Moottoriöljyjen sekakäyttö

Aloittaja jusssi, 28 huhtikuu, 2024, 08:00

« edellinen - seuraava »

jusssi

Mitäs mieltä muut on, että miten noita öljyjä tohtii laittaa sekaisin? Jos viskositeetti on sama, samat API ja autonvalmistaja hyväksynnät, mutta eri valmistajan öljyt. Kolme litraa löytyis Gulffia, mutta sitä ei täällä oo oikein missään, ni jos ne sotken johonkin muuhun vastaavaan, kun mersuun öljyt vaihdan.
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Springer

Tämä video tosin on moottoripyöristä mutta öljyä niissäkin on ;)

jusssi

Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Mudracer

Olen tehny niin suuren synnin että sotkenu tavis mineraalia ja eri merkkistä syntistä keskenäään kun öölin poiston jälkeen huomasin että eipä ole samaa tavaraa tarpeeksi kekkoseen. 4 litraa delvakkia ja loput mätänetin syntistä. Ei lauennu.
X

Kyrpov

On tullut myös usein sotkettua. Sen huomaa tikussa jos johonkin ei niin vetreään pataan hulauttaa jotain litkua täyssenteettistä mutta muuten ei.
Sinä vain

NonSenCe

mä olen sotkenut aina öljyjä keskenään.

 kun ne öljyt eivät edes saa olla toisiinsa kelpaamattomia tai sekoamattomia tehtaalta tullessaan. ja se puolisynteettinen on mineraalin ja täyssynteettisen sekotusta kuitenkin.

yritän kyllä pysyä täyssynteettisissä nykyisin, kerran kun siirtyy ja auto toimii ja pitää suurimman osan öljyistään sisällään, niin ei kannata enää pelkkään mineraali ööliin mennä takasin. oma osasynteet seos maksimissaan, vain vähän mineraalia tai puol syntistä sekaan.

 diesel käyttis saa diesel öljyä, valmistaja voi olla mikä tahansa kun täytän öljynvaihtojen välillä. 0w,5w (ja 10w kesällä) ja 30 tai 40.

 bensakoneet saa sekotuksia. kunhan ne moottorin minimivaatimukset täyttyy niin ei oo mua haitannut. eikä vielä ole yksikään kone hajonnut (koputtaa puupäätään)

 yleensä oon vanhoihin bensakoneisiin (no eihän mulla ookkaan kuin ennen -93 tehtyjä) vähintään lisännyt vähän dieselien öljyjä että saa vähän erilaisia lisäaineseoksia (uudemmat 80-90luvun koneet). ja vanhempiin toisinpäin, eli diesel öljyyn sekaan vähän bensamoottori öljyä. (tyyliin 4:1 tai 50/50 seoksia).

niissä diesel öljyissä on aina ollut vähän enemmän sitä vanhanaikaista zddp lisäainetta kuin mitä nykynormi bensakoneiden öljyissä on, sitä sinkkkiä mikä vanhoihin koneisiin kuulunut alunperinkin. vaikka ei ihan niin vanhoja myllyjä ole ajossa niin mielummin silti haluan että öljyssä on enemmän samoja aineita kuin silloin uutena myydyissä öljyissä on ollut. mutta nää on kai osittain omia ja muiden voodoo bläk mägik mumbo jumbo hölynpöly perusteluita ja oletuksia.

kun jotenkin en ikinä usko että uudelle katalysaattori yms hitek tekniikalle ja toleransseille tarkoitettu öljy olisi oikeasti myös edelleen optimoitu tai täysin sopiva sille ikivanhalle moottorille. niistä vanhoista romuista kun halutaan eroon isossa kuvassa ekologisen ajattelun takia.. ja parashan on että ne moottorit vaan kuluu loppuun uusien "edelleen yhteensopivien" öljyjen takia. ja itsekseen poistuvat käytöstä. sekin epäluulo /vainoharhaisuus olettamu on syynä että lisään siihen moderniin öljyyn vanhempaa sekaan. (eli teen oman seoksen esim tyyliin 4-5l modernia ja 1-2 litraa "classic" öljyä tai diesel öljyä)

ongelma on että oon myös pihi, tai säästää välillä oudoista kohdista, joten ei toimerru koskaan ostaan mitään valmiiksi kallista ja lisäaineistettua öljyä tai erikseen lisäaine pulloa. lutraan ennemmin omia mikälie seoksia halvemmista öljyistä ja toivon parasta. :D

tarttis ostaa kyllä öljyjä. oldsiin pitäny vaihtaa öljyt jo viis vuotta. tarkoitus olisi ostaa bilteman 40euron 10l täyssynteettinen (34-880), siihen sitten 4-5l dieselöljyä (esim delvac) tai joku tollanen "classic" mineraali öljykannu.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Camino79

En oo juurikaan ite sortunu sotkottelemaan kun toi valvolinen 5w-40 täyssyntinen on toiminu jokavehkeessä moitteetta. Myös tossa ykässä joka on tommonen maamoottori ja saa kiepuraa ihan huolella.

Mutta koska noi zddp-lisäaineet on esmes rokista mahdottomia tilattavia ni siinäpä on porsaanreikä. Nimittäin assembly-lubet/litkut on ainakin toistaseks ollu hyväksyttyjen listalla vaikkei lisäaineet ookkaan. Eli jos haluaa hifistellä ni heivaa sen vajaan kympin maksavan assembly-luben/fluidin sisään jokaisessa öljynvaihdossa.

Ei oo kummonen kuluerä jos sillä "harrastevehkeellä" ajaa sen 1-2tkm vuodessa ja haluaa sinne sen lisäaineistuksen. Ei tarvii sentäs lotrata mineraaleja ja syntisiä sekasin.

Joskus oli joku "ohjeistus" että neljänneksen saa sotkea muuta öljyä sekaan.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

En oo ite kans koskaan huolestunu eri öljyllä jatkamisesta, kun mitään en oo koskaan siitä haittaa huomannu. Jos on samaa, niin toki sillä, mutta jos ei ole, niin sujuvasti jotain muuta tilalle. Samaten myöskään viskositeettiluokasta poikkeamisella ei ole ollut mitään havaittavaa vaikutusta. Ja meillähän ei toi kalusto vaihdu edes kymmenvuosittain, eli seurannat vaikutuksiin ei jää vaan vuoteen.
En varmasti oo.

LPR

Nykyään kaikki moottoriöljyt on periaatteessa sekoitettavissa, toki ominaisuudet ja luokitukset on sen jälkeen mitä sattuu. Saman luokituksen eri merkkisillä ei pitäisi niissäkään olle heittoa. Joskus 60-luvulla Castrolia ei saanut sotkea muiden kanssa, en tiedä mikä oli syy ja mitä sekoittaminen aiheutti. Myös aikojen alussa, kun moniasteöljyt tulivat, ei niitä kuulemma saanut sotkea yksiasteöljyihin. Liekö ollut vain uskomus tai perusteena oli, että moniasteöljyn edut menetetään.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 29 huhtikuu, 2024, 03:45Nykyään kaikki moottoriöljyt on periaatteessa sekoitettavissa, toki ominaisuudet ja luokitukset on sen jälkeen mitä sattuu. Saman luokituksen eri merkkisillä ei pitäisi niissäkään olle heittoa. Joskus 60-luvulla Castrolia ei saanut sotkea muiden kanssa, en tiedä mikä oli syy ja mitä sekoittaminen aiheutti. Myös aikojen alussa, kun moniasteöljyt tulivat, ei niitä kuulemma saanut sotkea yksiasteöljyihin. Liekö ollut vain uskomus tai perusteena oli, että moniasteöljyn edut menetetään.
Veikkaan uskomusta. Synteettisten tullessa kauhee varottelu et näitä ei sit saa sotkea vanhaan öljyyn, tulee paakkuja ja kone hajoo heti. Ei tullu paakkuja, eikä koneet hajonnu.
En varmasti oo.

Mudracer

Moottoriöölistä en tiiä mutta tomaattimehun kohdalla jenkkilässä tehtiin oikein laki että eri merkkisiä mehuja sekoittamalla loota ei saa hajota.
X

Stige