Millaiset humppavehkeet autossa?

Aloittaja Jooli, 25 joulukuu, 2020, 00:34

« edellinen - seuraava »

NonSenCe

@Hupeli bassoa avoautoon.. usein basso tuntuu. ei tarvitse edes kuulla kunhan luulee että sen kuulee. eli sitä voi myös huijata sitä tunnetta.

bass shaker. kiinnitetään istuimiin. täristää takamusta kuin basson lyönti.


ja mikä hiton kaksoiskammio?

on yleisimmät kaksi kotelo tyyppiä suljettu kotelo ja refleksi kotelo. ja siten on vähän harvinaisempi bandbass tai kaistanpäästö kotelo. sitä ehkä tarkoitit. ei sellainen ole mikään ihmeiden tekijä kuitenkaan. kaikkia voi käyttää bassokaiuttimissa. kaikissa on hyvät puolensa ja huonot puolet. 

bandbassillä se ääni/paine tulee ulos kotelosta juurikin sillä putkella. ja teoriassa sillä vain voisi ehkä saada tuotua sen basson äänenpaineen sen putken kautta kohdistetummin lähemmäs kuulijoita. ja usein bandbass tuottaa vähän enemmän äänenpainetta samalla kaiuttimella ja teholla kuin esim suljettu kotelo.

https://www.auto-sound.net/index.php/bandpass-kotelo.html

avoautoa pitää ajatella ulkoilma konserttina, siellä isot pa-kaiuttimet isolla teholla konsertissa tuo kyllä bassoa ja äänenpainetta. umpiauto on sinänsä vain pienempi suljettu tila jonka sisälle on helpompi tuoda sama meteli vähemmällä vahvistin ja kaiutin määrällä. jos umpiautossa riittää 10" subbari ja 200w täristään penkkiä ja tuntee bassopotkun. niin minusta avoautoon ei kannata oikeastaan miettiä alle 15" ja pari kertaa enemmän watteja että pääsisi lähellekään samaa. ja vauhdin kasvaessa ulkoilman metelit moninkertaistuu, ja taas loppuu laitteistosta tehot.

siksi kaiuttimien suuntaus, niiden koon tai määrän lisääminen. tai osan niistä tuominen vähän lähemmäs kuulijaa avoautossa voi tehdä sen musiikin kuulemisesta helpompaa. ei ehkä kaunein stereokuva ja hifi ääni mutta saa ainakin selvää.
 
jos muissakin autoissa se midbassojen voima on se mikä oikeasti musiikissa tuntee ja huomaa, niin avoautossa niiden tärkeys korostuu vielä enemmän. eli niihin kannattaa sijoittaa. sekä kokoon, iskunpituuteen, oikeaan asennukseen ja riittävään vahvistin tehoon. yhden normaalin perus 5.25 tai 6.5 tilalle kannattaa etsiä paljon järeämpi versio, hyvä jos saisi muokattua tai rakenneltua autoa niin että saa vaikka tuplattua ne kaiuttimet tai kokoa suurennettua alkuperäisesti.

avoautossa määrä ja voima puhuu.

jos vähän helpommalla haluaa päästä, juurikin sieltä konserttikaiutin eli PA-puolelta ostetut kaiuttimet soivat pienemmällä teholla lujempaa. enemmän mökää per watti. niistä löytyy helpommin paremmalla herkkyydellä olevia kajareita. autopuolen kaiutin voi olla herkkyydeltään esim 86db/1w, pa puolelta voi löytyä 92/1w.

eli 86db kajari tarvii jo 4w tehoa ennenkun on siinä 92db voimakkuudessa missä pa kaiutin vasta käyttää 1w. ja se 92db/1w kajari soi jo 98db äänenvoimakkuudella samalla 4w teholla. 86bb kajari tarviikin jo 16w soidakseen saman 98db.

esim 86db kajari soi 104db 64watin vahvistinteholla..  ja se herkempi kajari pyytää vasta 16wattia. se yli sata desibeliä keski ja korkeitä ääniä riittää jo suurimmalle osalle kansaa.. bassolla tuodaan sitä isompaa meteliä sitten vielä.

