Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Ratti tuo autoon mukavasti vanhaa tyyliä.

Käväsin kaupoilla hakemassa muutaman salon lattarautaa auton keulan kehikkoa varten ja 12mm kupariputkea sekä bensaletkua polttoainelinjan tekoon.

Sateissa tuli hetki taukoa niin vasaroin leveämmästä 45mm latasta keulan kehysraudan.
Tovin vasattettuani ja mallaituani alkoi muoto löytymään ja jotta molemmat puolet tuli saman muotoisiksi, pirsin huvipajan lattiaan kuvan toisen puolen muodosta ja sen mukaan sitten vasartamalla toinen puoli samaan kaarevuuteen.
Lankkujen pitkittäisrakojen mukaan sai mukavasti sihdattua sivujen leveyden tasaiseksi koko tasaisen sivuosan korkeudelta.









Lattarauta on runkoaisojen sisäpuolella siksi että nuo eturunkoaisat jää lehtijousien takakiinnikkeistä lähtien enenevissä määrin näkyviin, ja peittyvät runkoaisojen ja etujousien virtaviivapellin sisälle. Sen vuoksi öljysäiliöt, jäähdytin yms. on asennettu jo kokonaan aisojen sisäpuolelle.
Kori kapenee siten etulehtijousien matkalla yli 100mm ja on keulan imuaukon kohdalla jo reilusti runkoa kapeampi.

Sitten otin jäähdyttimen pois tieltä, tein poralla kiinnitysreiät joihin puristin 8mm niittimutterit ja kehyksen saattoikin pultata paikalleen. Pulttasin jäähdyttimen takaisin paikalleen ja jäähdytinnesteen täyttökorkki jää sopivasti avattavan konepellin puolelle piiloon, hieman pellin sisäpuolelle.
Tuo lattarauta on hieman kartiokkaaksi vasartettu ja toimii keulapalan takakehyksenä sekä puolet latan leveydestä jää tukemaan avattavia konepellin yläpuoliskoja. Pakosarjojen tason alapuolelle rautaan pultataan kiinni konepellin sivupeltien etupäät. Konepeltiin tulee keskelle selkää 1,5m pitkä keskisarana, vanhan auton tyyliin, ja sen yhteyteen myös keulapalan pitkittäistuki keulapalan ja cowlin välille.







Keulapalan etupuolen imuaukon kehyksen pyöristyksineen väännän todennäköisesti sopivasta rautaputkesta ja koko keulapalakokonaisuudesta tulee myös irroitettava. Nuo tämänpäiväiset pulttiliitokset on siten osa keulapalakokonaisuuden takakiinnitystä.
Päätoiminen harrastaja

Puman

Moottorin ensikäynnistys lienee yksi kuningashetki. Mutta yhtä suuri lienee se hetki, kun autolla ajetaan ensi kertaa lujaa. Millä moottoriradalla meinasit kokeilla? Kymiring?

 Kilpiin tällä ei liene mitään mahdollisuuksia Suomessa. Amerikassa sais. Ja Ruotsissa. Jos olis Amerikassa tuttavia niin "myisi" auton sinne, Amerikassa kilpiin ja sitten ostaisi käytettynä Suomeen.

Olisiko mahdollista tuoda näytille Concours d eleganceen Turun Harjattulaan viikkoa ennen juhannusta 2022. Tai Forssan Pick Nickiin.

Harri S

Ei kilvettömyys tiellä ajamisia estä ja ihan ajettavaksi rakennan, eikä radalle.
Tosin tiedä häntä saanko tätä koskaan käyntiin asti rakennettua.
Päätoiminen harrastaja

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 30 heinäkuu, 2021, 21:15Ei kilvettömyys tiellä ajamisia estä ja ihan ajettavaksi rakennan, eikä radalle.
Tosin tiedä häntä saanko tätä koskaan käyntiin asti rakennettua.


Eli ensvkolla käydä pärpättää?  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 30 heinäkuu, 2021, 21:15Ei kilvettömyys tiellä ajamisia estä ja ihan ajettavaksi rakennan, eikä radalle.
Tosin tiedä häntä saanko tätä koskaan käyntiin asti rakennettua.
Kyllä saat/teet!
All work and no play makes Jack a dull boy.

Harri S

Katsotaan nyt.

Keulan teko alkoi 16mm paksun putken ostolla josta se sitten joutuikin väkivaltaiseen käsittelyyn, jotta sain haluamani imuaukon muodon aikaiseksi.
Välillä mallasin sitä paikalleen ja sitten taas lisää vääntelyä ja välillä oikomista, jotta sain siitä symmetrisen.





