Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Pätkä uutta lattiaa.
Nakkasin jo tekemäni lattiapalan roskiin kun se liimauksesta huolimatta vääntyi ihan propelliksi.

Uuden palan tueksi sahasin kaksi 50mm soiroa joiden reunat tein lattian edellyttämään 30 asteen kulmaan.



Soirot löyhästi kii parilla ruuvilla lattianiskoihin ja päälle lattiat muutamalla ruuvilla uretaaniliiman kera.



Päätoiminen harrastaja

Harri S

No niin.
Istuimen alle tulee säilytyskotelo, joten siinäpä puuhaa tälle päivälle.

Otin alusesta kaavoja pahvinpaloilla jotta kotelon istuvuuden sais suurinpiirtein alueelle. Kohtahan on siinä mielessä hankala että nuo runkopuut on kaarevat ja rautarunko siinä alla tulee 15mm sisemmäs kuin runkopuut.



Kaavat sitten kotipihaan ja sahat sekä sirkkelit laulamaan, kun kerran tuota pakkastakaan ei muutamaa astetta enempää ole.
Tein tuollaiset spacerit tuonne sivulevyihin parista palasesta.





Niitä spacerin kaaria ja muita levynpaloja sitten nauhahiomakoneella hiomalla saa ihan ok muodot aikaiseksi.
Lopuksi kasasin kotelon muutamalla ruuvilla.





Muutama levynpala meni mittavirheen vuoksi uusiksi, koska en muistanut että tuossahan ei ole yhtään suorakulmakohtaa, vaan se pitää sovittamalla tehdä koloseensa tyköistuvaksi. Kotelo takas kotipihaan työkalut esille toistamiseen ja korjausten jälkeen takas sovittelemaan.
Kotelo tuetaan etureunastaan neljänteen lattianiskaan, johon leikkasin vanerista 25mm soiron, jonka sitten liimasin ja ruuvasin kaaren alareunaan.



Pakkauskelmulla suojaisin kaikki liimatut saumat, ettei kaikki jämähdä yhdeksi puuksi yönaikana kuivuessaan.
Sitten vaan kotelon reunukset liimalla ja ruuveilla kasaan ja sinne runkopalkkien väliinhän se lopulta ihan kohtuudella mahtui.



Pohjalevyn sujautin alakautta paikalleen, mutta en ruuvannut ja liimannut sitä vielä kiinni, vaan teen sen vasta sitten kun kotelun liimaukset on kunnolla kuivuneet.
Kotenlon reunoihin tein myös pienet kolmiopalat jotka ruuvasin parilla ruuvilla kii runkopuihin, ne tukee samalla tuota neljättä lattianiskaa sivusuunnassa.





Tuohon tulee sitten aikanaan istuimen pohjalevy kanneksi.
Huomenna puran kotelon pois, ruuvaan ja liimaan pohjan kiinni sekä viimeistelen hiomalla noihin reunoihin tarkasti samat muodot kuin runkopuissa.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 20 helmikuu, 2021, 17:12Muutama levynpala meni mittavirheen vuoksi uusiksi, koska en muistanut että tuossahan ei ole yhtään suorakulmakohtaa, vaan se pitää sovittamalla tehdä koloseensa tyköistuvaksi.
Nyt muista se mainittu Hempel 599 sealer. Vaikka vaneri on kohtuullisen elämätön massiivipuuhun verrattuna, niin osaa sekin kasvaa kosteassa. Nyt vielä paikalleen sopivana on hyvä hetki sivellä se ympäriinsä muutamaan kertaan sealerilla.
En varmasti oo.

Harri S

Oikeassa olet.
Kyllästys toimenpiteet suoritetaan kyllä, jahka puupalaset on valmiina ja koesovitettu.
Sen jälkeen vuorossa puuosien purkaminen ja niiden erilliskäsittely, jotta se saadaan tehtyä kauttaaltaan jokaiseen osaan.
Osien yhteenliimaaminen ei enää onnistu kyllästämisen jälkeen.

