Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

Harri S

Aamuisten koevetojen ja säätöyritysten jälkeen oli myönnettävä että kiinanmoduli sekoaa kun kierrokset menee yli 3500 ja sytytys alkaa pätkimään.

Joten Mallory käteen, osiksi ja siinä näytti olevankin keskipakosäätö sen verran paksussa ruosteessa että se ilmeisesti takerteli ja jätti ennakot välillä täysille mikä käy logiikkaan välillä seonneesta tyhjäkäynnistä.
Laitoin pikaisesti huolletun jakajan paikalleen ja testailin sitä sitten jonkin verran, enkä saanut  enää syttää sekoamaan.

Sitten otin työn alle auton takajousituksen korottamisen koska pakoputket raapii kanttariin kotipihaan laskeutuessa. Maltillinen parin sentin korotus syntyi uusilla jousisakkeleilla jotka tein vastaavan paksuisesta teräslevystä kuin alkuperäisetkin.
Pulteiksi millikierteiset joista sorvasin kannat pois ja hitsasin läpikii sakkelin lappuihin kuten alkuperäisissäkin.





Korotus on nyt sopiva ja auton perä ei enää roiku ajettaessa keulaa alempana.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Perän korotuksesta tuli hyvä enkä saanu moottorin säätöjä enää sekoamaan aamupäivän keoajoilla.
Kulityynyt on parissa vuodessa vajunnu sek verran että öljynsuodattimen siirtopala vastasi jonetupalkkiin ja syntynyt tärinä aiheuttaa laippatiivisteestä öljyvuotoa.
Otinkin molempien puplien moottorikorvakoita sen verran auki että sain tyyjyt ja kiinnikkeen väliin 4mm shimmiprikat. Nyt suodattimen siirtopala ei vastaa enää mihinkään ja konepellin ja ilmansuodattimenkin välissä on jälleen noin 10mm.

Pidemmilöä reissulla kaasujalan sukka tuppaa hikoamaan kun pakosarja on lähes kiinni kaasupolkimessa ja päätin ajankulukdi värkätä lämmityslaitteen puhaltimelta kanaalin kuskin puolen pakosarjalle jolloin kohdennetulla puhalluksella saa kummasti pakosarjan seutua jäähdytettyä.

Sopiva kanaaliaihio/protptyyppi syntyi ikivanhasta pinaisesta hitsauspuikkolaatikosta joka on vanhaa kunnon ämpärimuovia. Tein laatikkoon pellistä suulakkeen, haitariletkun liitoksen sekä kiinnityspellin jolla kanaali kiinnittyy lämppärikennon alle kytkinkopan yläpuolelle, venttiilikoppien korkeudelle.







Niittasin osat yhteen pellistä leikattujen taustaprikkojen avulla, putsasin tinnerillä ja pikku hionnan jälkeen ruiskin pintaan mustaa maalia.



Kanaali sopi hienosti paikalleen ja puhallus on voimakas ja koeajon jälkeen rintapeltiä kärsii kosketella eikä se ole enää polttavan kuuma. Puhallinhan ottaa raitisilman apparin sisälokasuojan ja ulkolokasuojan välistä eikä moottoritilasta.





Nyt kun kanaalin "prototyyppi" on toimivaksi todettu voi tuon keskiosankin vääntää vaikka kokonaan pellistä jos siltä alkaa tuntumaan.
Päätoiminen harrastaja

samulis

Oliks siellä pakosarjojen ympärillä lämpöä eristävät nauhat?

Harri S

Ei sinne mitään mahdu ja jos mahtuisikin niin sitten puolet pakosarjanpulteista jää asentamatta. Hankalimman pakosarjanpultin kantaan on porattu kierteille 8mm kannalla oleva pienempi pultti jolla se kierretään aluksi paikalleen auton alapuolelta käsin kahden primääriputken välisestä raosta, yhden primääriputken mutkan taakse pienellä lista-avaimella ja loppukiristys tehdään erikoisavaimella siitä varsinaisesta pultinkannasta.
Pakosarja on reilun sentin päässä kaasujalan pikkuvarpaasta mutta ilma vaihtui jo aiemmin niin hyvin että rintapellistä ei kuitenkaan pala maalit. Kaasujalan ylimääräinen hikoaminen ruuhkassa seisoessa oli tarkoitus saada kuriin lisätuuletuksella ja tällä hetkellä se tuntuis onnistuneen. Kesän hellekelit kertonee lopputuloksen.

Auton tilankäyttö on ihan millipeliä joka suunnassa ja 5mm suuntaansa aiheuttaa tekniikan kosketuksen koriin tai ohjauslaitteisiin.
No, ehkä konepeltiin on sentään hieman yli 10mm. Mutta hammastankoon 3mm, etupalkkiin 2mm ja pakosarjoilla on tilaa 5-10mm. Myös vaihteisto on sivuiltaan 5mm päässä runkopalkeista ja kardaanin laippa irroitetaan vaihtesitosta pienen lisäluukun kautta joka löytyy kardaanitunnelin kyljestä jahka kuskin penkin ja käsijarrukahvan jalustoineen ottaa ensiksi pois edestä.
Siellä pakosarjojen alueella on ahdasta kun kulkevat lohkoa ja turbiinikoppaa pitkin, siis todella ahdasta, eikä tilaa voi kasvattaa koska sitten loppuu kuskilta jalkatilat ja mm. jo nyt siirretyt "runkopalkit" menettää alkuperäisen tarkoituksensa. Öljypohja ja pakoputket hilppii kii hallinlattiaan kun auto ajettiin jarruteriin.
Cyclonen myötä tulleista kokemuksista kunnon ilmanvaihto on paljon tehokkaampi tapa poistaa ylimääräistä lämpöä konepellin alta kuin eristenauha ja siellähän sitä tilaa oli nyrkinverran joka suuntaan ja eristenauhaa niin paljon kuin pakoputkistoon mahtui.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

En oo koskaan asentanu avoauton rättikattoa mutta kohta varmaan olen.



Laadukasta työtä alkuperäisten kaavojen mukaan tehtynä. Kyllä britit vaan osaa.
Laitoin sen nyt tuohon kattokehikon päälle tekeytymään kun on sopivasti hellekelit.

Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 24 toukokuu, 2024, 16:18Laitoin sen nyt tuohon kattokehikon päälle tekeytymään kun on sopivasti hellekelit.
Toi on oleellinen juttu siinä. Kylmässä tulee huono, eli liian löysä.
En varmasti oo.

Harri S

Hain kaupasta hieman liimaa kattokankaan etureunan liimausta varten.
Aloitin asennushommat pohjatöillä eli katon etukarmista lista ja tiiviste pois sekä loput orkkiskaton repaleet jotka oli lähinnä taustapuolelta kiinni.



Takaosassa katto tulee rosterislistan alle ja sen sekä alla olevan kulilistan poisto toi esille hieman lisäpuuhaa kun ruuvit oli ruostuttaneet koripeltejä.
Rapsin ruisteet pois nelerintukalla ja kaivoin syöpymät auki dremelillä.
Päälle lämmittelin tinapohjustetta ja lopuksi syöpymien täyttö koritinalla.
Parista kohtaa en alkanut peltihuulen reunaa hitsaamaan kun parilla kololla ei ole kumilistan sisällä mitään merkitystä.







Tinauksien päälle ruuttasin pelkästään korjauskohtaan sitä samaa keltaista pohjamaalia jolla maalasin konehuoneen ja auton sisätilat. Se sopii sävyltään auton kauhtuneeseen maalipintaan täydellisesti eikä sitä tarvinnut erityisemmin edes häivyttää. Helteessä maalit kuivuu hetkessä ja lopuksi kiinnitin kumilistan paikalleen.





Kattokankaan laitto ei päässyt edes alkuun kun ukkonen lopetti asennushommat.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Lähes koko kipeenä valvotun yön jälkeen oli mukavasti äreyttä ja virtaa katon asennukseen joten tuumasta toimeen kun lämpötilakin kipusi hellelukemiin.

Ensikertalainen vauhdissa joten asennusmenetelmät ja jälki saattaa poiketa pro-tason ukkelin kättenjäljestä kun en alkanu tähän hommaan mitään asennusohjeita kaivelemaan.
Laitoin nuo sivuliepeet tommosilla puristimilla kohdalleen ja paria alumiinilistaa takaluukun sivuilla mitta-apuna käyttäen asemoin kattokankaan keskelle.
Sitten saattoikin ruuvata takareunan rosterilistan paikalleen ja ruuvien kannan alle tuli samalla uudet nepparit katon peitettä verten.







Sivuliepeisin piti tehdä reiät ja ruuvata painonapilliset nepparit joiden vastintapit oli korissa entuudestaan. Merkkasin ensiksi tappien kohdat tussilla yksi kerrallaan ja tein alkureiät reikäpihdeilla. Näin sain testattua lopulliset painonappien reiän paikat ennen niiden lyömistä sopivalla nahkapaskalla. Liepeen etureunaa varten pitää ostaa suikaleet jäykkää Velcronauhaa joka niitataan kiinni auton koriin ja johon katon sivuliepeen etuosan karvapinta sitten kiinnittyy.
Noi puristimet oli toimiva idea lerpun kattokankaan kanssa touhutessa ja ne piti katon oikeassa kohdassa koko operaation ajan.









Etuosan vedin osimoilleen tiukalle ja liimasin puoli kerrallaan paikalleen vain parin sentin matkalta etureunasta jotta sain passailtua kankaan suoraan ja sopivan kireälle.
Liiman tarrattua laitoin liimat nurjalle puolelle ja puristelin liepeen katon etureunan alle. Sinne tulee vielä koko katon levyinen kiinnityslista jahka saan ostettua sopivia popniittejä ja listan uraan katon etutiiviste joka on auton historia huomioiden ihme kyllä edelleen ehjä ja jopa kimmoisa.
Laitoin katon tässä vaiheessa lukitussalvoilla kiinni ja jätin sen aurinkoon asettumaan. Ilmojen tästä hieman jäähdyttyä se on taatusti kauttaaltaan kireällä.













Koska ei tämä näemmä ollut sitten lopulta mikään ameriikantemppu, meni homma maaliin parissa tunnissa.
Päätoiminen harrastaja

Valde

Nuo kolme pyyhintä on jotenkin niin ihanat.
Auton koon huomioiden lienevät kooltaan volvo 240 ajovalojen pyyhkimien luokkaa? ;D  Isoilta ne tuossa näyttää, mutta eipä tuo auto iso ole.
Takavetopihtaaja