Lopulta muoto löytyi ja leikkelin 30mm latasta sopivia pätkiä jotka taoin ja väänsin muotoonsa, aina pari lerrallaan, jotta saan aikaan jonkinlaista symmetrisyyttä. Hitsasin latat sitä mukaa kuin ne valmistui, noille omille  paioilleen.







Runkoaisojen päälle taivutin samasta latasta kaaret jotka toimii pellityksen raameina, ja jotka tulee sivuista sen verran yli, että jousishakkelit mahtuu piiloon koripeltien sisään.

Imuaukon alareuna on kaareva ja myös vaakapellin kaarevuus alkaa tuosta etupoikkiraudasta. Hitsausten jälkeen hurjasti hiontaa jotta sain valssikuonat pois rautojen pinnasta.









Korihäkki oli tosi helppo ja nopea irroittaa jotta sain hiottua myös kääntöpuolet. Lopuksi reilusti pohjamaalia pintaan ruostumista ehkäisemään. Rakenteesta tuli myös aika kevyt.





Sitten hetki kuivumista ja keulapalan runkohäkin saattoi pultata paikalleen. Tuli mielestäni aikakauden mukainen, sekä niin tyly ja synkkä kuin halusinkin.











Tuohon kehikkoon on sitten helppo hitsata koripellitys ympärille.
Evän kokoakaan ei näemmä tarvitse juurikaan muuttaa tuosta, sen kun pellittää vaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Keulan pellitys alkoi.

Ostin lauantaina pari neliötä peltiä ja tänään aloin nikkaroimaan.
Tein tuollaiset kehikonmyötäiset sivupellit joihin tuli alareunaan kanttaus jäykisteeksi ja heppailin ne löyhästi paikalleen. Tuo etummainen poikkirauta vaihtui neliöprofiiliin jotta on tukevampi eikä taivu niin helposti kuin lattarauta. Keskelle väänsin samanmuotoisen kaaren kuin runkoaisojen alapuolellakin, jotta se tukee tulevaa pellitystä paremmin keskikohdalta.



Leikkasin päällyspellin ja siihen tarvi myös leikata se syvennys. Tein pahvista mieleisen kaaren, leikasin puoliskon ja taitoin sen toiselle puolelle pahvia jotta muoto on täysin symmetrinen.





Kun päällyspelti ja syvennyspelti tulivat oikean muotoiseksi leikkasin syvennyspeltiin vielä reunat ilmanottoaukon kehykselle (syvennyspelti jatkuu aukon sisälle viitisen senttiä) ja päällyspellin taka/alareunaan puolestaan 10mm kanttaus sisäänpäin alaosaa sivusuunnassa tukevoittamaan.
Päällyspeltiä piti jatkaa takaosasta pari kymmentä senttiä, tein taittopihdeillä jatkopaloihin taitoksen, hitsasin jatkokset paikalleen, tinasin sauman piiloon koritinalla ja hioin enimmät pois.
Kaareva keskiosan syvennyspellin reunat on taitettu hieman ja heftattu päällyspellin alapuolelle ja sen takaliepeet nousee vielä hieman imuaukon kehyksen takana, jouhevasti ylös.





Sitten heppailin kaikki pellit kiinni toisiinsa ja hioin nurkat hieman pyöreäksi.
Tein tuuman levyisestä peltisoirosta kulmalistat jotka liimasin päällyspellin kulmien ympäri paikalleen, ne keventää yleisilmettä kummasti. Koska mulla ei ole kutistustyökalua, piti kaarevat listat kolota laikkaamalla, taivuttaa, sovittaa, pohjustaa ja tinata korotinalla siisteiksi. Siksi ne oli vähän työläät tehdä.
Listat kiertää nyt koko kaarevan kulmaraudan matkalta keulan ympäri ja molemmin puolin sekä vielä 20 senttiä alhaalla taaksepäin, kaarevan pellin takakanttaukseen asti.





Etuakselille pitää tehdä kolot sivuliepeisiin, lyhentää liepeet oikeaan mittaan sekä porata jarruletkuille reiät.
Nyt uretaaniliimat saa kuivua yön yli ja ajattelin huomenna hioa, tinneripestä ja maalata tuon valmiin osuuden kosteudelta suojaan ennen maskiosan pellitystä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään on hiottu, maalttu, hitsattu, tinattu ja hieman myös jo kitattukin.