desibelit kertautuu. useimmat ihmiset huomaavat 1db eron. 3db lisäyksen tai vähentämisen erottaa heti selvästi. ja riippuen vähän tilasta ja ihmisen havainto kyvystä, 6-10db ero on noin kaksi kertaa kovempi tai vaimeampi ääni. kaiutinta ja vahvistinta ajatellen, jokaisen 3db verran lujempi ääni vaatii joka kerta tehon kaksinkertaistamisen. siksi herkempi kaiutin on usein hyvä idea jos vahvistin tehoa ei ole paljoa, kunhan vahvistin ei ole sitten liian tehokas sille kaiuttimen tehonkestolle.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 03 heinäkuu, 2022, 18:04@Hupeli bassoa avoautoon.. usein basso tuntuu. ei tarvitse edes kuulla kunhan luulee että sen kuulee. eli sitä voi myös huijata sitä tunnetta.

bass shaker. kiinnitetään istuimiin. täristää takamusta kuin basson lyönti.


ja mikä hiton kaksoiskammio?

on yleisimmät kaksi kotelo tyyppiä suljettu kotelo ja refleksi kotelo. ja siten on vähän harvinaisempi bandbass tai kaistanpäästö kotelo. sitä ehkä tarkoitit. ei sellainen ole mikään ihmeiden tekijä kuitenkaan. kaikkia voi käyttää bassokaiuttimissa. kaikissa on hyvät puolensa ja huonot puolet. 

bandbassillä se ääni/paine tulee ulos kotelosta juurikin sillä putkella. ja teoriassa sillä vain voisi ehkä saada tuotua sen basson äänenpaineen sen putken kautta kohdistetummin lähemmäs kuulijoita. ja usein bandbass tuottaa vähän enemmän äänenpainetta samalla kaiuttimella ja teholla kuin esim suljettu kotelo.

https://www.auto-sound.net/index.php/bandpass-kotelo.html

avoautoa pitää ajatella ulkoilma konserttina, siellä isot pa-kaiuttimet isolla teholla konsertissa tuo kyllä bassoa ja äänenpainetta. umpiauto on sinänsä vain pienempi suljettu tila jonka sisälle on helpompi tuoda sama meteli vähemmällä vahvistin ja kaiutin määrällä. jos umpiautossa riittää 10" subbari ja 200w täristään penkkiä ja tuntee bassopotkun. niin minusta avoautoon ei kannata oikeastaan miettiä alle 15" ja pari kertaa enemmän watteja että pääsisi lähellekään samaa. ja vauhdin kasvaessa ulkoilman metelit moninkertaistuu, ja taas loppuu laitteistosta tehot.

siksi kaiuttimien suuntaus, niiden koon tai määrän lisääminen. tai osan niistä tuominen vähän lähemmäs kuulijaa avoautossa voi tehdä sen musiikin kuulemisesta helpompaa. ei ehkä kaunein stereokuva ja hifi ääni mutta saa ainakin selvää.
 
jos muissakin autoissa se midbassojen voima on se mikä oikeasti musiikissa tuntee ja huomaa, niin avoautossa niiden tärkeys korostuu vielä enemmän. eli niihin kannattaa sijoittaa. sekä kokoon, iskunpituuteen, oikeaan asennukseen ja riittävään vahvistin tehoon. yhden normaalin perus 5.25 tai 6.5 tilalle kannattaa etsiä paljon järeämpi versio, hyvä jos saisi muokattua tai rakenneltua autoa niin että saa vaikka tuplattua ne kaiuttimet tai kokoa suurennettua alkuperäisesti.

avoautossa määrä ja voima puhuu.

jos vähän helpommalla haluaa päästä, juurikin sieltä konserttikaiutin eli PA-puolelta ostetut kaiuttimet soivat pienemmällä teholla lujempaa. enemmän mökää per watti. niistä löytyy helpommin paremmalla herkkyydellä olevia kajareita. autopuolen kaiutin voi olla herkkyydeltään esim 86db/1w, pa puolelta voi löytyä 92/1w.

eli 86db kajari tarvii jo 4w tehoa ennenkun on siinä 92db voimakkuudessa missä pa kaiutin vasta käyttää 1w. ja se 92db/1w kajari soi jo 98db äänenvoimakkuudella samalla 4w teholla. 86bb kajari tarviikin jo 16w soidakseen saman 98db.

esim 86db kajari soi 104db 64watin vahvistinteholla..  ja se herkempi kajari pyytää vasta 16wattia. se yli sata desibeliä keski ja korkeitä ääniä riittää jo suurimmalle osalle kansaa.. bassolla tuodaan sitä isompaa meteliä sitten vielä.

desibelit kertautuu. useimmat ihmiset huomaavat 1db eron. 3db lisäyksen tai vähentämisen erottaa heti selvästi. ja riippuen vähän tilasta ja ihmisen havainto kyvystä, 6-10db ero on noin kaksi kertaa kovempi tai vaimeampi ääni. kaiutinta ja vahvistinta ajatellen, jokaisen 3db verran lujempi ääni vaatii joka kerta tehon kaksinkertaistamisen. siksi herkempi kaiutin on usein hyvä idea jos vahvistin tehoa ei ole paljoa, kunhan vahvistin ei ole sitten liian tehokas sille kaiuttimen tehonkestolle.

