Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

Harri S

Mulla on tullu tavaksi rakennella joutessani noiden muiden isompien juttujen ohessa muutamia mönkkäreitä, mopoja, riksrattoneita ja leikkureita. Muutama Th200r4 on myös saanu ehjät osat ja masterkitin viimeisen vuoden aikana tuossa pihan huvipajassa.
Jokaisen kesäloman alussa on tullu tavaksi rakentaa rivakasti alkaneelle kesälomalle kulkine, jolla on päässy kurvaileen kaffelle ja jädelle tuohon kilsan päässä olevalle Shellille. Mopo on sitten jatkanut lomien päätyttyä matkaa uudelle omistajalle.

Toissa kesänä alle rakentui Jincheng Manki ja aikaa paloi nelisen päivää.







Viime kesänä ajokkina oli puolestaan kopterimallin Jincheng Knight. Hiekkapuhalluksineen, moottorin korjauksineen ja maalauksineen viikon homma.





Tänä kesänä en kahville kakspyöräisellä päässy kun tuli hommattua kilvetön 125cc "mopo", mutta kyllä silläkin sai tukan helteessä hulmuamaan.



Noi mun pojat pääs opettelemaan jo 2 vuotiaina ajotaitoja rakentamallani traktorilla, joka on vieläkin jemmassa Cyclonen kanssa samassa säilytysluolassa kun en ole raaskinut siitä luopua. Ehkä jo pikku hiljaa vois, kun "toukat" on yli 20v molemmat.

Catepillari 11hp B&S koneella oli ehkä monimutkaisin rakennettava, koska mitat on vain n. metri kanttiinsa ja kaikki telastoja, alennusvaihteita yms. myöten piti sorvata ja vääntää metritavarasta. Myin sen vuosia sitten pois kun pojat ei sillä uskaltaneet ajaa.



Nyt olis tarjolla Stigan hiplausta.
Ihan alkusarjan kone, Ruotsissa tehty Pro mallin Park keppivaihteistolla ja 11hp B&S ic voimakoneella.
Viimeksi rakensin vastaavan reilu 20v sitten.

Lohko halki ja kk poikki.
Eilen puristin halkeaman kiinni vinkalla ja tänään heppailin railon kii alumiinipuikolla.
Päälle orkkis punainen maali.









Kampurasta tuli ihan hyvä kun kk kaulan hioi nauhaviilalla kun ekaksi pisti akselin sorviin pyörimään. Vastapainojen laakerointi oli timmissä kunnossa ja öljyäkin koneessa, joten varmaan ajettu öljyt vanhoiksi ja siksi oli kk leiponut ja katkennut.

Takaosa ja linkku oli ihan umpiruosteessa ja puhaltelin siitä ensiksi ruosteet ja maalit pois paineilmalla.

Hioin rälläkällä ölyjarkastulla teräslaikalla ruosteet ja maalinjämät pois, päälle sinkkimaali ja musta pintamaali. Nyt on linkku ja takarunko taas kuosissa.





Vanteet hioin ja maalasin siinä muun touhun ohessa.



Ilmeisen vähän ajettu kone koska väljää ei ole linkussa, eikä oikein muuallakaan.
Jospa tuo menis tuolla värillä seuraavat 40 vuotta.
Päätoiminen harrastaja

Lerssinen

Yliarvostettua tuo lohkon hitsaaminen, kemistimetalli toimii ihan hyvin  ;D









Hyvin se on pelannu mitä nyt vähän öljynperso ja huohottelee  ;D

ilel

Nää pystyakseliset "voimakoneet" on mielenkiintoisia vehkeitä, ja arvokkaita ??? Itse tilasin porsineen b&s:n tilalle 14hp Fergusonin moottorin, 400rahaa kustansi  :pullinghair: Kannattaa paikkailla ne lohkot  ;D

tamrokki

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 25 heinäkuu, 2020, 23:43Yliarvostettua tuo lohkon hitsaaminen, kemistimetalli toimii ihan hyvin  ;D









Hyvin se on pelannu mitä nyt vähän öljynperso ja huohottelee  ;D
taustalla olevalla laatikon sisällölä loppu korjaus jos ei kestä ;D

rb

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 25 heinäkuu, 2020, 23:43Yliarvostettua tuo lohkon hitsaaminen, kemistimetalli toimii ihan hyvin
Joo...... Kylhän noita silloin tällöin on paikkailtu.

