Fort Fiasko mk5 1,3 OHC 8v jakoketju, kukaan purkanut tällaista konetta?

Aloittaja sämpy, 21 elokuu, 2022, 05:58

« edellinen - seuraava »

sämpy

Kukaan kajonnut tuollaiseen koneeseen? Koittanut kysellä fordi ja parilla muullakin palstalla mutta ihan kuollutta. Systerin autosta jakoketju jotenkin tolkuttoman venynyt vaikka vain 140tkm ajettu. Pitänee vaihtaa mutta ei mitään kokemusta kyseisen moottorin rakenteesta ja kivahan se olisi saada kasaan ilman yllätyksiä tai rikkomatta mitään, ettei systerin tarttis montaa päivää olla ilman autoa..

En jotenkin löydä yhtään järkevää videota tai juttua tämän moottorityypin huoltamisesta. Tai itseasiassa koko moottorityyppi on hakusessa. Ei ole paikallisessa Motonetissakaan korjausopasta että pääsisi tutkimaan onko siinä tämä moottori. Kun käsittääkseni 1,25 ja 1,3 koneita on muitakin, esim. 16v hihnakoneena. Endura-E on vissiin edelleen OHV kone. Että en ole yhtään vakuuttunut että korjausopas edes käsittää tämän koneen, jota ei käsittääkseni edes myyty kaikissa Euroopan maissa. Jossain puhuttiin jotain brassikoneesta..

EDIT: pitää kai käydä kirjastossa katselemassa, josko siellä olisi tällaiseen manuaalia..
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.


sämpy

Tuollaiselta vaikuttaa. Vai että "rocam" moottori..

Pitääpä käydä kertomassa asia myös ford-klubin palstalla, jossa tätä kysyin jo reilu viikko sitten  ;D

Ai niin kiitoksia kovasti, täällä se turha tieto asuu!!!
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sämpy

Pistetään nyt nämä kuvatkin. Ihmettelin että kiristäjässä ei ole mitään perusjousta, vastapuolella ketju heilui yli pari senttiä:



Ja kun sormin kampesi kiristyspuolen ohjuria, sen pää menee jo aika pitkälle rattaan alle, ei juurikaan saisi mennä enempää?: Ohjurin yläpää on siis jo kiinni rattaassa puristaen ketjua ohjurin ja rattaan väliin.



Niin kai tuo pitää uusia. Autolla ajettu vasta 140tkm. Manuaalin mukaan vaan melko iso homma, moottori kannatukseen, öljypohja irti, öljypumpun purku jne..

Ford palstalla toinen kommentti oli, että jos ei pidä ääntä niin kovaa ajoa. Toinen kommentti että tuota ei pitäisi enää edes käynnistää..
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 22 elokuu, 2022, 07:24Pistetään nyt nämä kuvatkin. Ihmettelin että kiristäjässä ei ole mitään perusjousta, vastapuolella ketju heilui yli pari senttiä:



Ja kun sormin kampesi kiristyspuolen ohjuria, sen pää menee jo aika pitkälle rattaan alle, ei juurikaan saisi mennä enempää?: Ohjurin yläpää on siis jo kiinni rattaassa puristaen ketjua ohjurin ja rattaan väliin.



Niin kai tuo pitää uusia. Autolla ajettu vasta 140tkm. Manuaalin mukaan vaan melko iso homma, moottori kannatukseen, öljypohja irti, öljypumpun purku jne..

Ford palstalla toinen kommentti oli, että jos ei pidä ääntä niin kovaa ajoa. Toinen kommentti että tuota ei pitäisi enää edes käynnistää..
Paljonko ketju nousee ketjupyörältä nostaessa? :o
Jos välistä näkee suoraan edestä katsoessa ketjua pyörältä nostaessa, niin vaihtoon..

Ketjun jako ei enää ole sinnepäinkään siinä vaiheessa ja kuluminen kiihtyy äkkiä.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Stige

Ne on niitä nykyaikasia kertakäyttömoottoreita.

