Chrysler / Imperial Autotemp ongelmat

Aloittaja Pertti K, 24 lokakuu, 2021, 18:21

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 16 helmikuu, 2022, 19:39Mittasin nyt sitä transduseria. Siinä on valkoinen, punainen ja musta johto. Def asennossa mikään ei oo maissa, valkoiseen ja punaiseen tulee 12-14 v ja mustaan n. 1 v. Voltit on samat kaikissa nappien asennoissa paitsi hi def asennossa valkoisessa 12 v ja punaisessa sekä mustassa molemmissa 6 v. Lämmön säädön pyörittely ei muuta lukemia, tosin voi olla sen verran kylmä että se pyytää täydet lämmöt koko ajan.

Vähän meisselin kahvalla koputtelinkin, ei vaikutusta.
Se voi olla pulssiohjattu, eli jotain pwm tapasta. Mut kyllä melkeen noilla lukemilla pitäs jo alipainetta päästä sen läpi, jos arvaan oikein sen kytkentää. Voipi olla rikki tai jumissa. Pulssiohjausta puoltas, kun siinä on iso kestomagneetti mukana, eli venttiili toimii vähän ku kajari.
En varmasti oo.

Pertti K

Tiukasti aisalinjalla.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 18 helmikuu, 2022, 19:55Taisi ainakin yksi vika löytyä!


Tai siis en tykkää. Mutta aina hyvä ku löytyy selkeitä ehdokkaita vikoihin.
En varmasti oo.

Pertti K

Se on aina iloinen asia kun sähkölle haisevasta laitteesta löytyy ihan ymmärrettävä mekaaninen vika. Nyt on kyllä semmoista näpertelyä vaativa, että täytyy viedä "jollekin" osaavammalle, kun ei oo ees varakappaleita tai uustuotantoa tiedossa...
Tiukasti aisalinjalla.

Springer

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 19 helmikuu, 2022, 07:50Nyt on kyllä semmoista näpertelyä vaativa, että täytyy viedä "jollekin" osaavammalle, kun ei oo ees varakappaleita tai uustuotantoa tiedossa...
On kyllä vaikeasti löydettävä osa, ei niitä ole myynnissä missään! Jostain romiksesta saattaisi jenkeistä löytyä? Osaisikohan joku mittarinkorjaaja tai sähkömoottorinkäämijä tuon korjata?

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Springer - 19 helmikuu, 2022, 18:38On kyllä vaikeasti löydettävä osa, ei niitä ole myynnissä missään! Jostain romiksesta saattaisi jenkeistä löytyä? Osaisikohan joku mittarinkorjaaja tai sähkömoottorinkäämijä tuon korjata?
Juuri kiikutin sen eräälle tässäkin ketjussa esiintyvälle herrasmiehelle. Eiköhän se kuntoon tule.

Onko tuttu laite?
Tiukasti aisalinjalla.

Springer

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 19 helmikuu, 2022, 19:43Onko tuttu laite?
Ei ole, vaikka kaikennäköistä on tullut rassattua. Välillä jopa onnistuneesti ;)

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 16 helmikuu, 2022, 19:39Mittasin nyt sitä transduseria. Siinä on valkoinen, punainen ja musta johto. Def asennossa mikään ei oo maissa, valkoiseen ja punaiseen tulee 12-14 v ja mustaan n. 1 v. Voltit on samat kaikissa nappien asennoissa paitsi hi def asennossa valkoisessa 12 v ja punaisessa sekä mustassa molemmissa 6 v. Lämmön säädön pyörittely ei muuta lukemia, tosin voi olla sen verran kylmä että se pyytää täydet lämmöt koko ajan.