Koska tää on hieman erikoisempi laite, en haluaisi mennä tässä helpoimman mukaan, vaan yritän hankkia tätä kyllästystä varten pohjanmaan rannikolta hylkeentraaniöljyä, joka kantotervaan sekoitettuna ja puutärpätillä ohennettuna on kalastajien ikivanha tuote, ja tuo kantoterva (ei siis mikään normi myynnissä oleva havutervaliru), hoitaa siinä hylkeenrasvassa sen lopullisen kovettumisen.
Olen sitä joskus ostanut aikaisempiin projekteihini eräältä Kallan kalastajayhteisön jäseneltä, jolla on hylkeenpyyntioikeuksia tuolla alueella ja keittelee hyvälaatuista hylkeentraaniöljyä erilaisiin mm. veneiden kyllästystarkoituksiin.

Tuolla aineella puun pintaan tulee hieno tumma petsaus, vieno tervan tuoksu ja lasinomainen pinta johon ei pure oikeastaan edes liuottimet, vedestä puhumattamaan.

Saa nähdä pitääkö menmä Karikokoukseen sitä kyselemään, mutta rantapohjanmaalaiset voin sopivasta hankintakavasta vinkata, kun omista ostoista on jo kohta 20v aikaa, ja muutama juttu on ehtiny kasvaa siihen väliin.
Mutta tämä on siis hankalahko ja vaikea menetelmä ja saattaa siten muuttua toiseksi.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Purin kotelon pois ja hioin ja viimeistelin liitokset.
Ruuvasin sen muutamalla puuruuvilla kiinni noihin runkopuihin. Pohjalevy tuli muutamalla senkatulla ruuvilla ja liimalla kiinni ja jotta uretaaniliima tarttuu myös sivulevyihin, tunkkasin sen hieman koholle parilla pattingin pätkällä.





Ohjaamon puutyöt on enää istumen alusta vaille valmiit ja siihen otin pahvisen kaavan koska tavoitteena on yksiosainen pala. Parit pahvinpalat niittasin jäykkäriksi jotta levyn välinen kulma on oikea.







Kulman takapuolelle kanttaan alumiinisen soiron joka niitataan paikalleen. Paikallaan levy pysyy noiden kylkikaarien kohdalla olevien lovien avulla.



Levyssä oleva kulma myös samalla jäykistää 6mm vanerilevystä syntyvän istuimen pohjalevyn niin ettei se nuljua ahterin alla.
Päätoiminen harrastaja

1purehell

Hyvältä näyttää. :+1:  Hankala hahmottaa, mutta mitäs tuo istumakaukalo on leveä?
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Harri S

Kiitos. Kaukaloon mahtuu juuri ja juuri kaksi leveää hanuria rinnatuste. Noin metri leveyttä ohjaamon kohdalla ja kapenee istuimen kohdalle mentäessä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Istuimen pohjan tekoa.

Otin 6mm vaneria ja leveämpi osa tuli kahdesta osasta jotta sain puun syyt pituussuuntaan.
Alapuolelle vahvikkeeksi 15mm levynpala jotta ei jousta ahterin alla.









Kapeampi osa tulee niitatulla alumiinilistalla tuon leveämmän jatkoksi. Viimeistelysahaukset, niittaukset ja hionnat jahka liimat on kuivuneet.


Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kävin eilen illalla niittaamassa istuinlevyn nippuun. Tuli ihan tukeva istua.





Tänään oli touhukas päivä. Otin muutenkin töistä vapaapäivän, kun kelit lämpimät eikä satanut.
Kun toi kabiini alkaa olemaan valmis, oli aika siirtyä takaosan kimppuun.
Otin siis taas palan pahvia ja aloin mallailemaan. Mallina toimii tuo ohjaamon takaosan pääkaari.







Tuolla pahvisella kaavalla syntyvät kaikki seuraavat kaaret siten että ensimmäinen on vain muutaman millin matalampi ja siitä seuraavat kolme sitten hieman jyrkemmässä alenevassa kulmassa kohti auton perää.
Jokainen kaari on hieman spessu johtuen runkopuiden kaarevuudesta, joka piti ottaa mittauksissa huomioon.
Näin korin takaosan muoto on alaspäin suippeneva ja keskikohtaan tulee sitten se pystyevä, josta lisää tuolla alempana.

Tein pari kaarta 15mm vanerilevystä, hioin ne samaan muotoon ja mallasin ne auton peräosaan omalle paikalleen.
Kaariväli on 250mm. Pahvikaavaa hieman muokkaamalla sain siitä mallin seuraaville kaarille 3 ja 4.







