Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

sämpy

Tuli itekkin mietittyä uutena liiketoimintana akkuehjäämöä, osittain tämän voorumin innoittamana.

Mutta kun ei aiheesta oikeesti mitään tiedä niin pitäisi olla melko pätevä liikekumppani. Ja tulee siinä juridisiakin ongelmia riittämiin, noista monet ei periaatteessa ole tarkoitettu avattaviksi, pitäisi ehkä olla softat niihin autoihinkin ynnä koodata tai vaihtaa akun sirut ja lisenssit maksaa järjettömiä ynnä on se vaan hemmetin paljon työtunteja imevää hommaa ettiä ne huonoimmat kennot ja vaihdella että äkkiä se maksaa monta tonnia kumminkin. Siis jos periaatteessa ehjä akku on yhtäkkiä mennyt huonoksi, sitäkin kai sattuu autoissakin aika paljon että osa kennoista p-kana, vaikka onkin ehkä laadukkaampaa tavaraa kuin joku kiinanmopo.

Franchise-hommanahan tuommonen pitäis mennä, emoyhtiö hommaa lisenssit tms.

Joku 10-15 vuotias sähkis niin eipä se akku korjaamalla kaikki kennot vaihtaen liene sen halvempi kuin se uusi kymppitonnin merkkiakku. Vaikka olisi edes käytettyjä kennoja joita kierrättäisi. Niillekin pitäisi olla ostokanavat että ostaa kaikki akut mitä saa ja purkaa ja diagnosoi ja käyttää mitä pystyy.

En tiedä onko oikein bisnestä sitten tuokaan, helpommallakin voi päästä.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Anza

Isot jännitteet noissa sähköauton akuissa. Voi olla kolaritilanteessa hengenvaarallinen. Taas toisaala myös paloturvallisuus ongelma. Ei sammu millään jos alkaa reagoimaan.

Jos oon ymmärtäny oikein niin palolaitoksella on vesitiiviitä kontteja mihin laittavat epävarmoissa tilanteissa akkuauton uimaan.

Li-ion akku vissiin Teslassa. Sama ku täällä foorumiĺla fiksummat osaa kennottaa uusiksi. Siinä Teslan akustossa jopa kymmeniä tuhansia niitä patteripillereitä. Jos sellasen purkaa ja erittelee hyvät huonoista ja kasaa uudelleen siinä kyl pitäis olla urakkavauhti. Ja vaikka saiskin niistä käytetyistä hyvän akun kasattua, mikä on sen käyttöikä? Onko vielä sama 3000 latauskertaa kuin uutena?

Anza

Sellanen akkuehjäämö vois olla mielenkiintoinen jossa akku vaihdetaan uuteen perempaan. Vaikka siihen uuteen litium-rikki akkuun. Joka vois olla paloturvallisempi ja pitkäikäisempi  sekä uusi.

sämpy

Kieltämättä siinä olisi enempi järkeä.

Olikos se eri akku taas mihin ne briteissä (?) kehitti sen 3d tulostetun grafiittikalvon, jolla piti saada paljon parempi kestoikä johonkin sinänsä olemassaolevaan materiaalivaihtoehtoon.

En ole jaksanut kovin paljoa keskittyä noihin, kun hypetystä riittää mutta edelleen odotellaan jotain oikeesti kaupallisesti toimivaa.

Kapasiteetti nyt sinänsä olisi jo kunnossa, kun vaan paino ja turvallisuus olisi kanssa. En tiedä uskallanko edelleenkään hommata sähkistä latausasemineen tuonne omaan kahdeksan auton avokatokseen. Palokunnalla kestää puoli tuntia edes päästä paikalle ja yöllä se kumminkin syttyy. Varsinkin kun emännän auto ei kuluta yhtään enempää kuin saman auton uusin hybridimalli, mutta pirun paljon halvempi ja helpompi huoltaa.

