'72 Ford Consul 302 Cid

Aloittaja 1320, 12 helmikuu, 2022, 00:47

« edellinen - seuraava »

fileeraus

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 12 maaliskuu, 2023, 02:25Eikai ne vahingossa kärtsää, eikös ne oo kiinni niissä tulpissa?
Voihan ne vahingossa kärtsätä, ja saa ainakin mielenrauhan noilla sukilla.
- 1920 Willys-Overland Touring Car
- 1990 Ford P100

https://www.youtube.com/user/file582

Jussi

Lainaus käyttäjältä: fileeraus - 12 maaliskuu, 2023, 03:40Voihan ne vahingossa kärtsätä, ja saa ainakin mielenrauhan noilla sukilla.
Hukkasit pointin, josta mainitsin. Mut ei se mitään.
Jos ne laittaa niin, ettei osu pakosatsiin, niin ei ne itekseen siihen mee osumaan. Siksi ei "vahingossa".
En varmasti oo.

sössö

voiko olla vaikutusta tulpan lämpöarvoon jos tulpanhatun eristää?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 12 maaliskuu, 2023, 03:46voiko olla vaikutusta tulpan lämpöarvoon jos tulpanhatun eristää?
Teoreettisesti ja tarkkaan ajatellen vois olla. Joku tietty lämmönpoistuma sille on kuitenkin laskettava, mihin se posliinivarsikin osallistuu.
En varmasti oo.

A.Naali

Mulla syttyi Volvon tulpanhattu palamaan ahvenistolla, kun ei ollut lämpösuojia.
Iloisesti paloi vielä varikolla, kun heitin asfaltille...

Ei ottanut pakosarjaan kiinni.

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 05 maaliskuu, 2023, 15:08Toi lämppärin kotelo oli haljennut yhdestä kulmastaan joskus aikaisemmin ja nyt sen pääty irtosi sitten kokonaan. Se oli kuitenkin helposti korjattu 2K epoksilla.

Onko toi kotelo muutenkin sellanen parsittu tekele? Jos meinaan on, niin oon parsinut sen kokoon ihan ensimmäisten hommien joukossa kun auto tuli mulle.

1320

Kiitokset kannustuksesta!
Noista tulpanhatun suojista, en ole ainakaan kuullut että kenelläkään olisi niistä haittaa ollut joten tuskin on tässäkään. Tulpanjohtojen ja hattujen kärtsääminen pakosarjaan on hyvin mahdollista ja sitä ei pitäisi nyt enää päästä tapahtumaan. ;)

Lainaus käyttäjältä: JiiTee - 13 maaliskuu, 2023, 19:17Onko toi kotelo muutenkin sellanen parsittu tekele? Jos meinaan on, niin oon parsinut sen kokoon ihan ensimmäisten hommien joukossa kun auto tuli mulle.

Jep, sama kotelo siinä on edelleen. ;D 


Tarkoitus oli tehdä konehuoneeseen moottorin ja rungon välille ketju joka estää moottorin ylimääräisen liikkumisen. Noi moottorinkiinnikkeet ei ole ihan parhaat mahdolliset, joten kone pääsee hieman heilumaan konehuoneessa (parempien moottorinkiinnikkeiden teko on kyllä suunnitteilla, mutta toteutuu vasta tulevaisuudessa). Ketjulle tein kiinnikeraudan kahden etummaisen pakosarjan pultin ympärille ja pulttasin siihen tuollaisen lenkin johon ketjun saa kiinnitettyä.



Kiinnikerauta ei juurikaan näy, mutta maalasin sen nyt mustaksi kuitenkin.


Rungon puoleinen kiinnike pitää huomenna vielä rakennella ja sit saa ketjun väliin...


Sillä välin kun auto oli laskettuna alas pukeilta, päätin vaihtaa peltiset venakopat kesällä Västerås Summer Meetistä ostamiini alumiinikoppiin.



Mutta koska rimojen välien keltainen väritys ei sopinut omaan silmään, niin hioin maalatut alueet mataksi, sitten pikku teippailut ja pohjamaalia sekä mustaa väriä tilalle.



Maalin kuivuttua hioin rimat puhtaaksi ja kiillotin kopat kevyesti Mothersilla. Huohottimien kumit laitoin uudet samalla.



Venakoppien asennuksessa ainoa pieni hankaluus tuli kuskin puolella, jossa yksi alarivin pulttien T-muttereista ei mahtunut paikalleen vaan otti jarrutehostajaan kiinni. Ei auttanut muu kuin naputtaa tuo T:n poikkitappi irti, lyhentää T-mutteria tarvittava määrä ja porata uusi reikä ja asentaa poikkitappi takaisin.





