Kaasari, outo versio Q-jetistä. Tietoo...

Aloittaja Jussi, 08 joulukuu, 2021, 00:27

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 10 joulukuu, 2021, 07:57Ei itseasiassa edes mikään mahdottomuus?  ???

Onhan rochestereita marine-puolellakin niin miksei lentokoneissakin  :thinking:
taitaa olla mahdottomuus. Jo 30- luvulla on tehty oikeitakin lentokonekaasareita. Googlaa bendix-stromberg. Ovat turbomallejakin.

Turre11

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 10 joulukuu, 2021, 07:59Tää tuli itsellekin mieleen.. Jäi vaan mietityttään että minkäslaisia ne ilmailukaasarit on olleet, että toimii mahdollisen selällään lentämisenkin aikana.. :o
Spitfirestä tuli joskus lueskeltua, alkupään malleilla ei lennetty "katollaan" just ton takia. Yhtään en kyllä muista niitten kaasareitten rakenteita, vaikka niitä selostettiinki

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Turre11 - 10 joulukuu, 2021, 21:21Spitfirestä tuli joskus lueskeltua, alkupään malleilla ei lennetty "katollaan" just ton takia. Yhtään en kyllä muista niitten kaasareitten rakenteita, vaikka niitä selostettiinki
Silmukat ja muut plus-G temputhan menee, mutta muissa voi olla vähän laihallemenoa...
En varmasti oo.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Turre11 - 10 joulukuu, 2021, 21:21Spitfirestä tuli joskus lueskeltua, alkupään malleilla ei lennetty "katollaan" just ton takia. Yhtään en kyllä muista niitten kaasareitten rakenteita, vaikka niitä selostettiinki
...ainakaan kovin pitkään.
Tiukasti aisalinjalla.

Harri S

Merlinin kaasari taitaa olla lähempänä ruiskua kuin perinteistä kaasutinta.





Päätoiminen harrastaja

Mudracer

Joskus muinoin kun meni kisoissa maasturi kyljelleen niin en hokannu sammuttaa konetta vaan se kävi vielä vaikka oltiin jo hylsystä ulkona kunnes joku huusi että kone käy vielä. Kone oli letukan destrokattu 400 ja hollikka päällä.
Kisojen jälkeen kalijaa ottaessa joku sakki tuli kysymään että onko mulla joku ruisku kun kone kävi siinä asennossa. Nooh tuli källi mieleen ja sanoin että siinä on taitolentokoneeseen tehty hollikan kaasari, se porukka nielaisi koko tarinan ;D .
X

6PPC

Doug Roen Rochester- kirjastakaan ei löytynyt mitään mainintaa ko kapineesta

Jussi

Lainaus käyttäjältä: 6PPC - 13 joulukuu, 2021, 09:06Doug Roen Rochester- kirjastakaan ei löytynyt mitään mainintaa ko kapineesta
Juu, ei edes kuvaa.
En varmasti oo.

CC

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 08 joulukuu, 2021, 00:27Nyt löyty noista omista romuista yksi runko jostain 74-76 vuosilta, jossa korkeuskompensointi, eli aneroid ihan asennettuna. Useimmissa on noissakin ollu vaan sokee tulppa sen tilan paikalla.
Se on kanavoitu vähän oudosti ensiökurkkujen suuttimien alle kahtakin reittiä, joista toinen ainakin kovin epälooginen.
Tietääkö joku oikeesti kuin toi käikäle toimii?
Lainakuva netistä aneroid-värkistä...


Jos olen oikein ymmärtänyt, niin toi sekoittaa ilmaa sinne bensan joukkoon ja laihentaa sitä kautta seosta.
Ja sen nimi on kait  oikeasti altitude compensator.
Inspector

Jussi

Lainaus käyttäjältä: CC - 19 lokakuu, 2022, 23:45Jos olen oikein ymmärtänyt, niin toi sekoittaa ilmaa sinne bensan joukkoon ja laihentaa sitä kautta seosta.
Ja sen nimi on kait  oikeasti altitude compensator.
No niinhän mä sanoin, altitude compensator, tosin suomeksi. Värkki on aneroid kalvohässäkkä, joka liikuttelee neulaa ylös-alas paineen mukaan.
Ilmaa se ei voi sekottaa, koska neulan kärki on kohokammion pohjatasolla bensan sisässä. Pääsuuttimet vois olla "alikokoa" ja toi kompensois sitä tarpeen mukaan, mutta se miten ne kanavat on auki, on vähän outo...
En varmasti oo.

CC

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 20 lokakuu, 2022, 00:07No niinhän mä sanoin, altitude compensator, tosin suomeksi. Värkki on aneroid kalvohässäkkä, joka liikuttelee neulaa ylös-alas paineen mukaan.
Ilmaa se ei voi sekottaa, koska neulan kärki on kohokammion pohjatasolla bensan sisässä. Pääsuuttimet vois olla "alikokoa" ja toi kompensois sitä tarpeen mukaan, mutta se miten ne kanavat on auki, on vähän outo...


Juu oikeassa olet...carterissa se sekoittaa ilmaa...quadrajetissa säätää suutinta...

"the pres�sure-sensing unit moves a valve in a part throttle jet which controls fuel flow into the main well (Fig. 9.70). At high altitude, the bellows expands which moves the rods into the jets to reduce fuel flow for maintaining the mixture strength. This unit needs adjustment only if the unit is replaced."


Tuollahan siitä on jotain ja joku kuvankin tapainen.

https://what-when-how.com/automobile/altitude-compensating-carburettors-automobile/
Inspector

Jussi

Lainaus käyttäjältä: CC - 20 lokakuu, 2022, 00:23Juu oikeassa olet...carterissa se sekoittaa ilmaa...quadrajetissa säätää suutinta...

"the pres�sure-sensing unit moves a valve in a part throttle jet which controls fuel flow into the main well (Fig. 9.70). At high altitude, the bellows expands which moves the rods into the jets to reduce fuel flow for maintaining the mixture strength. This unit needs adjustment only if the unit is replaced."


Tuollahan siitä on jotain ja joku kuvankin tapainen.

https://what-when-how.com/automobile/altitude-compensating-carburettors-automobile/
Se, mikä siinä hämmentää, on se et kaikki kanavat on pääsuuttimien jälkeen yhdessä. Eli puoliskot ei ole erillään, kun toi kompensaattori on yhdistetty molempiin. Eli kaikki kolme neulaa säätää yhtä ainoaa bensamäärää. Tosin enpä ole perusmallistakaan kattonu, onko ne puoliskot yhdessä... Kun jotenkin oletuksena jos tehdään kaksi puolikasta, joilla omat osat, niin ne ei olis yhdessä. Kun koko homman olis voinu hoitaa yhdellä suuttimella ja neulalla.
En varmasti oo.

slant sickness

Olisko tuommosessa vuoristokaasarissa omanlaisensa kanavisto, joka poikkeaa muista? Jossei nuo ole yhdessä, noita paineessa kutistuvia patruunoita pitäisi olla kaksi tai ainakin kaksineulainen. Virittele sitten semmosia synkkaan...

Ulkomuistista noista on joku värssy kirjoitettuna Chilton auto repair manuaalissa vv 1972-79. Kirja on tallilla, joten en pääse tarkastamaan asiaa.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.