Mielenkiintoisia ajatuksia :)
Palaan..

Dohc

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 03 heinäkuu, 2022, 18:04@Hupeli bassoa avoautoon.. usein basso tuntuu. ei tarvitse edes kuulla kunhan luulee että sen kuulee. eli sitä voi myös huijata sitä tunnetta.

bass shaker. kiinnitetään istuimiin. täristää takamusta kuin basson lyönti.


ja mikä hiton kaksoiskammio?

on yleisimmät kaksi kotelo tyyppiä suljettu kotelo ja refleksi kotelo. ja siten on vähän harvinaisempi bandbass tai kaistanpäästö kotelo. sitä ehkä tarkoitit. ei sellainen ole mikään ihmeiden tekijä kuitenkaan. kaikkia voi käyttää bassokaiuttimissa. kaikissa on hyvät puolensa ja huonot puolet. 

bandbassillä se ääni/paine tulee ulos kotelosta juurikin sillä putkella. ja teoriassa sillä vain voisi ehkä saada tuotua sen basson äänenpaineen sen putken kautta kohdistetummin lähemmäs kuulijoita. ja usein bandbass tuottaa vähän enemmän äänenpainetta samalla kaiuttimella ja teholla kuin esim suljettu kotelo.

https://www.auto-sound.net/index.php/bandpass-kotelo.html

avoautoa pitää ajatella ulkoilma konserttina, siellä isot pa-kaiuttimet isolla teholla konsertissa tuo kyllä bassoa ja äänenpainetta. umpiauto on sinänsä vain pienempi suljettu tila jonka sisälle on helpompi tuoda sama meteli vähemmällä vahvistin ja kaiutin määrällä. jos umpiautossa riittää 10" subbari ja 200w täristään penkkiä ja tuntee bassopotkun. niin minusta avoautoon ei kannata oikeastaan miettiä alle 15" ja pari kertaa enemmän watteja että pääsisi lähellekään samaa. ja vauhdin kasvaessa ulkoilman metelit moninkertaistuu, ja taas loppuu laitteistosta tehot.

siksi kaiuttimien suuntaus, niiden koon tai määrän lisääminen. tai osan niistä tuominen vähän lähemmäs kuulijaa avoautossa voi tehdä sen musiikin kuulemisesta helpompaa. ei ehkä kaunein stereokuva ja hifi ääni mutta saa ainakin selvää.
 
jos muissakin autoissa se midbassojen voima on se mikä oikeasti musiikissa tuntee ja huomaa, niin avoautossa niiden tärkeys korostuu vielä enemmän. eli niihin kannattaa sijoittaa. sekä kokoon, iskunpituuteen, oikeaan asennukseen ja riittävään vahvistin tehoon. yhden normaalin perus 5.25 tai 6.5 tilalle kannattaa etsiä paljon järeämpi versio, hyvä jos saisi muokattua tai rakenneltua autoa niin että saa vaikka tuplattua ne kaiuttimet tai kokoa suurennettua alkuperäisesti.

avoautossa määrä ja voima puhuu.

jos vähän helpommalla haluaa päästä, juurikin sieltä konserttikaiutin eli PA-puolelta ostetut kaiuttimet soivat pienemmällä teholla lujempaa. enemmän mökää per watti. niistä löytyy helpommin paremmalla herkkyydellä olevia kajareita. autopuolen kaiutin voi olla herkkyydeltään esim 86db/1w, pa puolelta voi löytyä 92/1w.

eli 86db kajari tarvii jo 4w tehoa ennenkun on siinä 92db voimakkuudessa missä pa kaiutin vasta käyttää 1w. ja se 92db/1w kajari soi jo 98db äänenvoimakkuudella samalla 4w teholla. 86bb kajari tarviikin jo 16w soidakseen saman 98db.