Vähän meisselin kahvalla koputtelinkin, ei vaikutusta.
Tää alkaa nyt vähän avautumaan, kun tuota on tutkinu. Toi transduser on kaksisuuntaisella venttiilikaralla oleva alipainevena. Toisessa päässä on vacuum input ja toisessa päässä vent reikä ulos, keskitila on toimilaitteelle, eli tässä tapauksessa servolle ja vesiventtiilille. Lepotilassa molemmat päät on kiinni, eli toimilaitteilla säilyy sen hetken alipaine (servolta on feedback tilasta). Nyt oletettavasti valkoinen johto on +12V ja samalla venttiilikelan keskiulosotto. Siitä kun se pikkuäly sitten vetelee maihinpäin mustaa ja punaista johtoa, niin kela ja venakara liikkuu eri suuntiin. Koska virran suunta kelassa on silloin eri ja se kela on ison magneetin sisällä. Musta johto maissa se pyytää lisää lämpöä avaamalla vacuum input reikää ja vastaavasti punaista johtoa maattamalla avaa "vent" reikää ja sulkee vesiventtiiliä.

Tästähän oli siis mustaan johtoon tuleva käämin pää poikki, eli ei tuu lämpöä vaikka pyytäs... Ihan looginen, vika huomioiden.

Kelassa on 2x430 kierrosta 0,09mm lankaa (lakka mitassa), ja liitospiuhojen suunnasta katsoen vastapäivään kelattuna. Suunnalla merkitys, koska kahteen suuntaan liikkuminen tarkoituksellista ja pitää olla oikein.

Kohtapuoliin pääsen vahvistaan ton teorian, kun saan korjatun kelan viimeisteltyä ja paikalleen.
En varmasti oo.

Pertti K

Tiukasti aisalinjalla.

Jussi

Nonni, nyt toi näyttäs pelaavan sillai kun oletinkin.

En varmasti oo.

Camino79

On se vaan ilo seurata kun amatimies tekee  8)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Pertti K

Joo tuon transducerin ehjäyksellä palattiin lähtöruutuun, eli Def-asento toimii niinkuin pitääkin, muut ei. Tai Hi-Defilläkin pyörii puhallin mutta ei tule lämmintä, se saattaa olla jo askel parempaan päin, en muista onko aiemmin edes puhaltanut.

Thermostatic vacuum delay switch ja puhaltimen vastukset tuli tsekattua että ovat kunnossa. Tuon alipaineventtiilin vielä ohitinkin hetkeksi mutta ei vaikutusta. Kätevää muuten kun manuaalissakin samalla kikkareella on ties miten monta nimeä riippuen että mistä kohti lukee ja tuossa kun noita switchejä, valveja, uniteja ym. riittää...







Rupes natsitervehdys puuduttaan kättä niin piti keksiä joku tieteellisempi lähestymistapa. On muuten tarkka ja luotettava!



Röntgenkatseellanin näin että contron unitin servossa jotain liikettä tapahtuu, mutta liikkuuko niinkuin pitäisi, niin vaikea sanoa.

Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Seuraavaksi pitäisi varmaan purkaa ja toivottavasti myös kasata se servo, tuolla kuveja vastaavasta:

https://photos.app.goo.gl/6DzHbyhVqSbk62TR7

Albumin puolivälistä lähtee purkaantumaan.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Meinas kyllä hanskat tipahtaa kun odotin että transduserin ehjäyksen jälkeen kaikki toimii niinku pitääkin. Mutta @Jussi pitää liekkiä lepattamassa kumminkin. Joka aamu on vatsapissa viestiä että ootko kattonut sitä ja tätä, ja seuraavaks voisit tsekata nämä ja nuo.

 :+1:

Ja tuo toimiva Def jo riittää ihan mukavaan käyttöön kuitenkin. Mutta ei ihan vielä pakata romuja kasaan.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 02 maaliskuu, 2022, 11:10Seuraavaksi pitäisi varmaan purkaa ja toivottavasti myös kasata se servo

Tämä suoritettu. Kohtuu siistiltä siellä näytti.





Yhdessä kohtaa oli vähän kipunaa iskenyt.



Kärjetkin suht ok.



Alipaineen venttiilihässäkkä oli vähän likainen ja tosi tahmea. Todennäköisesti se tahmeus kylläkin oli rasvaa jolla osin myös tiivistys varmistettu. Luultavasti toimiva oli tuokin.



Ei muutako putsausta ja rasvausta Jussin oheiden mukaan ja takaisin kasaanpäin.
Tiukasti aisalinjalla.