Sitäpaitsi 20-30 vuotta niin resurssipula johtaa suursotaan, jättimäisiin kansanvaelluksiin ja kaikki on sen jälkeen akateemista. En ymmärrä miten WEF ym meinaa tuosta selvitä jollain kiertotaloudella.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Anza

Just mietittiin yhtiökokouksessa että tällä hetkellä kaikki pyörät on meillä kellarissa, myös se ensimmäinen sähköpyörä. Tulevaisuudessa sähköpyöriä on enemmän ja mä pitäisin kyl niitä mielummin pihalla hyvän matkan päässä asuinrakennuksesta. Pitäis vaan olla hyvä häkki ja latausasema. Muuten pyörä varastetetaan.

Jollain oli palanu omakotitalo kiinalaisen teknologian vuoksi. Ite en haluais herätä yhteenkään ylimääräseen tulipaloon.

Siinäkin vois olla bisnestä tehdä helppokäyttöinen ja murtovarma häkki sähköpyörille latauspaikkoineen. Niitä varmasti tarvitään tulevaisuudessa lisää ja asukkaita ois helppo pelotella paloturvallisuudella ja vakuutusyhtiön hyväksymästä sais korvausrahat jne.

Harri S

Sähköpyörissä suurin ongelma on tietty ne akut.
Ei siksi että ne leimahtaa pyörävarastossa vaan siksi että ne on fillarin kallein osa, ja narkit yms. varastelee niitä. Siksi omistajat raahaa joko akun tai koko fillarin asuntoonsa ja lataa sitä siellä (usein vielä ilman valvontaa, yöaikaan).
Irroitettavat akustot on kolhuille alttiita ja halvat ratkaisut ja huoleton käyttö sekä lataaminen lisää vaurioitumisvaaraa ja siten tulipalon mahdollisuutta.
Kun asunnossa leimahtaa, varsinkin yöaikaan, on hengenlähtö lähellä ja näkisin että kunnollinen säilytyspaikka erillään asunnoista kera tiukan ohjeistuksen akkujen säilytyksestä ja latauksesta saattais olla kerrostaloyhtiössä se kaikista fiksuin ratkaisu.
Esteenä tässä on myös usein suomalainen kateus kun se pyörävarastossa lataaminenhan kasvattaa sitä yhteistä sähkölaskua ja kiistojen välttämiseksi ne akut sitten ladataan sitten omassa asunnossa sillä omalla sähköllä.
En oo (kokemus)asiantuntija mutta järki sanoo näin.

18650 kenno on pirullinen kun se kunnon kolhun saatuaan saattaa pillastua ja reilun sadan "roomalaisen kynttilän" ilotulitus on valmis.

Tesla on hitsannu kennonsa niin tiukasti ja hankalasti että yksittäisen kennon vaihto kokon soluun on käytännössä mahdotonta niin että rakenne olis jatkossa turvallinen saatikka kestävä.

Tuossa yksi video kennojen irroituksesta missä tosin ollaan vajaa puolen tunnin ajan hiuskarvan varassa totaalituhosta.
Noissa kennoissa ei ole wrappausta ollenkaan ja lopun huippuna vielä sujuvasti lastaavat paljaat kennot kanisteriin. Siinähän muutama sata ampeeria köytännössä nojaa toisiinsa ja odottaa kontaktia. Plus ja miinushan (oikkari) on kennon plussapäässä lähes kii toisissaan.

Päätoiminen harrastaja

Anza

https://spectrum.ieee.org/recycled-batteries-good-as-newly-mined?fbclid=IwAR0GIfVtrUcpr6XuGGEAKDZqCQPdoj3u-mNupCj8nqREdf-S5Ugype-1pe4

Tässä oli jotain tutkimustietoa akkumateriaalin kierrätyksestä ja tuloksena että käytetyt akkumateriaalit voi olla yhtä hyviä tai parempia kuin uudet. Kyseessä siis akun katodin kolme ainesosaa nikkeli, mangaani ja koboltti. Käytetystä akusta liotellaan muut mönjät pois ja katodi jauhetaan uuden raaka-aineeksi. Muutoin noi kait ajettais vaan ongelmajätteenä kaatopaikalle. Kyseessä sen verran arvokkaista aineista että niitä kannattaa kerätä talteen.