esim 86db kajari soi 104db 64watin vahvistinteholla..  ja se herkempi kajari pyytää vasta 16wattia. se yli sata desibeliä keski ja korkeitä ääniä riittää jo suurimmalle osalle kansaa.. bassolla tuodaan sitä isompaa meteliä sitten vielä.

desibelit kertautuu. useimmat ihmiset huomaavat 1db eron. 3db lisäyksen tai vähentämisen erottaa heti selvästi. ja riippuen vähän tilasta ja ihmisen havainto kyvystä, 6-10db ero on noin kaksi kertaa kovempi tai vaimeampi ääni. kaiutinta ja vahvistinta ajatellen, jokaisen 3db verran lujempi ääni vaatii joka kerta tehon kaksinkertaistamisen. siksi herkempi kaiutin on usein hyvä idea jos vahvistin tehoa ei ole paljoa, kunhan vahvistin ei ole sitten liian tehokas sille kaiuttimen tehonkestolle.
Eikös tärkeintä oo se hirmuinen jumputus kuitenkin, mikä kuuluu ulos mahdollisimman hyvin!? ;D
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

sössö

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 03 heinäkuu, 2022, 18:04bass shaker. kiinnitetään istuimiin. täristää takamusta kuin basson lyönti.
kaverin isoveljellä oli kupla missä pienenä saatiin luukuttaa täysillä, siinä oli jättisubbari jotenkin takapenkin alla ja aina kun basso löi niin seeprakarvalla päällystetty penkki nousi ylöspäin. Siellä oli aika eksoottista istua ja pomppia DJ Alligaattorin tahdissa.

SUCK ON YOOR LOLLIPOP

siinä oli kyllä melkosen pimee musiikillinen esitys puheosuuksineen.

Nykysin ei edes kuule mitää subbariautoja enää, et paskaks on toiki menny.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Dohc - 04 heinäkuu, 2022, 01:58Eikös tärkeintä oo se hirmuinen jumputus kuitenkin, mikä kuuluu ulos mahdollisimman hyvin!? ;D
pitää kuulua kilometrien päähän kuunnellaanko Dr albania vai ATCtä.

Dohc

Lainaus käyttäjältä: sössö - 04 heinäkuu, 2022, 02:25pitää kuulua kilometrien päähän kuunnellaanko Dr albania vai ATCtä.
Jee! Nyt ollaan asialinjalla! :+1: Mää tykkään!
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

Anza


Tähän biisiin loppui itsellä lapsuus ja alkoi nuoruus. Ei enää kiinostanu Mintun ja Villen pussauskoppi tai Bogart company.
Pääsin serkun mukaan ja kesällä Ladan ikkuna auki huudattivat täysiä.

Hupeli


Murikka

Lainaus käyttäjältä: sössö - 04 heinäkuu, 2022, 02:23Nykysin ei edes kuule mitää subbariautoja enää, et paskaks on toiki menny.

Itsehän saan välillä hitaita tuijotuksia, kun tuuttaan menee linttajenkillä ja subi takoo täysillä jotai bassopaskaa  O0

Mun autossa ei vittu elvikset soi.  :))

tevo

Ration etulevyssä lukkee VOLVO, enämpää en tiijä.
Kuuluu jottai suhinaa ja pörinää kaijuttimista...
Born for Winter

isalmela

Lainaus käyttäjältä: tevo - 08 heinäkuu, 2022, 18:49Ration etulevyssä lukkee VOLVO, enämpää en tiijä.
Kuuluu jottai suhinaa ja pörinää kaijuttimista...
No semmosta se on Volvon miehillä. Ei siinä paljoa rillutella. Mulla on taivaan aikuinen ALPPIINE SOUND SYSTEM  ^-^
Diesel on puhtaampi

tevo

Joo, Vaimo kehotti asetoimaan ratiokanavat kohilleen ,saattaa muka kuulua paremmin.. ainakin Jouluradio..
Born for Winter

NonSenCe

miks tulikin mieleen isän vanhan ooppelin ratio jossa oli silloin vuonna 89 kun se käytettynä ostettiin, kasettiradiossa siinä kasettiläpässä tarra jossa luki opel. sen kun poisti alta tuli näkyviin fujitsu ten.

ja sitten vuosikymmeniä myöhemmin, omassa tojotassa, ennenkuin vaihdoin cd soittimen siihen, samassa paikassa oli toyota tarra, jonka alta paljastui fujitsu ten. taas.

mitäköhän sen volvo tekstin alta löytyisi.. alpine? blaupunkt?
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-