Sarjassa maailman huonoimpia autoja

Aloittaja d-lowrider, 08 joulukuu, 2020, 13:54

« edellinen - seuraava »

d-lowrider

Erilaisten kuvioiden kautta päädyin reilu vuosi sitten hankkimaan kesken jääneen projektin. Kori on hitsattu ja sitten homma on hyytynyt. Ilmeisesti se on ollut joku perikuntatapaus ja siitä lähtenyt kiertoon parin välivaiheen kautta minulle. Kyseessä on yksi epäonnistuneita autosuunnittelun kukkasia: Gutbrod Superior 1951. You cannot view this attachment.

Auto on etuveto, hammastanko-ohjaus ja kierrejouset normaaleilla putki-iskareilla. Tähän asti kaikki on suht modernia ja toimivaa, mutta se heikko kohta on moottori. Moottori on kaksisylinterinen kaksitahtinen ja siihen kytkettiin synkronoimaton kolmivaihteinen laatikko. Hienostuinein malli oli ensimmäinen sarjavalmisteinen suorasuihkutusauto Boshin suihkuleitteilla. Suomessa ei osattu huoltaa niitä, joten suurin osa tänne tuli kaasuttimella ja loppujen ruiskut vaihdettiin huollossa kaasuttimeen.

Autoni mukana tuli puutteellinen moottori. Erään pussihousujulkaisun mukaan näihin ei saa moottoreita ja osia mistään. Ajattelin että jos se niin on, niin ostin sitten pari moottoria Saksasta ja suomalainen kuljetusliike haki ne saksalaiselta maatilalta harrastajaystävälliseen hintaan.  Toinen moottori on käytännössä uusi. Se on ollut Naton varavoimakoneessa lentokentällä siltä varalta, että tarvitaan äkkiä 110 volttia. Nahkahousumaassa se oli melko arvoton kun ilmeisesti aggregaatista irrottaessa moottorin korva oli haljennut. Kun ostin sen, se oli vielä kiini aggregaatissa mutta palkkasin yhden toiminnan miehen irrottamaan sen.  Toinen kone on mielenkiintoisempi, sillä se on tehokkaampi versio jota käytettiin viimeisissä versioissa ja joissain farmareissa. Ostin tähän tehopakkaukseen uuden tiivistesarjan kun niitä sai saksalaisesta varaosakaupasta suoraan hyllystä.

Moottoreiden suunnitteluongelmia on useita. Kaksitahtimoottori autossa ilman vapaakytkintä on hankala ajettava. Jos moottorilla jarruttaa se aiheuttaa voitelukatkon ja tapahtuu helposti kiinnileikkautumista. SIlloin esim. alamäessä on joko painettava kytkin tai lisättävä pumppaamalla kaasulla voitelua. Samaa pumppausta pitää harrastaa myös tasaisessa ajossa. Kun kolmipykäläinen laatikko on synkronoimaton, niin tämä ydistettynä omine kommervenkkeineen voiteluun tappaa koneita. Koneiden heikko kohta on kampikammioiden välinen tiiveys. Kammoiden välinen tiivistys on konstruktiona melko onneton metallilevy laakereiden välissä. Siinä vaiheessa kun tapahtuu kulumista alkaa vuoto. Sen jälkeen konetta ei saa millään toimimaan kunnolla ennen kuin kampiakseli on korjattu.

Mietin jo hetken pussihousujen ostamista mutta sitten sain selville, että ilmeisesti tällä yksilöllä on ajettu jäärataa ja mahdollisesti muitakin kisoja. Nyt polttelee kovasti tämän kisa-asuun saattaminen.