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Anza - 27 toukokuu, 2022, 22:31https://spectrum.ieee.org/recycled-batteries-good-as-newly-mined?fbclid=IwAR0GIfVtrUcpr6XuGGEAKDZqCQPdoj3u-mNupCj8nqREdf-S5Ugype-1pe4

Tässä oli jotain tutkimustietoa akkumateriaalin kierrätyksestä ja tuloksena että käytetyt akkumateriaalit voi olla yhtä hyviä tai parempia kuin uudet. Kyseessä siis akun katodin kolme ainesosaa nikkeli, mangaani ja koboltti. Käytetystä akusta liotellaan muut mönjät pois ja katodi jauhetaan uuden raaka-aineeksi. Muutoin noi kait ajettais vaan ongelmajätteenä kaatopaikalle. Kyseessä sen verran arvokkaista aineista että niitä kannattaa kerätä talteen.
joo kyllähän noista materiaaleista tuntuu tulevan pulaa, että kierrätys on todella kannattavaa.
All lives matters.
Let's go Brandon

Caprice305

Onkohan ne suola-akut jo kehittyneet?
All lives matters.
Let's go Brandon

Anza

Natronin suola-akut on kait jo tuotannossa. Näissä latausaika lyhyt vain 8min tyhjästä täyteen ja kestää 50 tuhatta sykliä. Miinuksena ei kovinkaan energiatiheitä, mutta soveltuisivat autokäyttöön.


https://newatlas.com/energy/natron-sodium-ion-battery-production/?fbclid=IwAR3VgLVNeQaa43ejOiuUGFBizMiOI1FTwd9kjrVABfhOdOUYG1B2sHCpEDo

Caprice305

https://www.foxnews.com/auto/1968-dodge-charger-hellucination

1968 Dodge Charger resurrected as a 'Hellucination'

Kelpais varmaan monille
All lives matters.
Let's go Brandon

sössö

Hyvän näköne, heittää vaan turpiinivanteet helvettii ja peltivanteet tilalle

Zuinula

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 22 maaliskuu, 2022, 16:39Se siitä. Ei kun projektia huutamaan. Toroidion proto.
Toivottavati menis tekijämiehelle joka sais sen valmiiksi tai edes museoon. Tokko saa edes rekisteriin...

https://www.konkurssihuutokauppa.fi/konkurssipesan-nettihuutokauppa/49394/toroidion-sahkoauton-prototyyppi?fbclid=IwAR0OMjskvs2YXFYVAEgdpW-6clHlDgY5OCr58Qed8lDrkxSstzISP7txZKY


Vesa Linja- Aho, joka tuon osti huutokaupasta on lahjoittanut sen  Tekniikan museolle.
Talteen siis jäi ja tulee vielä esille ^-^

Antti

Alkaa venäjän autoteollisuuskin palata neukkuaikaan. ::)
https://tekniikanmaailma.fi/uusi-lada-granta-classic-nayttaa-venajan-autoteollisuuden-tilan-paastot-tayttavat-vuoden-1996-vaatimukset-ja-lukkiutumattomia-jarruja-ei-ole/

LainaaLadan tapauksessa sanan merkitys on aito, sillä turvavarustuksesta ja muustakin on tingitty "klassiseen" tapaan.
...
Granta Classicissa ei ole esimerkiksi lukkiutumattomia jarruja. Turvatyyny on ainoastaan kuljettajalle. Mukavuus on niin ikään klassista, sillä ilmastointilaite on jätetty pois.

Pertti K

Tiukasti aisalinjalla.