Ford 5000 ulosotto

Aloittaja Nikuzai, 01 elokuu, 2021, 01:07

« edellinen - seuraava »

Nikuzai

Ulosvetäjä ei sovi nyppäsemään takimmaista laakeria irti ja ulosotto akseli ei tahdo tulla käsin vetäsemällä pois

Onko siellä mitään ihmeellistä et voiko sen vaan nykästä pois kuten 7700 sarjassa?

Ja ulosotto ei lähde pois päältä, voisko se olla hydrauliikalla vivun ollessa vasemmalla puolella penkin kohdalla
Ja jos on hyde estääkö se akselin pyörimisen koneen ollessa sammutettu?

Smirkelimies

Kandee kysästä masinistit-palstalta. Siellä on paatuneita Ford-uskovaisia jotka tuntee nuista vehkeistä joka mutterin ja nypykän.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 01 elokuu, 2021, 11:40Kandee kysästä masinistit-palstalta. Siellä on paatuneita Ford-uskovaisia jotka tuntee nuista vehkeistä joka mutterin ja nypykän.

youtube kerto, pyörän akseli irti ja sisällä on mutteri isossa rattaassa

Eli ulosvetäjän kynsien tekoon, et saa nyppästyä takimmaisen laakerin irti ja uuden tilalle

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 01 elokuu, 2021, 01:07Ulosvetäjä ei sovi nyppäsemään takimmaista laakeria irti ja ulosotto akseli ei tahdo tulla käsin vetäsemällä pois

Onko siellä mitään ihmeellistä et voiko sen vaan nykästä pois kuten 7700 sarjassa?

Ja ulosotto ei lähde pois päältä, voisko se olla hydrauliikalla vivun ollessa vasemmalla puolella penkin kohdalla
Ja jos on hyde estääkö se akselin pyörimisen koneen ollessa sammutettu?

Eikös siellä ole jokku jarrupannat joitten pitäis pitää akseli pyörimättä. Kun ne kuluu/hajoaa nii akseli pyörii kokoajan vivun asennosta riippumatta
All work and no play makes Jack a dull boy.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 01 elokuu, 2021, 16:25Eikös siellä ole jokku jarrupannat joitten pitäis pitää akseli pyörimättä. Kun ne kuluu/hajoaa nii akseli pyörii kokoajan vivun asennosta riippumatta

No se selittää miksei se pyöri

Itellä ei oo kokemusta ku yhestä jossa hydrauliikka, enkä tullu kattoneeksi pyörikö siinä akseli vapaasti, mun mielestä pyöri sitkeesti



Siinä kait pitäis olla jossain joku luukku josta pääsee käsiksi lukkosokkaan joka pitää koko akselin paikallaan  ???

kuutio

No tuliko tää kuntoon?
All work and no play makes Jack a dull boy.

Dohc

Ulosotosta puheenollen, vouti lienee jo vienyt? ;D
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 16 elokuu, 2021, 18:50No tuliko tää kuntoon?


Kesken vielä, pitää ottaa akseli pois etummainenkin laakeri on hajalla.

Se luukku siinä akselin yläpuolella ainakin jonkun sivun mukaan pois ja sieltä pääsee käsiksi sokkaan jne, et akseli tulee paikaltaan

Mut ei oo kiireimpien joukossa, ku tulee porukoille sirkkelin pyöritykseen

kuutio

Tais riippua vuosimallista mutta siellä peräkotelon pohjalla saattaa olla hydyn suodatin, todellinen tehtaan aivopieru, että jos sinne menee pöyhimään niin sekin vaihtoon
All work and no play makes Jack a dull boy.

Nikuzai



Ny odotellaan osia ja on pesty perää pari päivää
Perjantai meni istuskellessa traktorin takana alipaine kannun kanssa jankkia pois imeskellessä
Hydesäiliö tila pitää vielä kuivata ja imuroida metalli hileet sun muut roskat pois


Mikä aivojäte ajaa kippaamaan käytetyt moottori öljyt perään ja hydrauliikkaan


Paluun panossuodatin meni uusiksi, mut pesemällä imusuotimen metalli verkkokin löytyi sonnan alta, kiinnostavin on välillä pölähtelevä lehmänlannan ödoori  :o


