VVT-i tai muuttuva venttiilin ajoitus?

Aloittaja Toyopet, 17 tammikuu, 2022, 13:29

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Ihan vaan nyt kun en ole hirveästi noihin moottorin hengityksiin perehtynyt, niin pientä mielenkiintoa tuohon vvt-systeemiin, joka löytyy esim. vaimon avensiksesta ja monista muistakin nykyautoista.

Kuitenkin, tuolle toyon systeemillekin sanotaan, että säätöalue on -7-33° ja nimenomaan imuventtiiliä käännetään aikaisemmalle. Sen verran tiedän, että käynnistyksessä (öljynpaineellahan se toimii) on off ja sitten ecu jotenkin pulssilla ohjaa tätä säätöventtiiliä. Jotkut on jälkiasennuksissa laittaneet nuo venttiilinajoitukset on-off systeemillä, en tiedä miten ne saa aftermarket ecuissa ohjelmoitua muulla tavalla.
No mistään nokkien perusasteistakaan ei ole tietoa mutta eikö tuommoinen reilu 30 astetta aikaisemmalle ole aika paljon? Ja toisekseen, missä tilanteessa se paras hyöty aikaistamisesta saadaan? Pienillä kierroksilla vai isoilla? Vai liekö pelkän päästöhomman takia eikä niinkään paremman tehon läpi kierrosalueen?

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Kyrpov

Käsittääkseni vaikkapa just toyotalla on haettu tehojakin vaan sitten alkupään volvon ja volkkarin vvt vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnillä ynnä päästöjen takia.
Sinä vain

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 17 tammikuu, 2022, 13:29Ihan vaan nyt kun en ole hirveästi noihin moottorin hengityksiin perehtynyt, niin pientä mielenkiintoa tuohon vvt-systeemiin, joka löytyy esim. vaimon avensiksesta ja monista muistakin nykyautoista.

Kuitenkin, tuolle toyon systeemillekin sanotaan, että säätöalue on -7-33° ja nimenomaan imuventtiiliä käännetään aikaisemmalle. Sen verran tiedän, että käynnistyksessä (öljynpaineellahan se toimii) on off ja sitten ecu jotenkin pulssilla ohjaa tätä säätöventtiiliä. Jotkut on jälkiasennuksissa laittaneet nuo venttiilinajoitukset on-off systeemillä, en tiedä miten ne saa aftermarket ecuissa ohjelmoitua muulla tavalla.
No mistään nokkien perusasteistakaan ei ole tietoa mutta eikö tuommoinen reilu 30 astetta aikaisemmalle ole aika paljon? Ja toisekseen, missä tilanteessa se paras hyöty aikaistamisesta saadaan? Pienillä kierroksilla vai isoilla? Vai liekö pelkän päästöhomman takia eikä niinkään paremman tehon läpi kierrosalueen?
Tuo myöhäistäminen lisää kierroksille venyvyyttä, mutta vain suhteelliseen ajoitukseen nähden.

Ihmeellisesti ilmotettu tuo säätöalue, jos ei kiinteäajoituksista koneversiota ole olemassakaan. :o

Voisin olettaa että käyttöominaisuuksiin vaikutetaan jollain +15--7 asteen alueella ja tuo loppu jotain päästökikkailua. 7 astettakin on jo aika paljon..

Aikanaan Colttoseen tein just tuollasen 6-7 astetta myöhästävän nokkapyörän kiilan ja siitähän hävis alakierrosvedot aika tehokkaasti. :))
No, kiersi kyllä aika ilosesti sillä vakionokallakin noin. Ääneltään oli sitten ihan kuin joku Hondan 1.5-kone.. ::)

Tuolla ajotuksella veti nätisti sinne 8300-8500 1/min kierroksille ennenkuin alkoi vaatia uutta pykälää. :thinking:

Muoks.
Tuo Coltin kone oli siis 4G15 12-venttiilinen.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 17 tammikuu, 2022, 15:31Tuo myöhäistäminen lisää kierroksille venyvyyttä, mutta vain suhteelliseen ajoitukseen nähden.

Ihmeellisesti ilmotettu tuo säätöalue, jos ei kiinteäajoituksista koneversiota ole olemassakaan. :o

Voisin olettaa että käyttöominaisuuksiin vaikutetaan jollain +15--7 asteen alueella ja tuo loppu jotain päästökikkailua. 7 astettakin on jo aika paljon..

Aikanaan Colttoseen tein just tuollasen 6-7 astetta myöhästävän nokkapyörän kiilan ja siitähän hävis alakierrosvedot aika tehokkaasti. :))
No, kiersi kyllä aika ilosesti sillä vakionokallakin noin. Ääneltään oli sitten ihan kuin joku Hondan 1.5-kone.. ::)

Tuolla ajotuksella veti nätisti sinne 8300-8500 1/min kierroksille ennenkuin alkoi vaatia uutta pykälää. :thinking:
Tuo siis aikaistaa sitä imunokkaa.
Täytyyhän siinä joku kiinteä kohta olla ja tuo aiemmin laittamani asteluku taitaa olla ihan höpöä, tuommoisen löysin googlella:
LainaaVVT-i system (Variable Valve Timing - intelligent) allows to smoothly change the valve timing according to engine operating conditions. This is achieved by rotating the intake camshaft relative to the drive sprocket in the range of 40-60° (crankshaft rotation angle).
https://toyota-club.net/files/faq/16-01-01_faq_vvt_4_eng.htm
Tuolla sivulla itseasiassa on taulukkokin, miten se homma on ajateltu toimivan.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39