Noilla kulmalistoilla tuli mukavasti lentokonelookkia. Ne samalla myös keventävät keulapalan ulkonäköä.
Porasin jarruletkuille reiät, kolosin akselin kohdan, tasasin liepeet.
Sitte saattoikin hioa ja tinneripestä alaosan molemmin puolin.
Laitoin siihen suojaksi useamman kerroksen pohjamaalia molemmille puolille.







Sitten alkoikin pellittäminen. Tein apparin puolen ekaksi, pala kerrallaan, ja melkoinen pakottaminen ja rullaaminen jotta sain palasiin riittävän kaarevuuden.
Pelllin etureuna on vasaroitu imuaukon putken ympärille, muuten palaset on hitsattu migillä kiinni toisiinsa ja kehikkoon. Sitten tulikin vettä taivaalta ja hommiin parin tunnin tauko. Sateen lakattua ja saumojen hionnan jälkeen tinasin ne vielä kauttaaltaan. Illansuussa pääsin lähmimään hieman kittiä ja päälle reilusti pohjamaalia suojaksi, koska hommiin tulee parin päivän tauko.









Viimeistelyt teen vasta sitten kun saan toisenkin puolen valmiiksi.
Varmaan ensi viikonloppuna.
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

On se tylyn näkönen! 8)  :mosh:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

HendriXXX

^ On! Ja helevetin hienoa käsityötä!  :+1:

Harri S

Kiitos.

Tänään taas auton kimpussa.
Sain aika helposti naputeltua pellit myös keulan vasemmalle puolelle.

Tinasin taas hitsaussaumat, hioin ja pääsin kittailemaan.
Muutamalla kittauskierroksella sain jo aika hyvän tuloksen ja ruiskin päälle pohjamaalit koska huomiselle on luvattu sadetta.

You cannot view this attachment.

Sitten tulikin jo kiire lähteä FHRA Malmin Pre cruise tapahtumaan.
Tyylikkäästi Caminolla Olds 5.7d rallattaen.
Siellä olikin paikalla myös NippeliTeppo, jolta ostin kasan riittävän suuria messinkisiä polttoainelinjan osia.

You cannot view this attachment.
Päätoiminen harrastaja

Jarona

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 06 elokuu, 2021, 21:08Kiitos.

Tänään taas auton kimpussa.
Sain aika helposti naputeltua pellit myös keulan vasemmalle puolelle.

Tinasin taas hitsaussaumat, hioin ja pääsin kittailemaan.
Muutamalla kittauskierroksella sain jo aika hyvän tuloksen ja ruiskin päälle pohjamaalit koska huomiselle on luvattu sadetta.

You cannot view this attachment.

Sitten tulikin jo kiire lähteä FHRA Malmin Pre cruise tapahtumaan.
Tyylikkäästi Caminolla Olds 5.7d rallattaen.
Siellä olikin paikalla myös NippeliTeppo, jolta ostin kasan riittävän suuria messinkisiä polttoainelinjan osia.

You cannot view this attachment.


Olen aina halunnut tavata Nippelitepon ja kysyä että mikä on ero 1/8 npt
nippelin ja ihan jonku muun...
Sutki erittäin aikaansaavan myös haluaisin, mieluiten jopa omia jotain...
Chevrolet C10 Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Harri S

Sadepäivän jälkeen sain keulaosan viimeisteltyä pohjamaalia varten.
Vähän tympeää hommaa sahata pellin takaosa suoraksi rautasahalla.
On siinä vielä hierottavaa mutta se saa odottaa auton lopulliseen maalausvaiheeseen asti kun ensi talven tallitouhujen aikana sitä tulee kuitenkin kolhittua.

Nyt pääsee peräevän pellitykseen ja muihin helppoihin korijuttuihin ja auton stance näyttää juuri siltä mikä oli tavoitteenakin.
Sivuhelmat sitten aikanaan vielä tiputtaa korin keskiosaa samalle tasalle tuon etuosan helman kanssa.
Olen tyytyväinen.

Kuvapalvelin on yhä nurin ja kuvat liittyy tuohon miten sattuu liittymään.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Pyöräytettiin vielä vaimon kanssa BbM nokka toiseen suuntaan. Sai vähän fiksummat kuvakulmat ja evä lähempänä huvimajaa.
Se oli vaimon eka kerta nelipyöräisen ratissa.
On toi aika iso henkilöautoksi.
Päätoiminen harrastaja

Rusty

On melkonen kolossi juu.  :o
Ah, ahtaita aikoja.