Paineilmakompressori

Aloittaja puu, 01 helmikuu, 2020, 17:16

« edellinen - seuraava »

puu

Mulla on sellainen reilu 20 vuotta vanha kompressori, Abac V-twin, tai jotain.
Viimeiseen kymmeneen vuoteen se ei ole nostanut painetta mutta käy ja tekee ilmaa.
Eli sillä saa renkaan täytetyksi mutta paine ei nouse niin korkealle jotta
kompressori pysähtyisi.
Aattelin jotta jos kokeilisi kunnostaa tuota.
Onko hyvää ajatusta minkä vuoksi ei nosta painetta rajaan saakka.
En tunne näitä laitteita lainkaan joten en tiedä mistä lähtisi
kokeilemaan tuota korjausta.

mitzi

Olisko väljä, jos paria kiloa enempään ei pysty?

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: puu - 01 helmikuu, 2020, 17:16Mulla on sellainen reilu 20 vuotta vanha kompressori, Abac V-twin, tai jotain.
Viimeiseen kymmeneen vuoteen se ei ole nostanut painetta mutta käy ja tekee ilmaa.
Eli sillä saa renkaan täytetyksi mutta paine ei nouse niin korkealle jotta
kompressori pysähtyisi.
Aattelin jotta jos kokeilisi kunnostaa tuota.
Onko hyvää ajatusta minkä vuoksi ei nosta painetta rajaan saakka.
En tunne näitä laitteita lainkaan joten en tiedä mistä lähtisi
kokeilemaan tuota korjausta.

Tossa kohdassa se on "helppoa" jos se on rikki ei voi hajota enempää


Kannet auki ja kattomaan mitä on sisällä

Jussi

Aloittaisin tutkimisen venttiilien kunnosta.
En varmasti oo.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: puu - 02 helmikuu, 2020, 00:40
Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 01 helmikuu, 2020, 22:22
Lainaus käyttäjältä: puu - 01 helmikuu, 2020, 17:16Mulla on sellainen reilu 20 vuotta vanha kompressori
Aattelin jotta jos kokeilisi kunnostaa tuota.

Tossa kohdassa se on "helppoa" jos se on rikki ei voi hajota enempää


Kannet auki ja kattomaan mitä on sisällä

Tuo oli se jota ajattelinkin kokeilla.

Aina on kiva avata ja purkaa tuollainen ja sitten
katsoa mitä jää jäljelle kun on saanut kootuksi.



Mutsin öljytön kompura päästi pahan äänen joten kurkistelin mitä on käynyt

Venttiili liuska oli lähtenyt lentelemään sylinterissä ja tikkasi kanteen koloja, ei siinä mitään meinasin et pikkasen putsia ja uutta liuskaa jostain tilalle.

Noh nykäsin sit sylinterin irti ja lopputuloksena säiliö ja moottori oli enää ainoot ehjät painekatkaisijan lisäksi

Männän rengas oli jotain grafiitilla kyllästettyä muovia ja puuttui muutama palanen sekä sylinterissä melkosen isot naarmut, kun venttiilin kappale oli reissannu muutaman minuutin sylinterin ja männän välissä


Voi olla tuurilla, et riittävän vanhassa on korjattavissa olevat läpät ja rasittunut tai muuten jumissa


Jossain oli juttua samanlaisesta ongelmasta, et tekee painetta ja käy normaalisti, mutta paineet ei nouse 2baria korkeammaksi ja kompura siksi käy maailman tappiin asti
Siihen muistelisin auttaneen venttiili remppa korkeapaine sylinteriin.
Mutta se oli muistaakseni sellainen malli missä on isompi ahtosylinteri ja pienempi paineistus sylinteri



Joskus miettiny ja se lohkokin ois vielä tallessa, et tekisi citikan alakerrasta kompuran. Männät kun siinä liikkuu 1-2-1 ryhmissä, niin keskimmäisiin imu joista syöttö päädymmäiseen josta säiliöön syöttö
Se missä männän rengas on noussu palotilaan saa joko luputtaa iteksiään huvia tai sit mäntä irti ja kampurankaulalle rengas

Ohjaukseen meinasin ihan ahtokelloa paineitten kasvaessa päästää käyttömoottorin kaasua pienemmälle ja paineen laskiessa vetää hanat kaakkoon.
Ylipaineen ohjaukseen voi laittaa ihan kellon painamaan kannessa oleva venttiili auki, et ahtopuoli alkaa lutkuttamaan ilmaa edestakaisin tekemättä painetta

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: puu - 02 helmikuu, 2020, 01:11Hyvä ohje.
Pitää varmaan parempaan aikaan lukea tarkemmin.



Joo siis ei tartte lukea, noudattaa vaan jussin ohjetta ja aloittaa venttiileistä


Ite kans aloittaisin ensin kansista, jos niissä ei mitään vikaa ole sit alaspäin, kannen tiiviste, sylinteri, männät, jne

Yks mitä vois kokeilla on josson sylintereillä yhdys putki, ottaa sen irti ensimmäisenä ja kokeilee mitä sit tekee, jos paineet alkaa nousta, on ahto sylinterissä se vika, mutta jos puhaltaa ilmanputsarin puoleisesta vinhasti on painepuolen sylinterissä vikaa

Tosin on myös sellaisia isompiakin kompuroita joista molemmista kansista/sylintereistä menee putket säiliöön, siinä ei ole erikseen todennäköisesti ahtopuolta


Sit kannattaa ennen suurempaa purkamista kuitenkin katella, et putket ja letkut on auki sekä ilmanputsarista/reista menee ilma läpi

Lerssinen

Oikeen halpa kompura niin se on kumiläpillä se "venttiili"  :o


sössö

meil on sellanen pieni senco vai mikälie. Käy koko ajan, tekee ilmaa muttei paljoa painetta eikä sammu.

tarttis varmaan siitäkin kattoa, varmaan on joku kumilärpäke venttiili siinä. vaikuttaa niin olemattomalta laitteelta.