Tähän mennessä on syntynyt pari ideaa alkuperäisen konstruktion parantamiseksi ajan henkeen sopivilla ratkaisuilla. Niihin ei ole vielä osia kävellyt vastaan. Ensimmäinen harkinnassa oleva parannus olisi vapaakytkimellä oleva synkronoitu vaihteisto. Sellainen ja siihen vetoakselit löytyisi Warren lattiavaihteellisista malleista. Saa vinkata jos tietää jossain sopivan. Toinen pakosta parannettava kohde on vanteet. Vanteet on tosi letkut ja kapeat 15-tuumaiset peltivanteet, jotka käyttävät rättisitikan rengasta. Vanteiden materiaali ei ole ruosteessa vaan ne ovat syntyjään ihan letkut. Ratkaisuksi ajattelin metsästää brittiautojen kapeat 15-tuuman pinnavanteet ja niihin Tiumph Spitfiren spinnerssit. Niitä vanteita  löytyy ainakin Triumpheista ja MG-malleista. Näistäkin ostetaan vihjeitä vastaan. Jotkut muutkin vanteet voisivat mennä jos löytyisi vaikka kapeat alut 15 tuumaisina ja 4x100 jaolla mutta etsinnästä huolimatta ideaa ei ole tullut mistä semmoiset voisi riipiä.

Ruiskulaitteet olisivat herkkua, mutta taidan silti tyytyä kaasariin kun kolmessa koneen aihiossa ei yhdessäkään ole ruiskun kantta eikä muitakaan osia siihen.You cannot view this attachment.

HendriXXX

Mielenkiintoinen projekti ja erilainen myös!  :+1:
Sarjassamme semmosia autoja joista en ole kuullutkaan ikuna päivänä..  ;)

Ihan sympaattisen näköinen pirssihän tuo näkyy nettikuvien perusteella olevan.  ;D

pantera

Meingott :o
Mielenkiintoinen proggis, saanen kuitenkin häveliäästi ehdottaa noiden kaksitahtikoneiden hautaamista maahan 3 metrin syvyyteen jotta voidaan varmistua etteivät ne enää koskaan tule aiheuttamaan ongelmia ja hankkimaan jokin moottoripyöräperäinen voimayksikkö, esim hayabusa
Pussihousut ei todellakaan ole enää muodissa joten niiden hankkimista kehoitan välttämään

Peto

Hieno valinta harrastepeliksi ;D

Löytyisikö 4x100 vararenkaiden vanteita tarpeeksi kapeina?

Lumikelkan tekniikalla tuli varmasti melko mielenkiintoinen.

Gary Grand

Sairaan hieno laite! :panic:
Vai oliko se huono.. :thinking:

Luonnossa en Gutbrodia muista nähneeni, mutta luettua on laitteesta tullut.

Oikeaa autoilun pioneerihenkeä noissa toteutuksissa vielä.. :))
Miten tehdä halvasta vielä halvempi!
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

rb

Lainaus käyttäjältä: d-lowrider - 08 joulukuu, 2020, 13:54Mietin jo hetken pussihousujen ostamista mutta sitten sain selville, että ilmeisesti tällä yksilöllä on ajettu jäärataa ja mahdollisesti muitakin kisoja. Nyt polttelee kovasti tämän kisa-asuun saattaminen.
Joo...... Tee siitä mieleisen näköinen, mutta älä "pilaa"

Leikkelyyn ja tekniikkaswappeihin löytyy varmasti yleisempiäkin aihioita...


Anza

Teet nimensä mukaisen Gut B Rodin.

Pande

Arvostan kovasti tällaisen harrastamista! Kannustukseksi pari maailmankaikkeuden huonolaatuisinta järjestelmäkameralla otettua kuvaa. Heikon laadun puolustukseksi sanottakoon että olen ollut 14-vuotias näitä kuvia ottaessani ja tammikuussa museohallissa oli hämärää.





Toden totta, Svartvikin automuseossa oli myös yksi Gutbrod. Sikäli hämmentävää että museon muuhun kalustoon kuuluivat Isotta-Fraschini, viisi Auburnia, Mersut 770K ja 300SL, Suomen tuolloin ainoa -59 Cadillac jne.jne. mutta ehkä Gutbrod oli antamassa jonkunlaista kontrastia edellämainituille.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

d-lowrider

Lainaus käyttäjältä: Pande - 08 joulukuu, 2020, 18:47Toden totta, Svartvikin automuseossa oli myös yksi Gutbrod

Kiitos, hienoa nähdä tällaisia kuvia. Olen kuullut tästä autosta, että se olisi jollakin hahmolla jemmassa mutten ole koskaan nähnyt siitä edes kuvaa. Tuon lisäksi on entisöitynä vihreä ja punainen yksilö. Tekeillä tiedän olevan sen pussihousulehdissä esitellyn auton. Tämän lisäksi olen kuullut yhdestä aihiosta. Näitä on jossakin vielä lojumassa kun niitä tuotiin aika monta Suomeeen ja suunnilleen kaikista laukesi kone vähillä kilometreillä.