Lämppärin kotelonkin kasailin paikalleen, lämppärin moottorin kiinnitysmutterit oli irronneet kotelosta ja ne oli jo joku aikaisempi omistaja liimannut silikonilla paikalleen, mutta nyt sekin liimaus oli pettänyt. Liimasin vahvalla 2K epoksilla mutterit kiinni lämppärin koteloon ja sitten sain lämppärinmoottorinkin paikalleen.



Ilmanputsarin kiinnitysruuvikin piti vaihtaa, kun Ruotsin Drag Race swapista löytyi hieman korkeampi ilmansuodatin. Viime kesänä paikallaan ollut suodatin oli sikäli vähän hölmön näköinen ettei se tullut pellistä juurikaan läpi, mutta ei olisi mahtunut ehjän konepellin allekaan. Mieluiten laittaisin suoran konepellin ilman reikää, mut se ei ole mahdollista niin toiseksi paras vaihtoehto lienee sitten tämä...



Kunhan kelit hieman lämpenee ulkona, niin maalaan noi keulan pellit korinväriseksi...
Tradition Never Goes Out of Style!

juhapih

olikos tuolla sisälokarissa sähköinen linelocker...

1320

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 19 maaliskuu, 2023, 23:09olikos tuolla sisälokarissa sähköinen linelocker...

Jep, viime kesänä sen toimintaa tulikin muutaman kerran kokeiltua... Pitänee jatkaa sen testausta jahka saa auton ajoon. :))
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Moottorin ja rungon väliselle ketjulle tuli tehtyä kiinnike jonka hitsailin runkoon kiinni.



Ketju paikalleen ja sen kiristys hoituu kätevästi jatkossa tuolla kiristimellä. Pitää vaan muistaa että tarkastaa kireyden aina ennen kun lähtee liikkeelle. 



Tässä sitten apukuskin puoleisen pakoputken aloittelua, joustopätkät tuli tuohon alkuun että mahdolliset moottorin värinät ei hakkaisi pakoputkenkiinnikkeitä rikki/löysälle heti kättelyssä, katsotaan miten toimii. Vaimentajat on nyt samat kuin ennenkin, mutta nyt putket mukailee lattian muotoja paljon paremmin eikä pitäisi osua maahan. Peräylityksen jälkeen tulee vielä Glasspackit kaveriksi, niin ehkä toi vähän hiljenee myöskin.



Tossa myös kuskinpuoleinen pakoputki tehtynä samaan pisteeseen, ainoa että kiinnikkeet puuttuu vielä. Seuraavana sais alkaa tehdä sitten peräylityksiä...



Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Hieno ajatus tehdä pakoputket taakse asti kaksilla vaimentajilla kaatui siihen ettei tuolla peränylityksessä ole oikein tilaa 2.5" putkistolle. En sano etteikö se olisi mahdollista, mutta auton alla maaten kun sovittelee putkia paikalleen, niin en usko saavani tehtyä sellaisia putkia mitkä ei kokoaikaa kolise johonkin kiinni, tilaa on todella vähän. Nosturilla voisi ehkä päästä paremmin sovittelemaan, en tiedä.

No, putket tulee nyt takapyörien edestä pihalle ja ne on vain yksillä vaimentajilla -> kyllä tän auton kuulee vieläkin. :))  Mutta putket tulee nyt korilinjan tasalle, sisämelu väheni jonkun verran, tosin saisi kyllä vieläkin olla hiljaisempi sisälle. Nyt putket on kuitenkin hyvät, pystyy ajamaan töyssyynkin ilman että raapii maahan.




Ajelin tallia ympäri koeajon ja auto tuntui toimivan, niin perjantaina suuntasin Rekola Cruisingiin koeajomielessä. Hyvin toimii ja moottorin ja rungon välinen ketju on hyvä lisäys, motti ei tärise juuri yhtään jonka ansiosta kulkupuolikin parani hieman, tosin nyt lähtee piirtämään sitten tarvittaessa ihan kaasustakin näillä vähän leveämmilläkin renkailla.

Toinen tärkeä päivitys, vaihdoin vanhan Crane Camsin rajoittimella olevan sytkämodulin Pertronixin vastaavaan ja syötin sinne rajoittajaksi saman 6200 kuin vanhassakin. Sytkävika poistui vihdoin, eli nyt voi pistää lämpimänäkin auton käymään ja lähteä sutimaan ilman että kierrostenrajoittaja on jumissa 4000 rpm kohdalla...




