Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 23 joulukuu, 2020, 01:13Harrihan on muutenkin ekoihmisiä autoilun suhteen......

BTW, onko sulla joku sukulainen nastolassa duunissa? Oli tänää palvelusvuosi kahvittelut, niin jollain saman sukunimisellä, joka ei ollut paikalla, tuli 30v firmassa täyteen kun itellä 10v?
Lähtökohta kaikelle on se että kaiken ihmisen tekemän voi sekä rikkoa että korjata. Kaiken.
Pappa (R.I.P), joka oli kiertävä suutari, puu- ja metalliseppä, paikallisen mylly/saha/voimalan konemestari sekä päätoimenaan maanviljelijä, sen mulle pentuna kädestä pitäen opetti.
Sydänkontrollissa Kokkolassa käydessään osti sieltä Kälviältä, Toivosen autohajottamolta (nyk. museo) erilaisia mm. auton osia ja kotona antoi työkalut käteen ja sanoi että alappas poika purkamaan. Ja niin, että saat sitten lopuksi myös takaisin toimivaksi kasattua.
Hän tiesi miten alle kouluikäinen parhaiten oppii mm. hitsaamaan.
Opetti myös että sen mitä oikeasti haluat ja päätät, sen myös saat. Ajoi itse ajokortin yli 60 vuotiaana, vähän ennen kuolemaansa, opettelemalla ne kirjalliset kysymyslistat ulkoa (ei vastukset, vaan ne + ja - merkit).
Sähköautolussa mun priolistaan ei kuulu ekologisuus vaan yksinkertaisesti se että 20v sitten olen sellaisen päättäny ostaa. Silloin näistä ei puhuttu ollenkaan, nyt puolestaan tuntuu ettei muusta puhutakaan.

Tuosta sukulaisuudesta en tiedä.
Päätoiminen harrastaja

guru

mukavaa luettavaa näin joulun pyhinä

ootko muuten homannu tohon sun miggiin kolvia?

Harri S

Kiitos.
Tuollaisen "kolvin" ostin n. kolmisen vkoa sitten. Vanha, halpa, mutta käyttämätön.



Tuolle tarvii hommata joku valovirtamuuntaja sitten joskus aikanaan, kun mulla ei ole voimavirtaa käytettävissä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään meni taas tovi ennen kuin ohjaamon kylkien tekotapa alkoi valjeta.
Purin putkihässäkän pois ja hitsasin siihen 8 kpl lattaraudasta pätkimiäni lappuja joihin pulttaan kiinni vaneriset kaarenpalat. Lappuihin porasin 6mm reiät pultteja varten.
Noihin on sitten kätevää naulata/ruuvata koripellit kiinni ja sisäpuolelle pahvista/kovalevystä/alumiinista leikatut ohjaamon verhoukset.



Kaarien kiinnityslapuiksi hommasin 3 ja 4 senttiä leveitä naulauslevyjä, niin ei tarvi reikiä porailla ja galvanoituina kestävät paremmin säätä.
Samalla veistin naulauslevyistä sopivat kiinnikelaput joilla korin puiset kaaret kiinnittyy jämäkästi runkopuihin. Näiden samojen lappujen läpi runkopuut pultataan myös auton runkoon joten ne toimivat samalla myös korikiinnikkeinä.





Lopuksi kun nakkas lattialevyt paikalleen, jäi nuo naulauslevyt piiloon lattian alle.



Lattian jatkopalan tein muutamasta vanerisoirosta niin hieman paksumpana ja kantavampana ei tarvi alkaa siihen enää erillisiä alapuolisia kannakkeita veistämään.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Hempel 599 sealer vois olla hyvä noiden vaneriosien esikäsittelyyn. Ei mee enää vesi sit päädystäkään.
En varmasti oo.

Harri S

Tänään taas pitkästäaikaa BbM kimpussa.

Korin kylkikaarien nikkarointia. Tein jokaisesta kaaresta pahvisen sabluunan jonka mukaan saan leikattua vanerista tyköistuvat kaaret. Tarkoitus on, että kaksipuolisina nuo toimivat myös ohjaamon sisäverhouspaneelin kiinnikkeinä.





Sitten vaan pistosahalla vanerilevyä laikkaamaan. Sabluunoista tein sellaiset että niissä oli molempien kylkien kaarien malli (lyhyempi taitoksella) koska kaaret on ihan uniikkeja, eikä mitään massatuotantoa päässyt harjoittamaan.
Kaaria tuli kaikenkaikkiaan 10kpl.



Ihan hyvin onnistui vaikken mikään puuseppä olekaan ja pikku sovituksella kaaret saattoi pultata paikalleen.



Lattialevyihin kolosin muutamalle kaarelle paikat niin lattiat saa sujautettua yläkautta paikalleen ilman sen kummempia purkamisia. Lattioiden reunat menee korin verhoiluiden taakse viitisen senttiä joten pelkällä sivuverhoilujen poisotolla saa lattiat pois autosta, huolto- ja remppahommia helpottamaan. Sivuverhoilut myös lukitsee lattianlevyn tiukasti paikalleen.







