Saabel Garage: #FinnTyphoon

Aloittaja Keme, 27 helmikuu, 2023, 13:54

« edellinen - seuraava »

Keme

Olisikohan tämä ehkä sopiva foorumi pikkubudjetin moottorijutuille?
Tos on YouTube kanavalle tullut laitettua lyhyt tarinointi Saabin moottorin sovittamisesta takavetokoriin ja sen johdosta on aikomus tarinoida myös kyseisen moottorin virittämisestä järkevällä budjetilla sekä vähän venyttämällä budua.
LS moottoripuuhasteluakin on aikomus dokumentoida videomuotoon ja tarinoida moisen kokkareen hankkimisestakin. YouTube on toki täynnä englanniksi kerrottua LS-juttua, mutta tällä ensimmäisellä kotimaisella kiellellä en ainakaan äkki etsimisellä löytänyt. Se on sit ite tehtävä.

Alla linkki kanavan ohjelmarunkoon :)

https://www.youtube.com/watch?v=zQKMmhnYvko

Camino79

Ehdottomasti tänne vaan juttua!  :+1:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Antti


Anza

Ehottomasti!👍 Ls rakentelu kiinnostaa

Keme

Tässä tuskailin, kun tuli ostettua "LS3" imusarja ja sovitettaessa se paljastuikin LS7 imariksi. LS7 imusarja ei tietenkään sovi perus gen4 kansiin. Hemmetti. Pahasti vaikuttaa siltä, et on pakko laittaa trukki-imari ja puhkoa konepeltiin reikä, kun LS3 imusarjoja ei juuri tunnu liikkuvan.


Tuli sit kuitenkin vertailtua trukki-imarin ja LS1 imusarjan korkeuksia vaikkei se tieto nyt tähän ongelmaan auta. Kenties joku voi hyötyä tiedosta, että noiden imusarjojen ero on kokolailla 033 kaljatölkin verran.
https://www.youtube.com/post/UgkxnigefWXvDMhwHPX-ntmqLkE3Mr3pTv81

Anza

Oisko gm äskettäin ilmoittanu kuudennen ls moottori sukupolven suunnittelusta. Sen vois olettaa ilmestyvän 2025 uuteen mallisarjaan pickuppeja. Ihan hyvä uutinen, ettei oo pelkkää sähköhöpötystä tulossa tulevaisuudessa

Keme

Lainaus käyttäjältä: Anza - 13 maaliskuu, 2023, 06:52Oisko gm äskettäin ilmoittanu kuudennen ls moottori sukupolven suunnittelusta. Sen vois olettaa ilmestyvän 2025 uuteen mallisarjaan pickuppeja. Ihan hyvä uutinen, ettei oo pelkkää sähköhöpötystä tulossa tulevaisuudessa
Huomasin kans. Ihan mielenkiintoinen ilmoitus kaiken kaikkiaan. Tästä johdannaisena; semmonen Gen V LS olisi myös tosi jännä aihio. Viritetyn gen 3/4 LS teho jo vakiona, pienempi kulutus ja laajempi vetoalue :)

sössö

onko siirtä foortin isosta mikälie godzilla koneesta ollut mitään puhetta missään voiko sitä käyttää jossakin?

400+ cid kone ja jotain 300hp ja 600nm, luulis ett voisi olla ihan hyvät väännöt suoraan tyhjäkäynniltä, eli aika hyvä swappi johonkin 70s full size lossiin.

Vaikuttaisi olevan jonkunsorttinen jatke 460 koneelle kaiken V10 mikälie OHC sekoilun jälkeen.

Joku vuosi sitten ilmeisesti oli kallis rakentaa ja yksi iso kysymys oli että miksi, koska on LS.

Keme

Lainaus käyttäjältä: sössö - 13 maaliskuu, 2023, 20:45onko siirtä foortin isosta mikälie godzilla koneesta ollut mitään puhetta missään voiko sitä käyttää jossakin?
Kai senkin laittaa yhtälailla ihan mihin vain. Tosta vaan tilaukseen https://performanceparts.ford.com/part/M-6007-73 :D

Nojoo, ehkä ny tarvis vaan saada saada tehtyä toi Saabin moottorin virittelyjakso ja ensimmäinen LS tarinointijakso, ni pysyis homma vähän oletetuilla raiteillaan eikä ois ihan niin pelkkää tyhjän jauhantaa.

Anza

Mulle sopii hyvin tyhjänjauhantakin. Keräilin erääseen veneprojektiin sbc 383 moottoria. Osina sieltä sun täältä. Siinä oli kuitenkin takomäntää, parempaa veiviä ja akseli tais olla jopa uus stroukki. Sit tuli varainhankintatauko ja unohduin amerikanfoorumille tutkimaan ls moottoreita. Jos väärin muistan niin moparin ja varmaan gm vanhoissa pikkulohkoissa tulee hevosvoimissa raja vastaan. Lohko halkeaa isoilla tehoilla, jos ei sylinterit anna ensin periksi.
Laitoin sbc projektin myyntiin ja hain Vaasasta 6.0 LQ4 aihion ja L92 kannet imusarjoineen. Ebaysta käytetyt nascar takomännät ja uudet I profiilin veivit. Ei niillä vielä tuhatta heppaa tee, mutta potentiaalia on paremmin kuin sbc:ssä.

Eniten iloa virityshommista on kevyessä kopassa, mutta en oikein keksinyt mikä olis kiehtova mutta edullinen aihio ls:nöintiin. Joten oon hiljakseen keräilly osia ja tietoa miten moisen projektin vois toteuttaa. Antanu ajatuksen jalostua. On tässä onneks ollu muutakin puuhaa.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 13 maaliskuu, 2023, 20:45Vaikuttaisi olevan jonkunsorttinen jatke 460 koneelle kaiken V10 mikälie OHC sekoilun jälkeen.


Se fordin V10 olisi ihan hauskan erilainen, vaikkei välttämättä järkevä.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 13 maaliskuu, 2023, 23:40Se fordin V10 olisi ihan hauskan erilainen, vaikkei välttämättä järkevä.
ei tainnu kovin hyväkään olla. Siinähän oli joku krooninen värinäongelma mikä hajotti sen koneen?

Keme

Lainaus käyttäjältä: sössö - 14 maaliskuu, 2023, 00:13ei tainnu kovin hyväkään olla. Siinähän oli joku krooninen värinäongelma mikä hajotti sen koneen?
Tolle pohdinnalle kannattaa varmaan tehdä oma topicci? Ihan vaan siksikin, et joku voi sit löytää sen joskus myöhemminkin.

Keme

Aloituspostauksesta unohtuikin toi Saabin moottorin sovitteluvideo. Eli millaisella operoinnilla tommonen Saabin turbopata tippuu esimerkkinä toimivan Opelin B Omegan keulalle.

Kakkososa on jo suunnitteilla ja se tarvitsisi vaan kuvata. Siinä kerrotaan miten vakiomoottoria on järkevä virittää ja mitä siinä kannattaa huomioida.


Ton vielä valmisteilla olevan Saabin moottorin viritysvideon jälkeen siirrytään LS-jutun äärelle.

Toyopet

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39