Sitten vaan Bymaxista hieman lisää vaneria ja leikkaamaan pari kpl lisää, päälle hionnat ja ne istuvat hienosti muiden jatkoksi.







Kaarien oikean puolen alaosat ovat pidemmät kuin vasemmalla puolella, ihan siitä syystä että tuolla tavalla leikkaamalla sain kaksi kaarta yhdestä 800x1200mm levystä. Ne toiset puolet jatkan liimaamalla ja lossittamalla riittävän alas, koska noi kapeat sivuosat tarvii muutenkin tukea ja joka syntyy luontevasti siinä samalla.
Teen niiden alaosaan 6mm vanerista laminoimalla kaarevat alapuut jotta koria kaartaa akselin ylityksen kohdalla kauniisti hieman ylöspäin.
Noi runkopuista irtisahatut on hieman liian lovat. Pitää vääntää jonkin vanteenkehällä oikeanlaiset ja laminoida ne siinä.



Laitoin keskelle ohuen riman kahden etummaisen kaaren varaan, jotta saan sivuevälle luontevan linjan kohti peräpäätä.
Riman alle pieni pahvinen kolmio evää mallintamaan, jotta saan jonkilaiset otteen korin visuallisesta ilmeestä.
Kori kapenee hieman taaksepäin mentäessä, muttei merkittävästi.







Tuo on se mitä tässä tallissa mahtuu kerralla rakentamaan.
Nuo kaaret, pystyevä ja kori jatkuu lopulta noin 1,5 metriä vielä tuosta taaksepäin erillisenä irroitettavana peräosana, jonka liitos tulee tuohon tankin taakse 4. korikaaren yhteyteen, johon siis tulee toinen samanlainen kaari siihen kylkeen jolla häntä tipautetaan ylhääntä alas paikalleen. Saan siitä samalla pääsyn polttoaineanturille.

Kaaret on noin paksut johtuen siitä että ne yhdistetään toisiinsa usealla pitkittäisellä vanerikaarella, toisiinsa loveamalla. Kaarien reunojen yläosien hionta lopulliseen kulmaan vasta sitten kun kori on liimattu kasaan.
Saan sillä oikeanlaisen pyöristyksen koripelteihin.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään kaarien viimeistelyä ja ptkittäiskaarien teko. Sekä tietty se keskimmäinen eväkaari.

Aloitin sahailemalla vasemmalle puolelle ne alaosien jatkot. Molemmin puolin 6mm vanerisuikale tueksi, uretaaniliimaa ja ruuveja. Päälle laitoin suojaksi pakkauskelmua etten sotki itteäni liimapurseisiin.
Keskimmäinen eväkaari syntyi 15mm vanerista ja se viettää alas jonkin verran taaksepäin mentäessä.
Mallailin myös tasakorkuista ja hieman nousevaa mallia, mutta tuo laskeva malli on silmälle virtaviivaisin.
Kolosin kaareen 50mm lovet ja pikittaiskaariin samanlaiset, jotta liimauksen jälkeen rakenne on varmasti tukeva.







Sitten vaan pitkittäiskaaret samalla muokatulla sabluunalla kuin eväkaarikin. Ne on noin 100mm korkeita jotta sain tehtyä sekä niihin että noihin poikittaiskaariin 50mm lovet.

Pikku säätelyn jälkeen ne klopsahtivat mukavasti paikalleen. Vaikken mikään timpuri saatikka japanilaisten erikoisliitosten asiantuntija ole.









Evän tyveen tulee 15mm vanerista osimoilleen tuollaiset pyöristykset jolla pellitys saadaan jouhevaksi.



En vielä malttanut liimata kaaria kiinni toisiinsa koska nuo kaikki vois keventää vielä liitosten välisiltä osin 60-70 mm rasiaporalla kevennyreikiä täyteen.
Kevennysteiät vähän "race" systeemi, kun kilpurista kerran kyse, ja onhan ne reiät lentokoneiden kaarissakin. Lopuksi kaikki kaarien reunat tietty hiotaan samaan tasoon jouheviksi.



Tuohon koriin voi nyt tehdä jatkoksi sekä midget-tyylisen pyöreän peräosan, että 1,5metrisen nopeuskilpurievän, vähän päivän käyttötapeesta riippuen, ja joka on nopea vaihtaa toiseen.

Helmat sahailen vielä tuosta lyhyemmiksi, riippuen minkälaisiin kaariin tuolla alareunassa lopulta päädyn. Kuvat vääristää mittasuhteita mielestäni onnistuin niissä hyvin ja rakenne on melko siro kokonaisuus.
Päätoiminen harrastaja

Zuinula

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 27 helmikuu, 2021, 17:55Tänään kaarien viimeistelyä ja ptkittäiskaarien teko. Sekä tietty se keskimmäinen eväkaari.

Aloitin sahailemalla vasemmalle puolelle ne alaosien jatkot. Molemmin puolin 6mm vanerisuikale tueksi, uretaaniliimaa ja ruuveja. Päälle laitoin suojaksi pakkauskelmua etten sotki itteäni liimapurseisiin.
Keskimmäinen eväkaari syntyi 15mm vanerista ja se viettää alas jonkin verran taaksepäin mentäessä.
Mallailin myös tasakorkuista ja hieman nousevaa mallia, mutta tuo laskeva malli on silmälle virtaviivaisin.
Kolosin kaareen 50mm lovet ja pikittaiskaariin samanlaiset, jotta liimauksen jälkeen rakenne on varmasti tukeva.







Sitten vaan pitkittäiskaaret samalla muokatulla sabluunalla kuin eväkaarikin. Ne on noin 100mm korkeita jotta sain tehtyä sekä niihin että noihin poikittaiskaariin 50mm lovet.

Pikku säätelyn jälkeen ne klopsahtivat mukavasti paikalleen. Vaikken mikään timpuri saatikka japanilaisten erikoisliitosten asiantuntija ole.









Evän tyveen tulee 15mm vanerista osimoilleen tuollaiset pyöristykset jolla pellitys saadaan jouhevaksi.



En vielä malttanut liimata kaaria kiinni toisiinsa koska nuo kaikki vois keventää vielä liitosten välisiltä osin 60-70 mm rasiaporalla kevennyreikiä täyteen.
Kevennysteiät vähän "race" systeemi, kun kilpurista kerran kyse, ja onhan ne reiät lentokoneiden kaarissakin. Lopuksi kaikki kaarien reunat tietty hiotaan samaan tasoon jouheviksi.



Tuohon koriin voi nyt tehdä jatkoksi sekä midget-tyylisen pyöreän peräosan, että 1,5metrisen nopeuskilpurievän, vähän päivän käyttötapeesta riippuen, ja joka on nopea vaihtaa toiseen.

Helmat sahailen vielä tuosta lyhyemmiksi, riippuen minkälaisiin kaariin tuolla alareunassa lopulta päädyn. Kuvat vääristää mittasuhteita mielestäni onnistuin niissä hyvin ja rakenne on melko siro kokonaisuus.

Ihme touhua!

Lakki kädessä huudahdin.

Peku

Mahtavaa edistymistä! Tää vaatii tallivierailun lähiaikoina  :driving:

Carpenter

-never give up-

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Carpenter - 28 helmikuu, 2021, 01:10Hienoa! :+1:


Etenee jotenkin suhteettoman sujuvasti.

Tulee ihan mieleen joku ämerikkalainen hodrot-tv-show, jossa 27minuutin jaksossa peruskorjataan läpimätä suolöytöklassikko näyttelykuntoon. Ehkä tää kerronta vaan luo sellasen illuusion, kun kaikki "oho-eikut" puuttuu. Tai sit Harrille ei vaan tuu niitä, siitä olisin kyllä perkeleen kade.
En varmasti oo.

Harri S

Heh. Kiitosta vaan.
Kyllä tässä omat hankaluutensa on mutta talven aikana on ollu aikaa pyöritellä mielessä tuota rakennetta, ja miten sen toteuttaa.
Se hyvä puoli näissä sohjotalvissa on. Ei pääse kiireellä sössimään.
Sain iltasella tuumiteltua myös tuon korin alareunan rakenteen.

Tuo peräosan pitäis olla mitoiltaan sellainen, että todennäköisesti pystyn sen kokonaisena tuuppaamaan leafin takakonttiin ja hiomaan sen sitten täällä kotipihassa lopulliseen muotoon.
Jos näin on, sen voi liimata kasaan kohtapuoliin.
Päätoiminen harrastaja