Lerssinen

Mulla oli tollainen yhessä V kompurassa



Tein noita läppiä vaikka ja mistä materiaalista mutta ei ne ollu kovin pitkäikäisiä..
Aikansa kun teki nuita läppiä ja se söi niitä niin oli kaikki paineilmakamat sitä kumimuhjua täynnä.

Jatkojalostin sen pöntön siitä tähän projektiin :


palontie

Muistakseni Jyväskylässä on joku firma josta ton merkkiseen kompuraan saa joitain osia,itelläni oli joskus 25ltr tollanen mutta leipoi kone kiinni.Veivissä ei ole laakerointia ollenkaan.
Eniten vituttaa kaikki.

-rautis -

Mikäs kompuraan tuli? 2hp 24l 8bar
Käyjakäyjakäy ,paine ei nouse kuin 5 bariin joten ei sammu,eikä kasvata painetta.Mistään ei vuoda,paine pysyy.Uudehko peli,about 3 köyttötuntia.Öljyt ok.

Zuinula

Lainaus käyttäjältä: -rautis - - 03 toukokuu, 2020, 15:58Mikäs kompuraan tuli? 2hp 24l 8bar
Käyjakäyjakäy ,paine ei nouse kuin 5 bariin joten ei sammu,eikä kasvata painetta.Mistään ei vuoda,paine pysyy.Uudehko peli,about 3 köyttötuntia.Öljyt ok.
Kansipahvi valskaa?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: -rautis - - 03 toukokuu, 2020, 15:58Mikäs kompuraan tuli? 2hp 24l 8bar
Käyjakäyjakäy ,paine ei nouse kuin 5 bariin joten ei sammu,eikä kasvata painetta.Mistään ei vuoda,paine pysyy.Uudehko peli,about 3 köyttötuntia.Öljyt ok.
Venttiilivikakin riittää.
En varmasti oo.

sämpy

Tai molemmat. Yhteen Gerniin just korjasin venttiilivian. Kansi löystynyt pulteissaan ja oli puhaltanut teräsliuska venttiililevyn vituralleen. Tai ei se kai Gerni ollu mutta Keskisen Gern-osakaupasta kuitenkin löytyi passeli välikansitiiviste venttiililevyineen.

Itekkin ostin muun rojun kylkiäisenä IKHlta muutamalla kympillä halpiskompuran kun oli sillä hetkellä muut EPK, ja nyt se halpis käy ilman käyttöäkin vähintään 5 minuuttia ennen kuin sammuu. Odotan innolla mitä sieltä löytyy.

Painekytkimetkin on yks perkel*. Varsinkin vesiautomaateissa saanut taistella niiden kanssa. Kalvo kun kovettuu niin ei pysty enää säätämään toimivaksi, ei jaksa työntää vivulla kytkintä pois päältä vaikka kuinka löysäisi. EHkä kompuroissa on toimineet vähän paremmin. Pikkujousen luota löytyy painesäätö, iso jousi on paine-ero. Eikö se noin mene?

Joka kompurasssa jotain vikaa. Asiakkaalta poistettu käämivikainen hiljainen malli toimii ilman lämpösuojaa, mutta päästöventtiili ei sulkeudu jos on alle 20 astetta lämmintä eli pitää sormella avittaa.

Isompi ei ole koskaan lähtenyt kylmänä käyntiin jos on painetta valmiiksi pytyssä, on ulkokäytössä siis ja taas jos on alle 20 astetta lämmintä. Valovirta-twinien perusongelma? Tuskin siinä on konkkakaan ollut koko ajan paskana. Ei siis ehdi saada moottoria vääntöalueelle kun vastapaine tappaa vauhdin kokonaan.

Siihen rakensin paineilmaventtiilistä systeemin joka pitää lohkon ja säiliön välin auki muutaman sekunnin kun lähtee käyntiin. Ainoa vaan että se paineilmaventtiili vaatii paineilmaa toimiakseen. Pistin siihen löysimmän jousen mitä löytyi, mutta tuppaa silti vähän jumittamaan jos on seissyt muutaman päivän. Pitäisi purkaa se paineilmaventtiili ja poistaa tehdasrasvat, ehkä silikoniöljyä tilalle?

Ai niin on mulla täällä kantatilalla iso voimavirta Fiac. Se on pelannut 20 vuotta melko moitteetta, ja oli jo silloinkin automaalaamon vanha kone. Ja on vielä vajaolosuhteissa, ei edes "sisällä".
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

-rautis -

Brucke tuli vaihettua tokmannilla takuuseen rapiat 2 tuntia uudenpaan koneeseen ;D  ;D
Otin uuden paketista,pyörät kii,öljyt...liikutelles kuuntelin et säiliös jotain sisällä,reilusti hiekkaa tai jtn. rahisee ku kallistelee.Vitun vinosilmät oikeesti..vanhal miehel muutaki tekemist ku raahata kotiin kasattavaksi ja öljyttäväksi.Mr tokmani kustu öögaan ny. :banghead: