Perän säätäminen: kosketus, hammasvälys jne.

Aloittaja sössö, 03 maaliskuu, 2022, 22:27

« edellinen - seuraava »

sössö


Jussi

Bellyn tosi paska ja kulunut perähän äänteli jarrupuolella aika vahvasti, mutta siellähän oli rattaissa syöpymää ja kaikkee kivaa. En kuitenkaan ottanu siihen mitään kiinavälitystä, vaan laakeroin sen uudestaan ja säädin sen verran, et kosketus häipy hampaan reunoista.
Nyt noilla säädöillä on edelleen hiljainen vedossa, eikä juuri äännä jarrullakaan, jotain kuulee kun yrittää ettiä kyllä. Mutta paljon ajetulle oikeen hyvä. Näillä kosketuksilla menin.

En varmasti oo.

sössö

nyt oli uusi yritys. Nyt näyttää tältä, hammasvälys on 20 sadasosaa aika tarkkaan. mitä raati nyt asanoo?





Olin sössinyt taas noitten levyjen tilauksen ja piti vähän modata pinionin säätölevyä että sain sen tonne poskilaakerin alle. Otin 10 pois toiselta puolelta ja lisäsin toiselle, kuitenkin outoo oli se että poskilaakereiden pänni katos kokonaan. Ennen on pitäny vasaralla koputella se murikka tonne, nyt vaan solahti. Silti mitään välystä ei ole.

Pinionin laakereilla on akselin suuntasta välystä 10 sadasosaa. Pyörii nätisti ja hiljaa eikä "rymistele" laakeri. Tohon oli joku kummallinen mittaustapa mihin mulla ei ollut välineitä joten varmaan tossa ihan hyvä.

Kalu

Se pinionin kummallinen mittaustapa on vierintävastuksen mittaaminen. Eli yoken mutterista esim viisarinäyttösellä momenttiavaimella pyörittäen. Eli pinionin laakerit pitää olla snadisti pänningissä, ei välykselliset. Tuohon vierintävastukseen en nyt osaa hatusta heittää mitää ja mitää arvoja muistakka, mut vähän naheesti sen pitää pyöriä.

Samaten poskilaakereissa pitää olla priilouddii, niinkuin ihmettelitkin.

Kai nää samat pätee vulvan hanuriinkin..

Mitä mä tähän mitää kirjottelen, mulla kaks edellistä peräremonttia meni ihan reisilleen.....

Springer

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 05 maaliskuu, 2022, 19:31Se pinionin kummallinen mittaustapa on vierintävastuksen mittaaminen. Eli yoken mutterista esim viisarinäyttösellä momenttiavaimella pyörittäen. Eli pinionin laakerit pitää olla snadisti pänningissä, ei välykselliset. Tuohon vierintävastukseen en nyt osaa hatusta heittää mitää ja mitää arvoja muistakka, mut vähän naheesti sen pitää pyöriä.
Samaten poskilaakereissa pitää olla priilouddii, niinkuin ihmettelitkin.
Kai nää samat pätee vulvan hanuriinkin..
Mitä mä tähän mitää kirjottelen, mulla kaks edellistä peräremonttia meni ihan reisilleen.....
Ainakin Moparin perissä ja varmaan muissakin on sellainen rutistuva shimmi jolla säädetään pinionin ja vetorattaan välys. Sen säätö tarvitsee tuollaista viisarillista momenttiavainta jotta näkee vieläkö kiritään. Yhden perän olen tehnyt ja hyvin toimi ainakin 5-vuotta ennenkuin myin auton pois.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Springer - 05 maaliskuu, 2022, 20:03Ainakin Moparin perissä ja varmaan muissakin on sellainen rutistuva shimmi jolla säädetään pinionin ja vetorattaan välys. Sen säätö tarvitsee tuollaista viisarillista momenttiavainta jotta näkee vieläkö kiritään. Yhden perän olen tehnyt ja hyvin toimi ainakin 5-vuotta ennenkuin myin auton pois.
tässä on shimmilevyt hoitamassa puristusholkin asian.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 05 maaliskuu, 2022, 19:31Se pinionin kummallinen mittaustapa on vierintävastuksen mittaaminen. Eli yoken mutterista esim viisarinäyttösellä momenttiavaimella pyörittäen. Eli pinionin laakerit pitää olla snadisti pänningissä, ei välykselliset. Tuohon vierintävastukseen en nyt osaa hatusta heittää mitää ja mitää arvoja muistakka, mut vähän naheesti sen pitää pyöriä.