Pande

Lainaus käyttäjältä: d-lowrider - 08 joulukuu, 2020, 22:38Tuon lisäksi on entisöitynä vihreä ja punainen yksilö.
Tätä punaistako tarkoitat? Tätä postikorttia muistaakseni on edelleen ollut Vehoniemen museolla myynnissä mutta olen tämän ostanut sieltä toukokuussa 1994 joten sitä ennen on MR-97 ollut jo entisöitynä.



If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

d-lowrider

Lainaus käyttäjältä: Pande - 08 joulukuu, 2020, 22:52Tätä punaistako tarkoitat? Tätä postikorttia muistaakseni on edelleen ollut Vehoniemen museolla myynnissä mutta olen tämän ostanut sieltä toukokuussa 1994 joten sitä ennen on MR-97 ollut jo entisöitynä.




Juuri tuota punaista tarkoitan. Tuo on aika vanha entisöinti ja entisöijän suvulla tallessa.

1320

Erittäin hieno projekti! Tällaiset erikoiset laitteet kiinnostaa aina, joten hienoa nähdä että tällainenkin palautuu takaisin liikenteeseen. Erityispisteet siitä, että tarkoitus on tehdä tämä laite ns. ajan henkeen, eikä modernisoida liiaksi mikä helposti tulee varmasti monella mieleen kun orkkistekniikka on hieman hankalaa ja osat harvinaisia.

Täytyy seurailla, tää vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Tradition Never Goes Out of Style!

slant sickness

Wanhemmassa Warressa, se virtaviivainen 311, oli 15" pyörät 5.90-15 renkain. Olisko niistä tähän? Vielä kauniimpaa, jos löytyisi moisen voimapaketti kokonaisena. Puoltoista kertaa sylintereitäkin tähän verraten eikä ole liioista hevosvoimista ongelmaa kuitenkaan.

Tuohan on yksi ensimmäisistä ruiskuautoista kaiken kaikkiaan. Saksalaisille kertyi sodassa kokemusta joka sitten teollistettiin kun oli taas talot ja tehtaat pystyssä. Ruiskutuksella tod näk pystyi tekemään jotakin moottorijarrutuksen aikaiselle kuivakäynnille tai sen estämiselle.

Mistä tulikin mieleen, kun olin nuorena poikana kuskina Warrella. "Käytä kierroksia, muuten kone hajoaa!".
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

d-lowrider

Lainaus käyttäjältä: Peto - 08 joulukuu, 2020, 14:13Löytyisikö 4x100 vararenkaiden vanteita tarpeeksi kapeina?
Surffasin noita vanteita ja niistä tosiaan löytyy kapeaa 15-tuumaista. Nyt täytyy vaan jostaki neljä sellaista kehittää.

Harri S

Saksalaiset kääpiöautot on hauskoja.
10v sitten entisöin tuollaisen Goggomobil T400 joka myös 2syl 2t koneella ja 4v vaihdelaatikolla.
Saman kokoinen tai jopa pienempi kuin Gutbrod, mutta nelipaikkainen.
Kone ilmajäähy ja takana, vaihteistoineen eli takaveto. Bensatankki myös takana, bensavipu hattuhyllyllä, josta sen helposti avasi etupenkiltä käsin. Kertoo jotain auton sisämitoista.


Ajoin sillä valmistumisen jälkeen  yhden kerran, petyin, ja myin pois.
Ei noita voi oikein autoiksi kutsua.
Päätoiminen harrastaja