Harmi vaan kun ennen Wurtilta sai 2K kemiaalista metallia, joka painoikin kun rauta,  mut kaikki toimivat kamat Suomeen "saatu" kemikaaliviarsto kielsi ensitöikseen. >:D

Nyt oon käyttänyt tota:



Pysyy kyllä kiinni,  mutta ei sitä parhaalla tahdollakaan voi metalliksi kutsua.

Harri S

Pakkeli"korjaukset" on nounou.

Kaasari vaati hieman entraamista kun kaasuläppäakseli oli väljä. Otin ehjän tilalle varaosakaasarista.





Vanhemmassa oli penemmöt stefapesät jotka pystyi poraamaan noille uudemmille.



Välykset poissa ja nyt tuon saattaa saada jopa säätöihinkin.

Laittelin sähköt yms takas paikalleen.
Kampuran kiila piti tehdä haljenneen tilalle ja nyt prokkis odottaa niitä tilaamiani osia saapuvaksi.



Leikkuupöytä on kauttaaltaan läpilaho ja vaatii käytännössä kokonaan uuden kopan teon. Toki parempikuntoisista leikkuukopista otetaan ilolla vihjeitä vastaan.

Päätoiminen harrastaja

Lerssinen

Tuon pöydän tyyppi on 100B ja se on paras stiigan pöytä, ei osu terät toisiin ja leikkaa sekä pitkän että märän heinän mitä mikään multiclippi ei tee. Tahdistetut terät on melko aikapommi.

https://www.kramp.com/shop-gb/en/p/mowing-deck-loose-park-100b--1134219301

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 heinäkuu, 2020, 16:30Leikkuupöytä on kauttaaltaan läpilaho ja vaatii käytännössä kokonaan uuden kopan teon. Toki parempikuntoisista leikkuukopista otetaan ilolla vihjeitä vastaan.


Minulla on kanssa tuommoinen kolmiteräinen pöytä odottamassa kunnostusta. Se ei ole laho vaan tuon keskiterän akselin laakeri hirtti kiinni, hihnapyörä ei lähtenyt millään irti ja se on solmussa. Pitäisi siis rälläköidä koko kokonaisuus irti tuosta pöydästä ja hommata ehjät tilalle.
Nyt on on multiclip käytössä ja kuten Lerssinen tuossa sanoi, niin ei sillä oikein mitään tee.
Tuolla kolmiteräisellä voi ajaa todella pitkään nurmeen, vaikka säilörehua tekisi ja kyllä leikkaa. Multiclippi hyytyy samantien.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Lerssinen

Multiclip pöydällä tulee todella siisti jälki mutta ruohon pitää olla kuivaa, ei liian pitkää, terien HUIPPUTERÄVIÄ ja ajonopeuden todella hiljainen.. Parkilla manuaalin kakkosvaihde on aika passeli.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 27 heinäkuu, 2020, 15:06Multiclip pöydällä tulee todella siisti jälki mutta ruohon pitää olla kuivaa, ei liian pitkää, terien HUIPPUTERÄVIÄ ja ajonopeuden todella hiljainen.. Parkilla manuaalin kakkosvaihde on aika passeli.
Onpas hiton hyvä keksintö. :o  ::)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Toyopet

Tuolla kolmiteräisellä jää semmoinen karho jälkeen. Se on varmaan ollut liian rahvasta, niin on pitänyt kehitellä multiclip.
Riittävän usein kun ajaa, niin ei jää kyllä mitään silppuja häiritsemään näkymää mutta pitää kyllä oikeasti ajaa usein ja terät olla terässä, lisäksi se on hidasta.

TUossa villassa jos keskimäärin multiclipillä ajelee kakkosvaihteella semmoista sopivan pitkää nurmikkoa, niin kolmiteräisellä voi tasaisella jopa isoimmalla vaihteella eli viitosella. Mutta yleensä kolmonen on kuitenkin sopivin.
Se on pelkkää ajan ja bensansäästöä tuommoinen  kolmiteräinen.

Ennenmuinoin kotona valtasin stiga villalla ja kolmiteräisellä rehunurmesta alaa nurmikolle. Sillä sai ajettua sen matalaksi, sitten sinne istutettiin mustaherukoita.
Nykyään siinä kohti on sitten hevosten juoksuaitaus, ei enää marjapensaista tietoakaan.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Harri S

Kiitos, Lerssinen, tuosta leikkuupöydän mallista. Auttoi kummasti etsinnässä.
Perhanan kallis koppa, useampi sata euroa, joten uutta en alkanut ostamaan. Sitten löysinkin halvalla parempikuntoisen toisen samanlaisen leikkuupöydän ja noista kahdesta tehdään sitten yksi hyvä tähän leikkuriin.