Sit sinne oli kaasutta röpöstetty irtoamaan joku hemmetin metalli rinkula, ilmeisesti estämään laakerin liian sisälle meneminen idiootin kasauksen lisäksi.
Voi olla melko heikko tuki laakerissa jos sisäkooli hölppää löysällä ja ulko kooli on yli puoliksi irti liian syvällä, ku shimmilevyt on taas ollu pääperseessäsepän mukaan turhia

kuutio

Ei voi tommosista löydöksistä tykätä.. mä en oo mikään huippuseppä mutta huomannu että edellisten mestareitten tekemällä tehdyt viat niitä parhaita
Yhen super majurin nostolaitteen viimeksi korjannu ja löyty sieltäkin outoja ratkaisuja
Onneks noihin vanhempiin voorteihin saa helposti osia eikä niin kohtuuttoman hintasia
All work and no play makes Jack a dull boy.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 12 syyskuu, 2021, 08:02Ei voi tommosista löydöksistä tykätä.. mä en oo mikään huippuseppä mutta huomannu että edellisten mestareitten tekemällä tehdyt viat niitä parhaita
Yhen super majurin nostolaitteen viimeksi korjannu ja löyty sieltäkin outoja ratkaisuja
Onneks noihin vanhempiin voorteihin saa helposti osia eikä niin kohtuuttoman hintasia


Supermajoriin tartteis koko nostolaite kannen

Ite jos päättäisin tekisin siihen kokonaan uuden, en oikeen usko et sitä enää kukaan käyttänee kyntämiseen ja nyky pikkutraktorien aurat on jo itsenäisellä säädöllä kivien kohtaamisen suhteen.
Joku majorin aikunen aura ei välttämättä ole teknisen kehityksen huippuja ollu sillonkaan

Samalla sais muitakin toimintoja ku vaan kipin kärryyn.
3 osanen lohko jossa vaikka kaikissa kellutus, yhdessä pito ja yhdessä se halkomakoneen painelaukasu siitä 3-tiehanalla nostolaite eli kahva ylös ja kun nostolaite on ylhäällä kahva laukasee pidolle.

Nostolaite kynkät ois varmaan sopivan hintanen lainata belaruksesta ja samasta vois ottaa vaikka sylinterinkin, sais samalla painattavan nostolaitteen

Ellei sit sylinterit pystyyn taakse työntämään pelkkiä kynkkiä et sais "tasasen lattian" ja ympäripyörivän penkin vois laittaa puukärrylle




Mikähän lie ainakin kaivurissa olevassa 5tonnisessa on pitkä pakki oikeesti nopea, onko se lie vaan vahinko vai onko ajatuksena fordilla ollu et takakuormaajaa voi oikeasti käyttää pakilla


Asmo

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 12 syyskuu, 2021, 21:45Mikähän lie ainakin kaivurissa olevassa 5tonnisessa on pitkä pakki oikeesti nopea, onko se lie vaan vahinko vai onko ajatuksena fordilla ollu et takakuormaajaa voi oikeasti käyttää pakilla

Kertojan vältyssuhteet on tehty niin että eteenpäinajovaihteet porrastuvat numerojärjestyksessä noin tasavälein. Pakki vastaa suunnilleen kakkosta ja kutosta. Jos nopea pakki olisi hitaampi, mikä monessa hommassa olisi hyvä, niin hidas pakki olisi vieläkin hitaampi eikä sillä tekisi oikein mitään. Sama ongelma on monissa vanhoissa traktoreissa. Mutta esim. vanhan David Brownin 2x3 laatikossa tuo on ratkaistu niin että hidas kolmonen on nelosvaihde ja nopea ykkönen kolmosvaihde. Tuolla järjestelyllä saa molemmat pakit käyttökelpoisiksi nopeudeltaan.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Asmo - 13 syyskuu, 2021, 13:30Kertojan vältyssuhteet on tehty niin että eteenpäinajovaihteet porrastuvat numerojärjestyksessä noin tasavälein. Pakki vastaa suunnilleen kakkosta ja kutosta. Jos nopea pakki olisi hitaampi, mikä monessa hommassa olisi hyvä, niin hidas pakki olisi vieläkin hitaampi eikä sillä tekisi oikein mitään. Sama ongelma on monissa vanhoissa traktoreissa. Mutta esim. vanhan David Brownin 2x3 laatikossa tuo on ratkaistu niin että hidas kolmonen on nelosvaihde ja nopea ykkönen kolmosvaihde. Tuolla järjestelyllä saa molemmat pakit käyttökelpoisiksi nopeudeltaan.

Mun mielestä jossain muussakin on tolleen et isoin ja pienin menee limittäin, hyödyllinen isoja kuormia kiskoessa kun alueen vaihtamiseen kuitenkin menee aikansa ja vauhti hiipuu



Yks mitä on koskaan oppinu ajamaan oli se taavetin 2 aluetta lattialla ja oliko 4 kepissä, oliko vielä suunnan vaihtajakin siinä ja oliko siinä vielä "perän vaihtaja"
Jotenkin tuntu et kepistä 1 ja molemmat alueet pienelle, sit alueen kepeillä vaihteet ja ne pienelle sit 2 kepistä. Muistelen et ne alueet ois vielä ollu erinopeuksiset