Samaten poskilaakereissa pitää olla priilouddii, niinkuin ihmettelitkin.

Kai nää samat pätee vulvan hanuriinkin..

Mitä mä tähän mitää kirjottelen, mulla kaks edellistä peräremonttia meni ihan reisilleen.....
tossa oli arvot käytetyille ja uusille laakereille ja se käytetyille laakereille annettu arvo oli jotain todella olematonta eli ilmeisesti käytetyille laakereille ei erityisemmin saisi pänniä olla?

Ne laakeritkin näytti vähän kuppaantuneilta.

Toi kun on pelto/jääratailu käyttöön menossa niin mietin että paljonko sitä kannattaa hieroa.

Springer

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 maaliskuu, 2022, 20:19tässä on shimmilevyt hoitamassa puristusholkin asian.
Helpompi homma, voi purkaa ja laittaa uuden shimmin!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 maaliskuu, 2022, 20:22Toi kun on pelto/jääratailu käyttöön menossa niin mietin että paljonko sitä kannattaa hieroa.
Paitti jos nyt haluu tehä harjotusmielessä, kun vahinko ei ole suuri vituiks mennessä...

Siinä pinionilla ei nyt ainakaan sitä välystä saa olla laakereissa, vaikka olis vanhatkin. Samaten poskilaakereissa.
Noilla kosketuksilla varmaan kestää, mutta saattaa vähän ääntää jarrupuolella, arvaan. Toisaalta niitä ei aina saa hyväksi molemmin päin kuitenkaan.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 06 maaliskuu, 2022, 00:06Paitti jos nyt haluu tehä harjotusmielessä, kun vahinko ei ole suuri vituiks mennessä...

Siinä pinionilla ei nyt ainakaan sitä välystä saa olla laakereissa, vaikka olis vanhatkin. Samaten poskilaakereissa.
Noilla kosketuksilla varmaan kestää, mutta saattaa vähän ääntää jarrupuolella, arvaan. Toisaalta niitä ei aina saa hyväksi molemmin päin kuitenkaan.
okei, eli otan sen pinionin välyksen kokonaan pois. Käytetylle laakerille se vierintämomentti on 0,6-1,2nm tai vastaavaa. Poskilaakereissa ei ole välystä mun mielestäni mutta ei se sinne mitenkään nahkeesti mennyt, ei edes niin nahkeesti kun ennen poskilaakerien säätöä.

Poskilaakerille annetaan mitta milleissä. Mistä se kuuluu mitata?

toi on harjotuskappaleena vähän ankee kun on tuolla auton alla, auto nosturilla ja nosturia tarttis jo muuhunkin. Aattelin tohon ton auton alkuperäseen perään treenata paremmin, tehä perälle ihan jonkunsorttisen pukin missä tehdä ja tälleen.

sössö

Jäi poskilaakerit aika löysään. Ei riittäny levyt niiden hienosäätöön enää joku 5 tms. olis tarvinnu molemmille puolille. Olis ollu joka tapauksessa kompromissi. Kestää nyt sen minkä kestää, väljää ei siinä ainakaan ollu käsillä koitettuna mutta ei juurikaan pänniäkään.

Pinioniin sain semmosen ihan pienen nahkeuden.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 06 maaliskuu, 2022, 20:38Jäi poskilaakerit aika löysään. Ei riittäny levyt niiden hienosäätöön enää joku 5 tms. olis tarvinnu molemmille puolille. Olis ollu joka tapauksessa kompromissi. Kestää nyt sen minkä kestää, väljää ei siinä ainakaan ollu käsillä koitettuna mutta ei juurikaan pänniäkään.

Pinioniin sain semmosen ihan pienen nahkeuden.
Eiköhän se riitä ajateltuun käyttöön.
En varmasti oo.

sössö

hetken kulki auto hienosti, sitte kuulu kräts, rupesi kolisemaan ja vedot häipy. Kytkintä kun nostaa auto vaan meinaa sammua. Kardaani ei pyöri kun autoa työntää, pelkästään nytkähtää.

Jotain varmaan tein väärin...

sössö

mutta kyllä pöllytti piikkirenkailla hienosti, jakso kolmosellakin mennä jotenkin, jopa ruopia.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sössö - 07 maaliskuu, 2022, 19:26hetken kulki auto hienosti, sitte kuulu kräts, rupesi kolisemaan ja vedot häipy. Kytkintä kun nostaa auto vaan meinaa sammua. Kardaani ei pyöri kun autoa työntää, pelkästään nytkähtää.

Jotain varmaan tein väärin...
Nyt en tykkää.. :o
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement