Chrysler / Imperial Autotemp ongelmat

Aloittaja Pertti K, 24 lokakuu, 2021, 18:21

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Laitoin tästä jo taannoin juttua tuonne projektiketjuuni, mutta aloitanpa ihan oman aiheen. Kopsaan kertauksena tähän alle sinne kirjoittamani tekstin.

========================

Rupesi Imperialin lämppäri temppuilemaan, eli se surullisen kuuluisa Autotemp. Siis se on koko ajan ollut semmoinen että kunnolla oikein toiminut vain DEF-asennossa. No nyt lakkas pukkaamasta lämpöä siinäkin, kruisingeissa kun olin niin en koko iltana saanut lämpöä tulemaan. Olin kokeilevinani että meno- ja paluuletkut on lämpimät mutta kyllä ne visiin oli vain saaneet johtumisen kautta lämpöä, koska jos lämpö sinne koteloon menee niin kyllä sitä täytyy suuttimista uloskin tulla, koska lämmönsäätö toimii vesiventtiiliä säätämällä, ei läpillä.

Viikonloppuna otin oikein manuaalin käteen (tuolta sivulta 24-45 tai pdf:n sivu 148 alkaa: https://kellari.vip/index.php?msg=171518  siis Chrysler_Service_Manual 4.pdf tiedosto) ja aloin selvittelemään. Vianhakukartan mukaan jos lämpöä ei tule missään asennossa niin vika on joko vesiventtiilissä tai lämppärin kotelossa olevassa termostaatissa.

Jossain vaiheessa sain lämpöä tulemaan ihan vaan kun sammutin auton ja käynnistin uudelleen. Kun säädin lämmön minimiin ja uudestaan lämpöiselle niin lakkaskin tulemasta eikä enää herännyt. Aikani rämppäämällä ilmastointia asennosta toiseen välillä sain lämpöä tulemaan. Erinäisillä testeillä sain todettua että vesiventtiili toimii eikä se termostaattikaan ihan hengetön ole. Logiikka näytti olevan sellainen että jos termostaatille tulee alipaine niin lämpöäkin tulee, jos ei niin ei. Ja se alipaine tulee järjestelmän aivoilta (manuaalissa control unit tai servo motor) riippuen ohjainpanelista asetetuista valinnoista, eli vika erittäin suurella todennäköisyydellä siinä. No, tuosta boksista manuaali sanoo vaan että älä yritä korjata, vaihda uuteen. Jepjep, laitetaas tilaten... NOT. Sain sen nyt jäämään sellaiseen mielentilaan että ainakin tänään vielä lähti lämmittämään enkä aio nyt koskea mihinkään loppuajokauden aikana. Ihan pieni mahdollisuus voisi ehkä olla vielä se kojelaudan ohjauspaneli, mutta epäilys on kyllä huomattavasti suurempi tuota aivolaatikkoa kohtaan.

Saksassa yksi heppu tekee nippelitason entisöintiä omaan '69:nsä, niin laitoin jo sille viestiä että onko siltä jäänyt ylimääräiseksi tommonen yksikkö tai onko perehtynyt sen kunnostamiseen tai olisiko halukas vilkaisemaan tuota mun boksia. Itse en aio tuota ainokaista purkaa vaikka kyllä se saattaa olla ehjättävissä, en tosin yhtään todistettua tapausta ole nähnyt että joku olisi siinä onnistunut.
Tuolla jotain sen saksalaisen tarinoita:
https://www.forcbodiesonly.com/mopar-forum/threads/auto-temp-i-ii.15030/

Jos ei helposti ratkene, niin pitäisi varmaan tilapäisesti saada joku venttaali millä pystyy säätämään termostaatille (tai suoraan vesiventtiilille) menevää alipainetta. Mistähän semmoinen?
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Vaikka mihinkään en koskenutkaan niin johan se taas lakkasi lämmintä puhaltamasta. Jotain tarttis siis tehdä. Pari juttua on nyt mielessä päälimmäisenä:

1) Tilapäisratkaisuksi venttiili jolla voin manuaalisesti säätää alipainetta vesiventtiilille. Mistähän tuollainen löytyisi?

2) Joku osaava pitäisi saada vilkaisemaan tuota control unitia, itse en uskalla alkaa sitä räpeltämään, on kohta vielä pahemmin rikki. Tai ainakin pitää saada toinen kpl varalle ja niistä sitten huonompaan harjoitella. Olisiko ehdotusta missä sen saisi tsekkautettua? Ei tarvi olla ilmaista! Itse en keksi kuin mahdollisesti Pulttikanava - ellei sitten joku osaava ja ystävällinen sielu täällä tarjoa palveluksiaan!

Tuolla saksalaiselta saamiani kuvia hänen läpikäymästään ohjausyksiköstä, ei mokoma ollut halukas myymään vaikka laittoikin omaan autoonsa jonkun aftermarket systeemin: https://photos.app.goo.gl/6DzHbyhVqSbk62TR7
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Tuossa pari opetusfilmiä Autotempin toiminnasta

ja huollosta
Tiukasti aisalinjalla.

Springer

En tiedä katsoinko oikeasta manuaalista mutta löysin myös tällaisen vikamahdollisuuden.
System put out either hot or cold air at all modes at all times:
a) defective water valve thermostat
b) defective water valve (stuck in open or closed position)

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Springer - 24 lokakuu, 2021, 18:52En tiedä katsoinko oikeasta manuaalista mutta löysin myös tällaisen vikamahdollisuuden.
System put out either hot or cold air at all modes at all times:
a) defective water valve thermostat
b) defective water valve (stuck in open or closed position)
Kyllä ihan oikealta kuulostaa. Mutta tsekkasin että lämmintä alkaa tulemaan kun imee itse alipaineen siihen letkuun mikä tulee ohjausyksiköltä termostaatille. Eli termostaatti ja vesiventtiili ovat ainakin jossain määrin tolkuissaan.

Kattelin noita videoita, niin vaikuttaisi että vika olisi ohjausyksikön vahvistimessa tai transducerissa (anturi?), ei servolla (kuvan oikeassa reunassa oleva mötikkä) koska alipaine termostaatille lähtee jo transducerilta.


Tuota termostaattia saattaisi pystyä käyttämään lämpötilan säätöön manustikin, koska siinä on joku sinetöity säätöruuvi siinä mihin tuo säätöalipaine (joka siis nyt on hukassa) tulee.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Siis joku tommonen voisi olla tilapäisratkaisu kuha saa tuon yksikön rokkaamaan, mutta hajuakaan mistä tuollaisia saisi?

Tiukasti aisalinjalla.

sössö

Onko sille lämppärin läppää käyttävälle kellolle säätöä esim. pitkät kiinnitysreijät?

Harri S

Pistä sille alipaineelle "turboruuvi".
Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 24 lokakuu, 2021, 20:00Onko sille lämppärin läppää käyttävälle kellolle säätöä esim. pitkät kiinnitysreijät?
Mitä niistä? Lämmön säätö itessään ei tapahdu läpällä vaan vesiventtiilillä.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 24 lokakuu, 2021, 20:17Pistä sille alipaineelle "turboruuvi".
Joo sillähän rupes löytymään, tattis!
Tiukasti aisalinjalla.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 24 lokakuu, 2021, 20:46Mitä niistä? Lämmön säätö itessään ei tapahdu läpällä vaan vesiventtiilillä.
aijoo, niinhän tässä olikin se lämmön säätö. Sille vesiventtiilille ei liene säätöä?

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 24 lokakuu, 2021, 20:54aijoo, niinhän tässä olikin se lämmön säätö. Sille vesiventtiilille ei liene säätöä?
Alipaoneella säätyy, ei muuten.
Tiukasti aisalinjalla.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 24 lokakuu, 2021, 21:28Alipaoneella säätyy, ei muuten.
joo muttei siellä ole mitään perussäätöä mihin saa koskea vain mopar korjaamon jeesus?

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 24 lokakuu, 2021, 21:30joo muttei siellä ole mitään perussäätöä mihin saa koskea vain mopar korjaamon jeesus?
Minusta ei, mutta täytyypä vielä varmistella. Mutta kyllä tuolla turboruuvilla saanee sen tilapäisesti pelaamaan. Kunnes tulee joku uusi vika.
Tiukasti aisalinjalla.

Jussi

Olitko jossain luonnosvaiheessa tägänny mut tohon alkuun?
Sellanen ajatus, mitä jo taisin aiemminkin tarjota, jos vaan tehdään visuaalinen tarkistus siihen ohjainlootaan. Käydään läpi ne paikat, joita vois epäillä tai tarkistella ilman varsinaista "korjaamista". Juotokset on se yks paikka.
Vaatii toki, et kaivat sen sieltä ulos.
En varmasti oo.