Just yhteen M57 tein ketjurempan ja lenkin verran venyny ketjut siinäkin jo yhteensä, eikä ollu ku 2xx tkm ajettu kone.

A.Naali

Noi nyky ketjukoneet on hauskoja,kun ketju kestää äkkiä vähemmän kuin hihna, ja pirullisia vaihtaa. Ainakin vaginoissa joissa monessa ketju askin päässä... :shitfan:

Janne-Pekka

Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Jussi

Tekeeköhän näihin kukaan ketjua liittimellä? Saabbiinkin muistaakseni sai. Vanhaan ketjuun kiinni uus ja pyöritellen paikalleen, sit ku nokalla hampailla, niin liitin kiinni.
Tai no, kai ton mopomies tekee ilman liitintäkin...
En varmasti oo.

sämpy

Tässä kun näemmä pitää irrotella öljypohja ja öljypumppukin että saa ketjun vaihdettua.. moottori pitää sitten tietty tukea ylhäältäpäin kun ei öölipohjaa enää ole ja kannake pitää irrottaa.

Että on ne hihnanvaihdot helppoja..

Kai tuohon pitää ostaa täysi paketti ja vaihtaa rattaatkin.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Hupeli

Garyhan taisi sen jo mainita mutta venyyköhän se ketju vai kuluuko?

Venymä on ehkä helpompi "huomata" silleen kun laittaa esim 1m viivaimen suoralle pöydälle ja "kiristää" mittaa 1mm toppareilla päistään.
Toi 1% lyhennys saa aikaan aikamoisen pullistuman viivaimessa pöydänpinnasta.

Eli jos ketju hammaspyörineen kuluu esim 0,3mm saa se jo aikaan jonkin moista väpätystä ketjussa. :)



Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 23 elokuu, 2022, 08:54Garyhan taisi sen jo mainita mutta venyyköhän se ketju vai kuluuko?

Venymä on ehkä helpompi "huomata" silleen kun laittaa esim 1m viivaimen suoralle pöydälle ja "kiristää" mittaa 1mm toppareilla päistään.
Toi 1% lyhennys saa aikaan aikamoisen pullistuman viivaimessa pöydänpinnasta.

Eli jos ketju hammaspyörineen kuluu esim 0,3mm saa se jo aikaan jonkin moista väpätystä ketjussa. :)



Jos ketju on venynyt, niin se on kyllä ollut melkoisella kuormalla.. ::)

Kulumisestahan tuo pituuden lisäys/ jaon muutos tulee.
Jokainen ketjun tappi- lenkki-kontakti kuluu pinnoiltaan ja niitä on monta..
Kymppi välystä jokaiseen niveleen, niin satalenkkinen ketju on saanut pituutta lisää pari senttiä.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 23 elokuu, 2022, 03:09Tekeeköhän näihin kukaan ketjua liittimellä? Saabbiinkin muistaakseni sai. Vanhaan ketjuun kiinni uus ja pyöritellen paikalleen, sit ku nokalla hampailla, niin liitin kiinni.
Tai no, kai ton mopomies tekee ilman liitintäkin...
mersuissahan sai kanssa monissa syötettyä uuden paikalleen
Sinä vain

Therealsamppa

Hyi, kyllä työntötankomoottorit taitaa olla minun juttu  ;D
Pulling out is always the hardest one, isn't it?

Stige

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 23 elokuu, 2022, 03:09Tekeeköhän näihin kukaan ketjua liittimellä? Saabbiinkin muistaakseni sai. Vanhaan ketjuun kiinni uus ja pyöritellen paikalleen, sit ku nokalla hampailla, niin liitin kiinni.
Tai no, kai ton mopomies tekee ilman liitintäkin...

Mersuihin ainaskin vaihtuu näin.
Ei herkkuahommaa siltikää niihin V6