa. Vipuja sivusuunnassa liikuttamalla voi hallita kauhaa, oikea vipu kippaa kauhaa, vasen nostaa ja laskee.



Korjatkaa, jos jotain unohtui tai selitykset meni pieleen.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Hullu-Jussi - 09 helmikuu, 2021, 13:25Kun oli puhetta liukuohjattujen pikkukuormaajien ohjaussysteemeistä, niin tarkemmin ajateltuna niitä tuntuisi olevan ainakin kolme.

1. "Tavallinen" Bobcat-ohjaus, jossa käsivivuilla ajetaan ja jaloilla liikutetaan kauhaa.



Tässä perinteisessä poppari-ohjauksessa käsivivut on yhdistetty tangoilla pumppuihin ja vivun liikuttaminen kääntää pumpun roottorin kulmaa. Keskikohdassa on nollakulma, jolloin ei synny virtausta. Mitä suurempi poikkeutuskulma, sitä enemmän nestevirtausta syntyy. Toisella puolella keskikohtaa virtaus pyörittää ajomoottoria eteenpäin ja toisella puolella taaksepäin. Pumppuja ohjaavat kaksi tankoa näkyy konehuoneen keskellä, pumput on koneiston takaosassa.

2. Joystick-ohjaus on ainakin Caterpillarin ja muuataman muun valmistajan liukuohjatuissa. Siinä oikealla kädellä hoidetaan kauhaa aivan samalla tapaa kuin muissakin kuormaajissa. Vasemman käden nelisuuntaisella joystickilla ajosuunta ohjautuu loogisesti vivun liikuttamisen mukaan. Tässä systeemissä joystickit ohjaa varsinaisia suuntaventtiileitä esiohjauksen välityksellä.

3. Joidenkin pienten liukuohjattujen kuormaajien kaksivipuinen ohjaus on omanlaisensa. Siinä kumpikin vipu toimii ajon osalta täysin samalla logiikalla kuin Poppareissa. Vipuja sivusuunnassa liikuttamalla voi hallita kauhaa, oikea vipu kippaa kauhaa, vasen nostaa ja laskee.



Korjatkaa, jos jotain unohtui tai selitykset meni pieleen.
Kaikkien kanssa taitaa mennä ainakin ekat 100 tuntia sokkaillessa  :))
Ehkä cat systeemi kuulostaa helpoimmalta näin sohvalta käsin.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Ranee

Lainaus käyttäjältä: Hullu-Jussi - 09 helmikuu, 2021, 13:25Kun oli puhetta liukuohjattujen pikkukuormaajien ohjaussysteemeistä, niin tarkemmin ajateltuna niitä tuntuisi olevan ainakin kolme.

1. "Tavallinen" Bobcat-ohjaus, jossa käsivivuilla ajetaan ja jaloilla liikutetaan kauhaa.



Tässä perinteisessä poppari-ohjauksessa käsivivut on yhdistetty tangoilla pumppuihin ja vivun liikuttaminen kääntää pumpun roottorin kulmaa. Keskikohdassa on nollakulma, jolloin ei synny virtausta. Mitä suurempi poikkeutuskulma, sitä enemmän nestevirtausta syntyy. Toisella puolella keskikohtaa virtaus pyörittää ajomoottoria eteenpäin ja toisella puolella taaksepäin. Pumppuja ohjaavat kaksi tankoa näkyy konehuoneen keskellä, pumput on koneiston takaosassa.

2. Joystick-ohjaus on ainakin Caterpillarin ja muuataman muun valmistajan liukuohjatuissa. Siinä oikealla kädellä hoidetaan kauhaa aivan samalla tapaa kuin muissakin kuormaajissa. Vasemman käden nelisuuntaisella joystickilla ajosuunta ohjautuu loogisesti vivun liikuttamisen mukaan. Tässä systeemissä joystickit ohjaa varsinaisia suuntaventtiileitä esiohjauksen välityksellä.

3. Joidenkin pienten liukuohjattujen kuormaajien kaksivipuinen ohjaus on omanlaisensa. Siinä kumpikin vipu toimii ajon osalta täysin samalla logiikalla kuin Poppareissa. Vipuja sivusuunnassa liikuttamalla voi hallita kauhaa, oikea vipu kippaa kauhaa, vasen nostaa ja laskee.



Korjatkaa, jos jotain unohtui tai selitykset meni pieleen.

Olikos JCB Robotit tuolla kohdan kaksi catti mallin ohjauksella kanssa?
Semmoinen 185 istui ainakin omaan käteen hyvin, lumitöitä, stokerin täyttöä, trukin korviketta ja hiekoitinta tuli pyöriteltyä sillä
Kertomuksia retkiltä https://reissuajat.blogspot.com/

Caprice305

Ja muistakaamme bopparit missä etuset kääntyy. Ei murra kuten liukuohjattu, tosin ei käänny paikoillaan. Asia peli simmonenkin.
All lives matters.
Let's go Brandon

Hullu-Jussi

Lainaus käyttäjältä: Ranee - 12 helmikuu, 2021, 21:30Olikos JCB Robotit tuolla kohdan kaksi catti mallin ohjauksella kanssa?
Semmoinen 185 istui ainakin omaan käteen hyvin, lumitöitä, stokerin täyttöä, trukin korviketta ja hiekoitinta tuli pyöriteltyä sillä

JCB Robotilla en ole ikinä päässyt itse ajamaan, joten sen takia oli pakko katsoa käyttöohjekirjasta, kuinka asia niissä on järjestetty. Eikä minulla käyttöohjettakaan ollut, mutta sen imuroin masinistenilta https://www.maskinisten.net/downloads.php
(Jos haluaa tuolta ladata jotain omaan käyttöön, on ensin kirjauduttava käyttäjäksi.)

Näköjään JCB antaa mahdollisuuden valita Robottiin kaikki kolme ohjaustapaa. Luulisin, että cat-tyyppinen ohjaus olisi käytännössä yleisin ainakin täällä Euroopan puolella.

Sivuhuomiona täytyy sanoa, että JCB:n käyttöohjetta lukiessa aloin epäilemään, että aluksi käyttämäni nimitys cat-ohjaus ei taida olla korrekti nimitys. Veikkaan, että yksivipuohjaus olisi lähempänä oikeaa.

JCB:n käyttöohjekirjasta kopioittin kuormaajan ohjauksen näissä kolmessa eri ohjaussysteemissä.

Yksivipuohjaus:



Kaksivipuohjaus:




Bobcat-ohjauksessa tarvittavat polkimet oli käyttöohjekirjan mukaan mahdollisuus saada lisävarusteena: