Techno-Classica, Essen 2023 (Kuvia)

Aloittaja 1320, 15 marraskuu, 2023, 21:38

« edellinen - seuraava »

1320

Huhtikuussa käytiin faijan kanssa Saksassa, Essenin Techno-Classica näyttelyssä. Torstaina lähdettiin ja saavuttiin iltapäivästä majapaikkaan naapurikaupunkiin Düsseldorfiin, perjantaiaamusta sitten suunnattiin näyttelyyn. Ja katseltavaahan riitti. Kalustoa oli 7 isoa hallia täynnä, ja näyttelyautot oli todellakin viimeisen päälle hienossa kunnossa, siis käytännössä virheettömiä.

Kaluston tason ja näyttelyn koon lisäksi ehkä isoimpana erona kotimaan tapahtumiin oli se, että vaikka osastot saattoi olla aidattuja, niin yleensä aidassa oli aukko josta kävijät saivat mennä osastolle sisään katselemaan autoja lähietäisyydeltä, siitäkin huolimatta, että osastoilla oli monilla mittaamattoman arvokasta kalustoa esillä. Näytillä oli myös paljon erittäin harvinaisia alle 100 kpl valmistettuja autoja ja automerkkejä joista en ollut koskaan kuullutkaan.

Meillä meni kiertämiseen 9 tuntia, kaikki autot ehdittiin kierrellä, kaikkia myyntikojuja ei. Kaksi päivää kannattaa siis varata aikaa jos haluaa kiertää kaiken rauhassa.

Tuosta löytyy iso läjä kuvia jos jotain kiinnostaa katsella: Techno-Classica, Essen 2023


Pistetään muutamat omat suosikit vielä tähän alle:

'57 Fiat 1200 Wonderful Coupe by Vignale - the Vignale Wonderful. Esitelty 1957 Turin Motor Showssa, valmistusmääristä ei tarkkaa tietoa, mutta kuulemma 3-5 kpl eli melko harvinainen.


'54 Maserati A6GCS Berlinetta. Pininfarinan muotoilema Maserati, jossa pellin alla 170 hp suora kutosmoottori. Valmistusmäärä 4 kpl.


'55 Pegaso Z-102 Berlinetta Panoramica. Moottorina 2.8L V8, jossa tuplatulppakannet, tuplamagneetot sekä kaksi nelikurkkuista kaasaria, 180 hp. Valmistusmäärä 8 kpl.


'69 Lamborghini Islero S. Enpä ollut tällaisestakaan kuullut aikaisemmin, mutta enää en ole sitä mieltä että hienoin Lamborghini on traktori, tämä kiilaa kärkipaikalle. Tekniikkana Lambon V12, tämähän on jo sitten yleinen laite, eli valmistettu 100 kpl.


'73 LMX 2300 HCS Coupe. Milanolaisen yrityksen tekele, jossa käytettiin Fordin akselistoja ja V6 moottoria. Lasikuitukori (jossa kuitenkin on peltiovet) on omaa tuotantoa. Malli esiteltiin 1968 ja vuoteen 1973 mennessä näitä valmistettiin noin 43 kpl.


Tradition Never Goes Out of Style!

Pande

Kiitos hienoista kuvista.

Kuten juttua oli taannoin, niin itse kävin Essenissä vuonna 2016 ja oikeastaan kaikista kommenteista olen samaa mieltä. Itsekin varasin vain yhden päivän näyttelylle ja vaikka olin avaamisaikaan ovella jonottamassa etukäteen ostamani lipun kanssa ja poistuin sulkemisaikaan niin en ole ihan varma näinkö kaiken esillä olleen.

En ole toiste saanut aikaiseksi Essenissä käydä, mutta varmasti olisi nähtävää vaikka kävisi joka vuosi. Kuvien perusteella hyvin tutulta näyttää sikäli että samankaltaisia osastoja kuin silloin vuosia sitten, silti vaikka kuinka paljon laitteita joita en ole missään itse livenä nähnyt.

Katselin kuvista ensin, että oliko tällä kertaa laisinkaan autonvalmistajien omia osastoja mutta olihan siellä lopussa ainakin Volkkari juhlistanut Passatin 50-vuotista taivalta. Minun käydessäni Mersulla oli tosi isot puitteet ja runsaasti kalustoa paikalla.

If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 15 marraskuu, 2023, 21:38'73 LMX 2300 HCS Coupe. Milanolaisen yrityksen tekele, jossa käytettiin Fordin akselistoja ja V6 moottoria. Lasikuitukori (jossa kuitenkin on peltiovet) on omaa tuotantoa. Malli esiteltiin 1968 ja vuoteen 1973 mennessä näitä valmistettiin noin 43 kpl.




Varsin makoisan näköinen teos. 8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

1320

Lainaus käyttäjältä: Pande - 15 marraskuu, 2023, 22:11Katselin kuvista ensin, että oliko tällä kertaa laisinkaan autonvalmistajien omia osastoja mutta olihan siellä lopussa ainakin Volkkari juhlistanut Passatin 50-vuotista taivalta. Minun käydessäni Mersulla oli tosi isot puitteet ja runsaasti kalustoa paikalla.


Mersulla, VW:llä ja Fordilla oli omat osastonsa ja Skodalla taisi olla muutama auto myös esillä siinä samalla alueella, mutta just kaverin kanssa juteltiin näyttelyn jälkeen, niin se sanoi että noita valmistajien osastoja on ollut aikaisemmin enemmänkin.

Nähtävää tosiaan riittää sen verran hyvin, että kyllähän tuonne voisi uudestaankin lähteä. Itseasiassa vähän oli ajatus, että jos ensi keväänä lähtisi taas.

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 17 marraskuu, 2023, 11:48Varsin makoisan näköinen teos. 8)

Jep. Tuossa kun on jo Fordin osaa muutenkin, niin tuonne sopisi hyvin SBF ja manuaali... ;D


Meillä oli majoitus Düsseldorfissa, joten kun näyttelyssä käytiin perjantaina, ja kun paluulento lähti vasta lauantaina alkuillasta, niin aamupäivällä käytiin Düsseldorfin Classic Remisessä, jossa vanhaan puoliympyrän muotoiseen veturihalliin on kerätty klassikkoautoja näytille ja myyntiin, ja samassa tilassa on myös useampia klassikoihin keskittyneitä korjaamoja ja muita alaan liittyviä yrityksiä.

Hieno paikka, kannattaa käydä jos noilla seuduilla pyörii.

Classic Remise Düsseldorf.




Tradition Never Goes Out of Style!

Pande

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 18 marraskuu, 2023, 22:08Meillä oli majoitus Düsseldorfissa, joten kun näyttelyssä käytiin perjantaina, ja kun paluulento lähti vasta lauantaina alkuillasta, niin aamupäivällä käytiin Düsseldorfin Classic Remisessä, jossa vanhaan puoliympyrän muotoiseen veturihalliin on kerätty klassikkoautoja näytille ja myyntiin, ja samassa tilassa on myös useampia klassikoihin keskittyneitä korjaamoja ja muita alaan liittyviä yrityksiä.

Hieno paikka, kannattaa käydä jos noilla seuduilla pyörii.
Itse tyhmyyksissäni jätin Düsseldorfin Classic Remisessä käymättä, mutta pariin kertaan olen käynyt Berliinin Classic Remisessä joka toimii vastaavalla konseptilla vanhoissa raitiovaunuhalleissa. Silloin kun lennot menivät Tegelin kentälle niin oli jopa matkan varrella keskustaan mennessä.





Tämä mulla on tällä hetkellä näytön taustakuvana, tämän kuvan olen ottanut tuolla Berliinissä myös. Jotenkin ihan käsittämätön fiilis kun ketään ei näy missään ja tuossa nokan edessä on tämmöisiä miljoonan arvoisia autoja mitä voi vapaasti katsella.




If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Pande

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 18 marraskuu, 2023, 22:08Classic Remise Düsseldorf.
Tuliko tietoon mikä tämä on? Bemarin takavalot siinä on ja nelipulttiset vanteetkin voisivat Bemariin sattua, mutta ei näytä muuten tutulta. Metkat vilkuilla varustetut pisarapeilit muuten.

If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

1320

Itse taas ei ole tullut Berliinin Classic Remisessä käytyä, vaikka Berliinissä itsessään onkin joskus käyty. No, ensi kesänä täytynee lähteä Saksaan, pitää katsoa jos osuisi reitin varrelle. ;)

Lainaus käyttäjältä: Pande - 18 marraskuu, 2023, 23:03Tuliko tietoon mikä tämä on? Bemarin takavalot siinä on ja nelipulttiset vanteetkin voisivat Bemariin sattua, mutta ei näytä muuten tutulta. Metkat vilkuilla varustetut pisarapeilit muuten.


Tämän jouduin Googlettamaan reissusta palauduttua, samaa nimittäin ihmeteltiin, että siinä on joitakin tutunnäköisiä osia, kuten esimerkiksi juuri takavalot, mutta muuten ihan tuntemattoman näköinen laite. Se on 1967 Bayer K67. Kokomuovisella korilla, tehty 5 kpl joista ilmeisesti kaksi on jäljellä.

Tuossa lisää juttua: https://www.plasticstoday.com/automotive-and-mobility/throwback-thursday-plastic-car-future-circa-1967
Tradition Never Goes Out of Style!