Liepeet menee reilusti rungon alapuolelle ja kyljen kaarien alareunaan tulee "vaakajuoksu" jonka alle kantattu pintapelti kierretään. Kylkipellin yläreuna puolestaan tuon ohjaamoaukon putken ympäri, jolloin siihen tulee siisti pyöristys.
Koripellit ruuvataan/naulataan kiinni noihin jokaiseen vanerikaareen vähän niin kuin 1900-luvun alun lentokoneissa.

Jahka saan alajuoksun valmiiksi, pääsen hiomaan kaariin sopivan pyöristyksen ja liimaan/ruuvaamaan ne kiinni noihin korin runkopuihin, jolloin rakenteesta tulee varsin napakka.
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Kaunista.. 8)  Todella kaunista.. :mosh:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

juhapih

Mainio toteutustapa.

Harri S

Tänään jatkui kylkien nikkaroinnit.
Kävin hakemassa pari 15mm vanerilevyä jotta sain sahattua alajuoksut pitkästä tavarasta.

Sahasin sirkkelillä 2 kpl 30mm leveää soiroa molemmille puolille jotka tulee kylkikaarien alareunaan. Päät tasaamalla samaan mittaan ja toinen soiro tulee upotettuna syrjälleen siihen alareunaan.



Sitten se toinen lappeelleen liimaamalla ja ruuvaamalla sen toisen alapuolelle, jolloin tulee jäykkä V-rakenne, vähän niinkuin kulmarauta.
Alajuoksut lopuksi uretaaniliimalla ja ruuveilla kaarien alapäähän kiinni. Lopuksi vielä tunkilla pänninkiä, jotta rakenteeseen tulee pieni jännitys ja jotta kaikki liitokset on varmasti tiukalla.
Jätin tuon puolen lopulta puupalikoiden varaan jännitykseen koska tarvin tunkin toisen puolen rakentamiseksi.



Jotta kylkilinjasta tulee jouheva, lähtee alajuoksu Cowlin etuosan kohdalta viistosti leviämään ohjaamon lohdalle ja oikenee sitten suurinpiirtein istuimen kohdalla, ennen ohjaamon takakaarta.

Laitoin keskimmäisten kaarien ja rungon väliin hieman astaloita ja jännitin molemmat päät vielä puristimella runkoa vasten, jotta saan kylkeen hieman pituussuuntaista kaarevuutta. Samat temput sitten molemmille puolille, jotta kyljistä tulee suurinpiirtein symmetriset.







Huomenna, jos kelit vaan sallii, niin puran kyljet irti ja höylään noi kylkikaarien alapäät alajuoksun kanssa samalle tasolle. Höyläys tietty niin, että kylkeen tulee myös korkeussuunnassa sama kaarevuus kuin cowlissakin.



Höyläyksen ajaksi laitan varmaan jonkinlaisen revalaudan tuohon yläreunaan tukea antamaan.
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Kalu

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 06 helmikuu, 2021, 17:32Höyläyksen ajaksi...revalaudan....
Vika varmaankin minun päässä, mut näistä tulee jotain ihan muuta mieleen.....

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 06 helmikuu, 2021, 17:35Ja vapuksi ajoon.
Viimeistään!

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 06 helmikuu, 2021, 17:37Vika varmaankin minun päässä, mut näistä tulee jotain ihan muuta mieleen.....
Et ole ainoa.. :o  :P
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

No no. Tokkopa sentään.
Tänään viimeistelin nuo kylkien puuosat.
Purin osat irti ja toin pihaan.
Nyt nuo alkuviikolla ostamani työkalut tuli tarpeeseen ja otinkin toisen nauhahiomakoneista ja siihen kii '80 hiomanauha. Poistin osista kaikki ruuvit ennen hiontaa.
Hion kaarista liiat pois, pyöristelin kaikki kulmat ja jätin hieman kaarevaksi, loppu kaarevuus syntyy sitten siinä vaiheesa kun on aika sovitella peltejä pintaan.



Porasin 3mm terällä ruuveille alkureiät ettei kaaret halkea ja senkkasin kannoille paikat siten, että kaaret tulee ruuvattua ristiin ja siihen sitten puuruuvit kiinni.
Täytin vanhat reiät uretaaniliiman ja sahanpurun seoksella vaikka piiloonhan nuo lopulta jää.





Sitten vaan osat kiinni autoon.
Kaarevuudet on sopivat ja uskoisin että saan ne aika pienellä hionnalla sopiviksi sitten aikanaan.





Tuostapa sitten vois kohta jatkaa korihommeleita kohti auton peräpäätä.
Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Huhhuh, paitsi teknisesti "vähän" erikoinen, niin tästähän tulee ihan taideteos!
Tiukasti aisalinjalla.

Rusty

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 06 helmikuu, 2021, 17:35Ja vapuksi ajoon.

Ei kai tämmöstä nyt niin kauaa ihmetellä.   :o
Ah, ahtaita aikoja.