Ahtaminen

Aloittaja Gary Grand, 21 tammikuu, 2022, 11:58

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Pistin tuollaisen hyvin yleisen otsikon, niin saa ehkä vähän enemmän asiaa saman otsikon alle.. :P

Tämä artikkeli osui silmään netissä seikkaillessa:

https://www.macsmotorcitygarage.com/a-quick-history-of-the-gmc-6-71-blower/
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Antti


Anza

Hieno tuollanen roots ahdin. Siinä huono hyötysuhde verratuna vaikka turboon.

Toisaalta jos saa kaasarin asennettua roots mööpelin päälle imeväksi, oisko asentaminen joltain osin helpompaa kun turbo.

Turbossa välijäähdytin jne. Taas uudempaan ruiskuvehkeeseen taas imusarjaan rootsin asentaminen vaikea ja konepellistä töröttävä tötterö estää katsastuksen.

Sopii vanhaan autoon, mutta ei ehkä mielekäs uudempaan ruiskutekniikalla varustettuun?

sössö

turbonkin imupuolelle voi laittaa kaasuttimen. Tossa ahtimessa ei kai ole mitään viiveitä kuten turbossa on.

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: sössö - 24 tammikuu, 2022, 19:04turbonkin imupuolelle voi laittaa kaasuttimen. Tossa ahtimessa ei kai ole mitään viiveitä kuten turbossa on.


Näin.
All lives matters.
Let's go Brandon

Camino79

GM only 😉
+Pihatraktori :D

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 24 tammikuu, 2022, 19:34

Näin.
Juu, mutta tossa ponun 301:ssä (kuten myös buickin 231:ssä) oleva quadrajetti on kuitenkin ihan eri kuin vaparikoneissa...

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 24 tammikuu, 2022, 19:46Mistä tää on?  :o
turbo/imusarja. Eli imevä edition. Tuossa tulikin jo kone
All lives matters.
Let's go Brandon

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 24 tammikuu, 2022, 19:46Mistä tää on?  :o
80-81 Trans Am 301cid ainakin. Voi olla jossain muussakin. Ja sit ekat Buickin 3,8 turbot oli samalla rakenteella, mutta toi on ilmiselvästi ponun imusarja

Camino79

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 24 tammikuu, 2022, 19:5180-81 Trans Am 301cid ainakin. Voi olla jossain muussakin. Ja sit ekat Buickin 3,8 turbot oli samalla rakenteella, mutta toi on ilmiselvästi ponun imusarja


Okei, no värityksen perusteella joku pieni hunchi ois ollu mutta en mä muistanu että se noin perverssi systeemi oli  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Dart 67

Mitsu Trediassa oli tommonen imupuolen systeemi myös. 90-luvun alussa laitettiin parin kaverin kanssa moinen viritelmä pikkucorollaan 3k koneeseen ja ajeltiin sillä jäällä. Myöhemmin se oli DX Corollassa...
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

Dart 67

Nii ja sit se sama ahdinpaketti meni vielä kavereitten Starlettiin, missä oli 2T motti. Oli vesimetanoli ruiskutuskin...
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 24 tammikuu, 2022, 19:47Juu, mutta tossa ponun 301:ssä (kuten myös buickin 231:ssä) oleva quadrajetti on kuitenkin ihan eri kuin vaparikoneissa...
Niin, se ei ihan istahda tavallisen imusarjan päälle, ottaa vivustot kiinni. Nimittäin kerran kokeilin, kun meinasin korvata turbo-regalin kaasarilla 750cfm edelbrockin vakion 307:n päältä. Ei käynyt.
Paulin kanssa asiasta keskusteltiin ja olisi mahdollista ollut muokata se siihen mutta lopulta tehtiin kaupat siitä kaasarista ja edel jatkoi 307:n päällä ja kolme vuotta sitten näin auton Big Wheelsissä ja sama edeli edelleen saman 307:n päällä. Minulta lähti kuitenkin jo 2006 eteenpäin.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39