Tänään saapui uudet moottorinosat ja kone nopeasti nippuun. Puola oli hieman ottanut kosteutta ja se vaati ruosteiden putsailua ennen kuin alkoi pelittämään.



Sitten kone lähtikin käymään ja käynnistyy helposti sekä kuumana että kylmänä. Vakinopeussäätimen säädin kokonaan uudestaan koska sitä oli koplattu (kuten niin usein) ja siksi kone oli rikottu ylikierroksilla. Nyt huippukierrokset on rajoitettu oikein, eikä kone huuda itseään rikki kun kaasun vääntää täysille.



Jarrujahan tässä ei ollut ja vika se tavallinen; eli jarrusatulan osat jumissa ja uiva jarrulevy ruostunut kii akseliin. Se irtosi onneksi ulosvetimellä, eikä vaihteistoa tarvinut alkaa irroittamisen takia avaamaan. Näissä Peerleseissä tuo jarrusatula on rakenteeltaan hyvin likaa, kuraa ja kosteutta keräävä ja siksi se on vanhemmissa koneissa lähes poikkeuksitta jumissa eikä satulan pulttejakaan yleensä meinaa saada katkomatta irti.







Sitten vaan osat putsaten, rasvaten ja osat takas paikoilleen.
Nyt jarrut toimii taas hyvin ja käsijarrukin pitää mäessä. Rälläilin koneella pihalla ja kadulla ja hyvin toimii eikä väljyyksiä linkussa ole.



Tää on pysynyt kyllä vuosikymmenet käsittämättömän muuntelemattomana kaikilta osin, eikä kolhuja ja repeämiä ole missään.
Ja siksi tää puuha muistuttaa hieman alkuperäisen vanhahkon leikkurin konservointia.
Päätoiminen harrastaja

Lerssinen

Mulla on sattuneesta syystä hieman iskostunu nuo pienkoneet selekärankaan kun isäukolla on ollu niitä korjaava firma jotakuinkin kohta 40 vuotta  ;D

Harri S

Jos se firma oli syntymäkunnassani, niin olin siellä 8 luokan TET-jaksolla 80-luvun alussa fillareita kasaamassa ja moottorisahoja korjaamassa.

Purin perjantaina matkahuollolla tulleen pöydän heti kun sain sen käsiini.
Lähes yhtä mätä, kopan sisälle oli taiteiltu toinen pelti kiinni sikaliimalla ja ruuveilla, mutta tuossa leikkuupöydän kehikko (ruskea) on ehjä.



Äsken purin leikkurin mukana tulleen. Siinä kehikon sivupellit on läpimädät, mutta mekanismi ehjä, samoin eturullat.





Hihnapyörät sain kaikki ehjinä irti, ne piti kiilata koppaa vasten erilaisin astaloin ja antaa napakoita iskuja akselin päähän ruuvattuun pulttiin. Vaaranahan tuossa on alumiinipukin halkeaminen mutta vähän kerrallaan ne sitten kaikki irtosivat ilman damagea.





Koppa on hieman hapero.



Eikä tuo toinenkaan sen kummempi ole, lisänä se että kolhuista päätellen sillä on ajettu vissiin jossakin kivilouhoksessa.



Tuumittelin kahta vaihtoehtoa: Pellistä kokonaan uusi, johon vesijohtoputkesta kopan yläreunaa kiertävä pyöristyskehikko johon kopan reuna ja päällipellit kiinni hitsaten, vaiko tuo ehjempi raepuhallukseen ja sisäpintaan paksu kerros epoksia ja lasikuitumattoa ja siihen päälle viimeistely päällisin puolin.

Ehjiä laakeripukkeja on 3 kpl, ruosteettomia siivapyöriä 2 isoa ja 3 pientä, remmi, kaksi ehjää kiristintä, yksi ehjä ja leikkelemätön suojapelti, 2 leikkupään kiinnikettä etuakselille ja leikkuupään runko-osat tuolla alussa jo tulikin kerrottua.



Risan, vetoa välittävän laakeripukin korjuussa oli käytetty mielikuvitusta.





Ehjä koppa olis kyllä kiva mutta lienee toiveajattelua löytää sellainen ehjä käytettynä.
Päätoiminen harrastaja

P. Aholainen

Mullakin oli tuollainen 100b, teräpukki repesi leikatessa irti..

Virittelin multiclipin tilalle, mutta niin..

Se oli sentään ilmainen. Tosin uudet terät siihen, sitten uus remmi ja parit laakerit. Eipä ollutkaan enää Ilmanen.
Paalissa.