Seuraavaksi pitää laittaa noi Cut outsit toimintaan ja ajattelin heittää Fordin orkkispeltivanteet pillerikapseleilla alle.
Tradition Never Goes Out of Style!

Ragnar Ök



Seuraavaksi pitää laittaa noi Cut outsit toimintaan ja ajattelin heittää Fordin orkkispeltivanteet pillerikapseleilla alle.
[/quote]

Viel ei näköjään tule niskatuille käyttöä
Don't start what you can't finish.

palontie

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 02 huhtikuu, 2023, 11:53Hieno ajatus tehdä pakoputket taakse asti kaksilla vaimentajilla kaatui siihen ettei tuolla peränylityksessä ole oikein tilaa 2.5" putkistolle. En sano etteikö se olisi mahdollista, mutta auton alla maaten kun sovittelee putkia paikalleen, niin en usko saavani tehtyä sellaisia putkia mitkä ei kokoaikaa kolise johonkin kiinni, tilaa on todella vähän. Nosturilla voisi ehkä päästä paremmin sovittelemaan, en tiedä.

No, putket tulee nyt takapyörien edestä pihalle ja ne on vain yksillä vaimentajilla -> kyllä tän auton kuulee vieläkin. :))  Mutta putket tulee nyt korilinjan tasalle, sisämelu väheni jonkun verran, tosin saisi kyllä vieläkin olla hiljaisempi sisälle. Nyt putket on kuitenkin hyvät, pystyy ajamaan töyssyynkin ilman että raapii maahan.




Ajelin tallia ympäri koeajon ja auto tuntui toimivan, niin perjantaina suuntasin Rekola Cruisingiin koeajomielessä. Hyvin toimii ja moottorin ja rungon välinen ketju on hyvä lisäys, motti ei tärise juuri yhtään jonka ansiosta kulkupuolikin parani hieman, tosin nyt lähtee piirtämään sitten tarvittaessa ihan kaasustakin näillä vähän leveämmilläkin renkailla.

Toinen tärkeä päivitys, vaihdoin vanhan Crane Camsin rajoittimella olevan sytkämodulin Pertronixin vastaavaan ja syötin sinne rajoittajaksi saman 6200 kuin vanhassakin. Sytkävika poistui vihdoin, eli nyt voi pistää lämpimänäkin auton käymään ja lähteä sutimaan ilman että kierrostenrajoittaja on jumissa 4000 rpm kohdalla...




Seuraavaksi pitää laittaa noi Cut outsit toimintaan ja ajattelin heittää Fordin orkkispeltivanteet pillerikapseleilla alle.

On se vaan upee!
Eniten vituttaa kaikki.

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 02 huhtikuu, 2023, 11:53Hieno ajatus tehdä pakoputket taakse asti kaksilla vaimentajilla kaatui siihen ettei tuolla peränylityksessä ole oikein tilaa 2.5" putkistolle. En sano etteikö se olisi mahdollista, mutta auton alla maaten kun sovittelee putkia paikalleen, niin en usko saavani tehtyä sellaisia putkia mitkä ei kokoaikaa kolise johonkin kiinni, tilaa on todella vähän. Nosturilla voisi ehkä päästä paremmin sovittelemaan, en tiedä.

Toinen tärkeä päivitys, vaihdoin vanhan Crane Camsin rajoittimella olevan sytkämodulin Pertronixin vastaavaan ja syötin sinne rajoittajaksi saman 6200 kuin vanhassakin. Sytkävika poistui vihdoin, eli nyt voi pistää lämpimänäkin auton käymään ja lähteä sutimaan ilman että kierrostenrajoittaja on jumissa 4000 rpm kohdalla...


Jäinkin mielenkiinnolla odottamaan miten aiot tehdä takakelkan ylityksen, koska tiedän ihan kokemuksesta ettei sen toteutus ole ihan tuosta noin vaan. Jopa alkuperäinen putki on ihan riittävän haastava saada paikoilleen. :)) Alkuperäisessä putkessa on muistaakseni yksi sivu litistetty siitä takakelkan kohdalta.

Mitä tulee tuohon Crane moduliin, niin ihan kunnioitettavan ajan se on kestänyt, koska se on todennäköisesti mun ostamani eli sillä on ikää yli 20 vuotta.

Jussi

Sen verran vihjaan, et käännä noi yhet klemmarit enämpi "vaakaan". Ne nappaa kii melkeen mihin vaan turhan helposti, ja lisäksi niitä on ikävämpi purkaa pois vääntyneellä jengalla, josta vielä hieraantunu osa pois.
En varmasti oo.